Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 22:33

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hallo, ik heb een vraag aangaande m'n voorlopige aanslag van vorig jaar en van dit jaar.
Als ik er vanavond niet uit kom bel ik morgen even naar de belastingdienst, is het dan nog niet duidelijk dan neem ik een halve dag vrij en ga ik erlangs. Dat kan echter volgende week pas, en ik ben ongeduldig ;)

Het gaat om de aanslag van 2010 en de voorlopige aanslag van 2011.
Ik heb een fulltime baan en ik heb medio april een huis gekocht. Tot vorig jaar ontving ik waarschijnlijk, en ten onrechte, extra toeslagen omdat ik nog verder daarvoor student was, en mijn fiscaal partner een fulltime baan had. Sinds april zijn we geen fiscaal partners meer en de toeslagen zijn volgens mij ook allang gestopt. Toch zou het niet onwaarschijnlijk zijn als ik een teveel aan ontvangen toeslagen terugbetalen moet.

Alle bedragen zijn fictief, om het wat overzichtelijker te houden.

Begin juni heb ik een welbekende blauwe brief met acceptgiro gekregen, genaamd 'Voorlopige aanslag 2010 - Inkomstenbelasting / Premie volksverzekeringen / Te betalen. Jaar: 2010'.

Er staat op 'wijziging van de voorlopige aanslag: u moet 1750 euro betalen'. Daaronder staat de berekening voorlopige aanslag, met de volgende regels:

Terug te ontvangen1 bedrag vorige aanslag: € 1725
Te betalen bedrag nieuwe aanslag € 25
Verschil: te betalen bedrag € 1750.

Mijns inziens is dat niet het verschil, maar de som... maargoed, bovenaan stond ook al: 1750 euro betalen. Dat dus maar gedaan, rib uit m'n lijf, niet grappig. Ik kon het te betalen bedrag niet echt plaatsen, maar ik kan me er in vinden dat ik als fiscaal partner van m'n exvriend te lang toeslagen heb ontvangen. Nooit echt op gelet, maar het kan zo zijn.

Nu heb ik, na het braaf invullen van een wijziging voorlopige aanslag 2011, een volgende blauwe enveloppo ontvangen, genaamd: 'Voorlopige aanslag 2011 - Inkomstenbelasting / Premie volksverzekeringen / Voorlopige teruggaaf. Jaar: 2011.'

Met als bedrag, en berekening:
Wijziging van de voorlopige aanslag: €150 euro meer terug te ontvangen.
Dit bedrag5 wordt (in termijnen) aan u uitbetaald.
Berekening:
Terug te ontvangen2 bedrag vorige aanslag: € 1500
Terug te ontvangen 3 bedrag nieuwe aanslag: € 1650
Verschil4: meer terug te ontvangen. € 150.

Nou snap ik een aantal aanduidingen van ze niet. Wat betekent 'terug te ontvangen' - bij 1 betekent het dat ik een smak geld moet betalen. Dus: wat moet de belastingdienst van mij terug-ontvangen.

Bij 2 en 3 betekent het plotseling dat ik geld van ze gá ontvangen. Tenminste, als je een huis hebt gekocht en alles netjes ingevuld, krijg je aardig wat terug. Hier betekent het dus 'Mevr. Dark Blue ontvangt terug van de Belastingdienst'. Dat klinkt mij al mooier in de oren. Hier klopt het woord verschil ook, waar in de eerste brief het verschil een som is van de twee voorgenoemde bedragen. Snapt iemand dat?
En wat bedoelen ze met 'bedrag vorige aanslag'? 1750 is niet gelijk aan 1500. Hoewel fictief gemaakt waren die bedragen verre van gelijk. Vorige aanslag duidt dus op een eerder opgegeven voorlopige aanslag over 2011 (hadden ze die al dan, begin juni :? )en niet op de aanslag van 2010. Correct?

En dan nog puntje 5: 'dit bedrag'. Ehm, bedoelen ze niet het hele bedrag? :s .

