Ik heb momenteel een Creative X-Fi XtremeMusic, maar ik heb een nieuw moederbord besteld met een Realtek ALC889, wat ongeveer het beste is wat Realtek te bieden heeft. Nu vraag ik me af of het nog veel zin heeft om de X-Fi mee te verhuizen naar mijn nieuw platform. De specificaties verschillen niet zo veel en de vraag is of er een verschil hoorbaar zal zijn (aangesloten op een Pioneer microketen met 2 goede speakers). Men heeft het soms over een lagere performance met onboard audio, maar maakt dat nog verschil met een Ci7 2600? (3.4 GHz en ws. overklokken naar 4 GHz, 4 cores en 8 threads). Ik heb geen recente reviews gevonden met een vergelijking tussen recente (high-end) onboard audio en geluidskaarten van een jaar of 5 oud, dus het is nogal moeilijk om op basis van de specs tot een conclusie te komen.
Verwijderd
de onboard ALC 889 is absoluut beter als een oude Xifi kaart, heb ik laatst zelf ook een topic over geopend
had nl zelf ook nog een 3 jaar oude Xifi xtreme gamer editie liggen.
op hardware info kun je een review lezen over geluidskaarten en wat deze nog voor nut hebben, lees vooal even de conclusie.
het blijkt dat alleen voor high end audio liefhebbers dit evt nut heeft, maar dan heb je het echt niet over 5.1 of 7.1 PC setjes, maar over aansluiting op een high end versterker los em dure audio luidsprekers, anders heeft het echt geen zin.
Het is namelijk zo dat alle geluid software matig gestreamed wordt via je geluids chip en de rest toch digitaal via je chip gaat en alleen zaken zoals signaal/ruisverhouding nog ene rol spelen en die is enorm goed van de ALC 889 chip
Mijn oplossing was:een oude 7.1 Creative Gigaworks spekerset die ik nog had liggen rechtstreeks aansluiten op m'n ALC 889 onboard soundkaart van Realtek op m'n mobo Gigabyte Z68 UD3HB3 en geluid is super, beter als op mn Creative kaart
In games draait hij dan standaard op 7.1, voor muziek etc moet je alleen even voor 3D geluid de optie in je hardware zetten op Dolby Prologic wat hetzelfde effect geeft als de oude Creative C3DD of zoiets
maar dit is ook normaal , aangezien audio geluid nooit zomaar verdeeld mag worden over een smerige " verdeelchip" die van 2.1 geluid 7.1 maakt, maar ach dat doe ik ook aangezien het veel lekkerder klinkt
op hardware info kun je een review lezen over geluidskaarten en wat deze nog voor nut hebben, lees vooal even de conclusie.
het blijkt dat alleen voor high end audio liefhebbers dit evt nut heeft, maar dan heb je het echt niet over 5.1 of 7.1 PC setjes, maar over aansluiting op een high end versterker los em dure audio luidsprekers, anders heeft het echt geen zin.
Het is namelijk zo dat alle geluid software matig gestreamed wordt via je geluids chip en de rest toch digitaal via je chip gaat en alleen zaken zoals signaal/ruisverhouding nog ene rol spelen en die is enorm goed van de ALC 889 chip
Mijn oplossing was:een oude 7.1 Creative Gigaworks spekerset die ik nog had liggen rechtstreeks aansluiten op m'n ALC 889 onboard soundkaart van Realtek op m'n mobo Gigabyte Z68 UD3HB3 en geluid is super, beter als op mn Creative kaart
In games draait hij dan standaard op 7.1, voor muziek etc moet je alleen even voor 3D geluid de optie in je hardware zetten op Dolby Prologic wat hetzelfde effect geeft als de oude Creative C3DD of zoiets
maar dit is ook normaal , aangezien audio geluid nooit zomaar verdeeld mag worden over een smerige " verdeelchip" die van 2.1 geluid 7.1 maakt, maar ach dat doe ik ook aangezien het veel lekkerder klinkt
Een xfi heeft veel meer power. De bass van een xfi is veel zwaarder dan die van een on board chip. Als je de bas op een on board chip hoger zet merk je dat dat ten koste gaat van de rest van de tonen. Die vallen wat weg en je hoort volumeverschil.
In games hoor je weinig verschil, maar als je veel muziek luistert, en je een goede koptelefoon hebt hoor je echt een groot verschil tussen een xfi en on board. Ik heb vorige maand een Sandybridge pc in elkaar gezet, dit meteen MSI P67A-GD55, welke een Alc892 heeft, en een paar weken on board geluid gebruikt, maar wist niet hoe snel ik weer een xfi kaart moest kopen.
Vooral als je muziekliefhebber bent zou ik zowieso de xfi weer gaan gebruiken. Edit; maar misschien is die 889 wel een stuk beter.
Ik zou zeggen; probeer het uit!
Edit:
In games hoor je weinig verschil, maar als je veel muziek luistert, en je een goede koptelefoon hebt hoor je echt een groot verschil tussen een xfi en on board. Ik heb vorige maand een Sandybridge pc in elkaar gezet, dit meteen MSI P67A-GD55, welke een Alc892 heeft, en een paar weken on board geluid gebruikt, maar wist niet hoe snel ik weer een xfi kaart moest kopen.
Vooral als je muziekliefhebber bent zou ik zowieso de xfi weer gaan gebruiken. Edit; maar misschien is die 889 wel een stuk beter.
Ik zou zeggen; probeer het uit!
Edit:
Dus de xfi is beter.Onboard ALC 889 is absoluut beter als een oude Xifi kaart, heb ik laatst zelf ook een topic over geopend
[ Voor 32% gewijzigd door Format-C op 11-07-2011 15:41 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Ok, ik zal beginnen met onboard en als ik het niet goed vind overschakelen naar mijn X-Fi. In de laatste BBG van het high-end gamesysteem zie ik anders ook geen aparte geluidskaart meer: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2011 Ik zie zelfs een heel eind terug (tot januari) geen aparte geluidskaarten meer...
