Aankoopadvies Sandybridge nu en later.

Pagina: 1
Acties:
  • 548 views

• maxpost21
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo,

Ik wil dus binnenkort een i7-2600k aanschaffen met socket 1155, ik vraag mij alleen af of het niet een slechte investering is aangezien in 2012 ondertussen de E-modellen uitkomen. Deze lopen dan op socket 1366 en LGA-2012. Ik vraag mij eigenlijk alleen af of er niet een gigantisch verschil in zal zitten, of dat die E-processoren gewoon voor mensen zijn die echt extreme belasting plaatsen op hun pc.

In het kort, zijn de SandyBridge-E processoren zeer verschillend van de i7-2600k qua prestaties. Of valt dit wel mee, en zou je nu geen slechte investering doen door een socket 1155 moederbord aan te schaffen plus de i7-2600k.

Met vriendelijke groet,

Max Post

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:25
Er is nu op dit moment nog geen touw aan vast te knopen wat betreft de performance vergelijking. Wel is uiteraard te stellen dat de SBE een stuk sneller zullen worden (anders kunnen ze net zo goed bij platform LGA1155 (socket H2) blijven). De prijzen zullen denk ik ook wel wat hoger zijn dan de i7-2600K, wellicht dat een instapmodel rond de huidige i7-2600K komt te liggen.

Of het voor jou een slechte investering is, is lastig te zeggen. Wat ga je ermee doen, welke programma's, hoe lang moet het mee kunnen en misschien wel het belangrijkste: wat is je budget?

Als in Q1 2012 die SBE uitkomen zijn de prijzen nog erg hoog waarschijnlijk en kinderziekten zijn nog niet bekend en verholpen (een goed voorbeeld is het SATA 3 Gbps probleem bij LGA1155). Of je dan al voldoende keus hebt in moederborden is dan ook nog maar de vraag. Uiteindelijk kan je dan pas rond maart misschien een systeem kopen (voldoende keus, prestaties en benchmarks bekend, prijzen wellicht wat gedaald). Wil je wel zolang wachten is een andere vraag(?).

Er is gewoon vrij weinig nu over te zeggen. Het enige wat ik kan adviseren is: Heb je het nu nodig, dan koop je het nu, want over 3 tot 6 maanden is er weer wat nieuws, wat weer beter (b)lijkt te zijn. De keuze is aan jou! :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
verschil tussen 1156 en 1366 was ook niet enorm, persoonlijk verwacht ik niet dat er op 2011 veel snellere processors komen dan op 1155.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een computer aanschaft, en dit ziet als "investering" dan ben je altijd fout bezig.

Als je bang bent dat als je nu een computer koopt, dit volgend jaar alweer verouderd is; dan heb je gelijk. Alleen, dat wat je volgend jaar aanschaft, is het jaar daarop alweer verouderd. Op de manier waarop jij denkt, is het dus niet mogelijk tot een aanschaf te komen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wachten op iets beters kun je altijd wel. Als je iets nodig hebt moet je het kopen, heb je het niet nodig, dan moet je het niet kopen. Als die config nu aan je eisen voldoet, waarom kijken wat er mogelijk gaat komen? Dat kun je altijd wel blijven doen.

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
het verschil gaat belachelijk weinig worden voor de 4core modellen. Je gaat al moeten kijken naar de 6core E series om verschil te hebben.. Vraag is of dat niet teveel voor je budget gaat zijn voor zaken die jij wil doen?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 02:44:
Wel is uiteraard te stellen dat de SBE een stuk sneller zullen worden (anders kunnen ze net zo goed bij platform LGA1155 (socket H2) blijven).
Ook niet helemaal, het verschil tussen s1155 en s2011 zal (net al bij s1156 en 1366) ook voornamelijk zitten in triple channel geheugenondersteuning, meer PCIe-sloten etc. Legde je een i7 920 of 860 naast elkaar dan was s1336 voor de meeste taken nou niet echt voordeliger, enkel het zware fotoshop/serverwerk etc.

En ja, misschien wordt het wel een stukje beter, misschien ook niet veel, maar dat heb je altijd en zo kan je eeuwig blijven wachten. Het is nou niet bepaald vlak voor de launch en er is nog weinig over bekend.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• maxpost21
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09-2025
Bedankt voor het snelle advies, ik snap wat jullie bedoelen met het investeren. Zelf ga ik het vooral gebruiken om te gamen, en ja. Een 6core is dan overkill, aangezien zelfs nu nog niet veel spellen gebruik maken van quad? Het belangrijkste vindt ik ook dat ik tijdens het gamen gemakkelijk iets kan downloaden + uitpakken. Andere programma's open kan laten staan, zonder dat ik daar last van krijg tijdens het gamen.

Ik denk dat deze aankoop wel goed genoeg is voor mij, en het upgraden met weer een verschrikkelijk groot verschil zoals nu (ik van van core2duo e8500 over naar een i7-2600k) dus zo'n stap zal pas over een klein jaartje mogelijk zijn. Dus dat zal ik waarschijnlijk ook pas dan doen!

Bedankt voor de informatie,

Met vriendelijke groet,

Max Post

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:25
bwerg schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:35:
[...]

Ook niet helemaal, het verschil tussen s1155 en s2011 zal (net al bij s1156 en 1366) ook voornamelijk zitten in triple channel geheugenondersteuning, meer PCIe-sloten etc. Legde je een i7 920 of 860 naast elkaar dan was s1336 voor de meeste taken nou niet echt voordeliger, enkel het zware fotoshop/serverwerk etc.
Nee als je gaat internetten zul je inderdaad weinig verschil gaan merken 8)7 . Haha, je gaat neem ik aan een dergelijke i7-2600K en een SBE niet kopen voor dat soort werk. Uiteraard doelde ik op zwaarder werk, grote databestanden voor filmbewerking, RAW voor foto's, ander grafische render, etc, etc. Ik denk dat je het verschil daar in performance toch echt wel gaat zien.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 20:42:
[...]

Nee als je gaat internetten zul je inderdaad weinig verschil gaan merken 8)7 . Haha, je gaat neem ik aan een dergelijke i7-2600K en een SBE niet kopen voor dat soort werk. Uiteraard doelde ik op zwaarder werk, grote databestanden voor filmbewerking, RAW voor foto's, ander grafische render, etc, etc. Ik denk dat je het verschil daar in performance toch echt wel gaat zien.
Omdat de 860 verder kan opclocken door middel van de turbo dan de 920 is de 860 in bijna alle gevallen sneller dan de 920. Alléén in gevallen dat er bijzonder veel geheugenbandbreedte nodig was, scoorde een 920 beter. Aangezien de meeste zware taken genoeg hadden aan een dual channelgeheugencontroller is het nut van een 920 dus niet erg groot.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-02 14:12

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lees: PMG beleid

Mijn glazen bol is stuk en dit topic is in strijd met het beleid. Dat kan niet anders dan een slotje opleveren...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.