Toon posts:

5.1 surround set advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik zal me ff voorstellen, ik ben VluggeHenkie.. nieuw op dit forum en kom hier eigenlijk om advies in te winnen.
Ik ga binnenkort in een klein appartementje wonen en ben opzoek naar een surround set.. hij komt in een kamer van ongeveer 4 bij 4 meter te staan. Ik heb geen gigantische eisen maar wil natuurlijk wel de beste 'value for money'. Mn budget is ongeveer 300-500 en een versterker is voldoende (als in: ik heb er geen dvd speler of bluray of whatever bij nodig want die heb ik al). Ik heb mn oog al op 2 modellen laten vallen namelijk:

-Yamaha YHT-394
en
-Onkyo HT-S3305 5.1 Home Cinema Receiver + Speakers

Deze merken staan volgens mij wel goed bekend en ik vroeg me af of een van deze twee een goede koop was en of er misschien wat beters op de markt te verkrijgen is. Waar beter te vragen dan op een forum vol met experts? Dus bij deze vraag ik het advies van de members van tweakers in in de hoop een klein beetje geholpen te worden. Alvast bedankt!

Vluggehenkie

http://www.homecinemacent...ma-receiver-speakers.html

http://hificorner.nl/yht-394.html

(2 clickable links van de sets die ik gezien heb)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 18:39 ]

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 21:36
Is een z5500 van logitech geen oplossing voor je? Daar zit ook een sp-dif op waarop je ook je dvdspeler aan zou kunnen sluiten, en die klinken behoorlijk goed. Dan ben je voor ~250 euro klaar:)

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
SonataArctica schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:44:
Is een z5500 van logitech geen oplossing voor je? Daar zit ook een sp-dif op waarop je ook je dvdspeler aan zou kunnen sluiten, en die klinken behoorlijk goed. Dan ben je voor ~250 euro klaar:)
Of eventueel de z906, de opvolger van de z5500 die een paar weken geleden is uitgebracht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de z5500 gehad en ken het model maar ik zou nu toch graag een eigen versterker willen zodat ik via hdmi kabels dingen kan aansluiten en doorlussen naar bijvoorbeeld mijn tv.. beide van deze modellen hebben een hdmi out en input en dat is wel fijn

• SonataArctica
Met Onkyo en Yamaha ben ik niet echt bekend. Ik ben persoonlijk meer fan van versterkers van Marantz, maar dan ben je al 500 kwijt zonder dat je speakers erbij hebt. Wij hebben in de woonkamer een philips matchline dingetje staan, maar die klinkt naar mijn mening nogal alsof je in een conservenblik muziek afspeelt, dus dat zal ik je niet aan willen raden om te nemen.

Wat is overigens de bedoeling van je set, ga je echt films kijken of ga je er alleen muziek mee luisteren? In dat laatste geval is surround niet de beste keuze namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Het zal voornamelijk voor films (ik heb on demand joepie) en games zijn (ps3) voor mn pc heb ik 2:1 logitech speakers voor mn muziek enzo die 'voldoen' prima. Eventueel als ik een keer wil knallen zou het leuk zijn als ik het op de set kan gooien maar ik denk dat ik dat niet eens ga doen... Hoofdzakelijk dus gewoon voor de dingen die zich op mn tv afspelen.. Thanks voor de reacties

• SonataArctica
Ik denk dat je het beste gewoon een keer kunt gaan luisteren bij een goede audio zaak die dit soort spul verkoopt. Geen Mediamarkt, daar kun je niet rustig luisteren met al die schapen die zich door die gangen wurmen. Het beste is om iets mee te nemen dat je kent (een film met goede muziek/goed geluid ofzo), en dan kijken wat je lekker vind klinken. Wat jij mooi vind kan ik afschuwelijk vinden, dus het is echt afhankelijk van jou smaak.

Ik maak zelf altijd mijn speakers zelf, en ook daarin heb je enorm veel verschillende soorten en maten die je kunt maken, het is dus echt een beetje wat je zelf wilt en mooi vindt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

SonataArctica schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 19:27:
...maar die klinkt naar mijn mening nogal alsof je in een conservenblik muziek afspeelt, dus dat zal ik je niet aan willen raden om te nemen.
En toch raad je wel de Logitech Z-5500 aan? Dat systeem is niet veel beter dan de instap home cinema setjes van de andere merken.
SonataArctica schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 19:55:
Ik denk dat je het beste gewoon een keer kunt gaan luisteren bij een goede audio zaak die dit soort spul verkoopt. Geen Mediamarkt, daar kun je niet rustig luisteren met al die schapen die zich door die gangen wurmen.
Met dit budget hoef je geen ketens als de Hobo in te stappen. Dan ben je het grootste deel van het budget al kwijt aan een receiver en dan moet er nog een 5.1 setje bij.

