• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik heb laatst een QX9200 in m'n laptop gestopt waar eerst een T6600 zat. Het betreft een MSI GT628, de mijne had een dualcore maar als je op internet zoekt kom je erachter dat MSI deze laptop ook met Q9000 CPU heeft verkocht. In theorie zou de koeling er dus op berekend moeten zin. Desalniettemin word mijn laptop angstaanjagend heet (CPU: 92 graden bij een run Vantage), tot op het punt dat ik 'm nu op een Zalman koelpad heb staan met de bodemklep eruit zodat het naakte moederbord een beetje lucht krijgt. Dit alles omdat ik het niet kan laten met het ding te klooien en ook de GPU overclock en meer van dat soort ongein.

De vraag is nou eigenlijk, hoe kan ik de koeling van m'n laptop verbeteren? Ik zoek een wat permanenter oplossing dan wat ik nu doe, want een open klep en koelpad van anderhalve kilo doen een beetje afbreuk aan het draagbare gedeelte van het hebben van een laptop.

De koeling bestaat uit 2 dikke heatpipes waarvan nummer 1 naar de Northbridge en CPU loopt, en nummer 2 naar de GPU en het geheugen daarvan. Waar de pipes samenkomen zit een naar mijn mening belachelijk kleine koelunit van ongeveer 3 bij 6 cm aan dicht opeengepakte aluminium finnetjes, waarachter een radiaal 50mm fannetje driftig blaast. Kijk hier voor de review en een aantal foto's.

Zou je bijvoorbeeld een grotere fan kunnen plaatsen of extra finnetjes op de heatpipes kunnen solderen? Volgens mij is er ruimte voor maar ik zou iemand met meer ervaring/technisch inzicht moeten vragen hoe en wat... Alvast bedankt! :)

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-01 21:33
Een mogelijkheid die je kan overwegen is het undervolten van je CPU (vast een QX9300) met CPUgenie. De reden dat ik CPUgenie aanraad is vanwege het feit dat deze ook met halve multipliers kan werken en ik gebruik het zelf ook naar volle tevredenheid.

Ik heb de undervolt gedaan op mijn al zuinige P9500, waar ik toch tot een multiplier van 7,5x (is 2,0 GHz) op de super LFM voltage state van 0,925V kan blijven zitten. Dit komt zeker ten gunste van mijn temps, want als de fan uit is blijft deze rond de 40 graden zitten. Verder zit er een CPUgenie een App accelerator, zodat er een maximum frequentie wordt aangehouden tot er een bepaalde applicatie wordt gestart. Dus tijdens het surfen op de internetz blijft mijn laptop in de super LFM state (nu tot 2.0 GHz ipv de standaard 800 MHz) en bij het gamen kan deze pas op de volle snelheid van 2,53 GHz draaien, met natuurlijk een undervolt. En het tweede wat ik je kan aanraden is een ander smeerseltje tussen je CPU / GPU en je heatsinks doen. Hoe dan ook, je moet leren leven met het feit dat die quadcore wel een heethoofdje is.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Over undervolting had ik inderdaad al een topic op het overclocking en tweaking forum over geopend, maar het programma dat jij aandraagt was daar volgens mij nog niet voorgesteld, thanks! :) Ik heb al verschillende programmaatjes geprobeerd, waaronder RMclock, maar sommigen werkten niet en die laatste heeft naast een waardeloze interface een te hoog minimumvoltage. CPUGenie ga ik proberen vanmiddag.

Bij het wisselen van de CPU heb ik inderdaad al MX-3 gebruikt en de oude paste met alcohol verwijderd. En nee, het is echt een QX9200 :) Hij komt van eBay, het is een soortement van retail sample die het nooit naar de schappen heeft gered. Een goed gelukt ESje zo je wilt. 12MB cache en 2,4GHz, 1333MHz FSB.

Ik rapporteer mijn bevindingen later hier :)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Gah, moet je betalen voor die meuk? :( Als ik ergens een hekel aan heb zijn het free trials...

[ Voor 14% gewijzigd door Singular1ty op 12-07-2011 00:32 ]

Verwijderd

Ik vind cpugenie echt een waardeloos programma ;)

Met RMclock moet het kunnen, je kan de miniumvoltages verlagen met een reg. tweak Maar, doorgaan is het minimiumvoltage ook echt het minimum: dat je 0.6v kan selecteren wil niet zeggen dat het ook echt werkt.

