Garantie tweedehands auto na inruil

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik sta op het punt een auto voor mijn vrouw te kopen.
We ruilen haar auto in tegen een andere 2dehands.
Wel bij een merk dealer.

De auto staat nu te koop met een meeneem prijs.
Dit wil zeggen dat er geen garantie en geen nieuwe APK wordt afgegeven bij aflevering.
Dus ook geen afleverkosten.

Heeft iemand een idee wat je rechten zijn als consument als blijkt dat na korte tijd toch iets flink mis is met de auto?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als de prijs er naar is en de afspraak is duidelijk (geen garantie, geen APK) dan lijkt het mij dat je op niets hoeft te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 22:00
Los van de mate waarin je als consument in dat soort gevallen rechten hebt, valt het vaak niet mee om ook je recht te krijgen. Met andere woorden, als er na een korte rit echt iets heel eg mis is, dan heb je misschien wel (in beperkte mate) recht op het één en ander, het verzilveren van dat recht is echter nog een ander verhaal. De facto zal het er op neerkomen dat je rechten nihil zijn.

Misschien wil de betreffende merkdealer meewerken aan een aankoopkeuring?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Ja daar zat ik ook aan te denken. Ik wil een 3de partij even een snelle blik laten werpen op de auto.
De auto heeft nog APK tot 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35

-tom-562

Oliesjeik

Om wat voor een auto gaat het?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hoe duur is de auto?

Boven de 4500 euro zou je BOVAG garantie moeten hebben namelijk. Als je zekerheid wil, laat je gewoon alsnog een APK uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Peugeot 107 XS. Nieuwe model. Uit 2009
Meeneem prijs van rond de 7500

[ Voor 29% gewijzigd door DeeJee op 13-07-2011 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
418O2 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:05:
Als je zekerheid wil, laat je gewoon alsnog een APK uitvoeren
Een APK geeft maar in zeer geringe mate zekerheid. Een APK is een keuring gericht op veiligheid en milieu. Een APK gekeurde auto hoeft dus geen goede auto te zijn, er kan technisch van alles mis mee zijn, dat hoeft een APK niet in de weg te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ja dat klopt. Maar je hebt dus sowieso BOVAG garantie (neem aan dat een merkdealer altijd bij de BOVAG zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou nooit een auto/motor bij een dealer kopen zonder garantie. Juist die garantie is de enige echt toegevoegde waarde t.o.v. een particulier. Alleen betaal je wel meer bij de dealer, omdat hij er nou eenmaal ook aan wil verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
418O2 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:11:
Ja dat klopt. Maar je hebt dus sowieso BOVAG garantie (neem aan dat een merkdealer altijd bij de BOVAG zit)
Nee, dat heb je niet sowieso. Als koper kun je afzien van die garantie. Dat moet schriftelijk gebeuren. E.e.a. zal in de koopovereenkomst worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 00:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

argro schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:09:
[...]
Een APK geeft maar in zeer geringe mate zekerheid. Een APK is een keuring gericht op veiligheid en milieu. Een APK gekeurde auto hoeft dus geen goede auto te zijn, er kan technisch van alles mis mee zijn, dat hoeft een APK niet in de weg te staan.
Heeft in mijn geval wel geholpen mijn kosten te verhalen op de dealer, al kwam dit omdat mijn auto nooit door de APK had mogen komen, wat pas bij de APK keuring het jaar erop duidelijk werd (verstelbare koplampen). Dat heeft me toen wel enorm geholpen om die kosten te verhalen op de dealer, buiten garantie moeten ze immers wel goede APK afgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 13-07-2011 13:18 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DeeJee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:06:
Peugeot 107 XS. Nieuwe model. Uit 2009
Meeneem prijs van rond de 7500
En wat is daar precies een 'meeneemprijs' aan? Vind het nogal veel geld voor een 107.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Niet voor een 107 uit 2009 met weinig kilometers en airco...
Die staan normaal voor rond de 8500

[ Voor 23% gewijzigd door DeeJee op 13-07-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
DeeJee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:20:
Niet voor een 107 uit 2009 met weinig kilometers en airco...
Die staan normaal voor rond de 8500
Wat zijn weinig km's?

Een snelle blik op www.gaspedaal.nl leert mij in ieder geval dat er meerdere 107's met airco uit 2009 te koop zijn voor ruim minder dan 7.000 euro, in veel gevallen nog met BOVAG-garantie van 6 maanden ook. Kilometerstanden variëren hierbij tussen de 20k en 50k. Lijkt mij acceptabel.

