Siemens Amilo pa3553 oververhit, geen bios instellingen

Pagina: 1
Acties:

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-01 19:00

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Ik heb hier een Siemens Amilo pa3553 laptop, die na ongeveer 5 minuten gebruik uitvalt. De fan aan de zijkant blijft van te voren volcontinu blazen, en er komt ook erg warme lucht uit. Direct na het uitvallen opnieuw opstarten resulteert in uitval binnen 10s na het indrukken van de powerknop (nog voor windows komt). Lijkt me duidelijk een hitte probleem (toch?). De volgende dag (of in ieder geval een flinke tijd later), start hij wel weer op en kun je enkele minuten werken tot hij weer uitvalt. Google levert ook erg veel resultaten als je op deze reeks laptop + heat zoekt.

Maar als ik in het bios wil kijken, zijn daar geen temp. sensoren uit te lezen. Ook is er geen instelling in de trend van "shutdown pc when temp exceeds .... degrees". Ik kan dus niet controleren hoe warm die wordt en of er misschien nog iets mee aan te vangen is?

Underclocken misschien een idee? (hoewel natuurlijk ongewenst vanwege de performance). Kan ik nu niet testen, want hij is zojuist weer uitgevallen. In het bios komen is dan al een hele klus.

Iemand tips? Kan nergens vinden of er uberhaupt temperatuur sensoren zijn. (windows programma Hmonitor gedownload, maar je raadt het al, hij viel uit voor ik het programma op kon starten :D)

Edit: misschien handig om bios te vermelden: PhoenixBios v1.16. Onder advanced kun je alleen SATA instellen en de wireless device, meer opties heb je niet :'(

[ Voor 6% gewijzigd door gizmo9003 op 12-07-2011 18:51 ]

tjah..

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 11:49

InFamous

excommunicado

Zit de koeler niet gewoon vol met stof?

Formerly known as Ragdoll

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-01 19:00

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
InFamous schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:51:
Zit de koeler niet gewoon vol met stof?
Oeps, vergeten te vermelden. Ik heb het grootste paneeltje aan de onderkant los geschroefd. Dan zie ik de koperen heatpipe zitten, die naar de koelvinnen loopt.Daarnaast zit de fan die er lucht overheen blaast, maar daar kan ik niet zo gemakkelijk bij omdat dan volgens mij de hele plastic behuizing los moet. Flink door het rooster van de plastic behuizing blazen levert in ieder geval geen enkel spoortje van stof op, dus denk het niet. Moeite waard om alles open te schroeven?

Nog een markant detail:
de heatpipe voelt helemaal niet extreem warm aan als hij uitvalt? (lees: Ik brand m'n vingers niet, wat toch duidt op <50 graden lijkt me).
Net nog eens geprobeerd: nu wel, en de koelvinnetjes zijn ook te warm om aan te raken.
En nog een keer: nu zit het net onder de pijngrens van mijn vingertop. Lijkt me toch echt niet warmer dan 50 graden dan. Is dat niet een beetje weinig voor uitval?

[ Voor 13% gewijzigd door gizmo9003 op 12-07-2011 19:00 ]

tjah..

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

De temperatuur van het koelblok is natuurlijk nooit even hoog als die van de CPU zelf, anders zou er geen warmtetransport plaatsvinden. Als je koelvinnetjes stofvrij zijn zou ik je aanraden de heatsink eens los te schroeven, de oude thermal paste van de CPU te verwijderen met een papiertje en alcohol en deze te vervangen door een kwaliteitspasta, bijvoorbeeld Arctic Silver 5, MX-2, Thermalright Chill Factor III of vergelijkbare prut. Dit kan al gauw een aantal graden schelen.

Je tweede optie, die ik ook aan het verkennen ben omdat mijn laptop na een CPU upgrade erg warm loopt, is undervolten. Dit houdt in dat je het voltage van de CPU verlaagt om de hitte tegen te gaan. Voorbij een bepaalde limiet zal de CPU dan niet meer stabiel kunnen draaien, maar als je daar net boven zit kan dit wel 10 graden schelen onder load. Download bijvoorbeeld eens CPU Rightmark (RMClock): http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

Het nadeel is dat je laptop zo snel warm lijkt te worden dat je nauwelijks tijd hebt om dit programma fatsoenlijk te installeren en uit te proberen. Maak daarom eerst je koeler stofvrij en vervang je thermische pasta. Als je de laptop aan de onderkant al open hebt zou ik nog zo'n koelpad aanraden, om koele lucht aan te voeren, ik heb er zelf eentje van Zalman en met de klep open scheelt dat ook weer 5-6 graden. Staan er een aantal van op de V&A nu. Succes!