Hoe van mijn SSD-schijf (op G:) een bootable C:schijf maken?

Pagina: 1
Acties:

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:41
Een stomme vraag waarschijnlijk, maar ik ben een leek, en ik kan het antwoord hier niet vinden:

Ik heb een bestaand Win 7 64-bit systeem met 2 Samsung 1TB schijfen in Raid0-configuratie. Daarop is een verdeling gemaakt in C: (met daarop Win7) , D, E en F
Ik heb van de C:schijf een systeemherstel-DVD gemaakt en een systeem-backup op een externe harddisk
Nu heb ik een SSD schijf aangeschaft, ingebouwd en geformatteerd, deze heeft nu de drive-letter G.

Hoe kan ik nu deze SSD als bootschijf C: instellen en met de systeemherstel-DVD Win7 daarop installeren?

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 09:16
Als je windows gaat installeren, krijg je alle partities te zien. Deze kan je verwijderen en opnieuw aanmaken. Deze zal dan automatisch de C worden.

• Reinhard
Dat geldt dus ook voor installatie van de systeemherstelschijf? Of is het slim om Win7 eerst schoon opnieuw te installeren op de SSD om vervolgens de systeemherstelschijf er op los te laten?

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je zult sowieso Windows opnieuw moeten installeren. Tijdens de installatie van Windows formateer je dan je huidige raid0 array zodat Windows daar weg is, dat array kan je dan voor bijvoorbeeld data gebruiken later in Windows. Vervolgens maak je in de Windows installer een partitie aan op de SSD schijf en geef je aan daar Windows op te willen installeren, de partitie met Windows erop zal dan ook vanzelf C: worden.

Let wel op dat je dus alle data, programma's etc. kwijt bent. Zorg dus voor een goede backup die je terugzet na het opnieuw installeren van Windows.

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 13-07-2011 13:20 ]

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Een schone windows installatie is wel het meest logische wat je kan doen. Windows 7 zorgt ervoor dat je SSD helemaal correct wordt ingedeeld voor het gebruik.

Alles back-uppen dus, nieuwe installatie op de ssd en dan alles weer installeren zoals jij het wilt.

www.ping-win.nl

Verwijderd

Wat ik mezelf wel heb aangeleerd is om alle normale Sata schijven los te koppelen tijdens de instalatie op een SSD. Dit zorgt ervoor dat windows niet zomaar een bootsector op een andere schijf als de SSD wil plaatsen met als gevold geen boot als Sata disk niet aanwezig is (i learned the hard way).

Verwijderd

Je kan ook met een clone/backup programma je C backupen naar externe schijf , daarna de clone/backup terugzetten op ssd . Dan je pc uitzetten en de sata kabel van de ssd in de eerste sata poort0 aansluiten , je array kan je opschuiven naar de tweede en derde poort . Daarna in de bios je ssd als eerste bootdevice selecteren , en booten van ssd/C . Houdt er wel rekening mee dat een hoop clone programmas de aligning niet goed doen

• Reinhard
De problemen gaan verder. Gekozen voor schone installatie. Maar nu beweert Win 7 (64-bits ) bij de setup dat hij een stuurprogramma voor de DVD-drive niet kan laden.... Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

vhal

ಠ_ಠ

Reinhard schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:53:
De problemen gaan verder. Gekozen voor schone installatie. Maar nu beweert Win 7 (64-bits ) bij de setup dat hij een stuurprogramma voor de DVD-drive niet kan laden.... Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen.
had ik ook, was een rotte install dvd.

Ik heb vervolgens maar een bootable USB stick gemaakt met de bestanden v/d W7 DVD en toen ging het wel goed.

Strava

• Reinhard
deadsy33 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:31:
[...]

had ik ook, was een rotte install dvd.

Ik heb vervolgens maar een bootable USB stick gemaakt met de bestanden v/d W7 DVD en toen ging het wel goed.
Heb de fout ontdekt, lag niet aan de dvd, maar aan het feit dat ik de dvd-spelers op het moederbord had aangesloten aan de SATA-connectors die door de ingebouwde Marvell Chip werden aangestuurd. Aansluiten op de connectors van de Intel Z68 chipset loste het probleem op.

Het terugzetten van de schijfkopie met de systeemhersteldisk is trouwens mislukt, mogelijk kwam dat doordat deze gemaakt was vanaf een RAID-schijf die nu weer gewoon gesplitst is in twee normale harde schijven?

Topic kan wat mij betreft gesloten worden

Pagina: 1