Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Taken planner en processen controlleren

Pagina: 1
Acties:

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 21:49
Ik wil graag een programma maken die een back-up kan maken van software en een database, maar omdat deze vrijwel altijd in gebruik is door zowel taken als processen wil ik dat er een controle komt om te kijken of het mogelijk is om een back-up te maken.

ik heb even gekeken naar VB, maar kan weinig nuttige informatie vinden. Dus ik hoop dat hier iemand mij kan helpen. De programmeertaal is niet zo belangrijk als deze maar op windows kan draaien.

Wat ik precies wil.
Zodra ik een back-up wil maken moet het programma eerst controleren of er nog bepaalde taken lopen.
Als dit zo is dient het programma te wachten tot deze taken zijn afgelopen en het moet de taken die niet lopen of net gestopt zijn uit zetten zodat deze niet kunnen gaan lopen.

hierna moet er op bepaalde processen worden gecontroleerd en moeten deze gestopt worden.

Pas dan kan er een back-up gemaakt worden.

het liefst heb ik dit allemaal in een programma dat precies weer geeft wat er gebeurt en waar je ook opties kan ingeven (zoals welke taken meegenomen moeten worden)

Ik hoop dat deze omschrijving een beetje duidelijk is en dat jullie een idee hebben met welke taal dit mogelijk is.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En lukt het niet in VB dan ? Dat moet namelijk prima lukken. Waar loop je vast ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-11 20:15
Dit lijkt me eigenlijk iets voor powershell..

-Timescheduling
-Taskmanager
-programma runnen (die het echte backuppen doet bv rsync of wat je ook wilt..)

Wikipedia: Windows PowerShell

edit
bv om te zien of process notepad draait doe je dit:
code:
1
if((get-process "notepad" -ea SilentlyContinue) -eq $Null){ echo "Not Running" }else{ echo "Running" }

[ Voor 29% gewijzigd door Icekiller2k6 op 12-07-2011 16:48 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 21:49
u_nix_we_all schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:44:
En lukt het niet in VB dan ? Dat moet namelijk prima lukken. Waar loop je vast ?
Ik heb zo goed als geen verstand van VB en gebruik Visual Basic 2010 Express om in te programmeren. Alleen alle code die ik op internet vind geeft standaard errors.

Ik weet dat ik wat meer onderzoek moet doen naar de basis van VB, maar volgens mij is dit helemaal niet zo moeilijk en een aantal tips of verwijzingen zouden mij al veel helpen.

Ik lees trouwens ook vaak dat de taken niet te benaderen zijn via VB als ze via de taken planner zijn toegevoegd.

@IceKiller2k6, bedankt ik ga hier morgen is naar kijken.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:55

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dus je wilt een programma maken, VB is de enige taal waar je een beetje van weet maar heb je al afgeschreven? Ik zou eens verder kijken in VB dan. Is op zich een prima taal voor wat jij wilt maken, en zou het echt wel mee moeten lukken. Ik ben bang dat er geen enkele programmeertaal is met een standaard componenten voor 'laat mij alle taken zien en stoppen en backups maken als er geen processen draaien'. Je zal dus zowieso zelf redelijk goed in de materie moeten duiken en dan maakt het echt niet uit of je VB, C#, Delphi of wat dan ook gebruikt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.