Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanJordaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09 22:53
Beste mensen,

Ik sta voor een raadsel. Ik heb laatst een oud mobotje uit de kast getrokken.
Een Asrock M3A770DE, met 2 x 2GB DDR3 1333Mhz GEIL geheugen en een AMD Athlon 250.
Dit moederbord is de kast ingegaan omdat hij last had van BSOD's.
Ik kan het me niet zo goed herinneren, maar er staat me bij dat ik toen ook al het geheugen heb verwisseld.
Ik kreeg echter laatst zin om weer een beetje te prutsen, dus trok 'm uit de kast, propte er een XFX Geforce 9600 in en lopen maar.

Hij heeft een hele dag prima gedraait, spelletjes bleken geen probleem.
Hij heeft vervolgens een nachtje uitgestaan, ik startte 'm op en nog geen vijf minuten later een BSOD.
Rebooten, weer een bluescreen.
Ik heb MemTest voor Windows gedownload en laten draaien. Ik kreeg inderdaad errors.
In de handleiding van het mobo stond, dat als je DDR3 1600 geheugen gebruikt, je ze het best in slots A2 en B2 kon zetten.
Dit is 1333 geheugen, maar ik probeerde het toch voor de grap.
Hij startte op en liep prima voor een tijdje.
Ik wisselde de geheugenmodules weer terug naar A1 en B1.
Hij startte weer op en bleef prima lopen. MemTest voor Windows vond ook geen errors meer.
Dit vond ik al erg vreemd. Eerst wel en nu niet meer?
Ik heb daarom Memtest86+ v4.10 (Wordt meegeleverd met Ubuntu) de hele nacht laten draaien.
Deze test resulteerde in 8 passes, 0 errors.

Dus ik dacht: "zal wel een kattenhaartje in het geheugenslot geweest zijn ofzo."
Deze setup liep weer een dag zonder problemen.
Tot daarnet...
Ik werd wakker, startte 'm op, open Firefox... Plof... BSOD...
Zo behendig mogelijk als het maar kon met m'n net wakkere hoofd, knalde ik voor de reboot die Ubuntu cd erin.
Ik draai Memtest86 en zit op het moment van schrijven naar 4096 errors aan te kijken, op een 96% complete test.

Hoe kan dit? Heeft iemand een idee? Ik sta in ieder geval voor een raadsel.

Thanks,

Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Staat het geheugen ook goed ingesteld? Denk dus aan timings, voltage etc. Ga niet uit van de SPD, maar stel het eens handmatig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanJordaan
Terw_Dan schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:16:
Staat het geheugen ook goed ingesteld? Denk dus aan timings, voltage etc. Ga niet uit van de SPD, maar stel het eens handmatig in.
Heb ik nu inderdaad gedaan op 7-7-7-24 en 1.53V, op de latjes staat 7-7-7-24 1.5v, maar ik krijg nog steeds errors.

Edit: heb ze weer in B1 en B2 geknald. Memtest draait...

[ Voor 12% gewijzigd door DaanJordaan op 12-07-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
En het voltage van het geheugen?
Het voltage van de geheugencontroller minimaal omhoogschroeven wil ook nog wel eens helpen (mits er natuurlijk geen defecten of incompatibiliteit zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanJordaan
Het voltage staat nu op 1.53V, de CAS op 7-7-7-24.
In slots A1 en B1 kreeg ik al gauw errors.

Ik heb de modules nu in A2 en B2 zitten. Er is op het momemt van schrijven een memtest succesvol voltooid.
1 pass, 0 errors.
Toch blijf ik het onbetrouwbaar vinden. Ik heb een memtest gedraaid in slots A1 en B1.
Die heeft een hele nacht aangestaan. 8 passes, 0 errors.
Hoe kan het dan dat er toch weer errors opkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
1.53V is geen default voltage lijkt me. Wat hebben die DIMMen nodig? Als je daar nog zit met spul dat gewoon 1.8V nodig heeft (wat niet ondenkbaar is met DDR3) dan snap ik wel waar die errors vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-04-2024
Toevallig firefox 5 net gedownload?

Ik heb precies hetzelfde probleem, geheugen perfect.. alles helemaal nieuw.. en met firefox staat hij binnen 2 minuten vast en heb je een bluescreen...

Even wachten op nieuwe release ervan zou ik doen.. en nu op internet explorer draaien..

Zelf gaat dit bij mij stukken beter. alleen nog wel bluescreens maar met een andere error erin.. Dus windows opnieuw geinstalleerd...

Net vannacht gedaan dus nog niks kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:22

InFamous

excommunicado

Terw_Dan schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:13:
1.53V is geen default voltage lijkt me. Wat hebben die DIMMen nodig? Als je daar nog zit met spul dat gewoon 1.8V nodig heeft (wat niet ondenkbaar is met DDR3) dan snap ik wel waar die errors vandaan komen.
Het geheugen heeft 1,5v nodig volgens de fabrikant.