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42

Reptile209

- gers -

Ik zou idd even bellen, maar hier is mijn € 0,02 voor je rekeningen :)
Dark Blue schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:22:
[...]
Er staat op 'wijziging van de voorlopige aanslag: u moet 1750 euro betalen'. Daaronder staat de berekening voorlopige aanslag, met de volgende regels:

Mijns inziens is dat niet het verschil, maar de som... maargoed, bovenaan stond ook al: 1750 euro betalen.
Wat hier staat: er was een aanslag die neerkwam op 1725 door Dark Blue te ontvangen. Na de wijziging komt het totaal neer op 25 door Dark Blue te betalen. Het verschil tussen die twee aanslagen is, dat je 1725 (te veel ontvangen, dus terug te betalen) + 25 (nog te betalen) = 1750 euro moet dokken. Het is dus niet de som, maar +1725 - (-25) te betalen = +1725 + 25 = 1750.
Dat dus maar gedaan, rib uit m'n lijf, niet grappig. Ik kon het te betalen bedrag niet echt plaatsen, maar ik kan me er in vinden dat ik als fiscaal partner van m'n exvriend te lang toeslagen heb ontvangen. Nooit echt op gelet, maar het kan zo zijn.

Nu heb ik, na het braaf invullen van een wijziging voorlopige aanslag 2011, een volgende blauwe enveloppo ontvangen, genaamd: 'Voorlopige aanslag 2011 - Inkomstenbelasting / Premie volksverzekeringen / Voorlopige teruggaaf. Jaar: 2011.'

Met als bedrag, en berekening:
Wijziging van de voorlopige aanslag: €150 euro meer terug te ontvangen.
Dit bedrag5 wordt (in termijnen) aan u uitbetaald.
Berekening:
Terug te ontvangen2 bedrag vorige aanslag: € 1500
Terug te ontvangen 3 bedrag nieuwe aanslag: € 1650
Verschil4: meer terug te ontvangen. € 150.

Nou snap ik een aantal aanduidingen van ze niet. Wat betekent 'terug te ontvangen' - bij 1 betekent het dat ik een smak geld moet betalen. Dus: wat moet de belastingdienst van mij terug-ontvangen.
Hier staat hetzelfde: er was een aanslag die neer kwam op 1500 euro ontvangen. Daar heb je een wijziging op gedaan, zodat het totaal nu neerkomt op 1650 euro ontvangen. Kortom, de belastingdienst moet 150 euro meer terugbetalen dan dat jullie eerder hadden bepaald.
Bij 2 en 3 betekent het plotseling dat ik geld van ze gá ontvangen. Tenminste, als je een huis hebt gekocht en alles netjes ingevuld, krijg je aardig wat terug. Hier betekent het dus 'Mevr. Dark Blue ontvangt terug van de Belastingdienst'. Dat klinkt mij al mooier in de oren. Hier klopt het woord verschil ook, waar in de eerste brief het verschil een som is van de twee voorgenoemde bedragen. Snapt iemand dat?
En wat bedoelen ze met 'bedrag vorige aanslag'? 1750 is niet gelijk aan 1500. Hoewel fictief gemaakt waren die bedragen verre van gelijk. Vorige aanslag duidt dus op een eerder opgegeven voorlopige aanslag over 2011 (hadden ze die al dan, begin juni :? )en niet op de aanslag van 2010. Correct?

En dan nog puntje 5: 'dit bedrag'. Ehm, bedoelen ze niet het hele bedrag? :s .
En je puntje 5 hangt er vanaf. Als er al een deel van de aanslag betaald is door de belastingdienst, wordt het restant + de wijziging over de resterende termijnen uitgesmeerd. Als alles al gestort was door de belastingdienst, krijg je nog 150 euro kaal.

Oh ja, de 'vorige aanslag' is niet die van 2010, maar de eerdere aanslag over 2011. Je hebt nu gewoon de pech dat er twee zo dicht op elkaar zitten, daardoor wordt het verwarrend. De belastingdienst ziet ieder jaar gewoon als een compleet eigen eenheid, dat geen enkele band met voorgaande of opvolgende jaren heeft :).

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 12-07-2011 22:43 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Okeee... ik snap nu die eerste wat beter. Even in de herhaling:

Ik zou terug ontvangen: € 1725.
De belastingdienst herberekende dat ik zou terug ontvangen: € -25.
Het verschil tussen 1725 boven nul en 25 onder nul is inderdaad 1750 euro. En dat hele bedrag heb ik ze moeten betalen.

