Laptop geeft BIOS foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07-2023
Ik heb hier een Compaq Evo N1020v laptop, een oud model van een buurman van mij, het apparaat staat al een tijdje stil. Ik heb Windows XP hierop nieuw geïnstalleerd. Maar constant komt het BIOS met 2 foutmeldingen;
- ERROR
0271: Check date and system setting

-WARNING
0251: System CMOS checksum bad - Default configuration used

Hierop heb ik de BIOS batterij vervangen, maar dit heeft niet geholpen. Heeft hier iemand nog een optie om uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Hij blijft met de nieuwe batterij wel de juiste datum onthouden? Of is die alsnog elke keer gereset?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een biosflash is ook altijd aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
Rupie schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:07:
Hij blijft met de nieuwe batterij wel de juiste datum onthouden? Of is die alsnog elke keer gereset?
Nee die wordt als nog elke keer gereset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
En je weet heel zeker dat de nieuwe batterij goed is? Is het een nieuwe batterijtje van exact hetzelfde type? Dan zou je inderdaad een biosflash kunnen overwegen. Als dat ook niet werkt zou je gaan denken aan een meer hardwarematig probleem (defecte chip o.i.d.).

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 11-07-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
Rupie schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:45:
En je weet heel zeker dat de nieuwe batterij goed is? Is het een nieuwe batterijtje van exact hetzelfde type? Dan zou je inderdaad een biosflash kunnen overwegen. Als dat ook niet werkt zou je gaan denken aan een meer hardwarematig probleem.
Ik weet het heel zeker, heb deze besteld bij replacedirect... biosflash moet waarschijnlijk met floppydisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Kan in principe ook vanaf usb, maar dan moet je laptop dat wel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
Ik heb een bios update gevonden op de site van HP maar deze werkt alleen met floppy en laat ik die nu net niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Floppy.. word usb stickje niet gezien als je deze bootable maakt ??

Verder zou ik de batterij en bios maar eens even updaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
Inmiddels toch een floppy gevonden, het bios geflasht, maar helaas geen resultaat... zo gauw de stroom er even af is het mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefans
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 06:47
misschien zit er net als bij een computer een jumper op die de bios reset, misschien de handleiding even downloaden en die raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
handleiding inmiddels door geworsteld maar hier staat in dat de bios batterij vervangen de enige oplossing is....
Het is wel hoogstens irritant dat elke keer de tijd en datum veranderd. Niemand weet verder een oplossing?

Iedereen bedankt voor de tot nu toe gedane moeite!

[ Voor 87% gewijzigd door rkvg93 op 12-07-2011 18:05 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
heb probleem met datum en tijd is er nog steeds nu is mijn vraag kan ik de tijd in windows xp vastzetten of is deze echt aan het bios gekoppeld?

Ook heb ik nu regelmatig het probleem dat de laptop niet op wil starten, maar als ik er 1 geheugenbalkje uithaal start de laptop wel op(er zitten 2 balkjes van 256 mb).
Als ik daarna de laptop afsluit en weer 2 beide geheugenbankjes er in doe start hij wel weer gewoon op, iemand een oplossing hiervoor of een oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karperien schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:16:
heb probleem met datum en tijd is er nog steeds nu is mijn vraag kan ik de tijd in windows xp vastzetten of is deze echt aan het bios gekoppeld?
Nee, je bent niet gebonden aan de BIOS settings voor tijd/datum. Stel gewoon een synchronisatie in Windows in met een NTP server online ( http://www.ntp.org/ ).
karperien schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:16:
Ook heb ik nu regelmatig het probleem dat de laptop niet op wil starten, maar als ik er 1 geheugenbalkje uithaal start de laptop wel op(er zitten 2 balkjes van 256 mb).
Als ik daarna de laptop afsluit en weer 2 beide geheugenbankjes er in doe start hij wel weer gewoon op, iemand een oplossing hiervoor of een oorzaak?
Dat baart mij enige zorgen - het heen en weer wisselen van geheugenmodules. Als je ze nu eens omwisselt? Dus, niet er één uithalen maar gewoon de 2 omwisselt van plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
als ik ze omwissel geeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het specifiek één van de geheugenmodules dat je er uit haalt, iedere keer dezelfde dus? Want dat zou suggereren dat die module defect is. Zeker gelet op het feit dat omwisselen weinig uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
het maakt niks uit welke geheugenmodule ik eruit haal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvg93
Ik heb de laptop inmiddels teruggebracht naar mijn buurman en hem verteld dat hij beter een nieuwe kan kopen aangezien deze laptop al aardig op leeftijd is en de kwalen waarschijnlijk met het moederbord te maken hebben.

Wat bij betreft kan er een slotje op dit topic
Pagina: 1