Heb je een goeie koptelefoon?
Ik zou zeggen; luister en oordeel.
En speel maar eens met de equalizer van WMPlayer. En dan met name met de bas.
Edit: misschien ben ik ook wel audiofiel, net zoals ik graphicshoer ben. En geeft een ander er niet zo veel om of hoort het verschil niet zo goed.
We horen wel wat jouw mening is.
Ik zou zeggen; luister en oordeel.
Edit: misschien ben ik ook wel audiofiel, net zoals ik graphicshoer ben. En geeft een ander er niet zo veel om of hoort het verschil niet zo goed.
We horen wel wat jouw mening is.
[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 11-07-2011 18:18 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Ok. Ik heb een Creative Fatal1ty Gaming Headset, waarvan ik vind dat de bass sowieso wat te zwaar is. Misschien wordt het met de onboard wat gecompenseerd. Verder heb ik ook nog een duurdere Sennheiser (niet voor de pc), ik zal die ook eens proberen.
Verwijderd
Format C
Nee, de Xifi is absoluut niet beter, het gaat alleen om een geluidssignaal wat 1 op 1 wordt doorgelust an alleen softwarematig gestreamed wordt door de opname, zoals de game of muziek die je beluisterd.
bovendien liggen de signaal/ruis verhouding en vervorming veel lager bij een ALC 889
om het begrijpelijk te houden, een Xifi lijkt beter te klinken door de kunstmatige rommel die eraan wordt toegevoegd, vergelijk het met je autoradio lekker boosten met loudness, treble en bass, gewoon equalisatie dus
bovendien maakt de XIfi chip CS3DD mogelijk, wat als het ware een soort Prologic iets is
je verdeelt als het ware een origineel opgenomen audiofiel bestand over een smerige chip die willkeurig het geluid verdeelt, omdat het geluid namelijk niet 5.1 of 7.1 is opgenomen
waar ik het wel eens mee ben, met games en beetje boem boem trance muziek klinkt een Xifi wel indrukwekkend
Nog indrukwekkender klinkt de ALC 889 met een goeie versterker of boxen erachter met interne versterker etc.
dat soort zaken, Xifi, 3D en Prologic, zijn dus abslouut niet audiofiel
echte audio apparatuur is bijvoorbeeld ook niet Bang en Olufsen, klinkt leuk, maar intern is het rommel van de bovenste plank, puur design, luister maar eens naar een zelfs goedkoper systeem bij een echte audio zaak.
als je wel goede geluidskaarten wil hebben is de duurdere serie van Asus goed en de Creative HD titanium was ook wel aardig begreep ik.
Nee, de Xifi is absoluut niet beter, het gaat alleen om een geluidssignaal wat 1 op 1 wordt doorgelust an alleen softwarematig gestreamed wordt door de opname, zoals de game of muziek die je beluisterd.
bovendien liggen de signaal/ruis verhouding en vervorming veel lager bij een ALC 889
om het begrijpelijk te houden, een Xifi lijkt beter te klinken door de kunstmatige rommel die eraan wordt toegevoegd, vergelijk het met je autoradio lekker boosten met loudness, treble en bass, gewoon equalisatie dus
bovendien maakt de XIfi chip CS3DD mogelijk, wat als het ware een soort Prologic iets is
je verdeelt als het ware een origineel opgenomen audiofiel bestand over een smerige chip die willkeurig het geluid verdeelt, omdat het geluid namelijk niet 5.1 of 7.1 is opgenomen
waar ik het wel eens mee ben, met games en beetje boem boem trance muziek klinkt een Xifi wel indrukwekkend
Nog indrukwekkender klinkt de ALC 889 met een goeie versterker of boxen erachter met interne versterker etc.
echte audio apparatuur is bijvoorbeeld ook niet Bang en Olufsen, klinkt leuk, maar intern is het rommel van de bovenste plank, puur design, luister maar eens naar een zelfs goedkoper systeem bij een echte audio zaak.
als je wel goede geluidskaarten wil hebben is de duurdere serie van Asus goed en de Creative HD titanium was ook wel aardig begreep ik.
Wat is audiofiel? Beter dan normaal? minder ruis? meer decibels uit de geluidskaart?
Goed, het EAX verhaal is inmiddels achterhaald. Hoewel de performance van games met EAX toch stukken beter is op een kaart met hardwarematige EAX ondersteuning. En dan niet meer FPS als je een EAX kaart hebt, maar meer geluiden tegelijk en fatsoenlijke geluidsprocessing. Zo hoor je in BF2 (oud spel) een behoorlijk verschil tussen kaarten met EAX en realtek chippies die de boel emuleren. En in games is geluid een behoorlijke toevoeging aan de speelervaring.
Wat heb je nog meer met een X-Fi? koptelefoonuitgang bijvoorbeeld. Op de 5.25" break-out box zit een hoofdtelefoonaansluiting met eigen volume knop. Maar het bijzondere is dat je in windows gewoon je geluid op 5.1 kunt laten staan, en het dus gedownmixed wordt voor de koptelefoon.
Tevens het upmixen van stereomateriaal om af te spelen over >2 boxen, en de grotere hoeveelheden instelmogelijkheden en settings.
Brakke drivers hadden we vroeger, maar gelukkig zijn er 3rd party drivers te vinden die stukken beter werken en een sloot minder bugs bevatten. Zie de youp-pax of Pax-fi drivers.
En vergeet niet dat als je audiofiel bent, en dus meer hoort dan een normaal persoon, je ook bereid moet zijn om daar in te investeren. Dubbeltje op de eerste rang gaat dus niet op. En dan niet enkel investeren met geld, maar ook met inlezen en zelf onderzoek doen naar wat goed is en niet. Bovendien moet je dan bij een fatsoenlijke audiozaak zijn en kun je uiteraard geen pc hebben die ook maar iets van herrie maakt.
