Probleem m.b.t keuze speakers

Pagina: 1
Acties:

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-01 22:34

rvd50

...................

Topicstarter
Ik zit met het volgende dilemma:

Na lang gebruik van mijn Z-5400 aangesloten via een optische kabel op mijn MacBook Pro wordt het tijd voor wat anders. Ik heb in mijn omgeving al een aantal keer geluisterd naar bookshelfs speakers en was verrast door de kwaliteit ervan. Nu ben ik het volgende van plan aan te schaffen:

- receiver (welke tevens dienst doet als Home Cinema voor plasma, Xbox 360 en Mede8er)
- een goede set 2.0 speakers

Mijn wishlist voor de receiver (circa €200):
Onkyo TX-SR309
Pioneer VSX-421-K
Yamaha RX-V367

Dilemma
Ik moet een keuze maken met betrekking tot de speakers. Ik heb wat research gedaan en veel reviews gelezen op internet. Ik neig naar de richting speakers van de merken Wharfedale, Q-Acoustics, Monitor Audio en Klipsch. In die categorie zijn voor weinig geld relatief goede speakers te krijgen. Het probleem is dat ik bij veel reviews lees dat ze goed klinken bij Jazz, Soul, Rock en dergelijke. Echter, mijn muziekstijl is house, techno, minimal. Daardoor neig ik ook weer richting de studio-monitoren als KRK, M-Audio.

Mijn wishlist voor de speakers:
Bookshelfmodellen:

- Wharfedale 10.2
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQs8_Xy8tgkxgu-2fO37haVK5qhnurRtNHytEz8AtCEGnsEDsyV
- Q-Acoustics
Afbeeldingslocatie: http://www.audio2vision.be/catalog/images/Producten/H_Afb/2010-main-QAcoustics.jpg
- Monitor Audio BX2
Afbeeldingslocatie: http://www.quantumelectronics.co.uk/acatalog/monitor_audio_bx2_mp.jpg

Studio-monitoren
KRK RoKit RP-5
Afbeeldingslocatie: http://uat.dv9.com/luthermusic_class/prod/767_1_preview.jpg
M-Audio BX5a
Afbeeldingslocatie: http://www.tonecontrol.nl/images/products/370x320/M-Audio_BX5a_Deluxe.png

Kan ik beter voor de 'bookshelf' modellen gaan of voor de studio-monitoren of maakt het geen verschil. Voor dat ik verschillende speciaalzaken af ga om het een en ander te beluisteren, wil ik graag jullie mening/advies/tips horen. :)

Extra info:
- Mijn MacBook Pro wordt via toslink aangesloten op de receiver.(Kan ook eventueel DVI>HDMI)
- Budget voor speakers ligt rond 250 euro voor een paar.

[ Voor 4% gewijzigd door rvd50 op 11-07-2011 23:18 ]

R.D50

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wil je later de speakerset uitbreiden om surround te krijgen? Mocht je dat niet willen, ga dan voor een stereoversterker. Voor 200 euro haal je met een stereo-versterker veel meer uit een 2.0 set dan met een 5.1 receiver.

Verwijderd

Zijn de monitoren actief?

• rvd50

rvd50

...................

Topicstarter
VariX schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:23:
Wil je later de speakerset uitbreiden om surround te krijgen? Mocht je dat niet willen, ga dan voor een stereoversterker. Voor 200 euro haal je met een stereo-versterker veel meer uit een 2.0 set dan met een 5.1 receiver.
Ik wil die optie wel graag openhouden en daarnaast wordt de receiver ook voor de Home Cinema gebruikt.
Nee, alle bovenstaande monitoren zijn passief. Actieve speakers als de KRK RoKit GP2 i.c.m een DAC is ook mogelijk, maar mijn voorkeur gaat uit naar de situatie beschreven in de ts.

R.D50

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Je moet wel een beetje oppassen wat je doet. Die 'studio monitors' die je opnoemt zijn actief. Dat wil zeggen dat ze een eigen versterker hebben en dus op de 230 moeten worden aangesloten. Echter, in een receiver zit ook al een versterker. En je kunt/mag/wil een signaal niet twee keer versterken.

Dus dan heb je op je receiver pre-outs nodig op tenminste je Front Left en Front Right. Dan sla je als het ware de naversterker in je receiver over. Of je moet je receiver weglaten, maar ik gok zo dat je graag de connectivity hebt die zo'n receiver heeft.

Tevens is het niet zo dat je dmv een DVI->HDMI kabel/verloopstukje geluid kunt krijgen naar je receiver. DVI kan alleen beeld.