Voor testen kan je ook nog throttestop proberen. Makkelijker dan dat gaat het niet worden.

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-01 21:33
Singular1ty schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:32:
Gah, moet je betalen voor die meuk? :( Als ik ergens een hekel aan heb zijn het free trials...
Dat had ik misschien even moet melden, sorry. Ik zie het probleem niet zo van betaalde software, maar oke.

Ik ging er werkelijk vanuit dat je een QX9300 had, omdat ik de QX9200 niet kon vinden in de ark van Intel. En de QX9300 heeft een multiplier van 9,5 en RMClock kan niet met halve multipliers overweg, vandaar dat ik CPUgenie heb aangeraden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn P9500, die ook een multiplier van 9,5 heeft en met RMClock wordt de maximumsnelheid 2,4 GHz ipv de standaard max van 2,53 GHz.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:39:
Ik vind cpugenie echt een waardeloos programma ;)

Met RMclock moet het kunnen, je kan de miniumvoltages verlagen met een reg. tweak Maar, doorgaan is het minimiumvoltage ook echt het minimum: dat je 0.6v kan selecteren wil niet zeggen dat het ook echt werkt.

Voor testen kan je ook nog throttestop proberen. Makkelijker dan dat gaat het niet worden.
Hoe doe ik die reg aanpassen? Het gaat me er namlijk niet om een idioot laag voltage te kunnen selecteren, maar het minimumvoltage dat ik met RMClock kan uitkiezen is hoger dan het voltage dat ik in CPU-Z zie wanneer de CPU idled. Het idee van undervolten lijkt me wel dat ik tenminste onder die waarde kan zitten, vandaar :)
Lt-Crash schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 08:24:
[...]

Dat had ik misschien even moet melden, sorry. Ik zie het probleem niet zo van betaalde software, maar oke.

Ik ging er werkelijk vanuit dat je een QX9300 had, omdat ik de QX9200 niet kon vinden in de ark van Intel. En de QX9300 heeft een multiplier van 9,5 en RMClock kan niet met halve multipliers overweg, vandaar dat ik CPUgenie heb aangeraden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn P9600, die ook een multiplier van 9,5 heeft en met RMClock wordt de maximumsnelheid 2,4 GHz ipv de standaard max van 2,53 GHz.
Ik vind het normaal ook geen ramp voor software te betalen, maar ik ben gewoon tegen de 'free-trial' strategie ;)

Mijn CPU staat inderdaad niet op ark.intel.com, zoals ik zei is het een soortement van engineering sample. Neemt niet weg dat je erop eBay zo een kan kopen :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/1bb9f6d8b9.jpg

Als alles met dat ding gedaan moet worden, succes :P

Je zou de cover aan de buitenkant kunnen verwijderen voor een betere luchtdoorlaat.. de luchtinlaat ook kunnen bevorderen door het openingsgat te vergroten. Maar dat is fysieke aanpassingen doen die niet meer om te keren zijn.

Wellicht kan de fan vergroot worden, of vind je een gelijkwaardige koeler terug op ebay met mischien iets meer capaciteit. Het nadeel van notebooks is is dat zij het moeten hebben van koperen koelers die heel snel heel veel warmte kunnen afvoeren, maar ook weer heel snel opwarmen. Er zit dus niet echt een massieve base in om 'm uit zichzelf koel te houden. Spuit de fan + heatsink even door met een compressor, dicht de schroefjes goed aan, gebruik de beste pasta / compound die je kunt vinden, in dit geval zullen alle beetje helpen. Het solderen van extra vinnen is op zo'n heatsink onbegonnen werk. In dit geval zou je je CPU es moeten onderklokken, het is niet echt een laptop zo meer :+

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/e23372e6d7.jpg

Wellicht kan je het contact tussen keyboard en heatsink bevorderen (als het uberhaubt metaal is) om zo ook via de keyboard warmte af te vorderen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:49:
[afbeelding]

Als alles met dat ding gedaan moet worden, succes :P

Je zou de cover aan de buitenkant kunnen verwijderen voor een betere luchtdoorlaat.. de luchtinlaat ook kunnen bevorderen door het openingsgat te vergroten. Maar dat is fysieke aanpassingen doen die niet meer om te keren zijn.

