Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
Ik heb deze vraag in 'Programming' gezet, omdat ik hoop dat de mensen op wie de vraag betrekking heeft hier ook zitten, de vraag zelf is voor programmeurs maar niet over programmeren. Hopelijk mag dat.

Ik heb een vraagje over het aanbieden van betaalde applicaties; ik heb al wat gezocht via Google (op android ontwikkeling belasting) en de site van de KvK maar nog niet wijzer geworden en hoop dat iemand hier er al mee te maken heeft gehad: belasting betalen over je Android applicatie. Als je een applicatie hebt ontwikkeld en hem betaald wilt aanbieden dan zal misschien niet heel veel gaan opbrengen. Maar als je een beetje succes hebt, dan zal al gauw de belastingdienst mee willen vangen. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft en er iets meer over kan vertellen. Zoals bijvoorbeeld: Heeft het voordelen om een bedrijf te hebben of kan het ook als particulier? Zijn er zaken die je moet regelen voordat je een betaalde applicatie publiceert? Hoeveel belasting betaal je?

En andere zaken waar ik nog niet aan heb gedacht.

Ook zou ik graag ervaringen horen van mensen die al iets hebben gepubliceerd op deze manier.

Bij voorbaat dank.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

En toch past deze vraag beter in Werk en Inkomen. Vandaar dat ik hem verplaatas.

Inhoudelijk: In principe moet je je inkomsten opgeven bij de belasting. Dat geld ook voor inkomsten uit de verkoop van applicaties en daar betaal je dus ook inkomsten belasting over.

Een KVK aanvragen kan handig zijn aangezien je dan wat makkelijker ook je gemaakte kosten weer af kunt trekken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Als particulier kun je de inkomsten altijd opgeven bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden' (box 1).
Als het allemaal goed begint te lopen, kun je je eventueel bij de KVK laten inschrijven als ZZP'er en eventueel BTW terug vorderen. Uiteraard moet jij dan BTW afdragen en en elk jaar netjes de jaarcijfers deponeren.

Weet je wat jij eens zou moeten doen. Ga eens naar de Kamer van Koophandel .. hebben ze een hele TV campagne gevoerd, stel jij je vraag hier ;-)

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Niemand_Anders schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:21:
Weet je wat jij eens zou moeten doen. Ga eens naar de Kamer van Koophandel .. hebben ze een hele TV campagne gevoerd, stel jij je vraag hier ;-)
De KvK heeft zelf belangen bij zo veel mogelijk inschrijvingen, die zullen dus geen onafhankelijk advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Gewoon de belastingtelefoon bellen, die zullen je ongeveer vertellen wat Niemand_Anders zegt. Wel de zakelijke belastingtelefoon pakken, die weten over het algemeen wat meer van deze zaken.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De meest simpele manier is om de inkomsten simpelweg als "overige inkomsten uit arbeid" op te voeren voor de IB. Je betaalt dan simpelweg je toptarief. BTW hoef (en mag) je dan niet doen.y

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
En toch past deze vraag beter in Werk en Inkomen. Vandaar dat ik hem verplaatas.
No problemo, achteraf gezien wel logiosch :-|
Is waar, maar
De KvK heeft zelf belangen bij zo veel mogelijk inschrijvingen, die zullen dus geen onafhankelijk advies geven.
Daar was ik al een beetje bang voor :-)
Wel de zakelijke belastingtelefoon pakken, die weten over het algemeen wat meer van deze zaken
Goeie tip, dat ga ik vrijdag maar 's doen
Als particulier kun je de inkomsten altijd opgeven bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden' (box 1).
Als het allemaal goed begint te lopen, kun je je eventueel bij de KVK laten inschrijven als ZZP'er en eventueel BTW terug vorderen.
OK, ik was even bang dat je mogelijkerwijze in de problemen kon komen, want Google (die (misschien via via) jou het geld stuurt) wordt dan misschien gezien als werkgever en dan krijg je vast weer gezeur.

Bedankt voor de reacties, en als er iemand ervaring heeft met betalingen van Google voor Android applicatie via de market, dan hoor ik die ook graag :-)

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Pagina: 1