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-07-2011 00:03 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

rodian50 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:15:
Ik moet een keuze maken met betrekking tot de speakers. Ik heb wat research gedaan en veel reviews gelezen op internet. Ik neig naar de richting speakers van de merken Wharfedale, Q-Acoustics, Monitor Audio en Klipsch. In die categorie zijn voor weinig geld relatief goede speakers te krijgen. Het probleem is dat ik bij veel reviews lees dat ze goed klinken bij Jazz, Soul, Rock en dergelijke. Echter, mijn muziekstijl is house, techno, minimal. Daardoor neig ik ook weer richting de studio-monitoren als KRK, M-Audio.
Met dergelijke muziek is een goede weergave van het laag altijd wel lekker. Nu zijn er wel monitoren die redelijk laag gaan, maar echt heel diep en strak laag zullen ze lang niet allemaal hebben. Nu gaat veel muziek sowieso niet extreem laag. Met muziek heb je het veelal al gehad met een 50 - 60 Hz, waar films nog wel eens rustig naar de 10 - 20 Hz duiken. Dus op dat gebied kunnen monitoren voldoende zijn. Maar ik zou toch in mijn achterhoofd houden dat een subwoofer eventueel wel een goede toevoeging zou kunnen zijn met dit soort muziekstijlen.
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:01:
Tevens is het niet zo dat je dmv een DVI->HDMI kabel/verloopstukje geluid kunt krijgen naar je receiver. DVI kan alleen beeld.
In dit geval klopt het wellicht, maar ik ben niet helemaal thuis in de Apple's. Maar DVI kan zeker wel geluid meevoeren. Je moet dan zo'n speciale adapter hebben die bij diverse ATI-kaarten zat. Dan kan je met een verloopje van DVI naar HDMI en dan beeld én geluid meesturen. Moet natuurlijk de grafische kaart dit ook ondersteunen.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 12-07-2011 00:12 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• rvd50

rvd50

...................

Topicstarter
@ HarmoniousVibe:

Klopt inderdaad, de KRK RoKit GP2 is een actief model, ik bedoel de passieve versie. Goede gok, ik wil graag de connectivity van een receiver hebben, omdat hij voor meerdere doeleinden dient dan alleen muziek. Vandaar ook DVI->HDMI voor films e.d.

R.D50

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
@FeaR: Oh, dat wist ik niet :). Weer iets geleerd.

@rodian50: Zelf heb ik de Q Acoustics 2000 Cinema Set (dus met 4 x 2010) en ze klinken echt zeer goed en ze krijgen lovende reviews, maar qua specs zijn de andere twee bookshelfs beter, omdat ze een stuk lager gaan qua bereik. Ik heb een subwoofer om alles <80Hz te doen, maar dat heb jij niet. Een goed laag is dan dus erg belangrijk en dat kunnen die Q Acoustics 2010's jou niet bieden. Daar zijn ze fysiek ook te klein voor.

Als set zeer aangenaam om naar te luisteren en ik vind ze beter klinken dan die Wharfdales, die ik ook in een 5.1-opstelling bij een vriend heb gehoord. Maar zo los... Ik zou het niet doen. Dan winnen de Wharfdales toch denk ik. Die bookshelfs van Monitor heb ik nooit zelf beluisterd, maar ik hoor er wel goede verhalen over.

[ Voor 30% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-07-2011 00:23 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 17:53
Begrijp ik goed dat je dus al een Home Cinema hebt of later gaat aanschaffen voor films en games en dergelijke?
Als dat het geval is, is een 2.0 set genoeg voor de muziek die je luistert. Ik heb zelf een vrij kleine kamer met Wharfedales 10.1, waarin veel techno wordt geluisterd. Geen enkele home cinema of midi-set die ik tot nu toe zelf heb gehoord kan daar tegenop.

kimi

• Jckx
  • Niet online
yorkick schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 10:28:
Begrijp ik goed dat je dus al een Home Cinema hebt of later gaat aanschaffen voor films en games en dergelijke?
Als dat het geval is, is een 2.0 set genoeg voor de muziek die je luistert. Ik heb zelf een vrij kleine kamer met Wharfedales 10.1, waarin veel techno wordt geluisterd. Geen enkele home cinema of midi-set die ik tot nu toe zelf heb gehoord kan daar tegenop.
Mooie speakers zijn dat, maar met een gevoeligheid van 86 dB moet je weer een krachtige versterker hebben, en de receivers die de topicstarter opnoemde hebben zijn dat absoluut niet...

