• whodares
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11-2023
EDIT: zelf opgelost, lees laatste post

Zoals de titel doet vermoeden, doet mijn Asus Rampage IV Extreme een beetje moeilijk.

Om te beginnen bij het begin:

probleem 1) tijdens de POST pakt hij mijn HDD niet aan. Ik heb en WD Caviar Black in een sata-600 gestoken. tijdens de boot krijg ik 2 keer een error dat hij geen hard drives kan vinden (2de error zegt iets over AHCI mode). Nu heb ik AHCI opstaan (als ik elke guide toch volg) in mijn Windows 7 Prof 64bit.
Ja, dat klopt. Hoewel ik die errors krijg, staat de schijf in mijn BIOS als primary boot disk en gaat hij gewoon langs de errors door en start hij zonder problemen op.

probleem 2) Als ik een WD Elements (1TB USB 2.0) insteek voor/tijdens het bootprocess, dan komt hij niet langs de POST. Dan zie ik mijn ASUS ROG logo en als ik iets over de post zou moeten zien, dan start hij opnieuw op.

probleem 3) Na een succesvolle boot kan ik bovengenoemde WD Elements schijven insteken in mijn moederbord en worden ze perfect en zonder problemen herkend. Maar als ik dit doe, dan kan ik mijn draadloze muis (Logitech MX Revolution) enkel nog maar gebruiken als ik die in mijn case insteek (Corsair Obsidian 800D). Als ik die dan in het moederbord insteek, dan krijg krijg ik zelfs geen melding dat er iets nieuws van hardware is ingestoken.

Ik hoop dat ik hier wat geholpen kan worden, Google heeft me spijtig genoeg geen antwoorden kunnen geven.

BNet tag: whodares#1162

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

dit is sandy bridge? ja toch? is dit een b3 moederbord? want de voorgaande versies hebben problemen met de sata 600 poorten

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• whodares
Ja, dit is sandy bridge. Processor is I5 2500k (nog niet overclocked). Dit is inderdaad de B3 versie.

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
@SupremeRick: Het waren/zijn niet de SATA-600 poorten die problemen geven, maar de SATA-300 poorten.
Anyway, voor probleem 1: Probeer de HDD eens in een andere poort (600 of 300, maakt niet uit), misschien dat hij het dan wel in 1 keer doet. Echter, als ik naar problemen 2 & 3 kijk rijst in mij het vermoeden dat je mobo mogelijk kapot is, omdat hij blijkbaar geen 2 USB apparaten op de USB poorten aan de achterkant accepteert.

Groet,
Korot

• whodares
Bedankt voor de snelle replies.

@korot je zit daar even fout. De Caviar Black heeft een sata 600 poort, die heb ik dan ook als 600 ingestoken. Het is mogelijk daarom dat ik er problemen mee heb.
Voor de rest: Alles werkt perfect (behalve mijn muis) na de boot. Na de boot pakt hij dus meerdere USB apparaten aan.

Misschien interessant om te weten(en net kunnen testen dankzij een goede vriend van mij): Een WD MyBook USB 3.0 werkt wel perfect. Deze externe schijf kan ik insteken wanneer ik wil (voor/tijdens/na de boot) en dat geeft geen problemen. Ik denk dat probleem 2 eerder bij mijn WD Elements schijven zal liggen.

EDIT: opgelost.

Heb de JMicron en Marvell controller gewoon uitgezet -> probleem 1 weg en ik kan nog steeds alles perfect gebruiken.
BIOS update gedaan (BIOS versie en iets van intel rapid storage technology). Nu kan ik opeens mijn externes insteken en mijn muis ook rechtstreeks op het moederbord insteken zonder problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door whodares op 13-07-2011 11:19 ]