Dan klopt die tweede ook weer, maar die is in de plus en die blijft in de plus.
Ik zou terug ontvangen € 1500.
De belastingdienst herberekende dat en ik zou terug ontvangen: € 1650.
Het verschil tussen 1500 boven nul en 1650 boven nul is 150 euro. En ik krijg nu dat hele bedrag van ze terug.

Dat klinkt wel positief, maar het is wel zuur:
ik moet het echt wel hebben van die ca. 140 euro in de maand extra, maar doordat ik begin juni zo onverwacht die lollige 1750 heb mogen betalen, is wat ik nu ga terugkrijgen een langzame opvulling van het eerder gevallen gat. :{

Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik het ze in termijnen ga laten uitbetalen, want daar wordt nu in de nieuwste brief niks over gerept. En het is wel gaaf om het aan het einde van het jaar te krijgen, maar ik kan het eerder wel gebruiken ;)

Nouja, iig de komende weken maar weer bruine bonenschotel met gehakt, en stamgast worden bij de Aldi :')

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:21
Dark Blue schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:22:

Het gaat om de aanslag van 2010 en de voorlopige aanslag van 2011.
Ik heb een fulltime baan en ik heb medio april een huis gekocht. Tot vorig jaar ontving ik waarschijnlijk, en ten onrechte, extra toeslagen omdat ik nog verder daarvoor student was, en mijn fiscaal partner een fulltime baan had. Sinds april zijn we geen fiscaal partners meer en de toeslagen zijn volgens mij ook allang gestopt. Toch zou het niet onwaarschijnlijk zijn als ik een teveel aan ontvangen toeslagen terugbetalen moet.
Toeslagen lopen via de dienst Toeslagen, rode envelop i.p.v. blauwe. Die zullen het dus niet zijn in dit geval.
Begin juni heb ik een welbekende blauwe brief met acceptgiro gekregen, genaamd 'Voorlopige aanslag 2010 - Inkomstenbelasting / Premie volksverzekeringen / Te betalen. Jaar: 2010'.

Je hebt dus voor de 2e keer een VA gekregen voor de inkomstenbelasting 2010.
- de eerste keer kwamen ze uit op 1725 terug te geven aan jou
- de tweede keer kwamen ze uit op 25 bijbetalen i.p.v 1725 terug te geven

Als de 1e al is uitgekeerd, dan moet dat bedrag dus terug naar de belastingdienst. Daarbovenop komt de 25 euro van de 2e VA. Het klopt dus wel wat er in de kolom "te betalen bedrag" staat.

Ik zou me afvragen hoe het kan dat er zo'n groot verschil tussen de 1e en 2e VA kan zitten.

- hoe hoog was je belastbaar inkomen?
- hoeveel aftrekposten heb je recht op?
- hoeveel loonheffing is er afgedragen door werkgevers/uitkeringsinstanties?
- hoeveel heb je reeds betaald of terugontvangen in eerdere VA's? *
- heb je je aangifte compleet en goed gedaan?

2011 is van later zorg. Eerst zien dat 2010 goed komt.

(*) de 1e VA komt vaak vroeg in het jaar (jan-feb 2010 in dit geval), denk aan aanslag voor inkomsten waarop geen loonheffing is ingehouden maar ook aan hypotheekrenteaftrek via voorlopige teruggaaf. 2e komt vaak in het voorjaar van 2011 en soms een 3e kort na de 2e.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:48:
[...]

Toeslagen lopen via de dienst Toeslagen, rode envelop i.p.v. blauwe. Die zullen het dus niet zijn in dit geval.

[...]
Hmm, dat zet de hele aanname over het terugbetalen van onterecht ontvangen toeslagen wel op losse schroeven, hè? :s
Rode enveloppen kreeg ik ook wel veel hoor, maar altijd alleen met een korte melding dat ik weer iets van 120 euro per maand ging ontvangen.
Ik zou me afvragen hoe het kan dat er zo'n groot verschil tussen de 1e en 2e VA kan zitten.