En dan is er nog het stukje loudness war. Zie wikipedia daarvoor. Helaas moet tegenwoordig alles goed klinken op de gemiddelde autoradio, waardoor muziek opgeblazen wordt (en harde muziek verkoopt beter...). De hele dynamiek wordt weggegooid voor een zo hard mogelijk stukje muziek. Dit heeft echter niets te maken met de hardware waarop muziek afgespeeld wordt.
Voor de rest ben je altijd wel even bezig om het zo goed mogelijk te klinken in je eigen situatie. Er vanuitgaande dat je geen oneindig budget hebt voor supergeluid, en de ruimte beperkt is. Zorgen dat je geen staande golven hebt in je kleine ruimte, of een basmodule die enorm doordreunt vereist een uurtje of twee testen en instellen.
Goed, het EAX verhaal is inmiddels achterhaald. Hoewel de performance van games met EAX toch stukken beter is op een kaart met hardwarematige EAX ondersteuning. En dan niet meer FPS als je een EAX kaart hebt, maar meer geluiden tegelijk en fatsoenlijke geluidsprocessing. Zo hoor je in BF2 (oud spel) een behoorlijk verschil tussen kaarten met EAX en realtek chippies die de boel emuleren. En in games is geluid een behoorlijke toevoeging aan de speelervaring.
Wat heb je nog meer met een X-Fi? koptelefoonuitgang bijvoorbeeld. Op de 5.25" break-out box zit een hoofdtelefoonaansluiting met eigen volume knop. Maar het bijzondere is dat je in windows gewoon je geluid op 5.1 kunt laten staan, en het dus gedownmixed wordt voor de koptelefoon.
Tevens het upmixen van stereomateriaal om af te spelen over >2 boxen, en de grotere hoeveelheden instelmogelijkheden en settings.
Brakke drivers hadden we vroeger, maar gelukkig zijn er 3rd party drivers te vinden die stukken beter werken en een sloot minder bugs bevatten. Zie de youp-pax of Pax-fi drivers.
En vergeet niet dat als je audiofiel bent, en dus meer hoort dan een normaal persoon, je ook bereid moet zijn om daar in te investeren. Dubbeltje op de eerste rang gaat dus niet op. En dan niet enkel investeren met geld, maar ook met inlezen en zelf onderzoek doen naar wat goed is en niet. Bovendien moet je dan bij een fatsoenlijke audiozaak zijn en kun je uiteraard geen pc hebben die ook maar iets van herrie maakt.
En dan is er nog het stukje loudness war. Zie wikipedia daarvoor. Helaas moet tegenwoordig alles goed klinken op de gemiddelde autoradio, waardoor muziek opgeblazen wordt (en harde muziek verkoopt beter...). De hele dynamiek wordt weggegooid voor een zo hard mogelijk stukje muziek. Dit heeft echter niets te maken met de hardware waarop muziek afgespeeld wordt.
Voor de rest ben je altijd wel even bezig om het zo goed mogelijk te klinken in je eigen situatie. Er vanuitgaande dat je geen oneindig budget hebt voor supergeluid, en de ruimte beperkt is. Zorgen dat je geen staande golven hebt in je kleine ruimte, of een basmodule die enorm doordreunt vereist een uurtje of twee testen en instellen.
Ik heb zelf de Gigabyte 990FXA, welke ook de Realtek ALC889 onboard moeten hebben. Toevallig heb ik ook een X-fi XtremeMusic, die ik ook al jaren van systeem naar systeem zet (met de nodige problemen......).
Nu is de keuze vrij makkelijk, wat ga je er mee doen? Specs als SNR en dergelijke ben ik niet bekend mee (Xtreme zou 109 dB hebben, de ALC889 108dB), beide hebben het probleem dat je nooit alle trucjes kan uitschakelen die het geluid wat opleuken (enkel via sp-dif op de X-fi kan je dit volledig extern laten doen). Wat je echter kan met settings en trucjes, X-fi wint dit met gemak.
Daarbij heeft de X-fi ook nog de consolebay, waar je een heel batterij aan I/O's erbij krijgt (spdif en coax).
Per saldo, ik game veel op een 5.1 set, muziek (mp3's en youtube) speel ik upscaled af. Nu ik recent een nieuw systeem heb gekocht, had ik weer de bekende 'X-fi werkt niet' problemen, dus tijdelijk via onboard gewerkt. Nu draai ik weer helemaal happy op mijn XtremeMusic, het geluid klinkt (voor mij) een bizar stuk beter dan de onboard, de instellingen zijn veel beter, plus dat ik ook mijn PS3 via optical kan laten draaien. Daarnaast gebruik ik mijn onboard voor vent/teamspeak, zodat ik dat altijd netjes gescheiden hebt (pluspunt van de ALC889, die heeft 'omgevingsgeluid' onderdrukking, wat bijzonder goed werkt).
In jouw geval met 2 speakers, test het gewoon. Ze kunnen probleemloos (met wat gekloot) naast elkaar draaien, wisselen de speakers en test het geluid. Windows gaat redelijk goed om met wisselen van afspeelbronnen.
Nu is de keuze vrij makkelijk, wat ga je er mee doen? Specs als SNR en dergelijke ben ik niet bekend mee (Xtreme zou 109 dB hebben, de ALC889 108dB), beide hebben het probleem dat je nooit alle trucjes kan uitschakelen die het geluid wat opleuken (enkel via sp-dif op de X-fi kan je dit volledig extern laten doen). Wat je echter kan met settings en trucjes, X-fi wint dit met gemak.
Daarbij heeft de X-fi ook nog de consolebay, waar je een heel batterij aan I/O's erbij krijgt (spdif en coax).
