Toon posts:

NAT Volledige verbinding, anders niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds gister hebben wij comhem 200Mbit connectie in huis.
De verbinding zelf werkt eigenlijk prima, alleen kregen wij meerdere externe ip's toen wij deze verbinding namen.
We hebben een netgear CG3100, vandaag belde ik de helpdesk om te vragen hoe ik mijn andere externe ip's kan activeren.

Na lang gebel zeiden ze tegen mij dat ik NAT moest uit zetten.
Toen ik dit had gedaan, kreeg elke port bij ons een eigen externe ip.
Mijn vriendin (wireless) kreeg haar eigen IP, maar andere computers kan ik niet verbinden met het netwerk.
Nu verbond ik een computer (mijn macbook) dmv een kabel, en uiteraard kreeg ik een totaal andere externe ip.

Dus dit betekende dat het gewoon werkte zonder enige problemen.

Nu is het probleem dat als ik nat aanzet, mijn verbinding ongeveer 185Mbit/sec is.
Zodra ik NAT uitzet is mijn verbinding opeens maximaal 40-60Mbit

Ik heb het getest met speedtest.net

Dit was met NAT:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1382938559.png

Zonder NAT heb ik helaas geen screenshot, maar het was tussen de 40-60Mbit naar precies dezelfde server.

Nu vraag ik me af of iemand hier technische kennis over heeft, hoe het kan dat mijn connectie zodra ik NAT uitzet maximaal 40-60Mbit/sec is, maar zodra nat aan gaat wel gemiddeld 185Mbit/sec haal.

Of zou ik weer een halve dag met mijn provider moeten bellen, want eigenlijk wou ik 2 IP's hebben eentje voor een server en eentje voor onze desktop computers.
Nu krijg ik 5 externe IP's (4 porten + wireless).

Alvast Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 01:20 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Heb je al bedacht hoe je je netwerk wil instellen dan ?
Heeft de server twee nic's ?

Wat is je plan ?
Je kunt namelijk ook gewoon 1 ip gebruiken.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:53:
Heb je al bedacht hoe je je netwerk wil instellen dan ?
Heeft de server twee nic's ?

Wat is je plan ?
Je kunt namelijk ook gewoon 1 ip gebruiken.
Hallo,

Onze "modem" heeft 4 LAN porten en Wireless.
Wij wouden 1 IP gebruiken om onze server extern te benaderen, en 1 Port voor onze prive computers.
De Server hoeft dan ook niet 2 NIC's te hebben.

Het probleem is niet dat er iets niet bereikbaar is, het probleem is dat we van de 200Mbit die beschikbaar is, na dat NAT uit staat nog maar maximaal 60 beschikbaar hebben.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

NAT zorgt ervoor dat meerdere interne IP adressen kunnen communiceren via 1 extern IP adres. Ik zie niet geheel in waarom je dit uit zou moeten zetten.

Ik vind het echter wel wat raar wat je wilt. Het is namelijk veel makkelijker (En niet onveiliger) om gewoon 1 (extern) IP adres te gebruiken.
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:57:
Onze "modem" router met ingebouwd modem heeft 4 LAN porten en Wireless.
Wij wouden 1 IP gebruiken om onze server extern te benaderen, en 1 Port voor onze prive computers.
De Server hoeft dan ook niet 2 NIC's te hebben.
Zo werkt het niet, je krijgt 1 extern IP adres. Wat door NAT routing word vertaald naar meerdere interne adressen.

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2011 00:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:57:
NAT zorgt ervoor dat meerdere interne IP adressen kunnen communiceren via 1 extern IP adres. Ik zie niet geheel in waarom je dit uit zou moeten zetten.

Ik vind het echter wel wat raar wat je wilt. Het is namelijk veel makkelijker (En niet onveiliger) om gewoon 1 IP adres te gebruiken.

[...]

Zo werkt het niet, je krijgt 1 extern IP adres. Wat door NAT routing word vertaald naar meerdere interne adressen.
Omdat wij graag onze prive dingen en "Werk" apart willen houden en niet op ons eigen ip willen werken.
Verder als je surft naar www.eendomein wat binnen in je eigen netwerk is, zou je je hostfile moeten aanpassen en andere dingen.

Zonder enige extra kosten kregen wij een 2e externe IP die we konden gebruiken voor onze server of andere doeleinden.

Dat NAT wordt vertaald dat weet ik zelf ook, echter wat ik niet snap is waar de "rest" van de download snelheid heen is.
Aangezien de upload snelheid wel gewoon 100% is.

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:57:

Ik vind het echter wel wat raar wat je wilt. Het is namelijk veel makkelijker (En niet onveiliger) om gewoon 1 (extern) IP adres te gebruiken.

[...]

Wij hebben meerdere externe IP adressen, aangezien onze provider dit gewoon zonder problemen support.

Toen wij NAT uit hadden staan waren dit onze hostnames

Edit:

c83-255-***-156.bredband.comhem.se has address 83.255.***.156
c83-255-***-116.bredband.comhem.se has address 83.255.***.116

2 verschillende externe IP's dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 01:04 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:01
van de site:
Nedströmshastighet:........................... 100-200 Mbit/s
Uppströmshastighet: 7-10 Mbit/s

Blijkbaar leveren ze je 10 mbit/s up :)

Oeps, ik ben niet wakker...

[ Voor 11% gewijzigd door FatalError op 13-07-2011 01:19 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:14:
van de site:
Nedströmshastighet:........................... 100-200 Mbit/s
Uppströmshastighet: 7-10 Mbit/s

Blijkbaar leveren ze je 10 mbit/s up :)
Weet ik, ik haal van de 10mbit up 9,x wat behoorlijk netjes is.
Van de 100-200 haal ik gemiddeld 190 wat ook behoorlijk netjes is.

Maar dat is totaal offtopic.

Verwijderd

Het lijkt erop alsof je nu maar de helft van de snelheid hebt omdat je ook maar data via 1 IP wegstuurd? Wat voor modem en router heb je?

dis misschien wel interesant: http://doc.m0n0.ch/handbook/faq-ipalias.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 01:48 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:00:
Omdat wij graag onze prive dingen en "Werk" apart willen houden en niet op ons eigen ip willen werken.
Hmmm. Beetje vaag imho.

Ga het voor jezelf eens tekenen.
Probeer dan de ipadressen en aanvullende info daar bij te bedenken.
En kijk dan of dat nog wil werken met je router.

Ik heb zelf ook een routed subnet, naar gebruik bewust maar 1 ip, omdat ik mijn lan dan intact kan laten.
Dat omgooien zou me meer werk kosten dan het me aan voordelen zou opleveren.

Mijn router kan overigens wel omgaan met zo'n routed subnet. (Zywall USG 50)

Dus ga tekenen, vul in wat jij privé en wat jij zakelijk wil houden en kijk of je dat zo strikt gescheiden krijgt.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1