- hoe hoog was je belastbaar inkomen?
- hoeveel aftrekposten heb je recht op?
- hoeveel loonheffing is er afgedragen door werkgevers/uitkeringsinstanties?
- hoeveel heb je reeds betaald of terugontvangen in eerdere VA's? *
- heb je je aangifte compleet en goed gedaan?
Goeie vraag, ja. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de Belastingdienst het wel bij het juiste eind zou hebben met dat plotseling zo veranderde bedrag. Ik lees nu in het grote Belastingdienst-topic dat dat ook niet altijd zo is. :S

Belastbaar inkomen ga ik hier even niet noemen, aftrekposten kan ik nazoeken. Loonheffing is standaard, ik werk bij een bedrijf dat z'n zaakjes op dat gebied netjes geregeld heeft. Kan niet mis zijn gegaan, dan had ik het van collega's wel gehoord. Terugbetaald of terugontvangen van eerdere va's: geen idee, ik betaalde die dingen altijd stipt op tijd, nooit vooraf of in termijnen. Loon, werk- en leefsituatie was ook al sinds 2009 stabiel. Aangifte destijds samen met m'n exvriend gedaan - samen alles nagelopen en als we ergens over getwijfeld hadden, zouden we het hebben nagevraagd. Daar twijfel ik ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 12:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

*Alarmbellen gaan af* Als je 120 per maand gaat ontvangen, dan is dat vermoedelijk de zorgtoeslag voor 2011, en heb je vermoedelijk opgegeven dat je nog steeds een toeslagpartner hebt én een laag bruto jaarinkomen. Aangezien je geen toeslagpartner meer hebt, zul je straks het verschil terug moeten gaan betalen. Heb je wel je Zorgtoeslag gewijzigd nadat je verhuisd bent? Wijzigingen die je doorgeeft in je Voorlopige Teruggave/Aangifte, worden NIET meegenomen in je Zorgtoeslag (dat gebeurt pas achteraf, na 'n jaar of wat).

Ga je nog naar CampZone? Als je wil kan ik je dan e.e.a. uitleggen ('t helpt als je dan de stukken meeneemt). Ben dan wel geen belastingconsulent, maar toeslagen en relatief eenvoudige (opvolgende) aanslagen is wel gesneden koek.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dark Blue, wat kwam er uit het aangifteprogramma 2010 rollen met betrekking tot het te betalen of te ontvangen bedrag? Is dat gelijk aan die € 25 die de belastingdienst nu over 2010 heeft opgelegd?
Ik vind het namelijk best vreemd dat er zoveel verschil in zit.

Hebben jullie over 2010 aangifte gedaan als fiscaal partners? Had je in 2010 een volwaardige baan? (ik meen me te herinneren dat je een tijd in het buitenland hebt gezeten, maar dat kan best 2009 zijn geweest) Het is namelijk zo dat als jij weinig verdient en dus niet de algemene heffingskorting van € 2.007 hebt kunnen benutten, je die algemene heffingskorting wel uitbetaald krijgt als je partner genoeg verdient.

Anderzijds kan het verschil in aanslagen zijn veroorzaakt doordat de originele voorlopige aanslag (die van jan 2010) is gebaseerd op 2008 (de aangifte 2009 was toen nog niet ingediend dus daarop kan het niet gebaseerd zijn). Als ik het goed lees was je in 2008 student en verdiende je fiscale partner een fulltime loon. Hierdoor had je toen recht op uitbetaling van die algemene heffingskorting (ook wel aanrechtsubsidie genoemd omdat meestal de vrouw hem krijgt uitbetaald omdat zij parttime of helemaal niet werkt ivm de kids). Nu ik dit zo typ denk ik dat het verschil in aanslagen hierdoor komt.

Maar nogmaals in hoeverre komt de nieuwe aanslag van € 25 te betalen overheen met de uitkomsten van het aangifteprogramma?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dit ga ik vanavond even oppakken.
Ik kom zeer waarschijnlijk niet naar Campzone nee.
Ik kan het aangifteprogramma voor 2010 nog even doorlopen ja.
Ik heb trouwens ook een financieel adviseur, die mij goed en eerlijk heeft geholpen met de aankoop van mijn huis en ook met het invullen van m'n voorlopige aanslag voor 2011. Met hen zou ik ook eens een avondje om de tafel kunnen gaan zitten, ze komen regelmatig op huisbezoek in Enschede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Bon,als je verder nog vragen hebt naast de eerder afgegeven antwoorden,stel ze gerust misschien kan ik uit hoofde van mijn beroep je nog terzijde staan op dit gebied. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even info over de verschillende aanslagnummers.

