Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[SBS2003] uitbreiding disk arrays op server verdelen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Even de probleembeschrijving:

We hebben hier een server staan, hp ml350 g5, met een E200i controller waar 2 72Gb 15K SAS schijven zijn op aangesloten in RAID 1, 2 fysieke schijven, 1 logisch volume. server draait op win2003 standard edition.

partitie C: (25Gb, OS) en partitie E: (de rest)

Nu is de C: zo vol aan het lopen dat uitbreiding hiervan noodzakelijk is.

Ik heb ondertussen 2 extra schijven besteld, 146Gb 15K SAS.

Het idee is om de 2 nieuwe schijven in de server bij te plaatsen, ook in RAID 1.

Mijns inziens kan ik dan best de E: partitie dmv Norton Ghost of Acronis (andere - betere, goedkopere - alternatieven steeds welkom) overzetten van logisch volume 1 (de 2 oude 72 Gb schijven) naar logisch volume 2 (de 2 nieuwe 146 Gb schijven), dan partitie E verwijderen van volume 1, en dmv partition magic of acronis disk director server (wederom, suggesties zijn welkom) de C: partitie uitbreiden naar de volledige capaciteit van de schijf, nl (iets minder dan ) 72 Gb. Dit zou ruim moeten volstaan voor OS, en voor de data hebben we dan ook een mooi stukje extra ruimte.

Lijkt dit een goede werk/denkwijze of zijn er addertjes onder het gras?

alvast bedankt

Edit: uiteraard hebben we backups, staan op een nas, genomen met symantec backup exec.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 15:06 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 17:38

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Met software lijkt het me vrij risicovol om de partities uit te breiden, en zéker in een serveromgeving.

Ik zou een image maken, partities aanpassen, image terugzetten, testen en doorwerken. Natuurlijk zou je er ook voor kunnen kiezen om een image te trekken en dan toch middels de software in je live-omgeving de partities aan te passen. Mocht dat niet werken, kun je de image alsnog terugspelen.

Zorg in ieder geval voor volledige backups zodat je bij een totale failure snel weer in de lucht kunt zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gewoon een image maken. Pak bijv. DD (van een Linux Live CD) en maak een image op een externe schijf. Daarna gooi je de oude disks er uit, stop je de nieuwe er in, maak je een nieuwe RAID1 volume, en zet je de image terug. Daarna ga je bijv. met Gparted (gratis – heeft zelfs eigen livecd) of Partition Manager 2011 (of 2009 want die werkt ook nog wel met in w2k3) van Paragon je partities resizen. Trek wel 1 of 2 dagen uit voor het hele proces, dan kan je eventuele downtime dekken als je ergens fouten maakt en je de 1e situatie met oude disks moet herstellen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
System of boot partities in 2003 kunnen niet vergroot worden met de ingebouwde tools:
How to extend a data volume in Windows Server 2003, in Windows XP, in Windows 2000, and in Windows Server 2008

Met hierboven, je gaat jezelf veel pijn en moeite besparen als je de C drive ook gewoon via een image doet.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de snelle reacties.

De bedoeling is uiteraard dat ik dit niet ga doen tijdens kantooruren, als ik zaterdagochtend begin heb ik nog wel wat tijd tot maandagochtend...
Suggesties om een image te maken?

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk dank. we weten weer wat te doen volgend weekend...
ik laat nog weten of het gelukt is

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik deed dat vroeger met een WinPE disk, voorzien van RAID drivers zodat de array ook gezien werd.

Sowieso snap ik die hele heen en weer schuif actie niet zo met partitie-images, als je je tweede diskset als een nieuwe array aanmaakt, en daar je data met Robocopy naartoe verplaatst (inclusief ACLs) kun je daarna offline met een PE disk je oude array volume ook extenden zodat je je OS genoeg ruimte geeft.

Hoe meer acties je moet gaan doen, hoe meer risico je loopt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
...en daar je data met Robocopy naartoe verplaatst (inclusief ACLs) kun je daarna offline met een PE disk je oude array volume ook extenden zodat je je OS genoeg ruimte geeft.

Hoe meer acties je moet gaan doen, hoe meer risico je loopt.
Hier ben ik niet meer mee... ff onze vriend google raadplegen...
op servergebied ben ik gebombardeerd tot 'onderhoudsman', is echter niet mijn full-time job...

google says: Ok, ziet er handig uit... staat al op de stick om mee te nemen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met dank aan allen die hebben meegedacht...

Vorig weekend mijn stoute schoenen aangetrokken, en mede dankzij de richtlijnen van enkelen hier alles in orde gekregen zonder noemenswaardige problemen...
Pagina: 1