Ik ben vanavond gewoon een beetje lekker een beetje aan het rondneuzen over netwerken en routering. Nu ben ik al een tijdje aan het lezen en wil graag even weten of het klopt wat ik nu ondertussen heb begrepen wat de bedoeling is van subnets, network-id's en host-id's. Ik ben een afgestudeerde van een grafische opleiding en doe alle IT-achtige dingen een beetje als hobby erbij, so, bear with me please en ik doe dit alleen for the fun of it. 
Subnets
Is het aangeven van een IP range van een deel van een netwerk.
Zo kan bijvoorbeeld 255.255.0.0 op een network-id: 10.0.0.0 de IP adressen bevatten: 10.0.0.0 t/m 10.0.256.256. True?
Network-ID
Het aangeven waar het subnet begint.
Voorbeeld:
Network-ID: 10.0.15.0
Subnet: 255.255.240.0
Beschikbare subnet IP adressen: 10.0.15.0 t/m 10.0.256.256
Klopt bovenstaande?
Host-ID
Eigenlijk een soort IP adres binnen een subnet.
Voorbeeld:
Subnet: 255.255.240.243
Network-ID: 10.0.16.17
IP-Adres client: 10.0.16.20
Host-ID: 0.0.0.3
Klopt ook?
Het is allemaal nog een beetje "ingewikkeld" voor me, maar ik vind het wel erg interessant. Zeker omdat ik nu ook begin te begrijpen dat subnets voornamelijk lijken bedoelt te zijn voor het o.a. structureren van een groter netwerk. Daarnaast maakt het blijkbaar ook makkelijker om data te filteren omdat onderlinge subnets altijd via een netwerk router moeten communiceren. Ook kunnen bepaalde subnets makkelijker op bandwidth ingekort worden, lijkt mij handig bijvoorbeeld op een kantoor waarbij er een x aantal servers in één subnet zit en in een andere subnet de workstations van werknemers. Hierbij zouden dan de werknemers een minder grote bandwidth max kunnen krijgen en visa versa waardoor de servers altijd optimaal kunnen blijven draaien.
Ook kunnen er geloof ik per subnet de broadcasts aangeroepen worden voor bijv. DHCP, of bijv magic packets (zeg ik dat goed?) voor WOL.
Alvast bedankt voor het doorlezen.
P.s. mocht mijn bovenstaande bericht niet gewaardeerd worden in dit forum of iets dergelijks hoor ik het natuurlijk graag.
Subnets
Is het aangeven van een IP range van een deel van een netwerk.
Zo kan bijvoorbeeld 255.255.0.0 op een network-id: 10.0.0.0 de IP adressen bevatten: 10.0.0.0 t/m 10.0.256.256. True?
Network-ID
Het aangeven waar het subnet begint.
Voorbeeld:
Network-ID: 10.0.15.0
Subnet: 255.255.240.0
Beschikbare subnet IP adressen: 10.0.15.0 t/m 10.0.256.256
Klopt bovenstaande?
Host-ID
Eigenlijk een soort IP adres binnen een subnet.
Voorbeeld:
Subnet: 255.255.240.243
Network-ID: 10.0.16.17
IP-Adres client: 10.0.16.20
Host-ID: 0.0.0.3
Klopt ook?
Het is allemaal nog een beetje "ingewikkeld" voor me, maar ik vind het wel erg interessant. Zeker omdat ik nu ook begin te begrijpen dat subnets voornamelijk lijken bedoelt te zijn voor het o.a. structureren van een groter netwerk. Daarnaast maakt het blijkbaar ook makkelijker om data te filteren omdat onderlinge subnets altijd via een netwerk router moeten communiceren. Ook kunnen bepaalde subnets makkelijker op bandwidth ingekort worden, lijkt mij handig bijvoorbeeld op een kantoor waarbij er een x aantal servers in één subnet zit en in een andere subnet de workstations van werknemers. Hierbij zouden dan de werknemers een minder grote bandwidth max kunnen krijgen en visa versa waardoor de servers altijd optimaal kunnen blijven draaien.
Ook kunnen er geloof ik per subnet de broadcasts aangeroepen worden voor bijv. DHCP, of bijv magic packets (zeg ik dat goed?) voor WOL.
Alvast bedankt voor het doorlezen.
P.s. mocht mijn bovenstaande bericht niet gewaardeerd worden in dit forum of iets dergelijks hoor ik het natuurlijk graag.