Toon posts:

IP adressen, Subnets, Network-ID's en Host-ID's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanavond gewoon een beetje lekker een beetje aan het rondneuzen over netwerken en routering. Nu ben ik al een tijdje aan het lezen en wil graag even weten of het klopt wat ik nu ondertussen heb begrepen wat de bedoeling is van subnets, network-id's en host-id's. Ik ben een afgestudeerde van een grafische opleiding en doe alle IT-achtige dingen een beetje als hobby erbij, so, bear with me please en ik doe dit alleen for the fun of it. ;)

Subnets
Is het aangeven van een IP range van een deel van een netwerk.
Zo kan bijvoorbeeld 255.255.0.0 op een network-id: 10.0.0.0 de IP adressen bevatten: 10.0.0.0 t/m 10.0.256.256. True?

Network-ID
Het aangeven waar het subnet begint.
Voorbeeld:
Network-ID: 10.0.15.0
Subnet: 255.255.240.0
Beschikbare subnet IP adressen: 10.0.15.0 t/m 10.0.256.256
Klopt bovenstaande?

Host-ID
Eigenlijk een soort IP adres binnen een subnet.
Voorbeeld:
Subnet: 255.255.240.243
Network-ID: 10.0.16.17
IP-Adres client: 10.0.16.20
Host-ID: 0.0.0.3
Klopt ook?

Het is allemaal nog een beetje "ingewikkeld" voor me, maar ik vind het wel erg interessant. Zeker omdat ik nu ook begin te begrijpen dat subnets voornamelijk lijken bedoelt te zijn voor het o.a. structureren van een groter netwerk. Daarnaast maakt het blijkbaar ook makkelijker om data te filteren omdat onderlinge subnets altijd via een netwerk router moeten communiceren. Ook kunnen bepaalde subnets makkelijker op bandwidth ingekort worden, lijkt mij handig bijvoorbeeld op een kantoor waarbij er een x aantal servers in één subnet zit en in een andere subnet de workstations van werknemers. Hierbij zouden dan de werknemers een minder grote bandwidth max kunnen krijgen en visa versa waardoor de servers altijd optimaal kunnen blijven draaien.

Ook kunnen er geloof ik per subnet de broadcasts aangeroepen worden voor bijv. DHCP, of bijv magic packets (zeg ik dat goed?) voor WOL.

Alvast bedankt voor het doorlezen. :)

P.s. mocht mijn bovenstaande bericht niet gewaardeerd worden in dit forum of iets dergelijks hoor ik het natuurlijk graag.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
256 bestaat niet, laatste ip is .255 (in je voorbeeld van network-id)

verder is 10.0.0.15 subnet 255.255.240.0 onderdeeel van 10.0.0.0/20 (10.0.0.0 - 10.0.15.255)

Tip: Lees eens CCNA Study guide van Todd Lammle door. Ook al is CCNA niet je doel (nu nog niet misschien?), de theorie is goed en duidelijk uitgelegd. Hoofdstuk 3 gaat over subnetting enz

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:03:
Ik ben vanavond gewoon een beetje lekker een beetje aan het rondneuzen over netwerken en routering. Nu ben ik al een tijdje aan het lezen en wil graag even weten of het klopt wat ik nu ondertussen heb begrepen wat de bedoeling is van subnets, network-id's en host-id's. Ik ben een afgestudeerde van een grafische opleiding en doe alle IT-achtige dingen een beetje als hobby erbij, so, bear with me please en ik doe dit alleen for the fun of it. ;)

Subnets
Is het aangeven van een IP range van een deel van een netwerk.
Zo kan bijvoorbeeld 255.255.0.0 op een network-id: 10.0.0.0 de IP adressen bevatten: 10.0.0.0 t/m 10.0.256.256. True?
Ja, afgezien van dat je maar tot 255 kunt.
Network-ID
Het aangeven waar het subnet begint.
Voorbeeld:
Network-ID: 10.0.15.0
Subnet: 255.255.240.0
Beschikbare subnet IP adressen: 10.0.15.0 t/m 10.0.256.256
Klopt bovenstaande?
Neen.
Host-ID
Eigenlijk een soort IP adres binnen een subnet.
Voorbeeld:
Subnet: 255.255.240.243
Network-ID: 10.0.16.17
IP-Adres client: 10.0.16.20
Host-ID: 0.0.0.3
Klopt ook?
Je hebt hier een non-contiguous subnetmasker gemaakt. Dat kan op zich wel maar is niet veel voorkomend en wordt ook verdacht vaak niet meer ondersteund.

