Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Microserver voor boekhouding en website

Pagina: 1
Acties:

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Hallo,

Ik zat al op het forum te zoeken naar topics over servers voor thuisgebruik.
Echter is hier vrij weinig over te vinden.

Ik ben nu bijna zover dat ik het toch echt nodig heb.
De probleemstelling is ik een bedrijf ben begonnen in het repareren van mobiele telefoons en het leveren van onderdelen.
Hierbij komt kijken dat ik de boekhouding graag zelf wil doen samen met mijn collega.

Wij kwamen in de eerste instantie uit op het programma LogMeIn omdat dit te bereiken is via iPhones en Android toestellen en gewoon via de browser (zeer belangrijk wanneer klantgegevens dienen worden opgevraagd)

Echter wanneer met dit programma wordt ingelogd op de host computer kan niet meer op de hostcomputer worden gewerkt. Dat is echter niet de bedoeling.

Toen dacht ik dus aan een server, hier dacht ik al eerder aan want ik wil graag mijn websites zelf hosten.
Maar wat is nou voldoende voor dit gebruik?

- 3 websites met webshopfunctionaliteit
- boekhoudprogramma wordt gebruikt op afstand (snelstart)

Ik kwam hierop uit: pricewatch: HP Proliant Microserver N36L
200 euro is ook het maximale budget.

Heb ik hier genoeg aan?

• nielsl
  • Laatst online: 02-11 21:53
Tsja, wat voor OS ga je op die microserver installeren? Want met 200 euro kom je niet ver als je nog iets van Windows Server gaat installeren. Waarom kies je overigens specifiek hiervoor en niet voor een kast die je in een hoek zet met Win 7 Pro dr op? Dan is dat je 'remote desktop' bak waar je op kunt boekhouden vanaf afstand.

Dat terzijde, voor wat betreft je websites (webshops), die zijn natuurlijk afhankelijk van een SQL database. De meeste webshops die ik ken hebben een aantal flinke queries in zich. Dat is natuurlijk geen probleem als je database een beetje is geoptimaliseerd, je voldoende RAM en DISK I/O hebt enz. Maar ook hiervoor geldt dat het afhankelijk is van het aantal bezoekers dat je hebt (ook gezien de internetpijp die je thuis hebt?). Als elke webshop slechts 10 gebruikers per dag trekt: gaat wel lukken.

Moraal van het verhaal: er is meer info nodig. Daarnaast denk ik dat je je budget moet vergroten.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > CSL

Tijd voor een nieuwe sig..

• lvrijn
Bedankt voor je antwoord.

Windows Server is niet nodig omdat ik hier zelf licenties van verstrek en dus kan ik dit buiten beschouwing laten.
Jij zegt: waarom kies je niet voor een kastje met win7 pro erop, maar waarom zou ik dat eerder kiezen dan een microserver? Dat is juist mijn vraag. Waarom zijn die dingen er dan?

Internet hier is 120mbit down en 10mbit up.
Elke webshop zal misschien 100 bezoekers per dag gaan zien?
Nog totaal onduidelijk, daarom heb ik expres een laag budget gekozen omdat ik nog niet weet waar ik straks sta. Die kast is namelijk nog gigantisch uit te breiden.

Budget blijft dus op 200 euro, als ik moet verhogen is het namelijk veel aantrekkelijker om bij een hostingbedrijf te blijven..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mischien moet je eens toestaan om meerdere sessies toe te staan op je server

Sommige noemen het een hack, ik noem het een driver rollback.
e.g. http://www.blogsdna.com/4...ktop-in-windows-7-rtm.htm

Iperf

• lvrijn
Ik was al bewust van die hack, heb hem al eerder toegepast.
Echter ga ik geen RDP van Windows gebruiken omdat hierbij geen toegang via het web of android/iphone devices is.

Zoals ik in mijn eerste post had vemeld wil ik LogMeIn gebruiken, want daarbij is het wel mogelijk.

• nielsl
  • Laatst online: 02-11 21:53
ik kan je redenatie enigzins volgen, maar mis het punt van de uitbreidbaarheid. Er zitten bijvoorbeeld maar 2 geheugenslots in. Ik weet niet hoeveel RAM het moederbord aankan, maar als je databases wilt gaan draaien (met groei in het achterhoofd), dan is het handig dat je daar minimaal 4 GB in kan doen, geheugen kost immers niets. Let wel, 4GB DDR3 zit prima op 1 simm, zelfs op 2, maar ondersteunt het mobo het?

Verder passen er 4 schijven in, hoe zie je dat met uitbreidbaarheid en snelheid van je systeem? Toegegeven, je loopt tegen een zelfde probleem aan als je een gewone kast hebt, maar dat is dus geen overtuigend argument voor een dergelijke microserver als je het mij vraagt.