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 13-07-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Nee ik heb het over nog geen 25k op de teller. En het moet een XS zijn ivm hoofdsteunen achterin, electrische ramen en radio/cd speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
107 1.0 12V XS met airco en radio/cd/mp3-speler met iets meer dan 20k op de teller voor minder dan 7.500 euro met garantie: http://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/107/8012670

Zonder er nu een autozoektopic van te willen maken is mijn conclusie dat 7.500 euro als meeneemprijs voor een dergelijke auto aan de hoge kant is.

[ Voor 32% gewijzigd door argro op 13-07-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

argro schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:31:
107 1.0 12V XS met airco en radio/cd/mp3-speler met iets meer dan 20k op de teller voor minder dan 7.500 euro met garantie: http://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/107/8012670
En met name:
Auto's met een prijs van €4500,- en meer worden geleverd met een onderhoudsbeurt,nieuwe APK en Bovag garantie

In dat geval zou ik nog maar eens een keer om de tafel gaan zitten met die dealer :)

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 13-07-2011 13:32 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SinergyX schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:32:
[...]

En met name:
Auto's met een prijs van €4500,- en meer worden geleverd met een onderhoudsbeurt,nieuwe APK en Bovag garantie
Zoals eerder ook al gezegd kan daarvan afgeweken worden. Als koper en verkoper overeenkomen dat er geen garantie wordt gegeven en dat wordt schriftelijk vastgelegd, dan kan dat. Zie ook de website van BOVAG. De zojuist genoemde auto is bijvoorbeeld ook zonder garantie te koop voor ca. 500 euro minder.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 13-07-2011 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Ok dan meteen maar al mijn specs :) Het was niet de bedoeling dat jullie helpen zoeken hoor (maar wel handig) en een beetje off topic.

107 XS 5drs met metallic lak (de rode en gele vallen daar dus buiten)
Minder dan 40k op de teller en vanaf 2008.

Inderdaad genoeg te vinden alleen vond ik dit wel een mooie aangezien deze aan al mijn eisen voldoet, het nieuwe model is en de prijs best gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
maar dat is de geadverteerde prijs? Want daar kan wel wat af natuurlijk, of hebben ze je 'extra' inruil gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Ga gewoon naar die dealer toe en zeg dat je hem wilt meenemen voor 7500 maar dan wel met garantie. Tenslotte loopt de dealer geen risico, zo'n jonge auto met zo weinig kilometers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Ben ik ook zeker van plan. Goed idee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Antwoord van de dealer : Dit is correct. Als u de auto aanschaft voor de meeneemprijs, doet u (bij het tekenen van de koopovereenkomst) afstand van de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-07 14:42
DeeJee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:48:
Antwoord van de dealer : Dit is correct. Als u de auto aanschaft voor de meeneemprijs, doet u (bij het tekenen van de koopovereenkomst) afstand van de garantie.
En dat kan dus niet volgens de nederlandse wet. Je hebt altijd recht op de wettelijke garantie. Het is alleen moeilijker om je gelijk te halen.
http://zakelijk.infonu.nl...verband-met-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
pacificocean schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:52:
[...]

En dat kan dus niet volgens de nederlandse wet. Je hebt altijd recht op de wettelijke garantie. Het is alleen moeilijker om je gelijk te halen.
http://zakelijk.infonu.nl...verband-met-garantie.html
Veel te kort door de bocht. Afstand doen van de BOVAG-garantie kan wel degelijk. Zie ook de website van de BOVAG. Het kernwoord is redelijkheid. Zie ook het de link die jij geeft. Je hebt dus inderdaad in bepaalde mate een garantie, maar de wettelijke garantie strekt veel minder ver dan de BOVAG-garantie. Daarbij ligt de bewijslast bij de wettelijke garantie bijna volledig bij de koper. Hierdoor ontstaat snel een groot verschil tussen je recht hebben en je recht krijgen. Als de verkoper zijn poot stijf houdt zul je naar de rechter moeten. Is dat de moeite waard? Vaak niet en dus schiet je er alsnog bij in.
SinergyX schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:01:
[...]

Dit staat gewoon in de advertentie die jij linkt, ik mag aannemen dat de BOVAG garantie voor die auto gewoon geld.
Excuus. Ik ging er vanuit dat het meer algemeen bedoeld werd.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 13-07-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

argro schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:32:
[...]
Zoals eerder ook al gezegd kan daarvan afgeweken worden. Als koper en verkoper overeenkomen dat er geen garantie wordt gegeven en dat wordt schriftelijk vastgelegd, dan kan dat. Zie ook de website van BOVAG. De zojuist genoemde auto is bijvoorbeeld ook zonder garantie te koop voor ca. 500 euro minder.
Dit staat gewoon in de advertentie die jij linkt, ik mag aannemen dat de BOVAG garantie voor die auto gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Bedankt alex. Uiteraard heb ik er al heel veel gezien en heb ik al een mooi ruilbod staan voor een zwarte 107.
Vanmiddag ook nog een bezichtiging.

