scherm matte TFT monitor schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04
Ineens viel het me op, ik heb wat opgedroogde sputters op mijn monitor. Het komt waarschijnlijk van een keer hoesten of niezen.

Mijn vorige monitor, een Neovo E19 had een glasplaat voor het TFT scherm zitten. Die kon ik gewoon met een vochtige doek en wat glassex schoonmaken.

Hoe kan ik deze opgedroogde sputters het beste aanpakken?

Mijn YouTube Channel

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 15:13
Met iets als onderstaand:

http://www.alternate.nl/h...1=Monitoren&l2=Toebehoren

Er zijn vast wel 'thuis' middelen die goed werken, maar die ken ik niet.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-12 17:35
Beetje vochtige microvezeldoek gaat ook vast werken denk ik?

Verwijderd

Daar dacht ik ook meteen aan. Huismiddelen? Pak gewoon een vochtige doek. Daar maak ik mijn glossy scherm al 2 jaar mee schoon.

• Snowwie
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:45:
Daar dacht ik ook meteen aan. Huismiddelen? Pak gewoon een vochtige doek. Daar maak ik mijn glossy scherm al 2 jaar mee schoon.
Gewoon met een normale (sorbo) keuken vaatdoekje?

Mijn YouTube Channel

• Aardwolf
Zelf heb ik mijn gloedjenieuwe U2410 nog niet ermee gedaan, maar volgens mij als je het voorzichtig wegpoetst is er weinig aan de hand. Ik bedoel, wil een vlekje niet weg, ga dan niet als een gek er over heen poetsen, beetje laten inweken (niet zeikenat natuurlijk!) en er 3x ofzo met je microvezeldoek er overheen tot het weg is. Moet volgens mij gewoon kunnen. :)

Ik zou het niet direct met een gewone katoenen vs ander stoffen vaatdoek doen. Deze kunnen soms nogal hard worden na een tijdje in huis te hebben gebruikt. Dan kan je toch onbewust misschien ergens teveel kracht op zetten (meer dan op andere vlakken van de vaatdoek zelf) met de gevolgen van dien.

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-12 16:41
Met tinner of blauwzuur werkt ook goed flink laten inweken :) GRAPJE :) niet doen hoor.

Wat echt goed werkt is zacht keukenpapier + blanke glassex vervolgens het glassex op het keukenpapier spuiten (niet te nat) dan over het beeldscherm vrijven (niet te hard natuurlijk) EN NU KOMT DE TRUUK, net zolang doorvrijven tot het opdroogt.

Dan krijg je een geweldig "streeploos" schoon beeldscherm. Dit heb ik al 100x gedaan zonder een enkel probleem.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:24

D4NG3R

kiwi

:)

RoaDHouse schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:01:
Wat echt goed werkt is zacht keukenpapier + blanke glassex vervolgens het glassex op het keukenpapier spuiten (niet te nat) dan over het beeldscherm vrijven (niet te hard natuurlijk) EN NU KOMT DE TRUUK, net zolang doorvrijven tot het opdroogt.

Dan krijg je een geweldig "streeploos" schoon beeldscherm. Dit heb ik al 100x gedaan zonder een enkel probleem.
Dit doe ik in principe ook. Gebruik iets wat (vrij) snel vervliegt, bijv glassex.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2011 01:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:49:
[...]

Gewoon met een normale (sorbo) keuken vaatdoekje?
Nee. Met een microvezel doekje wat ooit bij een TV zat... Een vaatdoek zou ik niet doen, en een keukenrol krast volgens mij erg snel.

Je kan ook een brillendoekje gebruiken.

Edit: titelfix, een beeld kan je niet schoonmaken. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 01:06 ]

• Aardwolf
Keukenrol zou ik ook niet doen... Je moet iets hebben wat je ook goed kunt gebruiken om bijvoorbeeld het frontglas van je objectief (dSLR) schoon te maken. Dat is volgens mij een goede vergelijking.

Wat wordt er altijd afgeraden (tenzij het echt niet anders kan natuurlijk):
- T-shirt
- Gewone vaatdoeken
- Papierachtige doeken
- Chemische middeltjes

Wat wordt aangeraden:
- Liefst niets doen
- Brillendoekje (is soort microvezel)
- Lenspen met actief kool (onmogelijk voor een scherm, hahaha :P)
- Blaasbalgjes met kwastje (gaat niet werken voor spetters, kan je blazen tot je een ons weegt)

• Snowwie
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:05:
Je kan ook een brillendoekje gebruiken.
Die heb ik wel, niet van die vochtige verpaktje exemplaren, maar van die losse doekjes die je vaak in de winkel (met je bril) meekrijgt.

Ah geweldig, een beetje super ontvetter en een brilledoekje doen echt wonderen.. :)

Mijn YouTube Channel

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-12 15:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik gebruik zelf meestal een schoonmaakdoek die ik een beetje vochtig gemaak met sop met een beetje allesreiniger. Werkt al jaren prima. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Met een beetje isopropyl op een microvezeldoekje kom je al een heel eind. Soms moet je het een aantal keer herhalen wil je alle vlekjes goed wegkrijgen. Nadat ik alsnog een lekkage in mijn paneel van mn MBP had gebruik ik nooit meer 'vochtige' (water) doekjes. Brr, als ik eraan terug denk.

[ Voor 38% gewijzigd door Oyster op 13-07-2011 03:38 ]

Verwijderd

[b]RoaDHouse schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:01:[/bWat echt goed werkt is zacht keukenpapier + blanke glassex vervolgens het glassex op het keukenpapier spuiten (niet te nat) dan over het beeldscherm vrijven (niet te hard natuurlijk) EN NU KOMT DE TRUUK, net zolang doorvrijven tot het opdroogt.

Yep, dit is wat ik ook doe. Zelf gebruik ik de blauwe glassex. Nog geen krassen kunnen ontdekken, ook niet op m'n U2410.

• Nyth
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-10 22:45
Hmm, ik ben er niet zo zeker van wat alcohol houdende middelen (waaronder denk ik ook glassex) doen met de speciale lagen op je TFT scherm.

Ik doe het met een speciale doek die ik ooit eens bij mijn laptop kreeg, in feite is het een brillenpoets doekje, maar dan in een 15 inch formaat.

Als chemicus ben ik enorm fan van schoonmaken met ethanol of IPA (isopropyl alcohol), maar ik weet ook heel goed wat het met kwetsbare kunststoffen doet. En ik ben bang dat het je scherm net iets TE goed schoonmaakt :P
Pagina: 1