Persoonlijk vind ik die microserver leuk als je een beetje fatsoenlijke NAS thuis wilt hebben waar je met je vrienden via FTP eea op deelt en een VPN servertje op zet, dat soort dingen. Als je al wat serieuzere dingen wilt doen zou ik minimaal naar een zakelijke desktop / workstation kijken. Biedt naar mijn mening net dat stukje meer, zeker waar het gaat om uitbreidbaarheid / flexibiliteit

• lvrijn
De microserver ondersteunt tot 2x 4GB, 8GB dus, lijkt me voldoende.
Ik heb de reviews ook gelezen en hieruit kwam dat je dus een zeer snel systeem kan maken.

Jij zegt dus dat als je voor meer wilt dus een workstation bijvoorbeeld moet inzetten.
Kan je mij dan aub duidelijk maken waarom er überhaupt microservers zijn?

Anders zou iedereen dus gewoon heel makkelijk even een kastje bouwen met wat onderdelen erin (raid oplossingen + ecc geheugen)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

200 euro is een erg beperkt budget. Hou je er rekening mee dat je ook aan support moet denken en uptime? Wat als de server down gaat, wat als je internetverbinding down gaat (consumentenlijntje?), is de uploadsnelheid hoog genoeg?

Maar dat zijn echter vragen die horen bij bedrijfsvoering, niet bij de hardware.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

lvrijn schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:18:
als ik moet verhogen is het namelijk veel aantrekkelijker om bij een hostingbedrijf te blijven..
Dat laatste zou ik zeker doen. Een bedrijfskritische site (laat staan 3 :X ) draai je niet op een thuisverbinding.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-11 18:54

DefLite

Why so serious?

Is 1GB niet beetje weinig?

Onze webserver (ubuntu met apache) trok dat praktisch gelijk vol (met 1000< bezoekers), met 2GB redden we makkelijk 2000 bezoekers per dag.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Het aantal bezoekers per dag zegt helaas niets. Wat telt is het aantal bezoekers dat je gelijktijdig moet verwerken. En dan nog is de ene website de andere niet. Een simpele, statische site zal minder belastend zijn dan Magento met allerlei toeters en bellen. Maar met 1 GB kun je echt een heel eind komen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-11 18:54

DefLite

Why so serious?

Hmm ok, maar wat ik van onze server beheerder begreep was dat Apache het alleen al bijna voltrok om fatsoenlijk te kunnen werken.
Weet niet wat er Windows servers word gebruikt, IIS?

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Dat is wel de meest geëigende oplossing inderdaad. Maar er is meer mogelijk, zoals bijvoorbeeld Apache, Cherokee, Lighttpd of ngingx. Overigens maakte ik de opmerking over het geheugen met een non-GUI OS in gedachten; ik had gemist dat men hier van Windows uitging.

• lvrijn
gambieter schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 02:52:
200 euro is een erg beperkt budget. Hou je er rekening mee dat je ook aan support moet denken en uptime? Wat als de server down gaat, wat als je internetverbinding down gaat (consumentenlijntje?), is de uploadsnelheid hoog genoeg?

Maar dat zijn echter vragen die horen bij bedrijfsvoering, niet bij de hardware.
Zoals ik al vermeldde het budget gaat alleen om de kosten voor de kast.
Overige kosten zijn buiten beschouwing gelaten.
Uploadsnelheid had ik al vermeld, 10mbit.
8088 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 05:10:
Dat is wel de meest geëigende oplossing inderdaad. Maar er is meer mogelijk, zoals bijvoorbeeld Apache, Cherokee, Lighttpd of ngingx. Overigens maakte ik de opmerking over het geheugen met een non-GUI OS in gedachten; ik had gemist dat men hier van Windows uitging.
Mijn eerste idee was dan ook Windows i.c.m. XAMPP

Vind het nog steeds lastig om zomaar te weten komen wat je nou precies nodig hebt.
Het is hetzelfde als dat een tweaker altijd zegt dat er in een pc een brute videokaart moet om een spel te spelen, natuurlijk is dat waar, maar met de meest simpele kaart kan een spel ook worden gespeeld (op hele lage settings)

Net als dat mij 3-4 jaar geleden al werd aangeraden om 4gb ram te nemen, dit is nooit nodig geweest, 2gb was meer dan zat.

Het gaat mij puur om de kast. Kan ik vanuit huis meerdere websites runnen (die nu nog amper bezoekers hebben) (2 bestaan er nog en eens niet) en ook extern inloggen om de boekhouding te doen op deze microserver?

Uitbreiding is altijd mogelijk.
Ik kan wel alleen een PC aanschaffen voor de boekhouding, maar waarom dat niet gelijk combineren met de websites..

[ Voor 28% gewijzigd door lvrijn op 22-07-2011 14:12 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je de websites zelf wilt hosten dan zou je ook een server ergens in een datacenter kunnen huren, dan heb je meer garantie dat ze up zijn.
Administratie gewoon online doen en de mail via google.

Volgens mij heb je dan een zekere en goedkope oplossing voor een klein bedrijfje.

Hoe ik het doe is

Hosting via Versio
Administratie via acumulus
E-mail via google
Gedeelde data via dropbox

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 22-07-2011 14:45 ]

Pagina: 1