CM 690 II advanced of Raven 2

Pagina: 1
Acties:

• Devilan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-01 21:55
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijdje een Cm 690 II advanced staan. Hierin bevinden zich primair een AMD 955 BE (voorlopig nog op stock speed) gekoeld door een scythe mugen 2 (push pull configuratie), 4 GB ram en als video kaart de standaard sapphire 6850.

Alle fans zoals hij geleverd werd zijn nog aanwezig en ik heb zelf een extra fan op de zijkant aangebracht.
Echter was het natuurlijk vorige week rijkelijk warm...... En zag tot mijn schrik mijn cpu tijden het gamen lekker over de 65 graden heen gaan (video kaart viel nog wel mee, maar had wel een straaljager geluid als gevolg :P). Hier schrok ik toch eigenlijk wel van. Hierdoor ben ik gaan kijken naar andere fans / extra fans, maar hierdoor kwam er ook gelijk weer een fancontroller bij. Kortom voor ik het wist had ik een redelijk bedrag open staan voor de hele meuk.

Toen dacht ik opeens, kan ik niet beter een betere kast kopen dan? Een vriend van me heeft namelijk de Fortress 2 + AP fans (wat een ding zeg!!!) en hierdoor kwam ik op het idee om voor zijn kleine broertje de raven rv02-e te gaan.

Alleen vroeg ik me af of dit echt gaat helpen of ik toch beter die fans kan bestellen?

Op dit moment neig ik heel erg naar de raven (zeker vanwege alle positieve reviews), maar ik weet dus niet of het echt een nuttige uitgave is.

P.S. ter referentie, de CPU word nu met prime95 ongeveer een graadje of 55 waarbij ik schat dat mijn kamer temperatuur rond de 25 graden hangt.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:07
Heb toch het gevoel dat je iets fout doet, mijn Q6700 @ 3,1 Ghz full stressed komt nog niet eens op de 55 graden in die kast :S

Waar meet je de temp mee ?

• Devilan
ik meet die temps met aida 64, asrock utility en (volgens mij de minst betrouwbare) speedfan.

Denk niet dat er iets fout zit hoor, ik heb namelijk mijn scythe al een paar keer opnieuw aangebracht. En ik weet ook wel dat als het koud word hij er nauwelijks last van heeft, maar maak me toch een beetje zorgen over de zomer temps.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 22:40
Zolang het geen 80graden word hoef je echt niet je kast te vervangen om te zorgen dat hij onder de 60 graden komt.
Je wilt niet weten wat voor temps de HP of Acer computertjes halen.

Als je een andere kast wilt gewoon kopen, maar alleen voor de temps gewoon deze houden, kan geen kwaad 65graden.

Zucht...

• p-schoemaker80
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-11-2025
Het valt allemaal nog wel mee die temps.Kan echt nog geen kwaad
Plus gebruik gewoon realtemp is toch wel de beste temp-meter.
En ik snap het niet helemaal je haalt 55graden met prime 95 die hem 100% stresst
En 65 graden met gamen dan verwarmt je MB of GPU de boel aardig.
Mischien wat scythe 1900rpm slip stream op je koeler.En wat mx-4 koelpasta

• Devilan
nouja prima 95 was vandaag he:P gamen was vorige week maandag toen het zo verschrikkelijk bloedheet was ;)

maar verder denk ik dat ik me inderdaad maar niet zo erg druk ga maken. *of altijd nog die raven 2 haal, wat een mooie kast :P* Maar dacht ergens gelezen te hebben dat de 955 eigenlijk het liefst onder de 55 graden moest blijven dus vandaar mijn vraag :)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 22:40
Devilan schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:47:
nouja prima 95 was vandaag he:P gamen was vorige week maandag toen het zo verschrikkelijk bloedheet was ;)

maar verder denk ik dat ik me inderdaad maar niet zo erg druk ga maken. *of altijd nog die raven 2 haal, wat een mooie kast :P* Maar dacht ergens gelezen te hebben dat de 955 eigenlijk het liefst onder de 55 graden moest blijven dus vandaar mijn vraag :)
Tot 80 graden maakt het volgens mij niks uit, en uitschieters mogen ook wel, alleen niet al te lang.
65graden is stressed een mooie temp.

Zucht...

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:07
wat hierboven al gezegd word, temps vallen opzich best mee, kunnen welliswaar lager, maar nog niks om je zorgen over te maken ;)

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik vind het overigens wel knap dat je de 65 graden hebt kunnen halen.. als het goed is kan de processor maar maximaal tot de 62 graden en dan zou je systeem uit moeten vallen. AMD x4 955

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 22:52
Devilan schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:47:

Ik heb hier een Rv02-E zelf staan en mijn vriendin heeft een CM 690 staan, vind mn Rv02 toch echt een stuk mooier maar dat is natuurlijk ook persoonlijk :P fans van de raven zijn wel een stuk beter van kwaliteit.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Devilan
@boszna..... goed dat is dan wel vaag. Maar hij was toch echt rond de 65, maarja voorlopig geen last meer van gehad

@verderf. Heeft je vriendin ook alleen de stock fans erin en zoja wat scheelt het qua temps met je Rv02-e? en als ik heel brutaal mag zijn, hoeveel heb je voor je Rv02-e betaald, want azerty heeft hem nu in de aanbieding voor 116 euro. (wat ik dus eigenlijk wil vragen is of je het hem dat waard vind i.v.m. mijn 690? )

• Verderf
Zitten alleen de stock fans in inderdaad, qua temps durf ik het niet te zeggen aangezien ik er watercooling in heb zitten maar de AP van silverstone zijn echt een stuk beter .