• rvd50

rvd50

...................

Topicstarter
VariX schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:00:
[...]

Mooie speakers zijn dat, maar met een gevoeligheid van 86 dB moet je weer een krachtige versterker hebben, en de receivers die de topicstarter opnoemde hebben zijn dat absoluut niet...
Oke, wat voor receiver zou je me dan aanraden? Ik kan trouwens voor een zeer goede prijs 2x Klipsch RB-81 overkopen, welke bi-amp kunnen worden aangesloten. Deze hebben een gevoeligheid van 97 dB zie ik zelfs.

R.D50

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
VariX schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:00:
[...]

Zo ongevoelig is 86dB nou ook weer niet. Ook met een goedkope receiver zullen ze prima aan te sturen zijn.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 16:18

SaN

Kijk ook even naar de Eltax Monitor 3 speakers.

• Jckx
  • Niet online
Ossi schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:42:
[...]

Zo ongevoelig is 86dB nou ook weer niet. Ook met een goedkope receiver zullen ze prima aan te sturen zijn.
Misschien valt dat wel wat mee, maar de receiver die boven genoemd zijn zullen samen met de ongevoeligheid van die speakers er voor zorgen dat je lang niet alle kwaliteit naar boven haalt die de speakers in zich hebben.

• Jckx
  • Niet online
rodian50 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:42:
[...]

Oke, wat voor receiver zou je me dan aanraden? Ik kan trouwens voor een zeer goede prijs 2x Klipsch RB-81 overkopen, welke bi-amp kunnen worden aangesloten. Deze hebben een gevoeligheid van 97 dB zie ik zelfs.
Wil je per se HDMI er op hebben? Anders zou ik zeggen, kijk naar een degelijke tweedehands receiver (met HDMI-aansluitingen zijn wat lastiger te vinden), zoiets bijvoorbeeld.

• rvd50

rvd50

...................

Topicstarter
VariX schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:51:
[...]

Wil je per se HDMI er op hebben? Anders zou ik zeggen, kijk naar een degelijke tweedehands receiver (met HDMI-aansluitingen zijn wat lastiger te vinden), zoiets bijvoorbeeld.
Het liefst wel, marktplaats houd ik goed in de gaten, heel soms komen er vrij nieuwe modellen langs voor een leuke prijs.

@ SaN: Bedankt voor de tip, ben ze inderdaad een paar tegengekomen op internet en krijgen zeer goede reviews.

Wat ik er tot nu toe kan op maken, is dat het vrijwel niet uitmaakt of ik voor de 'normale' monitoren ga of de studio-monitoren. Dan weet ik waar ik me op moet richten :)

R.D50

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

rodian50 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:42:
[...]
Klipsch zijn heel makkelijk aan te sturen speakers inderdaad. Je moet alleen wel van de sound houden. Klipsch speakers worden veelal omschreven als het "live gevoel". Dus redelijk stevig laag en hoge tonen die wat ruw/schel kunnen zijn. Als dat jouw ding is dan ga je met zo'n paar RB-81 een leuke speaker in huis halen :)

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-01 16:53
Ik denk dat die klipsch zeker geen elechte keus is voor een goede prijs.

Grootte van een speaker zegt in principe ook niet veel over hoe laag een speaker kan gaan.
Er zijn monitoren die lager gaan dan sommige vloerstaanders.
Sterker nog, een monitor luidspreker zal in de meeste gevallen een gecontroleerder laag weergeven dan een vloerstaander.
Een vloerstaander, zal met meerdere woofers waarschijnlijk wel meer geluidsdruk op kunnen bouwen

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:17
Die monitor audio's hebben al een prijs gewonnen (whathifi).
Ik heb ze gehoord en ze zijn flink waar voor je geld.

Die tweeter heeft de afgelopen jaren in stuk duurdere modellen gezeten.

Van wat je daar hebt staan zou er voor mij geen enkele keuze zijn: de MA's period.

• rvd50

rvd50

...................

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Antwoord is me nu duidelijk :)

Ps. Heeft er iemand een account op htforum.nl, er ben namelijk geïnteresseerd in speakers die daar de te koop staan, maar de register-functie is al dagen disabled :( Stuur me een PM

R.D50

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

rodian50 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:14:
Ps. Heeft er iemand een account op htforum.nl, er ben namelijk geïnteresseerd in speakers die daar de te koop staan, maar de register-functie is al dagen disabled :( Stuur me een PM
Je hebt DM :)

Pagina: 1