Online backups van exchange 2003 (en het liefst meer)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 15:33
Momenteel is onze backup oplossing ondermaats. Wij hebben een SBS (2003) met alle mailboxen en klant-data en een ontwikkelserver met alle source code van onze projecten.
Op dit moment wordt de volledige SBS d.m.v. Symantec BackupExec weggeschreven naar een backup server die tevens bij ons op het kantoor staat. Vanaf de ontwikkel server rsync ik hier ook verschillende backups van sourcecode en database naar toe.

Het bovenstaande is alles behalve veilig. Hoewel het voldoet wanneer het om hardware failure gaat, zal in het geval van brand er voor zorgen dat we nergens meer backups hebben. Om deze reden willen wij het liefst een "disaster backup" naar een NAS op een externe locatie laten schrijven. Nu is dit voor alle "normale" data niet zo'n probleem, dit valt prima te rsyncen over onze 5Mbit up lijn. Maar zijn er ook oplossingen voor Exchange? Wij kunnen geen 100GB per nacht gaan verzetten om alle volledige mailboxen te backuppen.

Wie helpt?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
wat denk je van tape backup naar een externe locatie?

Wat je altijd nog kunt doen voor een disaster recovery is ieder weekend een backup maken van de mailboxen. Je verliest dan bij brand o.i.d. maximaal een week aan data. (mijn voorkeur zou het niet hebben maar het kan wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
Dat had ik er misschien nog even bij moeten vermelden. Wij hebben een tijdje met tapes gewerkt maar het bleek dat dit geen praktische oplossing was. Naast dat de tapedrive regelmatig fouten gaf werd het verwisselen van de tapes hier ook regelmatig vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 12:20
Wij hebben hier gewoon een 2,5" externe HDD, en daar gaat de laatste backup 2x per week op.
Mocht het erg gevoelige data zijn dan kan je de HDD altijd encrypten

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
Dat is erg vergelijkbaar met tapes, ook die schijven moet je verwisselen en mee naar huis nemen. Uit de praktijk blijkt dat dit gewoon vaak in de soep loopt. We willen er het liefst niet naar om hoeven kijken en er gewoon gerust op zijn dat we altijd een actuele backup op een externe locatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
JJerome schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 10:13:
Dat is erg vergelijkbaar met tapes, ook die schijven moet je verwisselen en mee naar huis nemen. Uit de praktijk blijkt dat dit gewoon vaak in de soep loopt. We willen er het liefst niet naar om hoeven kijken en er gewoon gerust op zijn dat we altijd een actuele backup op een externe locatie hebben.
ehm dat het in de praktijk vaak in de soep loopt zegt al iets over het bedrijf. Als je dan alles automatisch wil doen naar een externe locatie wordt er dan wel naar de backups gekeken en wordt er getest of restore mogelijk is?

Als het antwoord op deze vraag nee is dan heb je sowieso een probleem of er nu tapes gebruikt worden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

JJerome schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 09:59:
Momenteel is onze backup oplossing ondermaats.
Eerder je procedures :) Je kan van alles technisch willen oplossen, maar zonder de benodigde procedures heb je er nog niks aan dat je een super-duper-deluxe-backup hebt lopen.
Wie checkt de logs? Wie kan en mag restoren? Kun je uberhaupt een restore doen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
Waar het mij om gaat is dat ik de menselijke fouten wil kunnen voorkomen. Tapes betekend dat elke dag iemand de tapes moet verwisselen en er één mee naar huis moet nemen. Hier is, i.v.m. vrije dagen / ziekte en part-timers, geen één persoon voor aan te wijzen. D.m.v. online backups voorkom je dit probleem in ieder geval al. Ik zie verder niet hoe dit nadelen kan hebben ten opzichte van tapes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
JJerome schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:08:
Waar het mij om gaat is dat ik de menselijke fouten wil kunnen voorkomen. Tapes betekend dat elke dag iemand de tapes moet verwisselen en er één mee naar huis moet nemen. Hier is, i.v.m. vrije dagen / ziekte en part-timers, geen één persoon voor aan te wijzen. D.m.v. online backups voorkom je dit probleem in ieder geval al. Ik zie verder niet hoe dit nadelen kan hebben ten opzichte van tapes.
online backups hebben geen nadelen ten opzichte van tapes zoals jij het noemt. Maar vergeet niet dat ook online backups nagekeken moeten worden en regelmatig getest moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

alt-92 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:13:
[...]
Eerder je procedures :) Je kan van alles technisch willen oplossen, maar zonder de benodigde procedures heb je er nog niks aan dat je een super-duper-deluxe-backup hebt lopen.
Wie checkt de logs? Wie kan en mag restoren? Kun je uberhaupt een restore doen?
^^ Dit, aangevuld met de vraag wat de eisen zijn die je aan de je backup en restore oplossing stelt. Hoelang mag de downtime zijn en hoeveel data mag er verloren zijn? Zonder deze twee parameters wordt het lastig om een goede oplossing te implementeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
Volgens mij heeft niemand mijn vraag echt daadwerkelijk gelezen. Ik heb nog geen on-topic reply gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JJerome schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:54:
Volgens mij heeft niemand mijn vraag echt daadwerkelijk gelezen. Ik heb nog geen on-topic reply gezien.
Ik heb je vraag wel gelezen, maar ik wil voordat ik een gefundeerd antwoord kan geven ook graag antwoord op mijn vragen. Het is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer.... ;)

Verder zijn er behalve je eigen RSync oplossing al wat alternatieven genoemd zoals het backuppen naar tape en/of een externe disk. Dat kap je echter direct af omdat tapes problematisch zijn omdat het wisselen vaak vergeten wordt. Dat is echter zoals al genoemd, een simpele kwestie van procedures.

En als je er echt niet naar om wilt kijken vergroot je toch gewoon je bandbreedte? Dark fiber kost tegenwoordig ook de hoofdprijs niet meer.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1