That said is, in bits, het hostadres inderdaad '10', wat neerkomt op 3. Verkeerd gezien. Het hostadres is 01.

Ik heb het idee dat je wel weet waar een subnet masker voor is, maar niet hoe het daadwerkelijk werkt. Zoek dat eens op.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 12-07-2011 22:22 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ja, daar zat ik dus al over te twijfelen... Want ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit een 256 IP block ben tegengekomen, maar omdat ik dacht dat binair 11111111 waarschijnlijk op 256 uit zou komen (ik denk altijd meteen aan geheugen MB's enzo) ging ik daar toch nog van uit. Maar 11111111 is (nu ik net even heb nagekeken) dus inderdaad 255. Weer wat geleerd. :)

Edit: ik zal "CCNA Study guide van Todd Lammle" eens in mijn wish-list zetten. Thanks for the tip! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:20:
[...]

Ja, afgezien van dat je maar tot 255 kunt.

[...]

Neen.

[...]

Je hebt hier een non-contiguous subnetmasker gemaakt. Dat kan op zich wel maar is niet veel voorkomend en wordt ook verdacht vaak niet meer ondersteund.

That said is, in bits, het hostadres inderdaad '10', wat neerkomt op 3. Verkeerd gezien. Het hostadres is 01.
Met "non-contiguous" bedoel je neem ik aan dat ik m'n network-id op een "niet-nul" getal begin in de blokken, correct?

En waarom "Neen" bij network-id? Omdat ik de 256 meegerekend heb? Of om iets anders?

Edit: Hm... hostadres (host-id?) is .01? Die logica volg ik even niet... :?

Thanks voor je response trouwens! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 22:26 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:23:
[...]

Met "non-contiguous" bedoel je neem ik aan dat ik m'n network-id op een "niet-nul" getal begin in de blokken, correct?
Non-contiguous betekent dat je subnet masker niet bestaat uit achtereenvolgens een rij enen en daarachteraan een of meer nullen. Om precies te zijn, 243 in base-2 (binair) is 11110011. Dus jouw host-deel zit ergens 'in het midden'.
En waarom "Neen" bij network-id? Omdat ik de 256 meegerekend heb? Of om iets anders?
Nee, want dat had je eerder ook al fout :P Voor het goede antwoord, zie DJSmiley.
Edit: Hm... hostadres (host-id?) is .01? Die logica volg ik even niet... :?

Thanks voor je response trouwens! :)
Even boven elkaar zetten:

11110011 # 243
00010100 #20
--------
XXXX01XX

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
http://www.cs.rpi.edu/~kotfid/ne1/CCNA_chapter3.pdf

Iets oudere versie, maar goed, dat zal weinig schelen, de theorie blijft hetzelfde

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:33:
[...]
Even boven elkaar zetten:

11110011 # 243
00010100 #20
--------
XXXX01XX
Maar... Hoe zit het dan als je bijv. in dat voorbeeld IP adres: 10.0.16.200 hebt?

Dan zou het zijn:
11110011  # 243
11001000  # 200
--------
XX001X00

Ofzo......???? Dan wordt het toch zeker geen .00100 ? :?

Edit: Oh... wacht! Wordt dan de host 00001000? Waardoor het .8 zou moeten zijn? (voluit: 0.0.0.8)
Edit2: Hm... kak... nee dat kan ook weer niet... Ik snap niet hoe je bij die binaire boven elkaar op decimaal .1 uitkomt (voluit: 0.0.0.1)

Edit 3: Sorry... Ik blijf maar vragen stellen, mocht je het beu zijn hoor ik het graag. :) Maar je had het net over "non-contiguous", ik begreep wat je er uiteindelijk mee bedoelde. Maar ik had nog de vraag, is een "contiguous"-subnet dan hetzelfde als een "classful"-subnet? (had ik ook ergens gelezen namelijk, en het lijkt erg overeen te komen met wat jij een contiguous netwerk noemt.)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 22:57 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:49:
[...]

Maar... Hoe zit het dan als je bijv. in dat voorbeeld IP adres: 10.0.16.200 hebt?

Dan zou het zijn:
11110011  # 243
11001000  # 200
--------
XX001X00

Ofzo......???? Dan wordt het toch zeker geen .00100 ? :?
Dan wordt 't 10, dus 2 in decimaal. Dat zie je overigens niet in het IP-adres terug, daar is het nog gewoon .200 aan het eind. Maar daarvan zijn die twee bits dan het host-deel.