Alleen leek dit wel een mooie aanbieding. Helaas toch met een addertje.... en ik weet niet of ik die gok zou durven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-07 14:42
argro schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:01:
[...]
Veel te kort door de bocht. Afstand doen van de BOVAG-garantie kan wel degelijk. Zie ook de website van de BOVAG. Het kernwoord is redelijkheid. Zie ook het de link die jij geeft. Je hebt dus inderdaad in bepaalde mate een garantie, maar de wettelijke garantie strekt veel minder ver dan de BOVAG-garantie. Daarbij ligt de bewijslast bij de wettelijke garantie bijna volledig bij de koper. Hierdoor ontstaat snel een groot verschil tussen je recht hebben en je recht krijgen. Als de verkoper zijn poot stijf houdt zul je naar de rechter moeten. Is dat de moeite waard? Vaak niet en dus schiet je er alsnog bij in.
Klopt. Ik reageerde op het afzien van garantie in het algemeen. BOVAG-garantie is eigenlijk een verkeerde naam. Het is een soort service contract dat je afsluit met de garage voor het geval er iets niet in orde is met de auto. Dat kan inderdaad gemak opleveren. Maar dat houdt niet in dat als je dit BOVAG service contract niet afsluit dat je dan geen recht hebt op wettelijke garantie. Maar zoals ik reeds had aangegeven kan het inderdaad moeilijker zijn om je recht te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Je moet je afvragen waarom een dealer (? is het dat ook) een Peugot 107 zonder garantie wilt wegdoen. In feite is dat gewoon een Toyota. Hartstikke degelijk, en er kan (in principe) weinig mis mee zijn, of het moet een schadebak o.i.d. zijn.
Het schijnt dat er ook een hoop louche figuren zijn die die auto's (Aygo, 107, C1) goedkoop uit Duitsland importeren en daarna de KM-stand terugdraaien. Haal het kenteken eens door het kentekenregister op de RDW site, kijk of er rare dingen zijn

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Kenteken klopt. Gewoon Nederlandse auto. Het is een officiële Peugeot dealer.

Ik lees dat auto dealers dat vaak doen om de prijs te kunnen drukken. En het is dan ook echt wel goedkoop als je het vergelijkt.

Maar toch vind ik het ook wel raar dat een echte dealer dit doet. Hij zou toch nooit zijn naam op het spel zetten voor zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je al gevraagd naar de prijs met garantie? Als die binnen je budget ligt hoef je verder niet moeilijk te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DeeJee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:27:
Kenteken klopt. Gewoon Nederlandse auto. Het is een officiële Peugeot dealer.

Ik lees dat auto dealers dat vaak doen om de prijs te kunnen drukken. En het is dan ook echt wel goedkoop als je het vergelijkt.

Maar toch vind ik het ook wel raar dat een echte dealer dit doet. Hij zou toch nooit zijn naam op het spel zetten voor zoiets.
Ik vind het raar. Dit zijn auto's die zich haast vanzelf verkopen, erg populair.
Het kenteken zal vast wel kloppen, maar ik bedoel meer, klopt het bouwjaar, de 1e tenaamstelling enzo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Bigs schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:31:
Heb je al gevraagd naar de prijs met garantie? Als die binnen je budget ligt hoef je verder niet moeilijk te doen :)
Ja dat is het natuurlijk juist. Met garantie zit hij niet binnen budget.
-tom-562 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:34:
[...]

Ik vind het raar. Dit zijn auto's die zich haast vanzelf verkopen, erg populair.
Het kenteken zal vast wel kloppen, maar ik bedoel meer, klopt het bouwjaar, de 1e tenaamstelling enzo
Ja alles klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10
DeeJee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:38:
[...]

Ja dat is het natuurlijk juist. Met garantie zit hij niet binnen budget.
Met andere woorden, er is ook geen budget om tegenvallers op te vangen bij een eventuele reparatie van iets wat normaal gesproken misschien wel onder garantie had gevallen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Ach geld is er dan wel alleen wil je ergens een keer een grens trekken.
Je weet dat als je auto rijdt je geld moet hebben om de auto te kunnen rijden. Daar vallen ook reparaties onder.

Maar als ik een "nieuwe" auto koop wil de eerste tijd geen problemen hebben. Dus geen onverwachte hoge kosten. Anders had ik net zo goed een duurdere kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
Gister bij een niet Peugeot dealer geweest. Stond ook een auto voor een meeneem prijs.
Verkoper gaf meteen aan dat hij gewoon garantie wilde geven. Geen probleem. Kosteloos.
Dus zo kan het ook.

Pagina: 1