Geen geluid van tv op home cinema set

Pagina: 1
Acties:

• Pietersma
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-11-2022
Ik heb een Sony KDL-32EX711 tv en een Sony DAV-F300 home cinema set en het lukt me niet om geluid van de tv via de set te laten lopen, in ieder geval niet zoals ik denk dat het zou moeten.

De set is met een hdmi (1.3) kabel verbonden met de tv, dvd's etc werkt allemaal prima. Daarnaast heb ik beide met een optische audio kabel verbonden, ik dacht daarmee het tv geluid op de set te kunnen afspelen. Helaas gebeurt er niet zoveel. Wanneer ik de set aanzet geeft de tv aan dat hij hem herkent en springt het geluid ook over naar de nieuwe bron, maar het blijft dan stil.

In de handleiding van de F300 (http://pdf.crse.com/manuals/4183474161.pdf, pagina 105) staat het volgende: "Wanneer de tv een digitale optische aansluiting heeft, kunt u de geluidskwaliteit verbeteren door de
digitale kabel (A) aan te sluiten".
Even later staat echter: "Om het geluid van de tv weer te geven via de luidsprekers van het toestel, verbindt u de tv en het toestel met de audiokabel (niet bijgeleverd)". Het gaat hier om om een RCA/tulp kabeltje.

Als ik dit laatste doe, dan heb ik inderdaad tv geluid. Maar ik moet dan wel eerst een andere bron selecteren op de F300. Als ik hem aanzet als de tv aan staat, neemt hij automatisch de bron 'tv/cable', ik moet dan switchen naar 'audio in'.

Volgens mij is de optische kabel niet kapot, ik zie er rood licht doorheen komen.

Doe ik iets fout? Waarom zit er uberhaupt een optische aansluiting op als de handleiding zegt dat ik de tulp aansluiting moet gebruiken? Zou alleen een digitale optische kabel niet voldoende moeten zijn?

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Al een andere optische kabel geprobeerd? Staan de instellingen in je TV goed? Selecteer je de goede bron op je DAV?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
Ik had dit probleem ook, bleek dat ik optical in op digital in moest stellen. Misschien heb je er wat aan.

• Pietersma
Nee nog geen andere kabel geprobeerd. Dat zou een volgende stap kunnen zijn. De instellingen van de tv staan volgens mij goed, daar valt eigenlijk ook niet heel veel aan in te stellen, eigenlijk alleen de keuze tussen 'geluid via tv' of 'geluid via DAV'. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Waar zou ik dat moeten kunnen instellen, optical in naar digital in? De cinema set heeft als audio opties alleen het wijzigen van de HDMI audio (uit, alles of PCM), maar volgens mij is dat alleen van cinema set naar tv en niet andersom.

[ Voor 25% gewijzigd door Pietersma op 11-07-2011 14:36 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
Bij mij zat er een apart knopje op de AB van de surround set (Was weliswaar een JVC)

Snap het sowieso niet echt, want ik vraag me af hoe optisch analoog kan zijn.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb er 4 uur mee zitten klooien.

[ Voor 34% gewijzigd door 418O2 op 11-07-2011 14:16 ]

• Pietersma
Ik zal vanavond nog even goed naar de afstandsbediening kijken :)

Zou het wellicht iets te maken kunnen hebben met het feit dat mn tv ARC (audio return channel) ondersteunt en de DAV (misschien) niet? De tv zend dat het audiosignaal via de hdmi kabel ipv de optische kabel maar de surround set kan er niks mee.. Of gebeurt dit versturen alleen als beide apparaten dit ondersteunen?

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Voor ARC heb je HDMI 1.4 nodig.

