• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-01 16:00
hallo mede tweakers,

ik heb gister een nieuwe computer opgebouwd maar heb een probleem:(
ik vind dat die kast en spullen erg warm worden naar verhouding wat er in zit.
ik zal eerst een specoverzichtje maken wat ik opgewbouwd heb

kast: ms-tech raptor ca-0300 green 1 front koeler en 2 side koelers(1 op cpu en ander op gpu) alle drie trekken ze lucht de kast in

cpu: amd x6 1100t met nexus tmp1000 silver pasta
cpu koeler: scythe katana 3

mobo: gigabyte ga-870a-usb3 Rev 3.1

ram: 8gb geil enhance+ (2 modules van 4 gig)

psu: xfx 650w xxx edition

gpu: xfx hd6870 black edition(twee koelertjes op het blok)

ik denk dat dat wel genoeg is voor jullie kenners:p
de psu zit bovenin de kast met de koeler aan de onderkant dus die zou de wamre lucht aan de achterkant eruit moeten blazen.
als ik mijn hand daarvoor houd kotm er ook een erg warme luchtstroom uit.
ik zat net te mw2 te spelen en dacht laat ik eens in speccy kijken wat er voor temp aangegeven word aangezien er meer koelers inzitten dan in mijn vorge kast.
tot mijn verbazing stond mijn cpu en gpu temp boven de 60 graden terwijl ik nog geen 30 min aan het spelen was.
zit er iets verkeerd in mijn kast of is er echt een 4de koeler nodig net onder me psu aan de achterkant die naar buiten blaast?
ik heb daar nog wel ruimte om een koeler te plaatsen maar vind hem nu al redelijk wat geluid maken:-o
bedankt voor enige reacties
mvg
mini

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
Een outtake fan is sowieso een goed idee, anders krijg je overdruk.

60 graden voor een GPU is trouwens niet enorm warm hoor. Is meer standaard als je hem veel berekeningen laat doen. Zelfs als hij 80 graden wordt hoef je je nog geen zorgen te maken. De CPU hoort echter NIET warmer te worden dan 65 graden onder normale omstandigheden.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:50

D4NG3R

kiwi

:)

ikheetkoen schreef op maandag 11 juli 2011 @ 02:20:
Een outtake fan is sowieso een goed idee, anders krijg je overdruk.
Je kan bij een computerbehuizing amper druk creëren. IIG niet dusdanig veel dat het je temperaturen met meer als 1C gaat beïnvloeden. Daarnaast wil je in een computerbehuizing het liefste overdruk hebben, omdat dit voorkomt dat je overvloedige hoeveelheden stof naar binnen trekt.

Ik ben het er echter wel mee eens dat een outtake fan een must is. Het liefste creëer je een airflow van voor/onder naar achter/boven en vermijd je ventilatoren op het zijpaneel.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 11-07-2011 02:43 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
D4NG3R schreef op maandag 11 juli 2011 @ 02:42:
[...]

Je kan bij een computerbehuizing amper druk creëren. IIG niet dusdanig veel dat het je temperaturen met meer als 1C gaat beïnvloeden. Daarnaast wil je in een computerbehuizing het liefste overdruk hebben, omdat dit voorkomt dat je overvloedige hoeveelheden stof naar binnen trekt.

Ik ben het er echter wel mee eens dat een outtake fan een must is. Het liefste creëer je een airflow van voor/onder naar achter/boven en vermijd je ventilatoren op het zijpaneel.
Dat dus :>

• miniterror
D4NG3R schreef op maandag 11 juli 2011 @ 02:42:
[...]

volgende keer dus toch een kast met minder lichtjes gebruiken:p
vond het er wel mooi uitzien en dacht emt de voeding bovenin moet dat goed zijn voor de airflow
schijnbaar heb ik nog veel te leren met me pc opbouwen:p
on a side note: crap nog een fan erbij dus nog meer herrie:(

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

miniterror schreef op maandag 11 juli 2011 @ 02:51:
[...]

volgende keer dus toch een kast met minder lichtjes gebruiken:p
vond het er wel mooi uitzien en dacht emt de voeding bovenin moet dat goed zijn voor de airflow
schijnbaar heb ik nog veel te leren met me pc opbouwen:p
on a side note: crap nog een fan erbij dus nog meer herrie:(
In principe is is het beter voor je systeem om de voeding ONDERIN te hebben zitten. Zodat deze geen warme lucht uit de kast hoeft aan te zuigen, en hierdoor weer koeler blijft.

