Harman Kardon AVR135 + Magnat sub probleempje

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik ben mijn audio opstelling volledig aan het verbouwen in mn woonkamer, weg met de ikea rommel en gelijk wat nieuw audiospul gekocht.

Nu had ik al een Harman Kardon AVR135 waar ik erg tevreden over ben, maar ik had nog geen sub dus die is er nu bij gekomen. Het gaat om een Magnat actieve sub (artik nr 8010701). Nou zitten daar 2 tulpjes op die op de audiobron aangesloten dienen te worden. Enig probleem is dat mijn AVR135 wel een sub uitgang heeft, maar dat is maar 1 tulp aansluiting?

Dit is de achterkant van de sub:
Afbeeldingslocatie: http://bild8.qimage.de/magnat-subwoofer-8010701-foto-bild-51108588.jpg

En hier de achterkant van de AVR135, de sub uitgang zit linksonder:
Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page/AVR135-3.jpg

Ik heb even door de handleiding gebladert maar daar staat ook niks over het aansluiten van zon sub in..

Op zich dacht ik nog dat dit geen probleem zou zijn, gewoon 1 tulpje erin en klaar, maar ik heb het idee dat er dan toch nog iets mist.. Zelfs met het volume van de sub op de helft komt er nog niet veel uit. Als ik de 2e tulp erbij steek (die dus niet aan de receiver hangt) komt er gelijk een klap meer volume uit maar dan heb je weer een zachte ruis op de sub als de muziek op pauze staat.

Iemand enig idee wat nou de bedoeling is? Gewoon een enkele tulp aansluiten of is er toch een speciale kabel voor dit soort combinaties?

ps: ik heb de sub 2e hands gekocht en getest bij de verkoper, daar was er geen enkel probleem, sub klonk mooi vol en bij 25% volume stond de salontafel al vrolijk mee te trillen. Weet alleen niet hoe hij hem had aangesloten, is al weer een tijdje geleden...

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

http://www.onlinekabelsho...6D750F4AD62D4F85D2BF4FA23

ik denk dat je die moet hebben :)
je kunt (zoals je zelf al zij) gewoon een tulpje er in duwen (mono) maar dan krijg je minder geluid.
als je zo een kabel gebruikt zou hij gewoon goed moeten werken.

als de subwoofer ruist betekend dat er toch nog was spanning op staat. (mijn super geweldige logitech setje doet het ook)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Pre-out van een receiver is altijd mono, als je een 7.2 receiver hebt dan is dat ook om twee subwoofers aan te sluiten. Maar dat even ter zijde. Om een subwoofer aan te sluiten kan je gewoon een enkele kabel gebruiken. Op zich niets ergs aan, al staat er in de manual van sommige subwoofers dat je toch echt twee RCA's aan moet sluiten. Met een simpele Y-adapter kan je met gemak een subwoofer aansluiten door twee maal RCA aan de kant van de subwoofer en één RCA aan de kant van de receiver. Bij sommige subwooferkabels wordt een dergelijke adapter bijgeleverd, maar ze zijn ook los te koop. Je moet alleen even kijken welke Y-adapter je nodig hebt. Er zijn nogal wat verschillende als het gaat om female en male aansluitingen, welke je nodig hebt hangt van je kabel af. Het klopt overigens wel dat je met twee kabels meer punch hebt, het scheelt namelijk zo'n 3 dB met dubbele kabel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord Darrock! Helaas werkt het linkje naar die site niet, kom dan in het hoofdmenu terecht (net even geprobeerd en je kan schijnbaar niet direct naar een product linken).

Als ik de zoekfunctie gebruik, dan vind ik er 1 die wellicht werkt.

Artikelnummer: CABLE-459
prijs: €3,99
Connector 1: Tulp mono RCA
Soort plug 1: Male
Connector 2: Tulp stereo 2RCA
Soort plug 2: Male

Is alleen wel max in 2,5meter te bestellen dus heb er dan wel een verlengsnoertje bij nodig.

Is dit degene die je bedoelde? Vind de kwaliteit er niet echt vanaf springen maar weet niet of dat voor dit soort dingen wat uit maakt. Wil liever niet het risico houden dat er nog een ruis uit de sub komt. Kabel zal zon 5 meter lang moeten worden.
FeaR schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:39:
Pre-out van een receiver is altijd mono, als je een 7.2 receiver hebt dan is dat ook om twee subwoofers aan te sluiten. Maar dat even ter zijde. Om een subwoofer aan te sluiten kan je gewoon een enkele kabel gebruiken. Op zich niets ergs aan, al staat er in de manual van sommige subwoofers dat je toch echt twee RCA's aan moet sluiten. Met een simpele Y-adapter kan je met gemak een subwoofer aansluiten door twee maal RCA aan de kant van de subwoofer en één RCA aan de kant van de receiver. Bij sommige subwooferkabels wordt een dergelijke adapter bijgeleverd, maar ze zijn ook los te koop. Je moet alleen even kijken welke Y-adapter je nodig hebt. Er zijn nogal wat verschillende als het gaat om female en male aansluitingen, welke je nodig hebt hangt van je kabel af. Het klopt overigens wel dat je met twee kabels meer punch hebt, het scheelt namelijk zo'n 3 dB met dubbele kabel.
Ah kijk dat verklaard een hoop :) Zo'n adaptor is wel een goed idee, scheelt weer een end kabel. Maakt het voor die lengte (+-5 meter) nog uit wat voor kabel ik gebruik? Heb namelijk nog 2xrca kabels liggen van 5 meter maar dat is die standaard chinese troep van een paar euro :z

