Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access 2007] tekst in een string zoeken bij criteria

Pagina: 1
Acties:

• djkael
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 23:11
Bij een query criteria had ik graag een controle gedaan als in een string een bepaalde tekst voorkomt.
De string bevat 1 tot 3 dagen van de maand en kan opgebouwd zijn als volgt: '2' of '2 12' of '12 2' of '2 12 22' ....
samengevat; de de dagen hoeven niet in volgorde te staan en zijn gescheiden door een spatie of ook een komma of slash ("," of "/"). Er staat geen nul voor single digits in de string, dus 2 maar geen 02.

Ik had reeds iets zoals dit: Like "*"+Format(DatePart("d";Date();2;2))+"*" maar als we de 2de van de maand zijn dan wordt zowel 2 of 12 gevonden in de stringvoorbeelden en dat is niet de bedoeling.
(ter info: Datepart haalt via 'd' de dag van de maand uit de datum van nu 'Date()'. De ;2;2 zijn paramters voor firstdayofweek en firstweekofyear te bepalen)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je kunt met like ook dmv blokhaken een lijst van tekens meegeven of een lijst van tekens die niet mogen voorkomen.
code:
1
2
[ ,/] 'een spatie, een komma of een slash
[!0-9] 'alles behalve een cijfer.

Vervolgens schrijf je of de 4 mogelijkheden uit (=dag, begint met dag gevolgd door een scheidingsteken, ergens midden in met aan weerzijde scheidingstekens of eindigt op scheidingsteken en dag.

Of je voegt een scheidingsteken aan weerszijden van de string toe en checkt alleen op het voorkomen van de dag met aan beide kanten een scheidingsteken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• djkael
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 23:11
nuttige tip ivm met die Like.
Ik denk dat ik met die laatste opties (scheidingsteken aan vullen op de uiteinden) wel iets kan doen.
Dat 'uitschrijven' zie ik niet goed hoe aan te beginnen.