Beste mensen,
Ik sta voor een raadsel. Ik heb laatst een oud mobotje uit de kast getrokken.
Een Asrock M3A770DE, met 2 x 2GB DDR3 1333Mhz GEIL geheugen en een AMD Athlon 250.
Dit moederbord is de kast ingegaan omdat hij last had van BSOD's.
Ik kan het me niet zo goed herinneren, maar er staat me bij dat ik toen ook al het geheugen heb verwisseld.
Ik kreeg echter laatst zin om weer een beetje te prutsen, dus trok 'm uit de kast, propte er een XFX Geforce 9600 in en lopen maar.
Hij heeft een hele dag prima gedraait, spelletjes bleken geen probleem.
Hij heeft vervolgens een nachtje uitgestaan, ik startte 'm op en nog geen vijf minuten later een BSOD.
Rebooten, weer een bluescreen.
Ik heb MemTest voor Windows gedownload en laten draaien. Ik kreeg inderdaad errors.
In de handleiding van het mobo stond, dat als je DDR3 1600 geheugen gebruikt, je ze het best in slots A2 en B2 kon zetten.
Dit is 1333 geheugen, maar ik probeerde het toch voor de grap.
Hij startte op en liep prima voor een tijdje.
Ik wisselde de geheugenmodules weer terug naar A1 en B1.
Hij startte weer op en bleef prima lopen. MemTest voor Windows vond ook geen errors meer.
Dit vond ik al erg vreemd. Eerst wel en nu niet meer?
Ik heb daarom Memtest86+ v4.10 (Wordt meegeleverd met Ubuntu) de hele nacht laten draaien.
Deze test resulteerde in 8 passes, 0 errors.
Dus ik dacht: "zal wel een kattenhaartje in het geheugenslot geweest zijn ofzo."
Deze setup liep weer een dag zonder problemen.
Tot daarnet...
Ik werd wakker, startte 'm op, open Firefox... Plof... BSOD...
Zo behendig mogelijk als het maar kon met m'n net wakkere hoofd, knalde ik voor de reboot die Ubuntu cd erin.
Ik draai Memtest86 en zit op het moment van schrijven naar 4096 errors aan te kijken, op een 96% complete test.
Hoe kan dit? Heeft iemand een idee? Ik sta in ieder geval voor een raadsel.
Thanks,
Daan
Ik sta voor een raadsel. Ik heb laatst een oud mobotje uit de kast getrokken.
Een Asrock M3A770DE, met 2 x 2GB DDR3 1333Mhz GEIL geheugen en een AMD Athlon 250.
Dit moederbord is de kast ingegaan omdat hij last had van BSOD's.
Ik kan het me niet zo goed herinneren, maar er staat me bij dat ik toen ook al het geheugen heb verwisseld.
Ik kreeg echter laatst zin om weer een beetje te prutsen, dus trok 'm uit de kast, propte er een XFX Geforce 9600 in en lopen maar.
Hij heeft een hele dag prima gedraait, spelletjes bleken geen probleem.
Hij heeft vervolgens een nachtje uitgestaan, ik startte 'm op en nog geen vijf minuten later een BSOD.
Rebooten, weer een bluescreen.
Ik heb MemTest voor Windows gedownload en laten draaien. Ik kreeg inderdaad errors.
In de handleiding van het mobo stond, dat als je DDR3 1600 geheugen gebruikt, je ze het best in slots A2 en B2 kon zetten.
Dit is 1333 geheugen, maar ik probeerde het toch voor de grap.
Hij startte op en liep prima voor een tijdje.
Ik wisselde de geheugenmodules weer terug naar A1 en B1.
Hij startte weer op en bleef prima lopen. MemTest voor Windows vond ook geen errors meer.
Dit vond ik al erg vreemd. Eerst wel en nu niet meer?
Ik heb daarom Memtest86+ v4.10 (Wordt meegeleverd met Ubuntu) de hele nacht laten draaien.
Deze test resulteerde in 8 passes, 0 errors.
Dus ik dacht: "zal wel een kattenhaartje in het geheugenslot geweest zijn ofzo."
Deze setup liep weer een dag zonder problemen.
Tot daarnet...
Ik werd wakker, startte 'm op, open Firefox... Plof... BSOD...
Zo behendig mogelijk als het maar kon met m'n net wakkere hoofd, knalde ik voor de reboot die Ubuntu cd erin.
Ik draai Memtest86 en zit op het moment van schrijven naar 4096 errors aan te kijken, op een 96% complete test.
Hoe kan dit? Heeft iemand een idee? Ik sta in ieder geval voor een raadsel.
Thanks,
Daan