Ik zit er over te denken om me cpu iets vlakker te maken. Het gaat om een cely400. Ik gebruik nu koelpasta. Maar dan zijn mijn vragen: gevaarlijk, hoe, effectiviteit in verhouding met koelpasta. Thnx voor de hulp. Oh ja, is het ook nuttig om een tennmax mega7 koeler te lappen, heb nog niet kunnen kijken hoe vlak die is want ik krijg hem pas in de loop van de volgende week binnen.
Verwijderd
Gevaarlijk: nee, ik heb er al veel gelapt nog nooit een defecte CPU aan overgehouden
Je kan je CPU helemaal afplakken met antistatische folie (waarin je HD verpakt zat)
Hoe; op glasplaat met watervast-schuurpapier in de volgorde vlakken; 360grid, 600grid, 1200grid en eventueel polijsten met 2000grid (moeilijk aan te komen) of tandpasta.
Eerst zorgen dat je met de 360 grid tot aan het koper zit, het gehele oppervalk moet alleen koper zijn. Dit doe je door continue te draaien in de vorm van een 8. Dan ga je
naar de 600 etc. Eerst ook weer alleen 8-tjes draaien; keer of 20-30. Vervolgens naar 1200grid weer even 10 maal 8-tjes draaien. Dan wordt het meer polijsten door strikt horizontaal 20 maal en strikt verticaal 20 maal te bewegen.
Vlakken altijd in combinatie met koelpasta!!
Effectiviteit hangt af per CPU, hoe vlak deze al is; maar daling van 3-6 graden zijn aannemelijk.
Tennmax absoluut vlakken; zijn zo hol als wat! zie boven voor volgorde.
Greetinz
Newt
Je kan je CPU helemaal afplakken met antistatische folie (waarin je HD verpakt zat)
Hoe; op glasplaat met watervast-schuurpapier in de volgorde vlakken; 360grid, 600grid, 1200grid en eventueel polijsten met 2000grid (moeilijk aan te komen) of tandpasta.
Eerst zorgen dat je met de 360 grid tot aan het koper zit, het gehele oppervalk moet alleen koper zijn. Dit doe je door continue te draaien in de vorm van een 8. Dan ga je
naar de 600 etc. Eerst ook weer alleen 8-tjes draaien; keer of 20-30. Vervolgens naar 1200grid weer even 10 maal 8-tjes draaien. Dan wordt het meer polijsten door strikt horizontaal 20 maal en strikt verticaal 20 maal te bewegen.
Vlakken altijd in combinatie met koelpasta!!
Effectiviteit hangt af per CPU, hoe vlak deze al is; maar daling van 3-6 graden zijn aannemelijk.
Tennmax absoluut vlakken; zijn zo hol als wat! zie boven voor volgorde.
Greetinz
Newt
hmzz
ook een p3e 500 gelapt? result?
heb hier velletje liggen, bij de hubo gehaald
was het fijnste wat ze hadden. grids? staat er nie op. wel no fill a219. en over het hele vel heen staat 280.
ook een p3e 500 gelapt? result?
heb hier velletje liggen, bij de hubo gehaald
was het fijnste wat ze hadden. grids? staat er nie op. wel no fill a219. en over het hele vel heen staat 280.
Tot het koper??? is dat niet gigantisch link???? En is het veel effectiever als een vlak laagje koelpasta? Dus idd 3-6 graden winst? Anders waag ik me er niet aan!!
Verwijderd
Ik ben zelf ver door het koper heen gegaan met mijn 2 celly's 366@594mHz. Het schuurpapier wat gebruikt moet worden is van groot belang dus wel het goede nemen.
Banshax; dat is dan 280grid (korreligheid maat). Is dus vrij ruw!.
De PIII 500E is niet te vlakken core zit al aan de voorkant. Met laag(je) hars overheen. Nie aankomen, wel heatsink vlakken en koelpasta gebruiken.
De winst die ikzelf gemaakt heb; (bij een maat van mij) bij gebruik van een Alpha PAL3065 (zonder koperkern) met koelpasta zonder vlakken; 38-39 graden (na UT-en) en met vlakken CPU en ALpha 31-32 graden.
EN deze loopt nu 572 rag-stabiel.
Zeker de moeite waard dus, maar na vlakken juist een heel dun laagje pasta goed inwrijven met je vinger op zowel CPU als heatsink. Dan goeddrukken en heel licht ronddraaien. Dan maken ze beter contact.
Greetinz
Newt
Banshax; dat is dan 280grid (korreligheid maat). Is dus vrij ruw!.
De PIII 500E is niet te vlakken core zit al aan de voorkant. Met laag(je) hars overheen. Nie aankomen, wel heatsink vlakken en koelpasta gebruiken.
