Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Tot 1 september aanstaande ben ik als historicus onderzoeker bij een commercieel onderzoeksbureau. Omdat de baangarantie en groeimogelijkheden erg gering zijn in deze sector, wil ik een stap maken naar een ander werkgebied met meer mogelijkheden voor groei en ontwikkeling.

Ik begrijp dat mijn historische kennis me niet aan een nieuwe baan helpt en dat ik het van mijn competenties moet hebben. Hou je vast: ik ben intelligent (gymnasiumdiploma met Wiskunde B en Natuurkunde, universitaire bul), ik ben zorgvuldig en nauwkeurig, ik heb een sterk analytisch inzicht, ik leer snel en gemakkelijk, ik heb doorzettingsvermogen, ik heb een flexibele instelling en ik ben communicatief vaardig. (Sorry voor het taalgebruik, dat is gekopieerd uit mijn sollicitatiebrieven en CV)

Nu heb ik bedacht dat dit ook kwaliteiten en vaardigheden zijn van ICT-ers, niet? Met andere woorden: ik oriënteer me op een overstap naar de ICT. Hier op Tweakers zijn vast mensen die kunnen meedenken.

Ik heb enkele vragen
- Is dit een logisch verhaal? Geven jullie het een kans van slagen?
- Waar kan ik het beste beginnen: eerst een opleiding (welke?) volgen en dan solliciteren of een traineeship (waar?) of als helpdeskmedewerker certificaten halen?
- Wie heeft ervaring met zo’n carrièreswitch? Wat zijn de do’s en don’ts?

Alvast bedankt!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Afbeeldingslocatie: http://www.kavoir.com/wp-content/uploads/2009/06/HTMLXHTMLandCSSAllinOneDeskReferenceForDummiesForDummiesComputerTech.gif

;)

Wat weet je al en wat kan je al?

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
ICT is vrij breed (breder dan HTML en css en zo)...

't Hangt er een beetje vanaf hoe oud je bent (dus of je nog tijd genoeg hebt om papieren te halen) en wat je wilt. Hardware, software? Écht zelf dingen in elkaar gaan draaien (software of hardware) of meer ondersteuning doen? Je kan zooooveel kanten op.

Wat ik zelf heb gedaan is eerst via een uitzendbureau bij verschillende bedrijven gaan werken. Op die manier verdien je wat, terwijl je heel verschillende takken van de ICT kan uitproberen in korte tijd. Misschien kom je wat tegen waarvan je denkt: "Dit is het!!!"

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ook belangrijk; wat vind je leuk in de ICT? De ICT is idd zo breed, en je moet ergens beginnen.

[ Voor 0% gewijzigd door JBrennan op 11-07-2011 12:32 . Reden: typo ]

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45

MicroWhale

The problem is choice

als ik "analytisch vaardig en communicatief" er zonder context even uit haal, dan is de makkelijkste aansluiting te vinden in "informatie analist". Maar of je dat kan of leuk vindt is een tweede.

Het belangrijkste is inderdaad om eens te gaan oriënteren wat er is, wat aansluit op je kennis en vaardigheden en wat je daarvan allemaal leuk vindt... Op het moment dat je iets gevonden hebt wat aansluit en waar je bereid bent de stap voor te zetten, weet je meteen wat je ervoor moet doen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Ik dacht ook aan deze functie, informatieanalist