Wellicht kan de fan vergroot worden, of vind je een gelijkwaardige koeler terug op ebay met mischien iets meer capaciteit. Het nadeel van notebooks is is dat zij het moeten hebben van koperen koelers die heel snel heel veel warmte kunnen afvoeren, maar ook weer heel snel opwarmen. Er zit dus niet echt een massieve base in om 'm uit zichzelf koel te houden. Spuit de fan + heatsink even door met een compressor, dicht de schroefjes goed aan, gebruik de beste pasta / compound die je kunt vinden, in dit geval zullen alle beetje helpen. Het solderen van extra vinnen is op zo'n heatsink onbegonnen werk. In dit geval zou je je CPU es moeten onderklokken, het is niet echt een laptop zo meer :+

[afbeelding]

Wellicht kan je het contact tussen keyboard en heatsink bevorderen (als het uberhaubt metaal is) om zo ook via de keyboard warmte af te vorderen.
Haha, en dan geforceerd snel typen omdat je anders je fikken brandt 8)7eigenlijk heb ik het haalbare gedeelte van wat je voorstelt al gedaan: laptop draait nu zonder bodemklep boven een Zalman koelpad (TS lezen helpt als je de moeite neemt zo'n stuk op te schrijven :p ) en koelpasta is bij het installeren verwijderd met alcohol, daarna vervangen door MX-3.

Edit: Overigens moet ik zeggen dat de laptop bij het gamen niet té heet wordt, heb gisteravond 3-4 uurtjes intensief gespeeld en dat gaat prima (op wat artifacts na omdat m'n GPU te hoog geclocked stond 8) maar geen crashes/hangs). T'is natuurlijk ook een beetje met levensduur en accucapaciteit te doen he.

Ik moet dus gaan undervolten lijkt me, dus wacht op antwoord van Darkstone hoe ik de reg van RMClock kan aanpassen om een lager minimumvoltage in te kunnen stellen. En dan 'm even op minimummulti vastzetten en stressen met OCCT right?

[ Voor 7% gewijzigd door Singular1ty op 12-07-2011 16:58 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 20:44
Misschien een rare gedachte, maar als je toch zo lekker aan het tweaken gaat, kan je dan niet een soort van dicht vat maken daar waar de huidige fan zit, om er vervolgens iets van stikstof in te doen.

Ik ben niet bekend met het reageren van vloeibaar stikstof, dus ik weet niet of het in een open ruimte (zonder afdekking) kan werken (=koelen). In een soort van afgesloten vat kan het nooit goed verdampen en blijft ie dus lekker koud.

Het zal allemaal vast nergens op slaan, het was maar een gedachtegang, maar misschien kan er iets mee worden gedaan..... :D :D

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 02:51:
Misschien een rare gedachte, maar als je toch zo lekker aan het tweaken gaat, kan je dan niet een soort van dicht vat maken daar waar de huidige fan zit, om er vervolgens iets van stikstof in te doen.

Ik ben niet bekend met het reageren van vloeibaar stikstof, dus ik weet niet of het in een open ruimte (zonder afdekking) kan werken (=koelen). In een soort van afgesloten vat kan het nooit goed verdampen en blijft ie dus lekker koud.

Het zal allemaal vast nergens op slaan, het was maar een gedachtegang, maar misschien kan er iets mee worden gedaan..... :D :D
Droom verder, ik zou inderdaad eens de moeite nemen wat te lezen over subzero cooling voor je vrij idiote dingen suggereert op forums ;)

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 02:51:

Wat je hier suggereert is in principe een Perpetual Mobile(http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile) wat natuurkundig onmogelijk is. Iets wat eeuwig termische energie uitstraald in de vorm van kou.

• Aardwolf
Singular1ty schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 08:42:
[...]

Droom verder, ik zou inderdaad eens de moeite nemen wat te lezen over subzero cooling voor je vrij idiote dingen suggereert op forums ;)
Hahahahaha, lache! Het was ook maar een gedachtegang zei ik nog extra. Niet zo heftig en serieus reageren meteen :P. En ja... dromen, daar was het ook wel tijd voor op de tijd toen ik reageerde, dus vergeef me aub :> .
peugeot106xsi schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:10:
[...]