Als je van lichtjes ect hield had je beter een pricewatch: Sharkoon T9 Value green edition kunnen halen

• miniterror
D4NG3R schreef op maandag 11 juli 2011 @ 02:55:
[...]

In principe is is het beter voor je systeem om de voeding ONDERIN te hebben zitten. Zodat deze geen warme lucht uit de kast hoeft aan te zuigen, en hierdoor weer koeler blijft.

Als je van lichtjes ect hield had je beter een pricewatch: Sharkoon T9 Value green edition kunnen halen
haha daar heb ik ook naar zitten kijken maar vond de raptor uiteindelijk toch mooier eruitzien
zou het helpen om van de fans aan de zijkant outtake te maken ipv intake?
de gpu is dus wle redelijk maar de cpu word dan nog steeds te warm imo met zoon mega koeler erop:-o

Verwijderd

In: Laag
Out: Hoog

Warme lucht stijgt. Het is daarom gemakkelijker en logischer om Out hoog te hebben zitten.

Of in ieder geval een logische airflow te creëren. Even specs van je case erbij gezocht en hij heeft totaal 4 fan mogelijkheden. 1 x Front, 2 x Side, 1 x Rear.

In: Front, 2 x Side
Out: Rear (en dan wel gewoon de 120 mm mogelijkheid die de kast ondersteunt).

Dat je CPU temp enigszins hoog is kan aan veel meer liggen dan enkel en alleen de case fans. Kan bijvoorbeeld een slecht gemonteerde CPU koeler zijn, slechte kwaliteit koelpasta en ga zo maar door. Daarvoor zul je meer onderzoek moeten verrichten, om na te gaan waar die temperatuur vandaan komt.

Zo zou je bijvoorbeeld kunnen kijken wat de temperatuur van de CPU doet als de kast helemaal open is, ten opzichte van dicht. En dan het verschil tussen idle en load. En kijk dan meteen eens naar eventuele fan speed settings voor de koeler, etc, etc.

• miniterror
wil geen neiuwe thread openen dus doe het ff hiero
ikheb er een extra outtake koeler bijgehaald en aan de achterkant gedaan
ik heb de onderste van de twee zijfans ook een outtake gemaakt
dus ik heb nu twee outtakes en twee intakes
na een 45 min gamen rijkt mijn videokaart naar ong 70 graden als ik een halve minuut uit het spel ben (wat wel draait op de achtergrond zakt die al terug naar 46 graden
mijn proccesor en moederbord worden ong 50 graden tijdens het gamen en zakt maar een paar graadjes met eht spel op de achtergrond(ong 47 graden)
zijn dat een beetje schappelijke temeraturen?
kan ik het online gamen als full load beschouwen?

Verwijderd

miniterror schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 17:30:
kan ik het online gamen als full load beschouwen?
Hangt van het spel af. ;)

Enfin, die temperaturen zijn... wat normaler, GPU is wel wat aan de warme kant. Maar goed, GPUs worden sowieso aardig warm tijdens gamen en 70 graden horen ze zonder problemen aan te kunnen.

Ik mag hopen trouwens dat enkel je CPU ~50 graden wordt en niet ook echt het moederbord zelf. Want dat vind ik dan weer wat aan de hoge kant, een moederbord dat 50 graden draait. CPU van ~50 graden onder load is prima temperatuurtje echter.

• miniterror
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:05:
[...]

Hangt van het spel af. ;)

Enfin, die temperaturen zijn... wat normaler, GPU is wel wat aan de warme kant. Maar goed, GPUs worden sowieso aardig warm tijdens gamen en 70 graden horen ze zonder problemen aan te kunnen.