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties.
Ik begrijp dat 'de ICT' een zeer ruim begrip is. Al googlend en surfend kom ik wel heel wat tegen, maar zoals ik eerder schreef, is het fijn als mensen uit 'het vak' even meedenken!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:06:
...wil ik een stap maken naar een ander werkgebied met meer mogelijkheden voor groei en ontwikkeling.
Als je groei en ontwikkeling wilt doormaken dan is werken voor een detacheringsbureau wel de meest handige optie. Veelal hebben zij geen probleem met mensen met een andere achtergrond dan de ICT, zolang je maar dat HBO of Uni papiertje hebt. Bedrijven als Cap Gemini of Sogeti hanteren een soort intelligentietest, waarbij als je deze goed doorloopt je vaak ook direct een aanbod krijgt in een job (mits je dat zelf natuurlijk leuk lijkt en mits zij jou een geschikt figuur vinden). Je stapt dan in als een young professional zoals dat heet, de vraag is alleen hoe young jij bent en of zij jou nog zien als young als je al wat ouder bent. Ook begin je qua salaris onderaan de ladder. Ja, groeien doe je, maar verwacht ook niet het onmogelijke. Instappen bij 2200 en na een jaar op 3200 zitten zal niet gebeuren.
Ik begrijp dat mijn historische kennis me niet aan een nieuwe baan helpt en dat ik het van mijn competenties moet hebben. Hou je vast: ik ben intelligent (gymnasiumdiploma met Wiskunde B en Natuurkunde, universitaire bul), ik ben zorgvuldig en nauwkeurig, ik heb een sterk analytisch inzicht, ik leer snel en gemakkelijk, ik heb doorzettingsvermogen, ik heb een flexibele instelling en ik ben communicatief vaardig. (Sorry voor het taalgebruik, dat is gekopieerd uit mijn sollicitatiebrieven en CV)
Dit zegt natuurlijk helemaal niks en ik zou het ook niet zetten in je c.v. Dat je bepaalde karaktereigenschappen hebt zou moeten blijken uit voorbeelden. Die voorbeelden zou je kunnen plaatsen in je brief of c.v. zodat je woorden ook meer waarde krijgen, anders blijven het van die loze kreten die iedereen kan verzinnen.

Over het algemeen kun je stellen dat je wel in het profiel past van een IT-er, daar intelligentie, nauwkeurigheid, zorgvuldigheid en een groot analytisch denkvermogen wel zo'n beetje de eigenschappen zijn die je moet bezitten, in welk vakgebied van de IT je ook zit.

Daarmee kom ik ook direct tot de conclusie dat het onmogelijk is te bepalen welk werk jij leuk gaat vinden alleen aan de hand van deze eigenschappen. Wil je meer in de techniek, wil je meer in de business, wil je de hele dag opgesloten in een hokje zitten met zo weinig mogelijk collegiaal gezeur om je heen of sta je graag je plannen te verdedigen in de boardroom en in het middelpunt van de belangstelling? Wat lijkt jou leuk? Heb je ervaring met eigen programmeersels bijvoorbeeld, of met het opzetten en onderhouden van een eigen netwerkje thuis?

Verwijderd

Ik heb een commerciele achtergrond en ben ook overgestapt naar de IT. Dat ik weinig kennis had heb ik duidelijk in de sollicitatiebrief gezet, met daarbij belofte dat ik het gebrek aan kennis goed zou maken met mijn andere vaardigheden (communicatief, initiatief, nauwkeurig, etc.) en heb een beetje arrogant benadrukt dat als ze me uit zouden nodigen, wat zeer aardig is gezien mijn niet IT-achtergrond, ik het in het gesprek wel goed zou maken.

Is best een aantal keren gelukt en kon dus ook kiezen uit een aantal functies. Weliswaar richting functioneel/data management/ projectconsultancy maar hiermee leer ik stap voor stap ook wat technische zaken die ik later weer kan gebruiken om door te groeien naar een technische rol (als ik dat zou willen).

Het is dus zeer zeker mogelijk om een switch te maken, zelf denk ik dat een groot bedrijf met traineeships dit eerder zal doen dan een kleine organisatie die minder kosten kunnen/willen maken. Bij Cap Gemini maak je als eerste een test en als je die haalt (wat bijna niemand lukt) ben je volgens mij al aardig binnen.

Met jouw CV is het lastig om uitgenodigd te worden op een gesprek. Probeer in je brief te melden dat je dit zelf ook beseft, maar.............Mocht dit niet lukken, probeer het dan via een detacheringsbureau. Die doen dan het 'zware' werk voor je.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Met een universitaire studie zou ik toch meer kijken om richting project management of iets dergelijks te gaan.

Verwacht namelijk niet dat je veel geld gaat verdienen zonder relevante werkervaring.. en het gemiddelde IT opperhoofd bij een bedrijf is vaak iemand die zijn hbo niet afgemaakt heeft, maar wel al jaren in het vak zit. Die voelt zich snel aangevallen als iemand met een kritische blik naar het werk gaat kijken, wat in 9 van de 10 gevallen bij elkaar gerommeld wordt.

Ik wens je veel succes :)

Hoe oud ben je eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 11-07-2011 18:32 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1