Wat je hier suggereert is in principe een Perpetual Mobile(http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile) wat natuurkundig onmogelijk is. Iets wat eeuwig termische energie uitstraald in de vorm van kou.
Nee dat klopt, maar ik bedoelde meer iets als een gesloten vat, maar wel met mogelijkheden tot aanvulling, zoals je dat bij custom waterkoeling dat ook kunt doen. Ik begrijp volkomen dat dit niet echt gaat werken hoor, maar het zou wel geinig zijn. Terugklokken, misschien een grotere heatpipe of meerder heatpipes en een goede fan gaat waarschijnlijk 10x beter werken. ;)

Maar goed, is iets als een soort van een eigen gemaakt heatpipe systeem niet mogelijk? Want wat zit daar voor een stofje in dan, niet gewoon water toch?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Nee wat je voorstelt is vrij ingewikkelig. Ik zou eerst aan heatpipes moeten komen, geen idee hoe, die vervolgens in de juiste vorm moeten meppen, en er vervolgens een custom koelblok op moeten solderen. Het klinkt erg leuk maar in praktijk is dit bijna niet te doen. Oh en het moet ook nog passen en m'n laptop moet draagbaar blijven. Desalniettemin, als iemand de kunde, materialen en tijd heeft staat het vrij me te DMmen met een voorstel maar ik denk niet dat er iemand gek genoeg is voor zoiets :p

Lees dit eens, dan weet je ook weer hoe die heatpipes werken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 13-07-2011 14:16 ]

• Aardwolf
Ja idd, wel ingewikkeld, maar je hebt in je naam staan "Hardware prutser" en je volgens mij sowieso al heel wat aftweakt, dus ik dacht dan gaat het vast goed komen met hem! ;)

Maar goed, misschien dat je gewoon wat andere heatpipes op een rommelmarkt kunt vinden. Een kennis van mij werkt bijvoorbeeld bij zo'n kringloop en daar komt genoeg spul voor tweaking en modding soms voorbij. dan hoeft je het alleen nog maar te buigen en vast te solderen.

Haha, thnx voor je link. In de Engelse versie staat wel flink meer idd. :)

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Singular1ty schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:15:
Nee wat je voorstelt is vrij ingewikkelig. Ik zou eerst aan heatpipes moeten komen, geen idee hoe, die vervolgens in de juiste vorm moeten meppen, en er vervolgens een custom koelblok op moeten solderen. Het klinkt erg leuk maar in praktijk is dit bijna niet te doen. Oh en het moet ook nog passen en m'n laptop moet draagbaar blijven. Desalniettemin, als iemand de kunde, materialen en tijd heeft staat het vrij me te DMmen met een voorstel maar ik denk niet dat er iemand gek genoeg is voor zoiets :p

Lees dit eens, dan weet je ook weer hoe die heatpipes werken :)
You got me thinking. Onderstaande is alleen van toepassing indien je het niet erg vindt dat je je garantie kwijt bent en je behuizing aanpast.

Als je een zeer lange heatpipe neemt (ze hebben ze bij Conrad tot 40cm) en je die naar de buitenkant van je lapop ziet te leiden, zou je hierna bestaande koellichamen (ik denk aan die rechthoekige cpu koelers) kunenn verzagen, zodat je ze op de achterzijde van je notebook kan bevestigen (zeg dikte ~2 a 3cm). Het oppervlak wat je hiermee creëert is groot en zal de koeling zeker ten goede komen. Als ik het goed zag zit bij jou aan de achterkant de batterypack, dus wordt die niet meer makkelijk uitneembaar (tenzij je iets kan uitvogelen met beugeltjes ofzo). Die lange heatpipe kan je ofwel toevoegen, of wellicht ook in plaats van een huidige heatpipe monteren.