Per saldo, ik game veel op een 5.1 set, muziek (mp3's en youtube) speel ik upscaled af. Nu ik recent een nieuw systeem heb gekocht, had ik weer de bekende 'X-fi werkt niet' problemen, dus tijdelijk via onboard gewerkt. Nu draai ik weer helemaal happy op mijn XtremeMusic, het geluid klinkt (voor mij) een bizar stuk beter dan de onboard, de instellingen zijn veel beter, plus dat ik ook mijn PS3 via optical kan laten draaien. Daarnaast gebruik ik mijn onboard voor vent/teamspeak, zodat ik dat altijd netjes gescheiden hebt (pluspunt van de ALC889, die heeft 'omgevingsgeluid' onderdrukking, wat bijzonder goed werkt).
In jouw geval met 2 speakers, test het gewoon. Ze kunnen probleemloos (met wat gekloot) naast elkaar draaien, wisselen de speakers en test het geluid. Windows gaat redelijk goed om met wisselen van afspeelbronnen.
[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 12-07-2011 17:20 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik snap je verhaal, maar ik zeg wat ik hoor, en dat is dat de X-Fi (ik heb een X-Fi Extreme Gamer Fatal1ity pro met 64MB XRAM) veel beter klinkt dan mijn on board chip. Dat het kunstmatig is geloof ik helemaal, maar ik vind de X-Fi wel veel beter klinken dan mijn ALC892. En zoals ik al zei; bij on board vallen bepaalde tonen weg als ik de bas opschroef naar hoe ik het wil hebben. En nee, niet alleen in Trance of boem boem muziek, maar in alle muziek.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:39:
Format C
[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 14-07-2011 08:43 ]
Dit is een audiodiscussie, niet een moederborddiscussie.
Move PMG -> AH
Move PMG -> AH
Oslik blyat! Oslik!
Met de juiste instellingen kan je bitperfect audio @ 44.1khz uit de digitale uitgang van de ALC 889 krijgen. Wat wil je nog meer, zou ik zeggen? Weet alleen niet of de TP gebruik van digitale uitgang maakt.
Analoge uitgang heb ik niet veel gebruikt maar klonk ook best aardig.
(Mijn gigabit "ultradurable" moederbord met ALC 889 heeft al vrij snel de geest gegeven. Ik zit nu opgescheept met VIA sound, die slechter is dan de ALC 889).
Analoge uitgang heb ik niet veel gebruikt maar klonk ook best aardig.
(Mijn gigabit "ultradurable" moederbord met ALC 889 heeft al vrij snel de geest gegeven. Ik zit nu opgescheept met VIA sound, die slechter is dan de ALC 889).
Tja, als je een digitale uitgang gebruikt maakt het natuurlijk helemaal niets uit welke geluidschip je gebruikt. Enkel het softwarematig doorpompen van 0 en 1 is natuurlijk niet iets waar een geluidskaart beter in is, dan de concurrent. Bovendien verplaats je het "probleem" naar een ander element in de schakel. De receiver, tv of surroundset met digitale input.
Ik gebruik zelf een X-Fi Elite Pro al sinds 2005 / 2006 ofzo. Deze kaart klinkt heel erg goed (nee ik gebruik geen Crystalizer en al die meuk). Daarbij heb je lekker veel aansluit mogelijkheden. Voor zowel het afspelen van geluid als het opnemen hoor ik hier kwaliteit die ik niet met een onboard zou kunnen halen. Het is echt een wereld van verschil.
Ik denk dan ook deze kaart zeker nog tot minimaal 2015 te gaan gebruiken. Wellicht dat ik dan een mooie opvolger ga uitzoeken voor de kaart.
Het enige nadeel is dat hij nog PCI als aansluiting heeft. Iets wat over de komende jaren eruit gaat. Mijn nieuwe PC heeft gelukkig nog 2 PCI sloten dus dat komt wel goed maar bij mijn volgende PC zou ik best wel eens moeten overstappen op PCI-Express.

Op mijn netbook gebruik ik een Creative X-Fi HD USB kaart. Uiteraard om weer van die gare onboard troep af te zijn. De X-Fi HD klinkt 100x mooier dan de onboard chip.
Ik denk dan ook deze kaart zeker nog tot minimaal 2015 te gaan gebruiken. Wellicht dat ik dan een mooie opvolger ga uitzoeken voor de kaart.
Het enige nadeel is dat hij nog PCI als aansluiting heeft. Iets wat over de komende jaren eruit gaat. Mijn nieuwe PC heeft gelukkig nog 2 PCI sloten dus dat komt wel goed maar bij mijn volgende PC zou ik best wel eens moeten overstappen op PCI-Express.

Op mijn netbook gebruik ik een Creative X-Fi HD USB kaart. Uiteraard om weer van die gare onboard troep af te zijn. De X-Fi HD klinkt 100x mooier dan de onboard chip.
[ Voor 22% gewijzigd door Sir_Hendro op 14-07-2011 12:37 ]
GTA VI - All aboard the hype train!!
Met welke onboard chip vergelijk je dan precies?Sir_Hendro schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:30:
Voor zowel het afspelen van geluid als het opnemen hoor ik hier kwaliteit die ik niet met een onboard zou kunnen halen. Het is echt een wereld van verschil.
Een factor 100 klinkt nogal subjectief, sommigen (niet audiofielen) zouden misschien zelfs helemaal geen verschil horen. Signal-to-noise ratio van de X-Fi is 109 dB en van de ALC889 108dB, dat is minder dan 1% (ipv jouw factor 100), om toch maar eens een objectief cijfer te laten zien.De X-Fi HD klinkt 100x mooier dan de onboard chip.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 12:59 ]
SNR is niet alles wat geluidskwaliteit betreft wat tevens bij de X-Fi elite 116dB is en bij de X-Fi HD USB is dat 114dB. Daarnaast hoor je ook meer detail bij de X-Fi invergelijking met de onboard troep. Die klinken heel leeg. Het laag komt niet los en de mooie details verstopt in de midden en hoge tonen zijn moeilijk tot soms zelfs helemaal niet waar te nemen bij een onboard chip.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:56:
[...]