Hoe heb je nu trouwens bedacht dat de X'jes moesten staan? Want je masker is met 243 hetzelfde dus die had je niet aan moeten passen.
Edit: Oh... wacht! Wordt dan de host 00001000? Waardoor het .8 zou moeten zijn? (voluit: 0.0.0.8)
Edit2: Hm... kak... nee dat kan ook weer niet... Ik snap niet hoe je bij die binaire boven elkaar op decimaal .1 uitkomt (voluit: 0.0.0.1)
Les 1 in IP-adressen: decimalen boeien eigenlijk geen donder. Die zijn er alleen maar voor ons stomme mensen die niet graag binair rekenen. Computers echter doen dat wel graag.
Edit 3: Sorry... Ik blijf maar vragen stellen, mocht je het beu zijn hoor ik het graag. :) Maar je had het net over "non-contiguous", ik begreep wat je er uiteindelijk mee bedoelde. Maar ik had nog de vraag, is een "contiguous"-subnet dan hetzelfde als een "classful"-subnet? (had ik ook ergens gelezen namelijk, en het lijkt erg overeen te komen met wat jij een contiguous netwerk noemt.)
Nee. Een non-contiguous mask is een mask waar gaten in vallen. 255.255.255.0 is contiguous. 255.255.0.255 niet. Want binair is dat 11111111.11111111.00000000.11111111.

Een classful netwerk is iets ouds waar je je nu geen zorgen om hoeft te maken. Dat gaat om klassen A tot en met E netwerken. Da's imo pas interessant als je weet hoe 't werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 23:05:
[...]

Dan wordt 't 10, dus 2 in decimaal. Dat zie je overigens niet in het IP-adres terug, daar is het nog gewoon .200 aan het eind. Maar daarvan zijn die twee bits dan het host-deel.

Hoe heb je nu trouwens bedacht dat de X'jes moesten staan? Want je masker is met 243 hetzelfde dus die had je niet aan moeten passen.
Allereerst mijn excuses dat ik dit niet echt snel oppak en bedankt voor je tijd. :) Maar ik snap het nog steeds niet.

Als ik dus de vergelijking doe:
11110011  # 243 (laatste block subnet masker)
11001000  # 200 (laatste block IP)
--------
XX001000  (Zou de host moeten worden in binair)

Hoe kom je dan bij binair 10? (wat ik overigens snap dat dat decimaal 2 is) Ik zie eerder staan: 1000. Wat op decimaal 8 zou moeten komen?

EDIT: Dow! Ik zie hem (denk ik!) eindelijk, de plek waar het subnetmasker 0'en bevat, daar moet het hostadres van gepakt worden? dus dan in dit geval moet ik de vergelijking als volgt noteren:

--------
XXXX10XX  (Zou de host moeten worden in binair)

Correct?
[...]

Les 1 in IP-adressen: decimalen boeien eigenlijk geen donder. Die zijn er alleen maar voor ons stomme mensen die niet graag binair rekenen. Computers echter doen dat wel graag.
Ik ben één van die stomme mensen. :) Maar neem aan dat jij toch ook niet alle IP adressen en dergelijke in binair bekijkt?
[...]

Nee. Een non-contiguous mask is een mask waar gaten in vallen. 255.255.255.0 is contiguous. 255.255.0.255 niet. Want binair is dat 11111111.11111111.00000000.11111111.

Een classful netwerk is iets ouds waar je je nu geen zorgen om hoeft te maken. Dat gaat om klassen A tot en met E netwerken. Da's imo pas interessant als je weet hoe 't werkt :)
Ahhh! Duidelijk! Maar inderdaad, de verschillende classificaties in die classes, zover was ik niet van plan me te verdiepen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 23:45 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 23:20:
[...]

Allereerst mijn excuses dat ik dit niet echt snel oppak en bedankt voor je tijd. :) Maar ik snap het nog steeds niet.

Als ik dus de vergelijking doe:
--------
XX001000  (Zou de host moeten worden in binair)

Hoe kom je dan bij binair 10? (wat ik overigens snap dat dat decimaal 2 is) Ik zie eerder staan: 1000. Wat op decimaal 8 zou moeten komen?

EDIT: Dow! Ik zie hem (denk ik!) eindelijk, de plek waar het subnetmasker 0'en bevat, daar moet het hostadres van gepakt worden? dus dan in dit geval moet ik de vergelijking als volgt noteren:

--------
XXXX10XX  (Zou de host moeten worden in binair)

Correct?
Yep. Waar het masker een nul heeft, dat zijn de bits die voor het host-adres gebruikt worden. Voor 255.255.255.0 is dat dus het héle laatste octet, voor 255.255.255.254 dus alleen het laatste bit.
Ik ben één van die stomme mensen. :) Maar neem aan dat jij toch ook niet alle IP adressen en dergelijke in binair bekijkt?
Uiteraard niet. Maar alle berekeningen die je met IP-adressen doet zijn er wel op gebaseerd, juist vanwege dat masker-verhaal. Dat werkt 100% bit-wise.