• Pietersma
Ja, HDMI 1.4 poort toch? Of maakt de kabel ook iets uit? Ik lees er verschillende dingen over.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:37
Pietersma schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:20:
Ja, HDMI 1.4 poort toch? Of maakt de kabel ook iets uit? Ik lees er verschillende dingen over.
Nee in feite niet, maar hogere kwaliteit kabels kunnen gecertificeerd worden met het HDMI 1.4 zegel. Dat houdt in dat je dan een garantie hebt dat het gaat werken. Echter kunnen de meeste (alle) HDMI (1.3) het gewoon aan.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 16:04
Pietersma schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:20:
Het is mij uit jouw verhaal niet duidelijk hoe je alles hebt verbonden, aangesloten en hebt ingesteld. Wellicht dat je alles duidelijk kan opschrijven: (bijvoorbeeld;)

[Home cinema] < HDMI 1.3 > [ TV] < Optical > [Home cinema]

Geen dan ook even aan wat je precies afspeelt en welke bronnen je waarop hebt geselecteerd.

• Pietersma
Nou, exact zoals in jouw voorbeeld :)

[Home cinema] < HDMI 1.3 > [ TV] < Optical > [Home cinema]

HDMI kabel zit op de HDMI OUT van de Home cinema, en op een HDMI IN 1 van de tv.
De optische kabel loopt van de Digital Audio Out (Optical) op tv naar Digital In Optical op de Home Cinema.

Als ik de tv aan zet, schakelt de Home Cinema ook automatisch in en lijkt hij de juiste bron te selecteren (TV/Cable, dus de Digital In Optical), en schakelt de tv ook automatisch over op 'extern geluidssysteem' of iets dergelijks. Het blijft echter stil. Op de tv heb ik de keuze tussen 'extern geluidssysteem' of 'tv speakers', verder vind ik geen instelmogelijkheden.

Het werkt wel met een stereo RCA kabel erbij, mits ik dan op de Home Cinema een andere bron (in dit geval 'audio in') selecteer uiteraard. Maar ik zou graag gebruik maken van de optische aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door Pietersma op 11-07-2011 16:45 ]

• Lumics
En hoe kijk jij TV dan? Via een extern kastje (digitale tv) of gaat er een coax je TV in en kijk je analoog?
Wat gebeurt er als je de HDMI kabel tussen receiver en TV tijdelijk los koppelt en dan TV gaat kijken?

• Pietersma
Ik heb een CI+ module in de tv, dus digitaal.

Als ik de hdmi kabel tussen de set en tv los koppel gebeurt er verder niks. De cinema set schakelt dan alleen niet meer automatisch aan, en het geluid loopt via de tv speakers..

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24

FeaR

In GoT we trust

alex3305 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:26:
[...]Nee in feite niet, maar hogere kwaliteit kabels kunnen gecertificeerd worden met het HDMI 1.4 zegel. Dat houdt in dat je dan een garantie hebt dat het gaat werken. Echter kunnen de meeste (alle) HDMI (1.3) het gewoon aan.
Voor ARC heb je inderdaad HDMI 1.4 nodig op beide apparaten en een HDMI kabel welke ARC ondersteunt. Overigens bestaan er geen HDMI 1.4-kabels. De apparatuur bepaald de versie, voor HDMI is het tegenwoordig High Speed en Standard. En dan beide nog in de versie met en zonder Ethernet. Dus in totaal vier soorten, zoals ook hier te lezen is. Overigens moet je je ook niet blind staren op de kreten op de verpakking. Genoeg 10 meter kabels welke High Speed zijn tot 5 meter en daarna Standard worden, puur omdat ze dan niet meer kunnen garanderen dat de volle snelheid gehaald kan worden. Maar goed, dan staat het nog eerlijk vermeld. Er zijn ook genoeg kabels op de markt met genoeg kreten, maar welke nooit officieel zijn getest.
Pietersma schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:39:
Als ik de tv aan zet, schakelt de Home Cinema ook automatisch in en lijkt hij de juiste bron te selecteren (TV/Cable, dus de Digital In Optical), en schakelt de tv ook automatisch over op 'extern geluidssysteem' of iets dergelijks. Het blijft echter stil. Op de tv heb ik de keuze tussen 'extern geluidssysteem' of 'tv speakers', verder vind ik geen instelmogelijkheden.