De winst die ikzelf gemaakt heb; (bij een maat van mij) bij gebruik van een Alpha PAL3065 (zonder koperkern) met koelpasta zonder vlakken; 38-39 graden (na UT-en) en met vlakken CPU en ALpha 31-32 graden.
EN deze loopt nu 572 rag-stabiel.
Zeker de moeite waard dus, maar na vlakken juist een heel dun laagje pasta goed inwrijven met je vinger op zowel CPU als heatsink. Dan goeddrukken en heel licht ronddraaien. Dan maken ze beter contact.
Greetinz
Newt
Ik heb het hele bovenste stuk, dus incl. coper er af gehaald. Met mesje.koel nu direct de core. Werkt wel goed. rond de 25C na vlink unrealen en 28 als ie max is overgekloked (C466@620)dan wel op 2.3 of 2.4V maar dat geeft de zelfde temp. als je het coper er af haalt, dan zie je dqat er slecht kontact is tussen de core en het koper. Maar ja, ik weet niet of je daar zin in hebt om dat te doen, en het is natuurlijk op eigen risico.
No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!
Verwijderd
Bluebyte heeft het wel extreem gedaan, wat op zich niet verkeerd is, maar wel wat risico's met zich meebrengt. Als je het gewoon doet zoals ik eerder vermeld heb kan er vrijwel niets gebeuren.
Dus stoppen met 360 grid als het zilver er helemaal af is. Je zult zien dat eerst de randen het koper naar boven komt.
Greetinz
Newt
Dus stoppen met 360 grid als het zilver er helemaal af is. Je zult zien dat eerst de randen het koper naar boven komt.
Greetinz
Newt
Ik heb zelfs nog de bovenkant van de core, het gouden laagje gelapt. Weinig verschil. En hipj doet het nog steeds perfect. Lappen stelt echt nix voor. En het scheelt vaak ook nog een paar graadjes, dat is dan net wel op 600 draaien. Gewoon even netjes doen wat hierboven staat en dan kan er weinig gebeuren!
No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!
argh, hehe, eerst maar wachten tot plycon die golden orbs aflevert. dan heatsink lappe
tnx oc shop. en veel succes met online gaan, heb je er al 5 nieuwe klanten bij als we wat nodig hebben
Ook nuttig bij waterkoeling+peltiers???
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Verwijderd
Lappen kan inderdaad weinig kwaad, maar met totaal erafhalen van koperlaag etc. zou ik toch wachten tot de cpu minder dan 100 piek waard is!
En hoe kom ik aan zulk schuurpapier eigenlijk? Is dat bij de gamma te koop? Of moet it ergens anders zijn?
Je kan het proberen bij OC-Shop.nl

Lappen is altijd zinvol, ook bij het gebruik van waterkoeling.
De Senfu koelblokken waar ik er een partijtje van heb verkocht, zijn zo krom dat lappen eigenlijk een must is. Ik heb ze nu nog ongelapt draaien, maar zodra ik een paar uurtjes over heb, gaat het schuurpapier eroverheen. En dan direct ook over de procs.
Herman www.goudacomposieten.nl/waterkoeling
Lappen is altijd zinvol, ook bij het gebruik van waterkoeling.
De Senfu koelblokken waar ik er een partijtje van heb verkocht, zijn zo krom dat lappen eigenlijk een must is. Ik heb ze nu nog ongelapt draaien, maar zodra ik een paar uurtjes over heb, gaat het schuurpapier eroverheen. En dan direct ook over de procs.
Herman www.goudacomposieten.nl/waterkoeling
eehm ik wil het dus gewoon in de winkel kopen, en asl het kan er niet meer als 30 piek aan uitgeven... Bestellen wordt gewoon te duur... Me geld is op aan het raken met al het koelgeweld
je moet gewoon even de plaatselijke bouw-winkels af gaan om te zoeken. Misschien modelbouw winkels, ik weet het niet. Ik heb het ook gedaan, paar graden er af.
het fijnste wat ik vinden kon was 1200..en velletje voor FL 1.50. Dat was het duurste velletje wat ik gekocht hebt (de kleinere gradaties waren goedkoper..paar duppies). Ik ben dus tot 1200 gegaan, tot ik geen tin meer op m'n processor kon zien (zilver zal het wel niet zijn..volgens mij is het tin wat erop zit, correct me if i'm wrong)
Ook een goeie tip is altijd je heatsink lappen. Dit is gewoon totaal niet risicovol en je zult zien dat hij niet goed vlak is (in ieder geval..heel veel van die dingen zijn het niet). Hier kan je eerst ook even op oefenen voordat je aan je processor gaat beginnen.