Ik zou met dit budget zelf een simpele receiver nemen van een euro of 200. Beste kan je dan kijken naar merken als Onkyo, Yamaha en Pioneer. Merken als Marantz, Denon, NAD, et cetera zitten al weer een prijsklasse hoger. Dan heb je 300 euro over voor een 5.1 setje. Dit is redelijk krap, maar met wat creatief zoeken kan je daar best wat leuks mee neerzetten. Zeker als je tweedehands gaat kijken moet het te doen zijn. Geloof dat Jamo een leuke set had met als basis de Jamo S606. Alleen had die geen subwoofer, dus dan krijg je 5.0. Maar een subwoofer kan je later ook kopen. Met een set bestaande uit vloerstaanders of monitoren heb je sowieso een beter geluid dan een set bestaande uit melkpakjes zoals de zelf had gevonden. Maar... dan heb ik dus wel heel je budget op gemaakt en wellicht nog overschreden ook. En dan zitten de kabels er nog niet eens bij. Maar het is te doen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SonataArctica
FeaR schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:55:
En toch raad je wel de Logitech Z-5500 aan? Dat systeem is niet veel beter dan de instap home cinema setjes van de andere merken.
Klopt, alleen het verschil is dat die set van Philips wel meer dan het dubbele gekost heeft van een z5500, en die klinkt in mijn optiek een stuk beter dan die Matchline zooi.
FeaR schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:55:
Met een set bestaande uit vloerstaanders of monitoren heb je sowieso een beter geluid dan een set bestaande uit melkpakjes zoals de zelf had gevonden.
Ben ik het 100% mee eens. Heeft Jamo niet betaalbare zuilen? Dacht dat die ook voor redelijk weinig te vinden waren, vooral op marktplaats. Zijn best redelijke speakers voor niet veel geld.

Edit:
Misschien is dit iets, JVC klinkt over het algemeen ook wel enigsinds ok volgens mij.
http://link.marktplaats.nl/465171192

[ Voor 7% gewijzigd door SonataArctica op 12-07-2011 21:37 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SonataArctica schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 21:31:
[...]Ben ik het 100% mee eens. Heeft Jamo niet betaalbare zuilen? Dacht dat die ook voor redelijk weinig te vinden waren, vooral op marktplaats. Zijn best redelijke speakers voor niet veel geld.
Was net aan het zoeken. Er zijn van die HCS-setjes welke kant en klaar 5.0 of 5.1 zijn. Volgens mij was de versie met de S608 als fronts er alleen in 5.0 maar die ligt ver boven budget. Denk dat de versie met S606 wellicht net te doen moet zijn. Maar kan hem zo niet meer vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle reply's maar ik denk dat ik toch het liefst iets nieuws koop.. ik ben niet zo kieskeurig dat het helemaal top moet zijn (kan ook niet voor daty budget) maar gewoon een leuke set die eventueel later nog te upgraden is met betere speakers... heb al een hele inrichting moeten aanschaffen dus vind het wel weer even leuk geweest met de uitgaves haha

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 15:14
Heb net zelf een nieuw setje in die prijsklasse gehaald voor dezelfde doeleinden, Yamaha RX V567 met daarbij een Infinity Primus HCS 5.1 set voor 550 euro samen. Evt neem je een versterker van een stap lager en blijf je binnen je budget.
Weet dat je voor dit geld geen top geluid in huis haalt en het altijd beter kan, maar denk dat ik met deze set zeker beter uit ben dan de Yamaha en Onkyo set uit de TS met de kleine kunstof speakertjes. Wellicht iets waar je naar zou kunnen kijken.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Kijk hier even: http://www.besthomecinema...7ugrh9pa9ti98rhaupcshj945
Staan zat leuke setjes tussen ;) Succes!

Verwijderd

Allereerst welkom op het forum.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van het merk Cambridge Audio. Voor het geld heb ik nog geen betere geluidskwaliteit gehoord. Zie ook maar eens de review op het toonaangevende WhatHiFi?!

Op marktplaats heb ik hetvolgende kunnen vinden

Cambridge Audio 540R receiver

Denon surround luidsprekerset

Zonder een eventuele prijsonderhandeling zou je dan uitkomen op €450,-. Mijn ervaringen met 2e hands apparatuur is prima, maar dat is natuurlijk puur subjectief.

Mocht je verder nog vragen hebben, dan beantwoord ik deze graag

Succes ;)

p.s. voor muziek/stereo zou je deze B&W dm601's in plaats van de fronts kunnen zetten! Erg goede luidsprekers al zeg ik het zelf! :9~

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2011 11:07 . Reden: aanvulling front luidsprekers ]

Verwijderd

Topicstarter
Wederom erg bedankt voor de replys, mede door jullie posts ben ik een beetje huiverig geworden voor de zogenaamde 'melkpakjes'... daarom ben ik na wat speurwerk toch bij dit uitgekomen

Denon DHT1311XP

Is dit wat? neem aan van wel he? thanks alvast

[ Voor 61% gewijzigd door FeaR op 15-07-2011 02:01 . Reden: Linkje gefixed :-) ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb net even de manual van de SYS-391HT gedownload om te kijken of er specificaties in stonden. En de speakers van de SYS-391HT doen 150 Hz - 20.000 Hz, dus op zich gelijk aan wat een melkpakje ongeveer doet. Dus daarvoor hoef je het niet te doen...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:37
FeaR schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 01:52:
Ik heb net even de manual van de SYS-391HT gedownload om te kijken of er specificaties in stonden. En de speakers van de SYS-391HT doen 150 Hz - 20.000 Hz, dus op zich gelijk aan wat een melkpakje ongeveer doet. Dus daarvoor hoef je het niet te doen...
Zei jij niet laatst dat specificaties niet alles zijn :P?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat was bij een paar Magnat speakers die werden gekocht omdat ze vanaf 18 Hz werkten :X Dat is de andere kant van het verhaal.