DDR3 1333MHz CAS7 & CAS8 & CAS9 Dual Channel
- Available in 1GB(512MBx2) & 2GB(1GBx2) & 4GB(2GBx2) & 8GB(4GBx2)Dual Channel Package
- Available CAS: 7-7-7-24, 8-8-8-24, 9-9-9-24
- Model number sku:
GV31GB1333C7DC | GV32GB1333C7DC | GV34GB1333C7DC
GV38GB1333C7DC | GV31GB1333C8DC | GV32GB1333C8DC
GV34GB1333C8DC | GV31GB1333C9DC | GV32GB1333C9DC
GV34GB1333C9DC | GV38GB1333C9DC
- 240 pin, Non-ECC, Un-buffered DIMM
- Working Voltage 1.5V
- Brushed-Titanium Aluminum Heat Spreader
- DBT (Die-hard Burn-in Technology) Enhanced
- Lifetime Warranty

[ Voor 44% gewijzigd door InFamous op 12-07-2011 13:25 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 13:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Terw_Dan schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:31:
En het voltage van het geheugen?
Het voltage van de geheugencontroller minimaal omhoogschroeven wil ook nog wel eens helpen (mits er natuurlijk geen defecten of incompatibiliteit zijn).
Dat al geprobeerd? De geheugencontroller is iets anders dan het geheugen zelf, wees wel voorzichtig. Als je het voltage opvoert, doe dat dan met kleine stapjes.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanJordaan
Pixeltje schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:34:
[...]

Dat al geprobeerd? De geheugencontroller is iets anders dan het geheugen zelf, wees wel voorzichtig. Als je het voltage opvoert, doe dat dan met kleine stapjes.
Ik kan op het mobo kiezen tussen 1.48V, 1.53V, etc. Tot aan 2.4V geloof ik.
Ik heb 'm nu draaien op 1.53V en de CAS op 7-7-7-24. Op de latjes staat: 1.5V CAS 7-7-7-24.

Wat ik nog steeds niet snap is dat ik ze op BIOS defaults, in A1 en A2, een nacht heb getest zonder problemen.
8 passes, 0 errors.

Vervolgens staat ie een nachtje uit. Ik zet 'm aan, BSOD, ik doe een MemTest... Errors...
Verwisselen van slots (naar B1 en B2), weer een memtest... Geen errors.
En hij loopt al de hele middag prima.

Strange...

Het gaat mij de pet te boven, ik heb echt geen flauw idee wat het zou kunnen zijn. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:22

InFamous

excommunicado

DaanJordaan schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:52:
[...]

Ik heb 'm nu draaien op 1.53V en de CAS op 7-7-7-24. Op de latjes staat: 1.5V CAS 7-7-7-24.

Wat ik nog steeds niet snap is dat ik ze op BIOS defaults, in A1 en A2, een nacht heb getest zonder problemen.
8 passes, 0 errors.

Vervolgens staat ie een nachtje uit. Ik zet 'm aan, BSOD, ik doe een MemTest... Errors...
Verwisselen van slots (naar B1 en B2), weer een memtest... Geen errors.
En hij loopt al de hele middag prima.

Strange...

Het gaat mij de pet te boven, ik heb echt geen flauw idee wat het zou kunnen zijn. |:(
Kan ook zijn dat je memory controller niet lekker kan omgaan met het geheugen. Heb je ander geheugen wat je kan proberen en staat dit geheugen op de QVL van je moederbord?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanJordaan
InFamous schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 17:21:
[...]

Kan ook zijn dat je memory controller niet lekker kan omgaan met het geheugen. Heb je ander geheugen wat je kan proberen en staat dit geheugen op de QVL van je moederbord?
Weet niet of het op de QVL staat, maar geheugen lijkt me behoorlijk standaard.
Er heeft al eens ander geheugen ingezeten geloof ik, toen kreeg m'n pa ook al BSOD's.
Omdat hij nieuw geheugen had geplaatst en nog steeds last van BSOD's / random reboots had, heeft ie 'm de kast ingegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
DaanJordaan schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:52:
[...]

Ja, dat is het geheugen. Maar zoals al een aantal keren gezegd is, het voltage op de geheugencontroller iets opkrikken kan ook zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanJordaan
Terw_Dan schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:21:
[...]
Ja, dat is het geheugen. Maar zoals al een aantal keren gezegd is, het voltage op de geheugencontroller iets opkrikken kan ook zeker helpen.
Sorry, dan heb ik het niet goed begrepen.
Ik kan in de BIOS niks vinden voor het voltage van de geheugen controller.
Alleen de Memory Controller Mode. Die kan op Ganged en Unganged mode zetten. Default is Unganged.
Er wordt op internet niet heel lyrisch op gereageerd. Ik heb het daarom ook nog op Unganged staan.

Edit: ff gegoogled wat een geheugencontroller precies inhoudt.
Als ik het goed begrijp zit de geheugencontroller bij mij in de processor?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Northbridge

[ Voor 14% gewijzigd door DaanJordaan op 13-07-2011 13:37 ]

Pagina: 1