Met welke onboard chip vergelijk je dan precies?
[...]
Een factor 100 klinkt nogal subjectief, sommigen (niet audiofielen) zouden misschien zelfs helemaal geen verschil horen. Signal-to-noise ratio van de X-Fi is 109 dB en van de ALC889 108dB, dat is minder dan 1% (ipv jouw factor 100), om toch maar eens een objectief cijfer te laten zien.
Naast de verbeterde geluidskwaliteit heb je ook nog eens de hardware acceleratie, iets wat je niet hebt met die simpele onboard chipjes.
Voor mensen die ASIO nodig hebben is het helemaal een must want je krijgt bij degelijke hardware hele lage latencies waar je bij onboard het helaas met ASIO4ALL moet doen
Laten we vooral alles over 1 kam scheren.... Feit is gewoon dat je appels en peren aan het vergelijken bent op deze manier.Sir_Hendro schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:56:
[...]
Daarnaast hoor je ook meer detail bij de X-Fi invergelijking met de onboard troep.
Het hangt enorm af van de specifieke chipsets die je vergelijkt, de drivers die je gebruikt en op welke speakers je het geheel aansluit. Het gros heeft goedkope Logitech of Creative meuk staan waarbij je het sowieso al niet over kwaliteit hebt. Zaken als bas opschroeven etc zouden niet nodig moeten zijn.
Het verschil is absoluut niet meer zo groot dan tijden terug. Het is niet voor niets dat de markt voor geluidskaarten vrijwel volledig is ingestort de laatste jaren.
En waarom precies een X-Fi als vergelijking? Ook andere leveranciers leveren geluidskaarten die wellicht nog beter zijn.
@ Ts:
In the end komt het vooral neer op eigen voorkeur. Je kunt natuurlijk altijd met onboard beginnen en er later een 3rd party kaart in zetten mocht je dat na testen nodig vinden.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Asus heeft ook nog mooie all-round kaarten maar verder heb ik niks gezien. Als je puur op audio bewerking wilt richten kan je naar echte audio merken kijken maar als je wilt genieten van games / film / muziek en audio bewerken dan is Creative op dit moment de beste keuze. En nee, Creative kaartjes zijn niet zo goed met audio bewerking als de echte merken die 100% op audio bewerking storten. Maar Creative komt wel heel aardig in de beurt van een wat luxere EMU kaart bijvoorbeeld. Toevallig is EMU de luxe audio tak van Creative of andersom, Creative de budget line van EMU 
Voor de PC zijn de volgende kaarten interessant:
- Asus Xonar series (luxere kaartjes zoals de D2)
- Creative X-Fi Titanium HD
Op USB heb je kwalitatief voor een acceptabele prijs alleen de X-Fi HD USB alleen geeft die slechts mooi geluid en doet geen verdere hardware acceleratie bij games en doet ook niks met EAX. Iets wat de oudere X-Fi 5.1 Pro wel deed alleen daar vond ik de geluidskwaliteit net zo slechts als een onboard realtek.
Voor de PC zijn de volgende kaarten interessant:
- Asus Xonar series (luxere kaartjes zoals de D2)
- Creative X-Fi Titanium HD
Op USB heb je kwalitatief voor een acceptabele prijs alleen de X-Fi HD USB alleen geeft die slechts mooi geluid en doet geen verdere hardware acceleratie bij games en doet ook niks met EAX. Iets wat de oudere X-Fi 5.1 Pro wel deed alleen daar vond ik de geluidskwaliteit net zo slechts als een onboard realtek.
Welke Realtek chip heb je voor het laatst uitvoerig gehoord? Je zegt gewoon dat Realtek ronduit 'slecht' is (allemaal dus) terwijl het voor 95% van de gebruikers perfect volstaat. Is alsof een Rolls Royce eigenaar zegt dat Mercedes brol is...Sir_Hendro schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:32:
Iets wat de oudere X-Fi 5.1 Pro wel deed alleen daar vond ik de geluidskwaliteit net zo slechts als een onboard realtek.
Grappig hoe kan praten over 'eigen voorkeur', maar dan ook zegt dat 'zaken als bass opschroeven' helemaal niet nodig zou moeten zijn. Zware bass, valt dat niet onder 'eigen voorkeur'?Bor de Wollef schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:18:
In the end komt het vooral neer op eigen voorkeur. Je kunt natuurlijk altijd met onboard beginnen en er later een 3rd party kaart in zetten mocht je dat na testen nodig vinden.
Maar nogmaals, zet gewoon die X-fi erbij, test ze beide en maak je keuze.
[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 14-07-2011 14:56 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Mijn laatste ervaring zijn gebasseerd op de Realtek HD van mijn Asus EEE 1015PEM netbook.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:43:
[...]
Welke Realtek chip heb je voor het laatst uitvoerig gehoord? Je zegt gewoon dat Realtek ronduit 'slecht' is (allemaal dus) terwijl het voor 95% van de gebruikers perfect volstaat. Is alsof een Rolls Royce eigenaar zegt dat Mercedes brol is...
Dan moet ik je toch even corrigeren, want de dB schaal is niet lineair maar logaritmisch. Mijn logaritmisch rekenen is wat roestig, maar 103dB is ongeveer 2x zo luid als 100dB. Dus een verschil van 1dB in ruis merk je zeker welVerwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:56:
[...]
Met welke onboard chip vergelijk je dan precies?
[...]