Ik heb gezegd dat je je er niet blind op moet staren, maar dat het wel een indicatie is van wat de speakers kunnen. En als TS geen melkpakjes wilt dan gaat hij niets opschieten met speakers die vanaf 150 Hz werken. Wellicht zien ze er niet zo uit als die standaard (plastic) melkpakjes, maar qua units en intern zal het niet veel schelen.

En ik heb gezegd dat je bij sommige merken er meer op aan kan dat bij andere. En van Denon geloof ik de opgegeven specificaties meer dan bij een merk als Magnat. Specificatie van mijn Focals geloof ik ook voor de volle 100%, maar dat is omdat ik een rapport heb gelezen waarin alles na was gemeten :P

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 01:52:
hmmm, maar kies toch het liefst voor nieuw.. vraag me af wat nou de beste koop is... er is zoveel op de markt je ziet door de bomen het bos niet meer

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zeg niet dat die Denon geen goede koop is, houd daar rekening mee. Ik zeg alleen dat je ook dit setje als een soort van melkpakjes kan zien. Als de set bij de BCC te koop is kan je vast wel luisteren, mag aannemen dat ze wel een demo hebben staan. Als het goed klinkt gewoon doen :)

Verwijderd

Topicstarter
mjah zie alleen wel dat hij bij bcc niet in alle filialen is dat is wel jammer want moet nu een aardig eind gaan rijden om er naar te luisteren... is het raar om een set te kopen zonder er ooit naar geluisterd te hebben? :D

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat is raar, je zal sowieso niet de eerste zijn die het doet. Het is niet handig. Dit omdat elke speaker een eigen sound heeft die je aan moet staan. En dat geldt zeker niet alleen voor de speakers van honderden euro's die je bij een echte hifi keten koopt, maar dat geldt ook voor de speakers die Harman Kardon levert en die bijvoorbeeld Denon levert.

Als jij geen ervaring hebt met audio en hifi of van een Logitech PC-setje komt van een paar tientjes dan gaat elke set een verbetering zijn. Als je dan ook zegt dat je geen kritische luisteraan bent. dan kan je bij wijze van spreken puur op uiterlijk gaan selecteren. Dan heb je met de setjes die je nu van Onkyo, Denon en Yamaha aan hebt gehaald al een leuke keuze gemaakt. Beter dan een gelijke set van een merk als Sony of LG.

Echter... sommige mensen zeggen niet kritisch te zijn, maar sommigen zijn toch kritischer dan ze denken. En het hoeft niet eens extreem kritisch te zijn, als een set niet goed is afgesteld dan zullen veel mensen horen dat er wat mist, daar hoef je geen audiofiel voor te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik het zo zeggen met kritische luisteraar: Ik hoor niet elk detail maar wil uiteraard gewoon de beste koop doen. Het meeste waar voor me geld krijgen en ik dacht met die merken wel in de juiste richting te zitten.. Ik denk dat ik wel zo kritisch ben om inderdaad geen standaard philips home cinema setje te kopen maar wel gewoon te kiezen voor een versterker en speakers... en wat je zegt is waar.. ik kom van een logitech set van een paar tientjes :P

Verwijderd

Topicstarter
Overigens nog een andere vraag... wat is beter... optische kabel of hdmi?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beide is digitaal, dus echt beter kan je niet van spreken. Al zullen echte puristen zeggen dat optisch beter is aangezien daar een lichtsignaal doorheen gaat wat geen last van interferentie kan hebben. Maar dat is puur het type signaal. Qua data versturen is HDMI de beste keuze.

Via optisch kan je (net als met digitale coax) alleen geluid versturen, bitstream tot maximaal DTS en Dolby Digital 5.1 en verder niets. Met HDMI kan je beeld én geluid versturen aangezien HDMI een hogere bandbreedte heeft. Daardoor kan dat geluid ook veel meer zijn dan met optisch. HDMI kan 7.1 HD Audio (DTS HD, Dolby TrueHD en LPCM) versturen. En daarnaast dus nog eens beeld tot hoge resoluties. Daarbij heeft HDMI nog wat leuke functies als HDMI CEC, HDMI ARC en HDMI Ethernet. Let wel dat er diverse versies van HDMI zijn en dat ze niet allemaal hetzelfde kunnen. Onderop deze pagina staat een tabel met wat HDMI allemaal kan per versie. Dan is HDMI toch een stuk completer dan optisch.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm best interessant om daar wat meer over te leren thanks... denk trouwens toch dat het die denon gaat worden of is dat echt af te raden?
Pagina: 1