AMD C-30 tegenover Intel Atom N450

Pagina: 1
Acties:

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik ben voornemens een nieuwe netbook te kopen. Qua processors heb ik de volgende keuze:

Single Core Intel Atom (N450/N455) ~ 1.6 GHz
Dual Core Intel Atom (N550/N570) ~ 1.6 GHz
Single Core AMD (C-30) ~1.2 GHz
Dual Core AMD (C-50) ~ 1.0 GHz

De Atom processoren zijn voorzien van (integrated) Intel GMA 3150 graphics en de AMD processoren van zijn voorzien van (integrated) Radeon HD 6250 graphics. Uit diverse benchmarks blijkt dat de Radeon HD 6250 graphics ongeveer 10 keer beter zijn dan Intel GMA 3150 graphics.

De Atom processoren maken gebruik van hyper-threading en de bovenstaande AMD's niet.

N450/N455: 1 core / 2 threads
N550/N570: 2 cores / 4 threads
C-30: 1 core / 1 thread
C-50 2 cores / 2 threads

Netbooks met de C-50 zijn vrijwel (nog) niet te krijgen, en welke te krijgen zijn, is het intern geheugen lastig te upgraden. (netbook uit elkaar schroeven, in plaats van verwijderbaar klepje)

Ik zag een leuke netbook (Asus 1015B) welke voorzien is van een AMD C-30 processor, maar ik ben bang dat deze te langzaam is. Qua taken zal ik hem voornamelijk gebruiken om te surfen, e-mailen, instant messaging, tekstverwerking en dat soort taken. De HD 6250 graphics zijn mooi meegenomen, want ik wil ook af en toe een film bekijken.

Ik vraag mij af of de AMD C-30 (1,2 GHz, 1 core / 1 thread) een goede keuze is. Ik was zelf in het bezit van een Asus 1005PX, welke een Intel Atom N450 (1.6 GHz, 1 core / 2 threads) had en ik ben benieuwd of deze twee met elkaar vergelijkbaar zijn.

Op internet vind ik helaas alleen maar vergelijkingen met dual core Intel Atom's en niet met single core Atom's.

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:59
Ik dacht dat deze AMD cpu ongeveer 1.5 maal zo snel zijn als een atom cpu per kloktik. Dus een C30 cpu is ongeveer een 1.8 GHz atom. De meeste low end applicaties maken maar gebruik van weinig threads, dus hyperthreading maakt weinig verschil.
De gpu is natuurlijk veel beter dan die van een atom.
Voor de dingen die je wilt doen is een C30 waarschijnlijk wel goed.

Maar ik zou voor een laptop met een C50 chip gaan, omdat een viruscontrole altijd rekenkracht opslokt. Al zou je ook kunnen gaan voor een versie van linux. Ook is een dualcore meer futureproof. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:31:
Ik ben voornemens een nieuwe netbook te kopen. Qua processors heb ik de volgende keuze:

Single Core Intel Atom (N450/N455) ~ 1.6 GHz
Dual Core Intel Atom (N550/N570) ~ 1.6 GHz
Single Core AMD (C-30) ~1.2 GHz
Dual Core AMD (C-50) ~ 1.0 GHz

De Atom processoren zijn voorzien van (integrated) Intel GMA 3150 graphics en de AMD processoren van zijn voorzien van (integrated) Radeon HD 6250 graphics. Uit diverse benchmarks blijkt dat de Radeon HD 6250 graphics ongeveer 10 keer beter zijn dan Intel GMA 3150 graphics.
Ongeveer tien keer sneller in benchmarks. Of dat "beter" is hangt af van je toepassing. Het verschil ga je in games zeker merken, het verschil ga je in een office-app totaal niet merken. "Beter" zonder definitie zegt helemaal niets.
De Atom processoren maken gebruik van hyper-threading en de bovenstaande AMD's niet.

N450/N455: 1 core / 2 threads
N550/N570: 2 cores / 4 threads
C-30: 1 core / 1 thread
C-50 2 cores / 2 threads
Dat betekent dus dat de Atoms beter presteren in toepassingen met veel lichte threads, zoals webserver draaien. Per thread performance van de Brazos is beter, dat zie je bij zware threads zoals bijv gaming terug. Ook hier geldt dat voor lichte niet bijzonder threaded apps (office-toepassingen) er zo goed als geen verschil merkbaar is tussen de dualcore gevallen.
Netbooks met de C-50 zijn vrijwel (nog) niet te krijgen,
:?