Een factor 100 klinkt nogal subjectief, sommigen (niet audiofielen) zouden misschien zelfs helemaal geen verschil horen. Signal-to-noise ratio van de X-Fi is 109 dB en van de ALC889 108dB, dat is minder dan 1% (ipv jouw factor 100), om toch maar eens een objectief cijfer te laten zien.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Of onder combi bron / verwerking (versterker etc) en speakersSinergyX schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:55:
[...]
Grappig hoe kan praten over 'eigen voorkeur', maar dan ook zegt dat 'zaken als bass opschroeven' helemaal niet nodig zou moeten zijn. Zware bass, valt dat niet onder 'eigen voorkeur'?
Praten we dan nog over gewoon setups (versterker en 2 speakers) of volledige surroundsetjes? Waar die laatste ook door de audiofiel totaal wordt afgekraaktBor de Wollef schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:38:
Of onder combi bron / verwerking (versterker etc) en speakers
Je zal uiteindelijk ergens een compromis moeten gaan sluiten, beschikbaar budget, ruimte, doel, gebruik en 'uiterlijk'.
[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 14-07-2011 16:12 ]
Als je echt muziek wilt luisteren moet je met een goeie koptelefoon muziek luisteren imho. Dan hoor je namelijk alles.
Een fatsoenlijke AKG koptelefoon rechtstreeks op de uitgang van de PC (on board, of X-Fi, whatever), FLAC muziek erop, en genieten maar.
Zo zit ik soms uren achtereen te interneppen. Let op; dit is niet om ook nog een hoofdtelefoon- of MP3 vs FLAC discussie op te wekken, maar puur eigen voorkeur.
[ Voor 60% gewijzigd door Format-C op 14-07-2011 20:10 ]
Verwijderd
Realtek Onboard --> Leeg, vlak, saai
Creative X-Fi Xtreme Gamer --> Voller, meer rust, een veel betere soundstage en imaging (daar zijn Creative kaarten koning in), zwaardere/diepere bassen en meer detail in het hoog en midden.
Creative X-Fi Titanium --> Zelfde geluidssignatuur als de X-Fi XtremeGamer, maar doet wel alles nog een stukje beter: Voller, rijker, cleaner, crisper. Dan zijn de 4 woorden.
Asus Xonar STX --> Helderder dan de X-Fi kaarten, maar wel echt een veel agressiever en scheller geluid. Gaat irriteren en pijn aan je oren doen op termijn. De soundstage, imaging, resolutie en de basdiepte konden ook niet tippen aan de X-Fi Titanium
Zo zie je maar weer dat SNR cijfertjes niet veel zeggen. Vind zelf de Creative kaarten by far de beste geluidskaarten. Zeker voor Trance.
Smooth, diepe bassen, gedetailleerd mid/hoog en een uitstekende soundstage, imaging en resolutie. Ik heb zelf altijd het idee gehad dat jitter een grote rol speelt in de hoeveel rust, detail, soundstage, imaging en resolutie in het geluid. Ik weet uit de tests dat de STX behoorlijk wat jitter heeft door de gare klok die erin zit. Bij de ST zit er een speciale chip in die jitter verminderd. Wellicht dat die beter klinkt.
SPDIF ben ik ook nooit enthousiast over geweest. Ben ooit naar een audiozaak geweest met een laptop die ik daar via SPDIF aangesloten had op een Music Hall Dac die weer gekoppeld was aan een high end Marantz versterker. Vervolgens op verschillende high-end speakers (KEF, Focal, Monitor Audio, BMW, Dynaudio, Mordaunt-Short) mijn 320kbps MP3'tjes beluisterd en het klonk echt VOOR GEEN METER!
Futloos, levenloos, geen dynamiek, geen resolutie, geen stage... Ik miste mijn X-Fi met V-shaped equalizer preset al meteen.
Dit levenloze, futloze ongedetailleerde geluid zonder resolutie heeft volgens mij ook weer alles te maken met teveel jitter dat wordt veroorzaakt door de slechte klok van dat onboard chipje. Volgende keer als ik daar weer ga testen neem ik in ieder geval een pc mee met high-end X-Fi kaart en sluit ik die analoog op de versterker aan. Bovendien is iets van een equalizer bij MP3 echt een vereiste zodat de 32hz diepe bassen en 20khz hoge tonen harmonie geboost kan worden. Anders klinkt het sowieso futloos. Ook met een geluidskaart!
SPDIF via de pc gaat het waarschijnlijk nooit worden. Denk dat je het beste een asynchrone USB DAC kan gebruiken waarbij de klok in de PC niet gebruikt wordt (die is dan de slave). Dit zijn wel peperdure DAC's, maar waarschijnlijk de enige oplossing als je een fatsoenlijk levendig dynamisch geluid met een hoge resolutie wil hebben via een extern aangesloten DAC.
Creative X-Fi Xtreme Gamer --> Voller, meer rust, een veel betere soundstage en imaging (daar zijn Creative kaarten koning in), zwaardere/diepere bassen en meer detail in het hoog en midden.
Creative X-Fi Titanium --> Zelfde geluidssignatuur als de X-Fi XtremeGamer, maar doet wel alles nog een stukje beter: Voller, rijker, cleaner, crisper. Dan zijn de 4 woorden.
Asus Xonar STX --> Helderder dan de X-Fi kaarten, maar wel echt een veel agressiever en scheller geluid. Gaat irriteren en pijn aan je oren doen op termijn. De soundstage, imaging, resolutie en de basdiepte konden ook niet tippen aan de X-Fi Titanium
Zo zie je maar weer dat SNR cijfertjes niet veel zeggen. Vind zelf de Creative kaarten by far de beste geluidskaarten. Zeker voor Trance.