Deze zijn opgebouwd uit je sofinummer, 'n letter, 1 of 2 cijfers, en nog 'n keer 'n aantal cijfers.
De letter zegt over welke soort belasting of toeslag het gaat:
T= toeslag
H= loonbelasting
Y en M = motorrijtuigenbelasting

Bij alle aanslagen zijn de eerste cijfers na de letter het jaar waarover het gaat.

Bij de loonbelasting zeggen de laatste cijfers iets over welke volgorde de aanslagen hebben.

Als het gaat om Toeslagen, zegt het laatste cijfer over welke toeslag het gaat, en de cijfers ervoor de volgorde van de aanslagen. Loonbelasting begint met tellen bij 0, toeslagen bij 1.

Bijv. 123.456.789.T.10.0.0012: 123.456.789 is het sofinummer, T. staat voor toeslagen, 10 voor het jaar 2010, 1 staat voor de eerste aanslag, 2 staat voor Huurtoeslag.
123.456.789.H.91: 123.456.789 is weer het sofinummer, H. staat voor loonbelasting ((voorlopige) aanslag), 91 staat voor de 2e beschiking van 2009.

Bij iedere 2e of latere beschikking kun je de posten "eerder vastgesteld bedrag" en "Nieuw vastgesteld bedrag' tegenkomen. Het bedrag dat staat bij "Nieuw vastgesteld bedrag" is het bedrag waar je (vermoedelijk) over het hele jaar genomen recht op hebt. Omdat er al een eerder bedrag is toegekend (nl. het "eerder vastgesteld bedrag") wordt deze van dit nieuwe bedrag afgehaald. Het kan dus gebeuren dat je meerdere uitbetalingen per maand zult krijgen voor de rest van het jaar, maar soms worden ze samengevoegd.

Op basis van een eerdere aanslag, moest je aan de belastingdienst € 1725 betalen. Op basis van de nieuwe aanslag moet je € 25 betalen. Op de achterkant van de aanslag kun je lezen op basis van welke gegevens ze aan die bedragen zijn gekomen: je fiscale partner wordt daar genoemd, daarna je "bruto" inkomen - aftrekposten. Vervolgens berekenen ze hoeveel je over dat bedrag aan belasting moet betalen.
Daaronder staat hoeveel recht op heffingskortingen je hebt.
Als laatste maken ze 'n berekenening van wat je had moeten betalen, en wat je betaald hebt (lees: wat er is ingehouden op je salaris/uitkering).
Kennelijk dacht de belastingdienst eerst dat je € 1725 teveel belasting had betaald/zou gaan betalen (eerste aanslag), en heb je dat bedrag al eerder teruggekregen. Nu blijkt dat je niet € 1725 teveel belasting hebt betaald, maar zelfs € 25 te weinig hebt betaald. Hierdoor moet je nu dus € 1750 terugbetalen.

Ook over 2011 heb je al meerdere aanslagen ontvangen en ik zou deze eens naast elkaar leggen, evenals alle aanslagen van 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@ardana Het is geen loonbelasting maar inkomstenbelasting! Je haalt twee termen door elkaar. Loonbelasting (eigenlijk loonheffing) kan je wel zien als vooraf ingehouden inkomstenbelasting. Aanslagen loonbelasting zal je als particulier echter nooit ontvangen, dat ligt bij je werkgever.

De gehele lijst:

A - Loonheffing naheffing
B - Omzetbelasting
F - Omzetbelasting naheffing
H - Inkomstenbelasting
K - Vermogensrendementsheffing
L - Loonheffing
M - Motorrijtuigenbelasting
O - Omzetbelasting teruggaaf
S - Premie ziekenfondswet zelfstandigen (t/m 2005)
T - Toeslagen (eindigend op 1 = kinderopvang, 2 = huur, 3 = zorg)
V - Vennootschapsbelasting
W - Zorgverzekeringswet
Y - Motorrijtuigenbelasting naheffing
Z - Overige

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je hebt gelijk, maar voor de gemiddelde particulier is het lood om oud ijzer :) In de praktijk maakt het voor een particulier niets uit. Vandaar dat ik niet de moeite heb gedaan om het uit elkaar te houden, maar excuus, ik had iets minder foutloos moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:13
Als je minder foutloos bent dan ben maak je dus meer fouten ;).
Pagina: 1