Twee stuks staan al een tijdje in PW en zijn ook daadwerkelijk leverbaar sinds een maand of twee. Ik heb m'n Acer Aspire One 522 dan ook zo lang hier liggen.
en welke te krijgen zijn, is het intern geheugen lastig te upgraden. (netbook uit elkaar schroeven, in plaats van verwijderbaar klepje)
Nounou, valt mee, bij bovengenoemd geval hoef je enkel het toetsenbord eruit te tillen en de bodemplaat los te schroeven, welgeteld vier schroeven dus. En dan nog - dit is een eenmalige handeling. Al zou het lastiger zijn (ooit een CPU verwisseld op een Compaq N620c? :z ), je doet het eens en daarmee klaar.
Ik zag een leuke netbook (Asus 1015B) welke voorzien is van een AMD C-30 processor, maar ik ben bang dat deze te langzaam is. Qua taken zal ik hem voornamelijk gebruiken om te surfen, e-mailen, instant messaging, tekstverwerking en dat soort taken. De HD 6250 graphics zijn mooi meegenomen, want ik wil ook af en toe een film bekijken.
Als je film exact zo gecodeerd is dat de GPU hem aankan gaat dat lukken, zo niet heb je een probleem. Mijn C-50 kan sommige 1080p dingen aan die ik heb en andere niet. Ondanks dat het allemaal h264 is, voldoet de ene wel aan het profiel en de andere niet. Bottom line: ga er niet vanuit dat hij zomaar alles aankan :o
Ik vraag mij af of de AMD C-30 (1,2 GHz, 1 core / 1 thread) een goede keuze is. Ik was zelf in het bezit van een Asus 1005PX, welke een Intel Atom N450 (1.6 GHz, 1 core / 2 threads) had en ik ben benieuwd of deze twee met elkaar vergelijkbaar zijn.
Ik heb naast m'n C-50 ook een Atom 230 en een EeePC gehad met Celeron-M ULV 353. De C-50 is beduidend sneller dan de andere twee, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door de 2 cores vs 1 core. Ik zou verwachten dat je geen noemenswaardig verschil gaat merken tov de N450 bij een C-30.

Overigens twee constateringen die ik deed bij de 522 (C-50):
1) hij wordt geshipped met te weinig RAM, en veel andere netbooks ook. Hou daar bij lezen van reviews rekening mee. 1GB tov 2GB is een totaal andere wereld. Soms staan reviewers erop om te testen met fabrieksconfig, ook al is dat knudde. Dan zal de 2GB-default netbook altijd winnen van de 1GB-default netbook, ook al zouden prestaties gelijk zijn met eveveel RAM.
2) linksom of rechtsom hebben deze dingen weinig CPU-power, maar dan nog merk je er weinig van bij lichte toepassinegn. Waar je wel erg veel van merkt is een SSD. Ook al kost zo'n ding 25% van de prijs van je netbook, het is het waard. Met SSD voelt m'n C-50 bij officetaken sneller aan dan de Core i5 in m'n werklaptop (waar ik exact dezelfde OSsen op draai).
Op internet vind ik helaas alleen maar vergelijkingen met dual core Intel Atom's en niet met single core Atom's.
Kijk dan een stap verder: naar vergelijkingen tussen dual- en singlecore Atoms. Als gezegd wordt dat de C-50 bij benadering even snel is als een dualcore Atom en vervolgens dat een singlecore Atom merkbaar trager is dan een dualcore Atom, dan weet je toch genoeg :?

Oslik blyat! Oslik!

• F4T4L_3RR0R
Bedankt voor de de (uitgebreide) antwoorden!

Ik heb even verder zitten zoeken en ik vond het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://notebookitalia.it/images/stories/amd_fusion_intel_atom_confronto/toshiba_nb550d_nb520_3dmark06.jpg

Links AMD C-30, rechts Intel Atom N550.

Afbeeldingslocatie: http://hothardware.com/articleimages/Item1431/3dmark06.jpg

Intel Atom N450.

Waar het mij om gaat is de CPU Score. Volgens bovenstaande screenshots heeft de N450 zo'n 100 punten meer dan de AMD C-30.

Volgens onderstaande website is (volgens hun maatstaven) de score van de N450 319 en van de C-30 is de score 231.

http://www.cpubenchmark.n...tel+Atom+N450+%40+1.66GHz

En de score van de N550 is 566.

http://www.cpubenchmark.net/midlow_range_cpus.html

[ Voor 23% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 13-07-2011 01:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Totaal ongeschikte benchmarks :o

1) dit is kijken hoe een Eend of Kever een monstercaravan trekt. "Slecht". Dat is niet waar die dingen voor ontworpen zijn dus de resultaten zullen hoe dan ook niet goed of relevant zijn.
2) jij wil desktopwerk doen en af en toe een filmpje, deze zou representatief moeten zijn voor zwaardere gaming. Appels en peren dus.

Oslik blyat! Oslik!