Smooth, diepe bassen, gedetailleerd mid/hoog en een uitstekende soundstage, imaging en resolutie. Ik heb zelf altijd het idee gehad dat jitter een grote rol speelt in de hoeveel rust, detail, soundstage, imaging en resolutie in het geluid. Ik weet uit de tests dat de STX behoorlijk wat jitter heeft door de gare klok die erin zit. Bij de ST zit er een speciale chip in die jitter verminderd. Wellicht dat die beter klinkt.
SPDIF ben ik ook nooit enthousiast over geweest. Ben ooit naar een audiozaak geweest met een laptop die ik daar via SPDIF aangesloten had op een Music Hall Dac die weer gekoppeld was aan een high end Marantz versterker. Vervolgens op verschillende high-end speakers (KEF, Focal, Monitor Audio, BMW, Dynaudio, Mordaunt-Short) mijn 320kbps MP3'tjes beluisterd en het klonk echt VOOR GEEN METER!
Futloos, levenloos, geen dynamiek, geen resolutie, geen stage... Ik miste mijn X-Fi met V-shaped equalizer preset al meteen.
Dit levenloze, futloze ongedetailleerde geluid zonder resolutie heeft volgens mij ook weer alles te maken met teveel jitter dat wordt veroorzaakt door de slechte klok van dat onboard chipje. Volgende keer als ik daar weer ga testen neem ik in ieder geval een pc mee met high-end X-Fi kaart en sluit ik die analoog op de versterker aan. Bovendien is iets van een equalizer bij MP3 echt een vereiste zodat de 32hz diepe bassen en 20khz hoge tonen harmonie geboost kan worden. Anders klinkt het sowieso futloos. Ook met een geluidskaart!
SPDIF via de pc gaat het waarschijnlijk nooit worden. Denk dat je het beste een asynchrone USB DAC kan gebruiken waarbij de klok in de PC niet gebruikt wordt (die is dan de slave). Dit zijn wel peperdure DAC's, maar waarschijnlijk de enige oplossing als je een fatsoenlijk levendig dynamisch geluid met een hoge resolutie wil hebben via een extern aangesloten DAC.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 09:23 ]
Ik heb nu voor het eerst de onboard Realtek ALC889 gebruikt en ik moet inderdaad zeggen dat het minder goed klinkt. Ik vind niet meteen de juiste omschrijvingen zoals Alexander hierboven maar het klinkt inderdaad goedkoper en de ingebouwde effecten (bvb. arena, concertzaal,...) zijn overdreven en niet te regelen. Ik ga er toch maar weer mijn X-Fi ExtremeMusic insteken.
Best vreemd dat er sinds langer dan een half jaar geen externe geluidskaarten meer zitten in de BBG high-end game-pc's, zo ook weer deze maand:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2011
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2011
Verwijderd
Snap ook niet echt waarom veel mensen de geluidskaarten markt dood verklaren. Denk dat mensen teveel naar de cijfjertjes kijken en op basis daarvan de conclusie trekken dat onboard tegenwoordig minimaal zo goed moet klinken als een losse geluidskaart.
ik denk dat het voor 95% van de pc gebruikers niets uit maakt of ze onboard hebben of niet. De meesten zijn snel tevreden, en al helemaal als de software bugvrij is. Extra instel mogelijkheden worden als pre gezien, en dingen als extra FPS met een geluidskaart is ook verleden tijd.Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 09:41:
Snap ook niet echt waarom veel mensen de geluidskaarten markt dood verklaren. Denk dat mensen teveel naar de cijfjertjes kijken en op basis daarvan de conclusie trekken dat onboard tegenwoordig minimaal zo goed moet klinken als een losse geluidskaart.
Hoewel je met de processing power van tegenwoordig wel een geluidskaart zou kunnen ontwerpen die wel echt realistisch geluid weergeeft. 1024 kanalen, weerkaatsing en absorptie en vervorming realistisch over al die kanalen bijvoorbeeld. Maar dan moet er ook wel veel support zijn van de games industrie, anders krijg je het physx verhaal weer.
Hiervoor gebruikte ik een zeer oude X-Fi Xtreme Gamer geluidskaart, maar onlangs heb ik mijn nieuwe Rampage 3 Exteme Black Edition ge-installeerd. Omdat ik de bijgeleverde Thunderbolt geluidskaart niet goed werkend kreeg wegens slechte drivers (zie Asus forum) ben ik toen overgestapt naar de on-board geluidschip. Wat een achteruitgang! Zwak signaal, dus de speakers moesten verder open en daardoor meer ruis. Minder dynamiek en minder details. Dus snel de nieuwe X-Fi Titanium HD gekocht (na het lezen van de Guru3d review) en nu is het geluid weer perfect! Ik moet er wel bij vermelden dat ik zowel op de tv als mijn computer actieve studio monitors (KRK) heb aangesloten en dus gewend ben om heel veel details te horen in het geluid. Dus mijn conclusie, de separate geluidskaart is nog altijd relevant!
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Dat is niet geheel waar. Een degelijke geluidskaart geeft weldegelijk een hele kleine fps boost van maximaal 5% bij een moderne PC. Uiteraard niet bepaald een reden om meteen een geluidskaart erin te steken maar het is toch iets. Deze boost komt grotendeels door last van de CPU af te nemen die onstaat bij onboard troep.M2M schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:11:
[...]
dingen als extra FPS met een geluidskaart is ook verleden tijd.
Dus wat jij wil zeggen is dat de DAC's van een geluidskaart beter zijn dan die van een high-end versterker..... Dat vind ik een een vrij gewaagde uitspraak.Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:51:
SPDIF ben ik ook nooit enthousiast over geweest. Heel verhaal
Jitter dat van een beetje geluidskaart af komt, en zelf van af de meeste onboard geluidskaarten, is niet terug te horen/te meten. Dus sp/dif dat niet goed functioneerd vind ik ook een gewaarde uitspraak.
Het grootste verschil in jou verhaal is dat je van geluid houd dat bewerkt is door allerlij foefjes zoals equalizing. Maar dat soort dingen kun je ook met een versterker, als dat dat zou willen.