Het werkt wel met een stereo RCA kabel erbij, mits ik dan op de Home Cinema een andere bron (in dit geval 'audio in') selecteer uiteraard. Maar ik zou graag gebruik maken van de optische aansluiting.
Het herkennen is een functie welke binnen HDMI CEC valt welke al sinds HDMI 1.0 er is. Dat staat dus los van de werking van een eventuele HDMI 1.4 met ARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Pietersma
Pietersma schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:50:
Zou het wellicht iets te maken kunnen hebben met het feit dat mn tv ARC (audio return channel) ondersteunt en de DAV (misschien) niet? De tv zend dat het audiosignaal via de hdmi kabel ipv de optische kabel maar de surround set kan er niks mee.. Of gebeurt dit versturen alleen als beide apparaten dit ondersteunen?
Bedankt voor de verheldering. Mijn eerdere veronderstelling (hierboven) kan dus ook niet kloppen?

• Lumics
Pietersma schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:47:
Ik heb een CI+ module in de tv, dus digitaal.

Als ik de hdmi kabel tussen de set en tv los koppel gebeurt er verder niks. De cinema set schakelt dan alleen niet meer automatisch aan, en het geluid loopt via de tv speakers..
En als je dan de HDMI kabel loshaalt en de optische kabel wel aansluit. Vervolgens selecteer de op de TV extern, en op je home cinema de juiste input voor de optische kabel, wat gebeurt er dan?

Het lijkt erop dat bij selectie extern nu het geluid naar HDMI wordt gestuurd.

Verwijderd

Ik heb dezelfde opstelling als TS, met het verschil dat mijn Sony Bravia het geluid zowel door de TV speakers afspeelt als 5.1 doorgeeft aan de receiver. TV muten is dan voldoende bij mij. Sony detecteert zelf of de receiver aan staat. Qua opstelling zou het zo dus wel moeten werken lijkt me. Wellicht een instelling in de TV die je handmatig om moet zetten?

• Pietersma
Lumics schreef op maandag 11 juli 2011 @ 22:50:
[...]

En als je dan de HDMI kabel loshaalt en de optische kabel wel aansluit. Vervolgens selecteer de op de TV extern, en op je home cinema de juiste input voor de optische kabel, wat gebeurt er dan?

Het lijkt erop dat bij selectie extern nu het geluid naar HDMI wordt gestuurd.
Goed idee. Net geprobeerd maar helaas wederom stilte. Weet zeker dat ik de juiste input heb geselecteerd maar voor de zekerheid ook alle andere inputbronnen geprobeerd, zonder resultaat.

Volgens mij is het kabeltje ook niet defect, aangezien er wel rood licht doorheen komt, maar ik probeer morgen nog een andere. Zou de poort op de home cinema kapot kunnen zijn?

Verwijderd

geluid van TV over HDMI naar home cinema set zal er niet inzitten: TV is geen HDMI ARC (Audio Return Channel).
Als de optische kabel is aangesloten op de TV en je laat die spelen, zou je aan de kant van die optische kabel voor de home cinema set een rode schijn moeten zien vooraleer je die aan sluit op de home cinema. Geen licht = geen geluid.
• Steek tijdens het aansluiten van de digitale optische kabel de stekker in totdat deze klikt (A).
• Het toestel kan digitale en analoge signalen verwerken. Digitale signalen hebben voorrang op analoge signalen.
(COAXIAL heeft voorrang op OPTICAL.) Wanneer het digitale signaal wegvalt, wordt het analoge signaal na
2 seconden verwerkt.
Vreemd genoeg zie ik in de handleiding geen digitale coax aansluiting? Die kan verhinderen dat het optisch signaal wordt gelezen als daar signaal opzit.
Er zit maar één optische aansluiting op de TV en één op de home cinema set. Dus daar kon het ook niet verkeerd gaan?