• F4T4L_3RR0R
Ik heb zojuist toch maar een netbook (Asus 1015PN) besteld met een dual core Intel Atom N570 met nVidia ION 2 graphics. Ook met HDMI uitgang en deze heeft ook Bluetooth. :)

• F4T4L_3RR0R
Bol.com had de verkeerde laptop gestuurd, er stond een fout op hun website. Ik had de 1015PX gekregen in plaats van de 1015PN. Dus zonder ION graphics en een batterij met maar 3 cellen. Omruilen doen ze niet aan. :(

ik heb 5 minuten geleden (elders) een HP dm1-3200sd netbook (11,6 inch) besteld met dualcore AMD E-350 APU met AMD Radeon HD 6310M en er zit maar liefst 4 GB geheugen in. :)

Verwijderd

Wet kopen op afstand.

• F4T4L_3RR0R
Ja ik kon hem terugsturen zonder opgave van reden. Het geld wordt volgens die wet teruggestort. Ik had per acceptgiro betaald, dus dan komt de betalingsverplichting te vervallen.

Edit: en ik vind de HP die ik net heb besteld toch een stukje beter. :)

[ Voor 17% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 28-07-2011 22:06 ]

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-01 00:30
Hi, ik wil graag een netbookje kopen maar kom er dus echt niet uit.
Mijn oog is gevallen op(alle 3 voor 250 euro, packard bell voor 198 euro):

- Asus 1015BX AMD C50, Radeon HD6250, 320gb, 6 cell battery 5200mah)

- Asus 1015PX Intel N570, Intel gma 3150, 250 gb, 3 cell battery

- HP mini 210-2220SD Intel N550, Intel gma 3150, 250gb, 6 cell battery (5200mah)

- Packard Bell SE-750NL Intel N570, Intel gma 3150, 250gb, 6 cell battery (4400mah en geheugen moeilijk vervangen

Ga het voornamelijk gebruiken voor studie, dus typen en veel internetten. Ook filmpjes kijken op sites als youtube enzo.
Misschien af en toe een gedownload filmpje. Geen gamen, (behalve dan msn spelletjes ofzo) zowel youtube als gedownload filmpje max 720p. Ga zeker geen 1080p afspelen.
Beetje multitasken (muziek op de achtergrond, word documentje open en browser open met meerdere paginas)

Welke raden jullie? Packard bell lijkt goedkoopste maar heb het niet zo op PB en weet niet hoe verdere kwaliteit is. Asus 1015px lijkt leuk maar die accu verpest het wel een beetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Valinor op 09-08-2011 19:13 ]

Verwijderd

Het hangt er vanaf wat je allemaal met je netbookje wilt doen.

Ikzelf heb hier een Toshiba NB550D liggen sterker nog ik typ er nu van haha.
In deze netbook zit een c-50 proc.

Ik weet niet of je de behoefte hebt om youtube in hd te kunnen bekijken of films op je pc in hd 1080p.
Met de c50 is het wel mogelijk, met mijn netbook in ieder geval. De acer scheen hier minder goed in te zijn.
De intels kunnen volgens mij nog net geen 720p.

Ik zou dus voor de c50 gaan ipv de intels. Of je zou moeten wachten tot intel de nieuwe atoms uitbrengt, die gpu zou wel hd kunnen afspelen.

Hoop dat je er snel uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 02:18 ]

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Ik heb sinds kort de asus 1015 px, de accuduur is voldoende wat mij betreft. Ik zit soms anderhalf uur in de trein en dat is het wel. Een film kun je uitkijken, mist hij niet drie uur duurt. En een accu is natuurlijk ook extra gewicht. Had voor de grap ook een internet java 3d/spelletje geprobeerd, maar dat ging dus gewoon niet, maar dar heb ik hem niet voor. Het klepje op de achterkant is wel een makkelijke manier om er 2 gig van te maken, wat ik dus meteen gedaan heb. Dat je vier threads op een netbook hebt is wel grappig om te zien in taakbeheer, maar 3 en 4 (de hypertreaded threads?), doen nooit veel.

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-01 00:30
Thx voor alles :) Beslissing is toch gevallen op de HP Mini. Vind mat scherm van Asus niet mooi en accuduur is langer dan bij de 1015px.
En amd c50 lijkt me te traag aangezien ik niet echt met hd filmpjes aan de slag zal gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Valinor op 10-08-2011 18:54 ]

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:02
Gamen met een atom doe je niet

Het zal hoofdzakelijk voor sever of lichte werkzaamheden gebruikt worden

Ik heb ook een intel atom dualcore 1.6 ghz als server

en hij is ook goed voor mijn energie rekening lekker zuinig dus
Pagina: 1