Ik zelf speel al mijn muziek vlak af, en heb ook echt een hekel aan equalizer. Als dat soort dingen nodig zijn heb je apperatuur en speakers gekocht die je eigenlijk niet zo goed vind klinken (binnen je geluids smaak valt).
Bij mij loopt het geluid volledig via SPDIF zodat ik ook DTS en dergelijke op een fatsoendelijke manier kan afspelen.
oke, marginale fps boostSir_Hendro schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:25:
[...]
Dat is niet geheel waar. Een degelijke geluidskaart geeft weldegelijk een hele kleine fps boost van maximaal 5% bij een moderne PC. Uiteraard niet bepaald een reden om meteen een geluidskaart erin te steken maar het is toch iets. Deze boost komt grotendeels door last van de CPU af te nemen die onstaat bij onboard troep.
Maar bij de geemuleerde onboard chippies komt wel wat meer kijken. Zo is raak je bij onboard chippies nog wel eens geluiden kwijt. Dingen die gewoon niet afgespeeld worden omdat er al te veel geluiden tegelijk afgespeeld worden. En dat kan best wel vreemd zijn als je je geweer ineens niet meer hoort schieten. Een goede game zal daar niet zoveel last van hebben, maar de engine van anno1404 heeft daar bijvoorbeeld last van.
Iets wat men ook niet moet vergeten is dat er een verschil is bij SPDIF ''pass through'' en ''Dolby Live / DTS Connect''. Bij pass through wordt de 00100101 van een digitale track direct doorgestuurd waar bij Dolby Live en DTS Connect wel de eigenschappen van de kaart worden gebruikt en vervolgens tot een digitale stream wordt gemixed. Dus bij pass through heeft je geluidskaart geen impact op het geluid en bij Dolby Live / DTS Connect wel.
Volgens mij is het sinds vista al niet meer mogelijk om directe toegang tot de hardware te krijgen waardoor je ook bij de X-Fi kaarten software matig moet verwerken. Die 5% lijkt dan ook vooral gestoeld op oude informatie en niet onderbouwd met objectieve metingen; ik kan ze in ieder geval niet vinden.
@Bor de Wollef
Het is toch heel logisch dat wanneer je een audio processing chip naast je cpu plaatst om deze te ontlasten dat er meer rekenkracht beschikbaar is voor game dingetjes bij de cpu cores. Het is echter wel een ander verhaal als bij een game op een quad core slechts 2 cores werken en 2 op idle zijn. Dan is er sowieso een overschot aan cpu kracht en ga je niks merken. Het verschil zal alleen dus terug te vinden zijn bij games waar de cpu op 100% wordt belast.
Het is toch heel logisch dat wanneer je een audio processing chip naast je cpu plaatst om deze te ontlasten dat er meer rekenkracht beschikbaar is voor game dingetjes bij de cpu cores. Het is echter wel een ander verhaal als bij een game op een quad core slechts 2 cores werken en 2 op idle zijn. Dan is er sowieso een overschot aan cpu kracht en ga je niks merken. Het verschil zal alleen dus terug te vinden zijn bij games waar de cpu op 100% wordt belast.
Jij denkt dat een onbaord audio oplossing geen processing bevat? Ik ben benieuwd hoe je aan de 5% lagere belasting komt. Ik kan er namelijk niets recents over vinden. Het enige wat ik wel vind ik bv onderstaande:Sir_Hendro schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:05:
@Bor de Wollef
Dit impliceert min of meer (in mijn ogen) dat er juist geen tot bijna geen winst meer te halen is wat betreft ontlasting van het systeem.Windows Vista heeft het fenomeen van hardware versnelling beëindigd en Windows 7 heeft hier niets aan veranderd. Een geluidskaart is om die reden alleen interessant voor wie substantieel hogere kwaliteit wenst dan wat on-board kaarten bieden.
Jitterverschillen zijn wel degelijk te meten (en te horen op goede speakers)... Je moet je bedenken dat professionele DA/AD vanaf dit soort prijzen gaan:kippy schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:20:
[...]
Dus wat jij wil zeggen is dat de DAC's van een geluidskaart beter zijn dan die van een high-end versterker..... Dat vind ik een een vrij gewaagde uitspraak.
Jitter dat van een beetje geluidskaart af komt, en zelf van af de meeste onboard geluidskaarten, is niet terug te horen/te meten. Dus sp/dif dat niet goed functioneerd vind ik ook een gewaarde uitspraak.
Het grootste verschil in jou verhaal is dat je van geluid houd dat bewerkt is door allerlij foefjes zoals equalizing. Maar dat soort dingen kun je ook met een versterker, als dat dat zou willen.
Ik zelf speel al mijn muziek vlak af, en heb ook echt een hekel aan equalizer. Als dat soort dingen nodig zijn heb je apperatuur en speakers gekocht die je eigenlijk niet zo goed vind klinken (binnen je geluids smaak valt).
Bij mij loopt het geluid volledig via SPDIF zodat ik ook DTS en dergelijke op een fatsoendelijke manier kan afspelen.
http://www.musicstore.de/...erface/art-PCM0010443-000
tot aan 10000 euro+ zoals deze basis set die je nog helemaal uit moet breiden:
http://www.frontendaudio....thership-p/9999-08797.htm
Om jitter te voorkomen worden in de audio wereld ook wel externe clocks zoals deze gebruikt:
http://www.frontendaudio....arch=clock&show=10&page=1
Buiten het digitale deel speelt het analoge deel ook nog mee, het deel VOOR (of na) de converter chip.. Deze kan ook aanzienlijk van kwaliteit verschillen. Vandaar OOK de verschillen in prijzen van converters.
Met andere woorden... Verschil in kwaliteit hangt met veel meer samen dan 1 enkel chipje.
Pagina: 1