Ik zelf heb er geloof ik 130 voor betaald en dat was hij dubbel en dwars waard :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Devilan
Misschien verkoop ik dan wel gewoon mijn 690 en ga ik voor de raven:D (verkoop moet wel makkelijk gaan lijkt mij, heb de bon, accessoires en doos nog :P) Vriend van me met de fortress en de AP fans zweert er ook bij en de raven rv02-E is in elk opzicht volgens mij precies hetzelfde qua binnenkant als de fortress.

Maar is de raven echt degelijk i.v.m. de 690 bijvoorbeeld? (in veel reviews lees je namelijk dat hij "slappe " broertje is van de fortress met veel plastic, maar krijg het idee dat dat bijzonder erg meevalt en dat reviewers gewoon wat te zeiken moeten hebben ;))

• Verderf
Ik neem mijn kast regelmatig mee naar lanparties en daarvoor is hij tot zover prima, niet te zwaar en de bouw kwaliteit is prima.

Als dat ding nooit verhuist is dat natuurlijk nog minder belangrijk :P
Enige echte verschil dat ik weet tussen de fortress en de raven is de buitenkant en ik kan me niet voorstellen dat dat bij de fortress zoveel beter is.

Overigens wel opletten dat je de RV02-E koopt en niet de gewone, in de NON E zit namelijk een andere drive bay.

• Devilan
dat weet ik, de RV02-e heeft ook als enige raven 2 versie de standaard AP fans erin zitten. en ach de kwaliteit aan de buitenkant van de fortress mag ook wel met die prijs :O

maar ik ga er nog ff een nachtje overslapen, maar denk toch dat er woensdag een raven word afgeleverd :P

• Verderf
Je zal er zeker geen spijt van krijgen ;)

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik ken de CM 690 II advanced niet persoonlijk, maar zie dat er stock 1 front fan en 1 back fan in zit.

Dit is natuurlijk niet de meest sterke airflow. Het lijkt me verstandig als je je ergert aan de temps om een kast te kopen met een betere airflow (de discussie of de temp te hoog is of niet er even buiten gelaten).

Je zegt trouwens dat je een fan aan de zijkant toegevoegd hebt. Verschillend per kast kan dit de airflow juist verstoren en kunnen de temps hoger worden als zonder deze fan.
Dit is uiteraard erg makkelijk te testen of dit het geval is bij jou.

De meest ideale airflow is intake fans aan de onder-voorkant en outtake fans aan de achter-bovenkant, het liefste ook evenveel zodat je geen over of onderdruk krijgt.

Als je pc setup trouwens een beetje op het onderstaand plaatje lijkt:
http://www.legitreviews.c...ermaster_cm690_ii_023.jpg

Dan komt de airflow niet lekker bij de cpu door die ene intake fan aan de voor/onderkant, gezien de gpu dit een beetje blokkeert.
Bij een goede airflow vloeit deze zo ondoorbroken mogelijk (dus ook vele kabels kunnen een airflow verstoren)

• Devilan
mijn kast ziet er inderdaad zo uit, ik kan wel proberen om de zij fan voorin te hangen (in de 5,25 optical bay dus.) De kast heeft verder ook stock 1 fan een de bovenkant zoals jij aangeeft (dit is een 140 mm fan, maar volgens mij niet echt van denderende kwaliteit...)

Verwijderd

Kijk ook eens naar de mb temp. Als die mee omhoog gaat weet je dat de kast zijn warmte niet kwijt kan.
Daar kan geen speciale cpu koeler iets aan veranderen.
Als je een goede airflow in de kast heb zullen na het stopzetten van prime95 de temperaturen binnen een paar minuten weer op het idle niveau zijn.

Hem zelf ook een cm690 kast met de volgende inhoud:

Asus M4A87TD mb.
AMD x4 640 cpu met stock koeler.
Asus gts450 oc/cu videokaart
Zalman ZM500-RS voeding

Ik heb hier 5 120mm fans ingebouwd op de volgende manier:
1x boven
1x achter
deze 2 blazen uit, de volgende blazen in:
1x zijkant ( met stoffilter en geluidsdemping)
1x voor
Deze 4 zijn aangesloten op een aerogate3 van coolermaster en draaien op ongeveer 900rpm.
Deze aerogate past precies achter het frontpaneel en is niet zichtbaar.

De 5e zit onderin en is aangesloten op de chasis fan aansluiting op het mb, en dus temperatuur gestuurd.

Dit levert mij een goed gekoeld systeem op dat ook nog eens erg stil is.

