Voeding van externe harde schijf uit PSU trekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 21:30
Ik heb onlangs een externe harde schijf gekocht om bij mijn media-PC (die onder de TV staat) te gebruiken. Het ding ga ik via eSATA aan de PC koppelen. (Geen NAS, daar heb ik zo mijn redenen voor.)
De behuizing heeft een externe voeding die 12V, 2A levert. Nu heb ik die schijf alleen maar nodig als de media-PC aan staat, en de aan-uit knop van de behuizing zit aan de achterkan -- da's dus onhandig. En ik wil 'em ook niet achterstevoren in de kast zetten, want dat schijnt de hele tijd de activiteits-LED de huiskamer in. En vol-continue aan laten staan, dat vind ik zonde.

Nu had ik het snode plan opgevat om de voeding van de schijf uit een overgebleven molex-stekker van de voeding van de PC te trekken. Ik heb een Antec NSK2400, daar zit een SU380 voeding in (review op http://www.silentpcreview.com/article592-page1.html). Volgens de specs kan de voeding 2x 16A leveren op de 12V lijnen, en ik heb er alleen maar een CPU+Mobo in zitten, niet eens een videokaart. Daar blijf ik dus ruim onder.

Mij lijkt dat het wel zou moeten kunnen, maar om te voorkomen dat ik een rampzalige beslissing neem wil ik het toch even aan jullie voorleggen. Doen, of toch maar van af zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Een harde schijf gebruikt sowieso niet veel. Een watt of 3, hooguit. De enige rede dat er een 12V 2A voeding aan zit is omdat de harde schijf bij spinup wel wat meer verbruikt, plus een beetje overhead.

Dat kan dus allemaal prima. De juiste draadjes pakken, meten met een multimeter en wat soldeerwerk is alles wat je nodig hebt. Zorg in ieder geval wel dat er geen belangrijke data op de schijf staat :)

meer info: link

Ps. artikel is nogal oud. De powerconsumptie is behoorlijk achteruit gegaan. Vooral idle power en al helemaal wanneer de schijf stil staat.

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 11-07-2011 17:01 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 14:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het kan. Het mag volgens mij geen probleem zijn, maar als je de harde schijf toch gaat voeden vanuit de pc, en ook op die pc aangesloten hebt, waarom heb je dan geen interne harde schijf genomen?
Een makkelijkere oplossing is om met een master / slave stekkerdoos te werken. Als de computer aan staat (aangesloten op de master aansluiting), dan wordt gaat de slave ook automatisch mee aan.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit kan makkelijk, een HDD is niet zo heel interessant. Ik heb een monitor aan een molex geknoopt, en dat werkt ook, en die trekt toch iets meer dan een HDDtje. Als je voeding maar sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 21:30
Dank allen voor de tips en suggesties. Een master/slave stekkerdoos lijkt me nog niet zo'n slechte oplossing -- minder tweaker, maar wel minder gedoe met hetzelfde resultaat.