nieuwe batterij solderen op oud 386 moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 17:30
Ik heb hier een oud 386dx40 baby moederbord waarvan de gesoldeerde batterij helemaal vergaan is.
Deze computer staat denk ik al zo'n 16 tot 18 jaar dag en nacht aan.
Omdat de bios instellingen niet bewaard blijft als hij een keer van de spanning af is (bv bij onweer) ,wil ik deze vervangen door een nieuwe batterij erop te solderen.
Nu heb ik mensen gesproken die dat al eens een paar keer geprobeerd hebben en die zeggen dat het hun nog nooit gelukt is en dus afraden.
Als ik zo naar het moederbord kijk, lijkt het mij wel vrij simpel te doen; ik heb redelijke soldeer ervaringen.
Zijn er hier mensen die hier ervaringen hebben met moederbord solderen?

Verder zie ik ook nog een aansluiting voor een external batterij op het moederbord zitten.
Ik heb nog zo'n adapter waar 4 penlite batterijen in kunnen, wat dus 4x1,6V= 6Volt is.
De batterij op het moederbord is 3,6V - 60Mah, kan ik deze adapter met 6Volt dan wel gebruiken?
Als dit kan, heb ik nog het volgende probleem; hoe sluit ik hem aan?
Er staat dus geen + of - bij de aansluiting, alleen staat er bij 1 van de 4 pinnetjes een 1.
Aangezien ik dus geen manual ( kan ook geen merk of type op het moederbord vinden) heb, moet ik dus zeker weten hoe ik hem aan moet sluiten als ik van deze optie gebruik wil maken.
Wie heeft hier ervaring mee?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou geen 6V batterij erop zetten als de ingangsspanning 3.6V is, de kans is groot dat je het sloopt. Ik zou daarom een batterijtje pakken die daar in de buurt komt (3 penlites x 1.2V bijv).

• Xorifelse
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-08-2025
Misschien een batterij met dezelfde specs?

http://www.erconline.nl/bufferaccu-3v6-60mah-p-18984.html

Het is maar een idee O-)

• jenk
Die houder waar 4 penlite batterijen in kunnen werden vroeger veel gebruikt voor externe batterij; heb deze ooit uit een andere oude pc gesloopt.
Alleen vraag ik me af of je ook moederborden had met een standaard 6Volt batterij erop?
Dacht dat 3,6Volt standaard was, vandaar dat ik die 6 Volt niet snap; of het moederbord moet er zelf 3,6 Volt van maken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Volgens mij was dat dan meestal met 4 batterijen. aka 6v

maar wordt het niet eens tijd om een ander bordje te pakken dan ?
een telefoon is nog sneller

check hier eens volgens mij zit daar ook wel kennis
http://vogons.zetafleet.c...d14d904b9e7cd7f3472c5a436

[ Voor 82% gewijzigd door Fish op 11-07-2011 23:27 ]

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maar wordt het niet eens tijd om een ander bordje te pakken dan ?
een telefoon is nog sneller
Ik gok dat practisch nut hier niet grootste reden voor is. Ik vind het erg mooi dat zo'n oud beestje nog zinnig gebruikt wordt na al die tijd. Het zegt trouwens ook iets over de (over)engineering van zo'n systeem dat het vier keer de economische levensduur bij 8u/dag gebruik overleeft, dus in totaal waarschijnlijk 12x zo lang als waar het op ontworpen is - en dat dan niets erger mis gaat dan een oud batterijtje die de geest geeft :o

Mbt moederbord identificeren, daar zijn gelukkig meer mogelijkheden voor dan alleen de manual :)

Beste optie IMHO is om de BIOS-string bij POST te noteren en op te zoeken. Zie hier voor meer uitleg incl zeer uitgebreide lijst van borden op basis van string:
http://www.wimsbios.com/motherboardid.jsp

Als je daar beet hebt kun je hier kijken of de layout klopt, en kun je vaak de jumper settings vinden:
http://th99.too.it/

Wat daar doorgaans niet staat is de pinout van connectoren (al heb je soms geluk), maar als je eenduidige identificatie van je bord hebt kun je op zoek naar andere bronnen.

Andere insteek: ipv het bord te identificeren kun je ook de originele batterij identificeren. Als je weet wat de vier pinnetjes daarvan doen kun je zorgen dat je de juiste spanning op de juiste plek levert :)

offtopic:
Sowieso ben ik ook benieuwd wat je met dat ding doet...

Edit:
Vind je het goed als ik "386" in de titel erbij stop? Dat verhoogt de kans dat de paar mensen die dit soort spul nog goed kennen een kijkje komen nemen :z

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 12-07-2011 00:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja hoor :+

Iperf

• jenk
Is prima dion_b

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titel gefixed ;)

Heb je nog verder gekeken naar identificatie van dat bord? Of van de batterij? Linksom of rechtsom zouden we verder moeten kunnen komen.

Oslik blyat! Oslik!

• jenk
Ben er niet verder mee bezig geweest.
Ik ga eerst een weekje op vakantie en daarna word deze computer uitgezet zodat ik het moederbord er uit kan halen om hem eens goed te bekijken wat nu niet mogelijk is.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:05

Nikeo

Jawelles

Vertel eens even waar dat systeem voor gebruikt wordt want ik ben vast niet de enige die daar al hele mooie verhalen over gefantaseerd heeft. Een 386... voor een oud antiek bedrijfsproces? :D

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 23:52
*

[ Voor 255% gewijzigd door r_AllocStarByte op 07-09-2020 18:54 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik vermoed dat dit een kwestie van omsolderen is. Ik heb het tweemaal gedaan, eens op een 486 en ook een keer op de date/time+serial-controller ISA kaart uit mijn oude XT. Laatstgenoemde was ook zo'n bufferaccu.

Wat de orientatie betreft: mogelijk staat er nog een klein potentiaal over de polen van de accu. Te laag voor het moederbord maar voldoende voor je multimeter. Of de accu is compleet dood, dat kan helaas ook...

Succes met vervangen :)
Heel leuk om te lezen dat zo'n machine nog steeds gebruikt wordt. Laat je weten wanneer het gelukt is?

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 15-07-2011 06:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• jenk
Heb de batterij inmiddels vervangen door een 3,6V type voor een draadloze telefoon en hij werkt weer goed.
Ik heb een aantal foto's gemaakt maar weet helaas niet hoe ik die hier toe kan voegen.
Ik zie boven wel de optie voor afbeelding toevoegen; alleen vraagt hij dan om een url terwijl ze op mijn hd staan.

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
Dan zul je de foto's eerst moeten uploaden naar bijvoorbeeld imageshack.

Groet,
Korot

• jenk
okee, geen ervaring mee, ga een poging wagen.
Pagina: 1