good luck!
het fijnste wat ik vinden kon was 1200..en velletje voor FL 1.50. Dat was het duurste velletje wat ik gekocht hebt (de kleinere gradaties waren goedkoper..paar duppies). Ik ben dus tot 1200 gegaan, tot ik geen tin meer op m'n processor kon zien (zilver zal het wel niet zijn..volgens mij is het tin wat erop zit, correct me if i'm wrong)
Ook een goeie tip is altijd je heatsink lappen. Dit is gewoon totaal niet risicovol en je zult zien dat hij niet goed vlak is (in ieder geval..heel veel van die dingen zijn het niet). Hier kan je eerst ook even op oefenen voordat je aan je processor gaat beginnen.
good luck!
Verwijderd
ga naar de lokale autozaak. hebben meestal tot 1200, soms zelfs 2000. kun je nog ff klooien tot ocshop online is
Zeg OC-shop,
Waarom is die 60 x 60 fan duurder dan de 80 x 80 fan?
Waarom is die 60 x 60 fan duurder dan de 80 x 80 fan?
Hallo,
Kan iemand mij vertellen of je dat lappen ook met een athlon kunt doen ?
of is dat direct al de core ??
lijkt me nl. wel.. kan iemand mij uitleggen hoe dat precies zit bij de athlon ??
Kan iemand mij vertellen of je dat lappen ook met een athlon kunt doen ?
of is dat direct al de core ??
lijkt me nl. wel.. kan iemand mij uitleggen hoe dat precies zit bij de athlon ??
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Verwijderd
Goingin: kleinere fannetjes zijn altijd duurder ... ik heb een keer een fannetje gezien die door het sleutelgat kon: 50,- piekies. (Beetje overdrijven mag toch wel?)
Verwijderd
RdB,
Binnen aanzienlijke tijd kun je ook bij de OC-Shop waterproof schuurpapier bestellen en als je dichtbij woont ook ophalen. Hopelijke kunnen we je snel helpen hiermee.
Groetjes,
OC-Shop
Binnen aanzienlijke tijd kun je ook bij de OC-Shop waterproof schuurpapier bestellen en als je dichtbij woont ook ophalen. Hopelijke kunnen we je snel helpen hiermee.
Groetjes,
OC-Shop
Als je je cpu echt helemaal vlak wil hebben moet je SiliciumCarbide (SiC) gebruiken. Dit zijn slijpkorrels van een materiaal dat bijna even hard is als diamand.
Die korrels gooi je gewoon op je glasplaat en dan processor erop. doordat er geen papier onderzit weet je zeker dat je helemaal vlak bezig bent: overal +/- 1 korrel dik.
Ik heb een winkel waar we het tot ongeveer grofheid 4000 a 5000 konden halen. Kost je ongeveer 30,- voor een halve kilo. Je hebt misschien 20 gram nodig om een stuk of 2 a 3 procs te lappen.
Misschien iets voor OC-shop?
Die korrels gooi je gewoon op je glasplaat en dan processor erop. doordat er geen papier onderzit weet je zeker dat je helemaal vlak bezig bent: overal +/- 1 korrel dik.
Ik heb een winkel waar we het tot ongeveer grofheid 4000 a 5000 konden halen. Kost je ongeveer 30,- voor een halve kilo. Je hebt misschien 20 gram nodig om een stuk of 2 a 3 procs te lappen.
Misschien iets voor OC-shop?
Jullie zijn al lekkker bezig OC-Shop, kan niet wachten tot julie open gaan, maar pas op dat de levering/sevice wel goed wordt anders wordt je op het forum weer helemaal afgekraakt en dat motte we niet hebben!!!
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Wat is lapping???
Sorry , maar weet het nie
Sorry , maar weet het nie
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
Dat is het af-polijsten van de top laag van je processor, totdat je de kern benadert, dan heb je een betere contact-verhouding met je Koellichaam.
Is dit niet onzettend gevaarlijk, ik weet dat de meeste dingen bij overklokken niet echt gezond zijn, maar dit is toch erg extreem!!
Russian Blue Neji
Kate Bush
Het benaderen van je kern, dit moet dan toch met de uiterste zorgzaamheid worden gedaan???
Russian Blue Neji
Kate Bush
maar leverd het dan wel een behoorlijke winst op want ik lees hierboven een winst van 6-8 graden, Dat is het toch niet waard, stel je voor, je gaat te ver, weg processor!
Russian Blue Neji
Kate Bush
Verwijderd
Voor mij is het werk en het risico niet waard, dan doe ik er liever een duurder cooling systeem er op...
Pagina: 1