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 21:02
Boszna schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:51:
Ik vind het overigens wel knap dat je de 65 graden hebt kunnen halen.. als het goed is kan de processor maar maximaal tot de 62 graden en dan zou je systeem uit moeten vallen. AMD x4 955
Dat moet een foutje zijn, met mijn vorige CPU (een 955 dus) heb ik herhaaldelijk tegen de 75 graden gezeten, zonder problemen uitvallen. max temps waren volgens core/realtemp ook gewoon 98 graden, daar zou hij pas bij uitvallen.

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
SytseHartvelt schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:55:
[...]
Dat moet een foutje zijn, met mijn vorige CPU (een 955 dus) heb ik herhaaldelijk tegen de 75 graden gezeten, zonder problemen uitvallen. max temps waren volgens core/realtemp ook gewoon 98 graden, daar zou hij pas bij uitvallen.
Lijkt me sterk, bij coretemp is de max ook maar 70 graden.
Bij mij valt hij altijd rond de 70 graden uit (door een overklok naar 4,3 ghz).

• Guiding
Qua hoogte lijken dat eerder de GPU temp te zijn, dan de CPU temp.

• Devilan
Goed ik had vandaag wat tijd over en heb de side fan eraf gehaald en in de 5,25 optical bay gehangen (god wat zijn tiewraps toch handig :P)

Inmiddels heb ik de CPU voor de gein ook overgeklokt naar 3,8 GHz (multiplier op 19 gezet :), als dit niet goed is zijn tips voor het overklocken altijd welkom, heb me hier nog niet heel veel in verdiept namelijk, maarja daar zijn vakanties voor :P)

En behaal ik de volgende temps tijdens de prime 95 test: (mijn kamer is volgens mijn meter 27 graden)

Mobo: 34
CPU: 49
Core 1 t/m 4 : 50 (hoe kunnen aparte cores eigenlijk warmer zijn dan het gehele zooitje???)
Gpu 38
Samsung F3: 28

Ik denk dat ik me dus inmiddels niet meer zo heel veel zorgen hoef te maken :P

Ik had alleen het vraagje of het vervangen van de stock fans echt iets uithaalt? Ik wil namelijk de front en top 140 mm vervangen door aerocool shark fans + 1 extra 140 mm in de top (puur omdat ik ze er mooi uit vind zien, niet al te duur zijn en redelijk wat lucht verplaatsen bij niet al te veel geluid ) en dan de fans die overblijven eventueel op de bodem/zijpaneel bevestigen.

• Guiding
Dat zijn mooie temps, goed om te zien dat een betere airflow dit resultaat heeft. Scheelt toch weer een nieuwe case aanschaffen.

Heeft het zin om de stock coolers te vervangen?

Als de vervangende coolers meer lucht verplaatsen bij een zelfde of lager geluidsniveau. Dan heeft het wel zin.

De vraag is alleen hoeveel graden dat scheelt, en of het de uitgaaf waard is.

Op zich heb je zo nette temps, zeker gezien je de cpu nu zelfs overgeclockt draait.

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

Ik zat vorige week in hetzelfde situatie. Mijn systeem werd wel heel warm (Cm 690). Ik heb er 6 120mm fans in zitten.
Ik heb toen de Silverstone FT02B gekocht. Na het overbouwen is de temperatuur ongeveer gelijk als de CM 690.
Als je al een goede airflow in je kast hebt, dan is het niet waard om de Raven te kopen.

• Devilan
@atl

Maar is dat de fortress met de standaard fans of de AP fans van silverstone? Het schijnt namelijk dat de gewone fans inderdaad redelijk teleurstellend werken...

Maar ik denk dat ik inderdaad mijn 690 II advanced nog even houd, na het verplaatsen van de fan en dan zulke temps halen is toch al een hele verbetering :). Zit er wel aan te denken om een paar kleine mods aan te brengen. Weet iemand nog een leuke kleur om aan te brengen?(wil namelijk een paar kleur accenten aan brengen, ik dacht zelf aan rood, wit of zilver)

• Soulaiman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Devilan schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:26:
@atl

Maar is dat de fortress met de standaard fans of de AP fans van silverstone? Het schijnt namelijk dat de gewone fans inderdaad redelijk teleurstellend werken...

Maar ik denk dat ik inderdaad mijn 690 II advanced nog even houd, na het verplaatsen van de fan en dan zulke temps halen is toch al een hele verbetering :). Zit er wel aan te denken om een paar kleine mods aan te brengen. Weet iemand nog een leuke kleur om aan te brengen?(wil namelijk een paar kleur accenten aan brengen, ik dacht zelf aan rood, wit of zilver)
Over de kleur, ik was eens begonnen aan een casemod, maar toen ik het window wou inbouwen heeft mn dremel het begeven en heb ik geen zin om een nieuwe aan te schaffen. Ik heb hem gespoten in een soort van oceaanblauw, kun je vinden in de schop een modje topic hier op Tweakers. wel is het project verlaten...

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

Devilan schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:26:
@atl

Het was de versie met de AP fans
Pagina: 1