Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vragen roest/blaasjes etc...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden dag iedereen.

Mijn ouders zijn in het bezit van een Fiat Punto 55 SX uit 98.

Vandaag is de auto gewassen, en kwam ik zodoende wat roest en blaasjes tegen.
Ik heb even een paar foto's gemaakt, de kwaliteit is belabberd, komt door de zon, dus excuses daarvoor.

Bij het linker portier richting achteren net voor de bocht omhoog zit deze plek roest, zover ik kan zien en voelen is het oppervlakte roest.
Afbeeldingslocatie: http://i306.photobucket.com/albums/nn255/gerbiepiep/roestdeuronder.png

Op de achterklep net onder de kentekenplaat houder zitten een aantal blaasjes, wellicht startende roest.
Afbeeldingslocatie: http://i306.photobucket.com/albums/nn255/gerbiepiep/roestonderkentekenplaat.png

Dan ook op de achterklep de randt aan de binnenkant van de klep zit roest en tig blaasjes.
Afbeeldingslocatie: http://i306.photobucket.com/albums/nn255/gerbiepiep/roestachterklep.png

Zijn er hier misschien mensen die weten wat zoiets ongeveer zou moeten kosten om het te laten repareren, en wat er dan allemaal aan gebeuren moet?

Het wagentje rijd als een zonnetje, motortje draait perfect met nog maar +- 110000km op de teller, en de buitenkant zier er nog aardig uit, alhoewel de lak wel eens aangepakt zou kunnen worden, het ziet een beetje dof.
Maar voor de rest is het een prima wagentje, en het zou zonde zijn als hij de deur uit zou moeten omdat er dan geen andere voor terug kan komen. (geld kwestie)

Bij voorbaat bedankt. :)

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:20
Lekker zelf aanpakken, laten doen is duur en imo niet echt nodig :)
Zijn genoeg dingen op het net te vinden met diverse producten en middelen tegen de bestrijding van roest :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Die auto is naar mijn inschatting nog max. €1500 waard, dus laten repareren is absoluut geen optie. De kosten daarvoor komen al gauw in de buurt van de dagwaarde.
Dus gewoon zelf aan de slag gaan. Schuren, eventueel plamuren, weer schuren, ontvetten, primer, lakken. Eén garantie: de roest komt na een tijdje gewoon weer terug ;)

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Zeg maar 550 euro, dan heb je er een in dezelfde kleur van hetzelfde bouwjaar met 110.000 op de klok en CV,elektrische ramen, een zonnedak en een jaar apk, zonder roest.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 15:47:
...Maar voor de rest is het een prima wagentje, en het zou zonde zijn als hij de deur uit zou moeten omdat er dan geen andere voor terug kan komen....
Met dat beetje roest op die foto's hoef je je geen zorgen te maken dat je hem de deur uit hoeft te doen. Gewoon lekker in blijven rijden.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als het daar al roest, zou ik ook ff de rest checken.. (bodem, wielkasten et cetera)

Vaak bu'j te bang!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wat doet dat Lancia logo daar?

If it aint fixed, it's broken.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Ik zou de roet lekker laten voor wat het is. Ik schat zo in dat de roest niet op het kritieke pad ligt wat de levensduur van de auto betreft. Mogelijk kun je wel met wat huis tuin en keuken methodieken de roestvorming wat remmen. Hierover is genoeg te vinden op het wereldwijde web.
Bakkert schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:27:
Wat doet dat Lancia logo daar?
Kentekenplaathouder.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Gewoon even wat vaseline op smeren en klaar is TS :)

Nee, merp!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Pak dan iets als noverox, dat vormt de al aanwezige roest om en zorgt dat het niet verder roest. Vaseline zorgt hoogstens dat de roest niet zo snel van de auto afvalt :P

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Vaseline stopt het roest-proces zelf ook. Dus dat is, in ieder geval tijdelijk, een prima oplossing totdat TS een lange termijn oplossing verzonnen heeft.

Nee, merp!

• Roenie
  • Niet online
Hamerite is misschien een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Goeden dag heren.

Ik heb de open plekken even opgeschuurd en het is allemaal oppervlakte roest.
Tevens heb ik de plekken voor de resterende tijd, totdat er wat aan gaat gebeuren, schoongemaakt en ingesmeerd met zuurvrije vaseline.

Ook is het probleem even verder besproken, en de conclusie is dat we er zelf wat aan gaan doen omdat de kosten anders (ook zoals gezegd door anderen hierboven) veels te hoog worden.

De volgende punten die gedaan gaan worden zijn de plek bij de deur en de randt aan de binnenkant van de achterklep.
De blaasjes bij de kenteken plaat zien we voorlopig nog even vanaf, omdat dan gelijk dat ene deel compleet overgespoten moet worden, anders krijg je namelijk een lelijke streep.