Ook zou je kunnen kijken of er van die mini-fans zijn die in notebooks zitten die nog harder kunnen draaien dan de jouwe. Ik heb het idee dat de afmetingen erg vaak overeenkomen, maar dat je de bevestiging nog wel geschikt moet maken. Nadeel is wel extra herrie.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Je zou aan de hand van een grote batterij <-of tappunten van accu/moederbord-> en een zalman fancontrollertje die ven natuurlijk ook daarop kunnen aansluiten zodat je hem op een wat hoger voltage kan laten draaien, mits het motortje het aankan.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Mja, garantie ben ik al kwijt, en ik loop nu met een hardnekkig idee rond de onderste klep gewoon weg te laten, een grote 120mm fan in de laptop te monteren, en de resterende ruimte somehow met koelvinnen op te vullen. Als ik de laptop dan op iets hogere pootjes zet moet dit beestachtig koelvermogen zonder verlies van draagbaarheid opleveren.

bovenstaande is gebaseerd op dromerig gewauwel, gefilosofeer en gestel-dat van een Tweakverslaafde, neem het niet te serieus

Een grotere fan monteren moet in elk geval haalbaar zijn, maar ik zal eens gaan tekenen wat betreft bovenstaande :p

• Aardwolf
Singular1ty schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:54:
Mja, garantie ben ik al kwijt, en ik loop nu met een hardnekkig idee rond de onderste klep gewoon weg te laten, een grote 120mm fan in de laptop te monteren, en de resterende ruimte somehow met koelvinnen op te vullen. Als ik de laptop dan op iets hogere pootjes zet moet dit beestachtig koelvermogen zonder verlies van draagbaarheid opleveren.

bovenstaande is gebaseerd op dromerig gewauwel, gefilosofeer en gestel-dat van een Tweakverslaafde, neem het niet te serieus
Hahaha :9, ach ja ook best leuk toch... btje dromen en filosoferen :).
Een grotere fan monteren moet in elk geval haalbaar zijn, maar ik zal eens gaan tekenen wat betreft bovenstaande :p
Ik ga je tekening afwachten :).

Wat ik me wel nog te binnenschoot is hoe het zit de aarding van het geheel. In dit topic komt men ook even op laptops uit (pag. 2 bij 25 berichten per pagina), waarbij de aarding aan bod komt. Nou is dat een heel verhaal apart, maar zoals ik je verhaal nu lees wil je in principe je laptop open houden en dan er iets in bouwen. Wat ik me dan kan voorstellen is dat bij een ongesloten constructie wellicht de aarding ook niet helemaal meer lekker is, waarbij je misschien je koelvinnen ongewild onder spanning zet. (op zich niet erg, maar wel als je er aan zit :9)

Verwijderd

Singular1ty schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:54:

Is het niet een idee om de hele onderste helft van de kast van de laptop, gewoon de huid dus in z'n geheel te verwijderen en te vervangen door een custom job. Dus, niet enkel één klepje, maar gewoon de hele onderkant van de buitenkant dus.

En die custom job een monster fan geven. 230 mm ofzo. ;)

Ja, ik zeg niet dat ik dat kan, ik heb twee linkerhanden, maar... misschien is het een aardige optie. Een handige Tweaker hier die zoiets zou kunnen bouwen?... :P

• Mavamaarten
  • Laatst online: 24-01 17:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Of bouw die schootkoeler in, in de onderkant van je laptop ? :D

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Mavamaarten schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 20:58:
Of bouw die schootkoeler in, in de onderkant van je laptop ? :D
Ja, blijft ie ook lekker mobiel inderdaad. :P Beetje zwaar misschien, maar... draagbaar! ;) Hoeveel weegt zo'n externe laptop koeler eigenlijk? Paar kilo?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Is een zwaar metalen ding voor 17" laptops, de mijne is 15,4". Nee, dan hang ik er liever een dikke ventilator onder...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-01 12:25
Misschien kan je de heatpipe aan het koperen plaatje (heatspreader) vastsolderen als dat nog niet zo is. En extra gaatjes bij de fan boren als luchtinlaat.

92C is niet zo erg hoor, pas rond de 100 gaat 'ie downclocken en 5C hoger gaat 'ie vanzelf uit.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik denk dat ik ga kijken of ik niet een fangrille in de onderklep kan monteren en het standaard fannetje kan vervangen door wat groters, dat lijkt me de meest haalbare/realistische verbetering.
Pagina: 1