• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Bericht verwijderd, topic mag dicht.

[ Voor 94% gewijzigd door densoN op 13-07-2011 13:45 ]

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sociologie bestudeert de menselijke samenleving en haar verschijnselen. Het is me niet heel duidelijk hoe je die termen hier bedoelt. Bedoel je dat mensen niet genoeg een moraal krijgen opgelegd tijdens hun schooltijd? Of bedoel je dat asociale kinderen eerder moeten worden gedetecteerd en extra aandacht moeten krijgen hierin? Als dat zo is, waarom denk je dan dat dat niet gebeurt?

Mensen leren vanzelf sociaal gedrag aan door een combinatie van hun opvoeding in combinatie met contacten met hun directe sociale omgeving. Ik denk dat dat voor veruit de meeste mensen geen moeite kost om zich sociale vaardigheden eigen te maken. Als dit ernstig problematisch is wordt dit volgens mij op de scholen opgemerkt en worden kinderen doorverwezen naar een kinderpsycholoog. Verder ingrijpen via scholing is denk ik erg lastig, omdat scholing hierin denk ik niet de belangrijkste factor is.

Als je refereert naar misdraging in groepen - vooral in lagere sociale klassen, dan is dit meer een maatschappelijk probleem dat niet (of hooguit gedeeltelijk) in het onderwijs te corrigeren valt. Andere factoren zijn veel belangrijker, zoals voorlichting en financiële prikkels voor de sociale omgeving (families), toekomst perspectief, aanpak van criminaliteit, de grootste probleem gevallen isoleren, etc.

Als ik je post niet heb begrepen, dan zou ik graag een verduidelijking zien van wat je precies bedoelt en waarover je wil discussiëren. ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of nog een optie die hij kan bedoelen, kinderen die niet sociaal genoeg zijn moeten van hem misschien verplicht socialer gemaakt worden? (Waarbij niet sociaal genoeg bijvoorbeeld is dat ze geen zin hebben om uit te gaan en dat blijkbaar in het onderwijs dan moet worden aangepakt).

• densoN
mag weg

[ Voor 101% gewijzigd door densoN op 13-07-2011 13:45 ]

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:11
densoN schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:38:

Kijk ik om me heen zie ik dat vrije tijd voor gezinnen met kinderen steeds waardevoller wordt, maar dat de prioritering ook verschuift. En laten we maar zeggen dat dit niet in het voordeel van het kind is.
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Ouders blijken nu meer tijd met hun kinderen door te brengen dan in de afgelopen decennia. http://www.nu.nl/binnenla...n-meer-tijd-kinderen.html. Dus kwantitatief zit het wel goed. Of bedoel je dat omdat vrije tijd met kinderen waardevoller wordt kinderen teveel verwend worden en dat er daardoor te weinig tucht is?

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• densoN
mag ook weg.

[ Voor 95% gewijzigd door densoN op 13-07-2011 13:45 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Optie B: gewoon accepteren dat sommige mensen minder behoefte hebben om 'sociaal' rond te hangen dan dat andere dat hebben?

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:14
densoN schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:00:
[...]

Precies zoals je het beschrijft. Te weinig tucht
Ik snap niet echt welke kant je op wil. Pesten kan een oorzaak zijn van sociale isolatie. Dan is het goed als die oorzaak (het pesten) wordt tegengegaan. Jij legt sociale isolatie uit als iets negatiefs, dat hoeft niet bij iedereen het geval te zijn. Kan namelijk een bewuste keuze zijn.

En tucht is toch een autoritaire vorm van leiderschap. Dat soort leiderschap wordt momenteel niet echt gevraagd in het bedrijfsleven, dus waarom dan wel toepassen op school?
densoN schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:38:
Cultuur, geloof, internet, de enorme verschuiving naar tweeverdieners, steeds meer scheidingen, ze dragen allemaal bij, maar waarom worden ze dan niet allemaal behandeld.
Cultuur wordt behandelt bij muziek. Geloof tijdens levensbeschouwing. Scheidingen bij maatschappijleer. Waren bij mij verplichte vakken op het VO. Omgaan met internet wordt tegenwoordig ook onderwezen btw.

[ Voor 27% gewijzigd door FicoF op 13-07-2011 12:17 ]

Pagina: 1