De maximale kosten die gemaakt kunnen worden is <50 euro.
Is het hiermee te redden en te doen?

Nou de volgende vragen aan jullie, omdat er volgens mij genoeg auto carrosserie klussers hier zitten. :)

Waar kan ik plamuur voor carrosserie / primer / ontvetter en auto lak in de kleur van de auto vandaan halen?
Zover ik weet zit hier in de beurt een Hubo / Halfords / Praxis / Gamma en Karwei.
De Fiat/Lancia/Alfa dealer waar deze auto destijds vandaan kwam, is helaas weg.

Wat heb ik verder allemaal nodig behalve plamuur / primer / ontvetter / autolak / schuurpapier en verf afplak teep?

En hoe ga ik vervolgens het beste te werk?

Oh, en heeft iemand misschien enig idee hoe ik dat ene rubber bij de deur even omhoog kan doen zonder het te beschadigen?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:32
.

[ Voor 119% gewijzigd door mekkieboek op 16-07-2011 13:39 . Reden: ach laat ook maar. off-topic anyhow ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Roenie
  • Niet online
Een andere dealer?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 13:57

Aapje

Opel-beun
Kaalschuren.

Afplakken.

Zincspray van (merk Motip verkoopt dit o.a.) erop spuiten (verkrijgbaar bij o.a. Gamma maar ook auto-onderdelen zaken).

Daarna eventjes grondverf erop spuiten, gladschuren met een hoge korrel, 800 of 1200. zodat het glad is.

Eventueel kan je nu plamuren om het op te vullen. Automaterialenzaken verkopen de geschikte plamuur hiervoor.

Daarna verf erop spuiten, even laten mengen op kleur bij een automaterialenzaak of verfwinkel. Letop dat je dunne laagjes spuit, liever 5 keer zelfde plekje moeten spuiten dan 1 keer dekkende. Je krijgt druipers. (Hou 1min / 2 min tussen de keren dat je gaat spuiten, en zorg dat het ong. 15+ graden buiten is).

Daarna binnen 10 min na het spuiten van de verf, de blanke lak erop spuiten. wederom, liever 5 keer dan 1 keer dekkend. Want het gaat ook druipen.

Na het uitharden van de blanke lak flink polijsten. En je ziet er niks meer van.

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 18-07-2011 13:16 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 15:47:
Zijn er hier misschien mensen die weten wat zoiets ongeveer zou moeten kosten om het te laten repareren, en wat er dan allemaal aan gebeuren moet?
Je zou ook een zo klein mogenlijk stukje kaal kunnen maken en daarna met de een lakstift aan de gang kunnen gaan. Zulke kleine stukjes, en zeker dat randje achter/onder de nummerplaat zou ik niet gaan spuiten.

Bespaar ook niet op spuitbussen voor kleur lak en met name blanke lak. Een betere kwaliteit spuitbus spuit echt veel prettiger. Met name blake lak is een beetje zeikerig wbt laag dikte. En het is omdat de lak kleurloos is moeilijk te zien of de laagdikte goed is. Te weinig droogt lelijk ruw op, te veel vormt druipers. Als je nog nooit blanke lak hebt gespoten zou ik eerst een paar proef stukjes spuiten.

Soms kan het handig zijn om na de plamuur eerst een laag primer te spuiten. Dat kan verschillen in opdrogen van de kleur lak door de verschillen in ondergrond voorkomen.
Aapje schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:15:
Daarna binnen 10 min na het spuiten van de verf, de blanke lak erop spuiten. wederom, liever 5 keer dan 1 keer dekkend. Want het gaat ook druipen.

Na het uitharden van de blanke lak flink polijsten. En je ziet er niks meer van.
Glad schuren na spuiten van de kleur lak doen wij nooit, als de laagdikte goed is is dat nouwelijks nodig. Wel is het risicovol omdat je zo door de paar honderdste mm dunne lak laag heen zit.

Blanke lak droogt ruw op als de laag te dun is. Ook na 5 te dunne lagen blijft de bovenste laag ruw. Wat wel kan en prettig werkt is eens een veel te dunne laag blanke lak aan brengen en daarna de definitieve laag spuiten. Delen altijd in 1x in z'n geheel in de blanke lank zetten. Als je in gedeeltes gaat spuiten droogt de spuitnevel van de blanke lak ruw op.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb hier eens een howto geschreven:
http://www.mercedesforum....iewtopic.php?f=27&t=27313

Daar moet je wel wat mee kunnen denk.

Wise enough to play the fool

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:25

Thandor

SilverStreak

RX5 is een mooi middel voor dit soort dingen. Je kunt het in principe eerst 2x dun met RX5 behandelen en vervolgens RX10 (in evt. een eigen RAL kleur) er over doen. Google maar eens naar 'RX5 roest' of iets dergelijks :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1