Overigens, non-contiguous masks worden eigenlijk nooit gebruikt. Er is geen reden voor, het is verwarrend en veel netwerkapparatuur ondersteunt het niet eens (om die eerdere redenen.) Daarom worden subnetmaskers tegenwoordig meestal veel korter aangegeven: slash-notatie. Wat neerkomt op het tellen van het aantal aaneenvolgende 1-bits. Dus 255.255.255.0 heeft 24 1'tjes. 192.168.0.0/24 is dus gelijk aan 192.168.0.0/255.255.255.0.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:04:
[...]

Yep. Waar het masker een nul heeft, dat zijn de bits die voor het host-adres gebruikt worden. Voor 255.255.255.0 is dat dus het héle laatste octet, voor 255.255.255.254 dus alleen het laatste bit.
Awesome, nu snap ik het. Vandaar dat ook in een omschrijving die ik vond vermeld werd: "bitsgewijze binaire AND operatie" ervoor. Dat is dus precies wat we hier hebben gedaan lijkt mij.
[...]

Uiteraard niet. Maar alle berekeningen die je met IP-adressen doet zijn er wel op gebaseerd, juist vanwege dat masker-verhaal. Dat werkt 100% bit-wise.

Overigens, non-contiguous masks worden eigenlijk nooit gebruikt. Er is geen reden voor, het is verwarrend en veel netwerkapparatuur ondersteunt het niet eens (om die eerdere redenen.) Daarom worden subnetmaskers tegenwoordig meestal veel korter aangegeven: slash-notatie. Wat neerkomt op het tellen van het aantal aaneenvolgende 1-bits. Dus 255.255.255.0 heeft 24 1'tjes. 192.168.0.0/24 is dus gelijk aan 192.168.0.0/255.255.255.0.
Die slash-notatie klinkt an sich vrij logisch, nu weet ik eindelijk wat dat inderdaad betekend wanneer dat weer eens in een documentatie ofzo voorbij komt. Het is niet de eerste keer dat ik die slash-notatie zie, alleen snapte ik dat dus niet. :)

Ik denk dat ik er nu (voor zover ik het wilde weten) uit ben. Onwijs bedankt CyBeR! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 08:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, nog wel een kleine vraag. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik niet met een server kon connecten die in een ander subnet zat. Wat dus logisch is, omdat er dan een route moet worden uitgestippeld in de router(?), maar toen kon ik geloof ik wel met een windows bak er bij, maar niet met een Mac ofzo....

Wat mij met de volgende vraag opzet: Is het daadwerkelijk onmogelijk om zonder passende routering in een ander subnet te komen? Of is het gewoon een beperking die door de router opgezet word, die "makkelijk" te omzeilen is?

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:55
Zolang je in een ander subnet zit en er wordt niet tussen deze subnet's gerouteerd, zul je nooit bij de server kunnen komen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is wel mogelijk, maar alleen als de router (die er dus wel moet zijn) aan proxy ARP doet.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
Overigens (nofi) heeft WikiPedia hier ook heel veel info over. Incl. voorbeelden en verwijzingen naar alle RFC's.
Maar om heel eerlijk te zijn snap ik je topic niet helemaal.. wat wil je er eigenlijk mee, alleen bevestiging dat je het juist begrijpt ?

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

IP v4 is feitelijk ook niet heel interessant meer.. Natuurlijk zal het nog wel even gebruikt worden, maar langzaam aan zal dat omgezet gaan worden naar IP v6.

offtopic:
Ikzelf heb de indeling van de klassen overigens nooit echt begrepen. Waarom die indeling? Je kunt immers een klasse A netwerk adres hebben met een klasse C subnet. Vise versa identiek (klopt niet helemaal, maar t gaat om t idee). etc.
Daarom heb ik me daar nooit echt mee bezig gehouden èn het was nooit relevant.

Als dan bedenkt dat ik in het verleden een netwerk met supernetten en redundantie heb moeten opzetten voor een W2k netwerk en daarbij ook de berekeningen heb moeten maken ;). Ook daar waren de verschillende klassen niet van belang! Ook in AD sites aangemaakt en de subnetten toegekend, enz.
Het betrof overigens een grote instelling met enkele duizenden werkplekken.
Het in andere talstelsel rekenen heb ik sowieso altijd al leuk gevonden, alleen al vanwege het concept en een veel beter begrip en benadering van het decimale talstelsel..

