Mobiele Netwerk Tank: router/switch/Wifi/3G/WAN/LAN?

Pagina: 1
Acties:

• letsa
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:37
Ik ben op zoek naar een killer oplossing voor het middels desktops/laptops en tablets/smartphones (net)werken op diverse locaties. Daar de netwerkvoorzieningen in deze omgevingen veranderlijk zijn, wil ik het liefst zo goed mogelijk voorbereid zijn op het aanleggen van mijn eigen (al dan niet bedrade) netwerkstructuur, middels een zo compact mogelijke oplossing. Mijn wensen:
  • Voor internettoegang (indien beschikbaar) kunnen meeliften op bestaande WIFI/bedrade ethernet verbindingen. Indien deze niet beschikbaar zijn wil ik een eigen 3G verbinding kunnen delen (via Wifi en bedraad), liefst eentje van mijn eigen smartphone (tethering als USB-3G modem). Al kan alternatief een 3G dongel gebruikt worden.
  • Naast internettoegang, dient er een lokaal netwerk opgezet te kunnen worden tussen de apparaten onderling, zowel bedraad als draadloos. Hierbij denk ik aan minimaal een viertal (liefst Gigabit) ethernetpoorten voor de computers onderling en Wifi voor de tablets/smartphones.
  • Het zou mooi zijn als verder nog eventuele USB-devices (printer/storage) gedeeld kunnen worden over dit netwerk.
De meest voor de hand liggende optie lijkt me een specifieke WLAN Router (liefst met switch/repeater functie). Zo 'zou' de TL-WR1043ND middels DD-WRT 3.5G USB modem ondersteunen, en claimt de D-Link DIR-655 dit out of the box te ondersteunen.

Ik kan alleen weinig productervaringen vinden over de gewenste 3G functionaliteit. Op het forum heb ik geen threads gevonden over dit wensenpakket, en de productreviews gaan vaak niet in op dergelijke functionaliteit. Hierdoor weet ik bijvoorbeeld niet of een smartphone die als USB modem wordt gebruikt ook voldoet voor deze routers, of dat er specifieke USB modems gekozen moeten worden. Laat staan of de WLAN routers tevens kunnen connecten naar een WIFI accesspoint en deze verbinding tegelijk weer kunnen delen over WIFI danwel kabel.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?

[ Voor 3% gewijzigd door letsa op 13-07-2011 23:43 ]