[ Voor 46% gewijzigd door intuliegend op 11-07-2011 11:04 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

intuliegend schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:42:
Ah kijk dat verklaard een hoop :) Zo'n adaptor is wel een goed idee, scheelt weer een end kabel. Maakt het voor die lengte (+-5 meter) nog uit wat voor kabel ik gebruik? Heb namelijk nog 2xrca kabels liggen van 5 meter maar dat is die standaard chinese troep van een paar euro :z
Als je slecht afgeschermde kabel op de subwoofer aansluit is de kans op een brommende subwoofer wat groter. Ik had eerst nergens last van met mijn subwoofer totdat ik deze had verzet. Kabel liep langs vele 230 Volt en ethernetkabels. Resultaat was een constante brom in de subwoofer. Heb toen 10 meter "High Quality"-kabel gekocht voor iets van 40 - 50 euro en de brom was weg. Als je toch kabel hebt liggen kan je het net zo goed meteen proberen, andere kabel kopen kan altijd nog. Overigens werkt een gewone RCA net zo goed als een dedicated "subwooferkabel":
In principe zijn subwooferkabels gewone analoge interlinks.
Het kan echter zo zijn dat een fabrikant doorontwikkeld heeft om te komen tot een geoptimalisserde kabel voor weergave van het LFE signaal. Dit kan zijn voor variaties in de dikte van de geleider, samenstelling van de geleider en de afscherming. Ook hier weer geldt dat je er je geluid mee kunt "tweaken", maar in principe kun je iedere interlink gebruiken, of deze nu analoog of digitaal is.
Een adapter is wel weer een extra overgang en een mogelijk punt voor storing. Dus als je een hele nieuwe kabel moet kopen kan je ook voor zoiets gaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.cableking.de/produkte/oehlbach/ob205n.jpg

Eigenlijk gewoon een RCA met een ingebouwde Y-stuk. Maar ik zou gewoon eerst testen met je oude kabel en een Y-adapter. Mocht dat niet werken kan je altijd nog verder zoeken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Top bedankt voor de snelle reactie _/-\o_ Ik ga vanavond even een simpele Y-splitter halen bij de mm of iets dergelijks. Mocht hij toch nog brommen gooi ik er een fatsoenlijke kabel tussen.

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06-2025
Als je een SUB aansluit op de SUB-uitgang van je versterker, zou ik ook even je instellingen menu van je versterker doorlopen. Daarin kan ik (Marantz) de SUB uitgang aan- of uitzetten en het LPF instellen.

Ik durf niet te beweren of de volumeknop werkt als je hem via de lijningang hebt aangesloten. Anders zou je dat kunnen testen door de sub middels de speakeraansluitingen tussen je versterker en front speakers te hangen.

edit: Nee dat bronnen komt beslist doordat de andere kant van het kabeltje los hangt ;) Daar zul je als je die netjes in je splitter hangt geen last meer van hebben

[ Voor 16% gewijzigd door Purn0 op 11-07-2011 11:57 ]

Verwijderd

Purn0 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:56:
edit: Nee dat bronnen komt beslist doordat de andere kant van het kabeltje los hangt ;) Daar zul je als je die netjes in je splitter hangt geen last meer van hebben
hoefd helemaal niet, komt eerder door een slechte kabel die stooring veroorzaakt (of gewoon niet super aansluit) bij mijn logitech pc set heb ik die brom ook, terwijl alle kabels er gewoon goed inzitten.

en naar fear, zo een kabel had ik inderdaad gelinkt. jammer dat de link niet werkte (bij mij deed hij het nog wel)
gewoon een male tulp naar male dubbele tulp (oftewel ingebouwde splitsing)
zijn niet zo deur (eurotje of 10 heb je een goede) en zorgt wel voor een stuk beter geluid dan maar een rca aansluiting. maar veel succes met testen en ik hoop dat alles dadelijk goed werkt intuliegend!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Zojuist een y splitter besteld om te testen met de kabel die ik nog heb. (Heb nog 4 rca kabels liggen van 5 meter, zonde om daar een 5e bij te kopen ;) ) Mocht het niks zijn kan ik altijd nog de officiële sub kabel aanschaffen. Thanks voor de tips iedereen! Ik laat in ieder geval even weten of het werkt, en zal ook even een paar fatsoenlijke fotos in het show topic zetten als alles af is.

Verwijderd

kan niet wachten op de foto's intulie ;)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26

DjVe

Hatsaflats!

Bij sommige receivers moet je ook je ook de speakers nog instellen op "small" omdat er anders niks naar de sub gaat.
Pagina: 1