Ik mag hopen trouwens dat enkel je CPU ~50 graden wordt en niet ook echt het moederbord zelf. Want dat vind ik dan weer wat aan de hoge kant, een moederbord dat 50 graden draait. CPU van ~50 graden onder load is prima temperatuurtje echter.
merci voor uw antwoord,

ik heb deze temp gekregen met het spel modern warfare 2
heb gister nog ff zitten spelen en daar blijft die op staan
speccy geeft als mobo temp helaas wel de 50 graden(soms nog een beetje hoger)
vind het best raar want er zit wel een mooi gigabyte koelblokje op:p
ook nu die eigenlijk niet veel gebruikt word geeft die een temp van39 graden aan
moet ik terug met het moederbord?

Afbeeldingslocatie: http://forum.xda-developers.com/picture.php?albumid=1363&pictureid=14041

[ Voor 4% gewijzigd door miniterror op 13-07-2011 11:40 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Temperaturen meten met behulp van software is niet 100% accuraat en slechts een indicatie.
Meet daarom ook eens met een echte thermometer, zou me niet verbazen als het verschil dan zelfs groter is.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Pff mijn Radeon 6950 wordt ergens 82 graden met crysis oid... Videokaarten kunnen in de buurt van de 100 graden worden, dus jouw 70 is prima te doen.

Verwijderd

miniterror schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:36:
moet ik terug met het moederbord?
Zoals CptChaos al aangeeft - software readouts van sensoren zijn nooit 100% accuraat.

Dat je mobo 39 doet idle vind ik niet zo heel lekker. Dat zou een airflow issue kunnen zijn alsnog. Beetje cable management zou kunnen helpen. De kabels mooi samenpakken en wegwerken. Dat die geen obstructie vormen. Indien je nog geen cable management had toegepast, natuurlijk.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Software readouts van de sensoren zijn wel degelijk 100% accuraat. Echter hang je met meerdere problemen: Software wil bepaalde sensoren nog wel eens met elkaar vermengen.. Waardoor jij niet precies weet welke sensor waar zit. HIERDOOR is het uitmeten van de temps met software niet altijd een goed idee.

Probeer eens Realtemp en Coretemp, 2 vrij accurate programmas.
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:57:
Dat je mobo 39 doet idle vind ik niet zo heel lekker. Dat zou een airflow issue kunnen zijn alsnog. Beetje cable management zou kunnen helpen. De kabels mooi samenpakken en wegwerken. Dat die geen obstructie vormen. Indien je nog geen cable management had toegepast, natuurlijk.
39 Idle is niet heel bijzonder. Het kan lager, maar het kan ook gemakkelijk hoger.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2011 15:33 ]

• miniterror
wederom bedankt voor de reacties
weet een van jullie dan een goed progje om me mobo temp uit te lezen?
realtemp kan ik niet openen omdat me proc niet ondersteund word(phenom 1100t) en coretemp doet alleen maar me proc
ik denk dat het dan nog me airflow is:(
aangezien ik met 4 koelers zit (had er 3 maar op aanraden heb ik er nog een bijgehaald voor de achterkant) heb ik geen idee hoe ik dta goed kan laten lopen:p
me kabels zit wel zoveel mogelijk bij elkaar geknoopt met tairips tot 1 grote kabelboom:p
momenteel zit het zo in me kast omdat deze setup me toch de beste temparaturen geef
voorkant beneden: een 120 intake
zijkant bovenste: een 120 intake(blaast op de proc en katana 3 koeler)
zijkant onderste: een 120 outtake(ter hoogte van me videokaart,als outtake is me kaart 5 graden kouder dan intake)
achterkant ong 3/4 hoogte: een 120 outtake

me achterkant kan niet hoger omdat daar me voeding zit beetje jammer dat ik daar neit aan gedacht heb toen ik dit kocht en alternate doet neit aan kasten wissel:(
Pagina: 1