• Pietersma
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 07:52:
geluid van TV over HDMI naar home cinema set zal er niet inzitten: TV is geen HDMI ARC (Audio Return Channel).
Volgens mij wel, in ieder geval 1 HDMI poort (daar staan in ieder geval ARC bij geschreven). Maar aansluiten op andere poorten geeft geen ander resultaat. De cinema set ondersteunt voor zover ik weet geen ARC.
Als de optische kabel is aangesloten op de TV en je laat die spelen, zou je aan de kant van die optische kabel voor de home cinema set een rode schijn moeten zien vooraleer je die aan sluit op de home cinema. Geen licht = geen geluid.
Ik zie licht, dus daar ligt het niet aan denk ik.
[...]
Vreemd genoeg zie ik in de handleiding geen digitale coax aansluiting? Die kan verhinderen dat het optisch signaal wordt gelezen als daar signaal opzit.
Er zit maar één optische aansluiting op de TV en één op de home cinema set. Dus daar kon het ook niet verkeerd gaan?
Klopt, 1 optische aansluiting op TV en 1 optische ingang op de cinema set. Geen digitale coax op beide. Dus je zou zeggen dat het allemaal niet zo ingewikkeld kan zijn. Ik snap echter niet waarom het niet werkt.

Verwijderd

Pagina 26: heel onduidelijk wat er in feite bedoeld wordt TV/CABLE functie instellen
Opmerkelijk pagina 42: Technische gegevens wordt enkel nog gesproken van:
ingangen (analoog) TV (AUDIO/IN) gevoeligheid 1.5V
Optisch in komt niet meer aanbod?
Vermoed dan ook dat je enkel stereo analoog via TV optie in je home cinema kunt krijgen?
Nergens komt in de handleiding ter sprake wat je via de optische ingang kunt schakelen of instellen?
DAV-F300 handleiding: http://pdf.crse.com/manuals/4183474161.pdf

er wordt steeds nog verwezen naar de handleiding van het TV toestel? Hoef je daar niet in te stellen dat je geluid via optisch out loopt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 12:39 ]

• Pietersma
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:30:
Pagina 26: heel onduidelijk wat er in feite bedoeld wordt TV/CABLE functie instellen
Dat is inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik weet alleen zeker dat TV/CABLE de optische audio ingang is.
Optisch in komt niet meer aanbod?
Vermoed dan ook dat je enkel stereo analoog via TV optie in je home cinema kunt krijgen?
Dat is inderdaad erg vreemd. Hij wordt wel genoemd op de Sony site (http://www.sony.nl/produc...0#pageType=TechnicalSpecs), maar niet gespecificeerd.
Nergens komt in de handleiding ter sprake wat je via de optische ingang kunt schakelen of instellen?
DAV-F300 handleiding: http://pdf.crse.com/manuals/4183474161.pdf
Ik vind alleen:
"Wanneer de tv een digitale optische aansluiting heeft, kunt u de geluidskwaliteit verbeteren door de
digitale kabel (A) aan te sluiten." Nergens verder iets over een instelling..
er wordt steeds nog verwezen naar de handleiding van het TV toestel? Hoef je daar niet in te stellen dat je geluid via optisch out loopt?
Ik kan daar niks vinden. Ik heb bij de tv alleen de keuze uit 'geluid via tv-speakers' , of 'geluid via audio-systeem'. Ik kan nergens kiezen via welk kanaal ik het geluidssignaal wil sturen.

Ik ga in ieder geval de tv-handleiding nog een keer goed doorspitten..

• Pietersma
Ok, vanavond het optische kabeltje vervangen en nu werkt alles zoals het hoort..
Soms is de oplossing blijkbaar simpeler dan je denkt. :)

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1