Ik heb nog het boek van Microsoft liggen vwb Netwerken. Hierin staat e.e.a. vrij goed uitgelegd. Enige nadeel is wel: het betreft de benadering van Microsoft. Volgens Microsoft zijn een aantal zaken niet mogelijk of mogen niet, terwijl dit volgens Cisco wel kan en/of mag. De networking technologies (daterend uit het NT 4 tijdperk) stond destijds best goed aangeschreven en met deze module kon je bv de vergelijkbare module van Novell overslaan.. Blijft ook een leuke basis :). Ik kan de PDF hirevan nog zoeken, maar die zul je ook op via google kunnen vinden.

Inhoudelijk heb je min of meer gelijk, ware het niet dat bv 10.0.0.0 vlg Microsoft geen host adres kan zijn.
Vwb subnetten: Ik benaderde het als volgt:
De getallen van het subnet geven een soort blokkade aan van het Netwerkadres.
Bv: 10.0.0.0 met subnet 255.255.0.0 => 10.0 staat vast (statisch) en de rest kan uitgegeven worden. Met andere getallen is het ff rekenen, maar heeft feitelijk het zelfde doel.
10.0.0.0 met subnet 255.240.0.0 => 10.240 is statisch, etc.
Hoewel hier wellicht wat haken en ogen aanzitten, heeft het voor mij altijd goed gewerkt. (en met groot gemak alle examens die hierover gaan gehaald)

Subnetten worden gebruikt om een netwerk op te delen. Een test netwerk wil je niet laten lopen over het productie netwerk bv. En ja, je ziet vaak dat servers op een separaat subnet staan, net als printers en andere "statische" netwerk apparatuur.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Het hele idee met het subnetten was ook het kleiner maken van broadcastdomeinen..
tegenwoordig boeit het niet meer, maar vroeger met hubs / repeaters e.d. was het een methode

10.0.0.0 kan ook geen host adres zijn.. dat is het subnet id
de eerste host is 10.0.0.1

http://www.subnet-calculator.com/subnet.php?net_class=A

het eerste paar van een subnet is altijd 255. wat in houd dat het subnet alleen kan communiceren aan het eerste paar van het ip adres. een 10.0.0.0 / 255.0.0.0 zal alleen maar binnen 10 kunnen comuniceren.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 23:07 ]

• DukeBox
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:58:
tegenwoordig boeit het niet meer, maar vroeger met hubs / repeaters e.d. was het een methode
Een beetje nog wel, het bereik van het broadcast adres wordt daardoor ook beperkt.
b.t.w. een repeater is meestal een switch, anders zou het een forwarder zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 21:59:
Maar om heel eerlijk te zijn snap ik je topic niet helemaal.. wat wil je er eigenlijk mee, alleen bevestiging dat je het juist begrijpt ?
Hey DukeBox,

Zoals ik eerder al aangaf wilde ik inderdaad een bevestiging of ik het nou juist had begrepen van de bronnen die ik had doorgelezen. Want ik had een sterk vermoeden dat het nog niet helemaal klopte, en dat bleek uiteindelijk ook wel. :)

Wellicht vind je het vreemd / stom dat ik zo'n topic aanmaak?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het hele idee met het subnetten was ook het kleiner maken van broadcastdomeinen..

10.0.0.0 kan ook geen host adres zijn.. dat is het subnet id
de eerste host is 10.0.0.1

http://www.subnet-calculator.com/subnet.php?net_class=A

het eerste paar van een subnet is altijd 255.
Nee hoor. 10.0.0.0 is gewoon een host-adres in 10.0.0.0/7. En het eerste octed van zo'n mask is 254.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 14-07-2011 22:12 ]

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:01
Tegenwoordig boeit het nog steeds hoor :) Je wilt nog steeds geen grote broadcastdomeinen. Broadcast verkeer is relatief zwaar op je switches, het wordt immers geflood op alle poorten.

prutsert

• DukeBox
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:46:
Wellicht vind je het vreemd / stom dat ik zo'n topic aanmaak?
Niet stom, misschien wel een klein beetje vreemd.
En dat alleen omdat er echt héél veel info over te vinden is en dan (en dat is persoonlijk) als ik zou twijfelen (wat in dit geval bijna niet mogelijk is) zou ik het niet zo op GOT gooien maar even op de 'man af' vragen.
Hoe dan ook, zo zal ik waarschijnlijk ook wel topics gestart hebben met hele andere onderwerpen die bij een ander op dezelfde manier overkomen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 15-07-2011 11:59 ]

Pagina: 1