DIY Northbridge water block

Pagina: 1
Acties:

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-01 13:38
Omdat de NB van mijn MB (Gigabyte P35-DS3l) al vrij warm wordt (70 graden volgens thermokoppel van multimeter) en ik nog wel wat meer wil overklokken, zou ik er graag een waterblok opzetten, omdat ik al een pomp+radiator heb liggen. Nou vind ik het vrij gek dat iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed_images/detailed_image_1176.jpg
..al gauw €35 moet kosten, zo duur zijn CNC-machines toch ook niet? (aan materiaal kan het nauwelijks liggen, 1 KG koper = ~10$)
Dus mijn vraag: weet iemand een service waar je goedkoop aluminium onderdelen kun laten frezen? De meeste services die ik heb gezien beginnen pas bij 100 stuks.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

frezen is niet helemaal de oplossing, wat je ook kunt doen is om een al bestaand koelblokje van je mobo/ander/oud mobo af te trekken en daar een blok plexiglas o.i.d. omheen te zetten als je toch al bezig bent met DIY.
snapt u?

DIY vind ik niet een blokje aluminium naar een zaak toe sturen met een 'bouwtekening' om het voor je te laten maken :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Pruimenvlaai
Hmm, bedankt voor de tip.
Ik denk dat ik m'n aluminium stock heatsink neem van Intel, daar een Z in maak met de boormachine, en daar dan plexiglas op zet. Tekeningen coming soon :D

• Fordox

Fordox

00101010

bedoel je een intel cpu koeler? (dat lees ik dan)
een figuur erin zagen is nog niet eens nodig, gewoon een koelblokje pakken en daar plexiglas omheen zetten. de basis open houden voor contact met de chip.
dus de heatsink blijft hetzelfde, maar heb je ipv een airflow eromheen een waterval :)

niet zeker of je het zo al gelezen had, maar ik zei het even voor de zekerheid om je wat gekloot te verhelpen.

ik had eerder wat anders gevonden met een cpu blok, maar misschien helpt deze link: http://www.thewarfields.com/BelgianWB.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Fordox op 11-07-2011 17:31 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
houd je wel rekening met de combi alu koper? corrosie en opoffering...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Fordox

Fordox

00101010

zoals ik het zie zit er geen koper in.
maar corossie is op den duur idd een probleem, maar dat moet te verhelpen zijn als je een andere vloeistof gebruikt dan kraanwater. zoals gedestilleerd water neem ik aan

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-01 08:19
Ik werk bij een metaalbedrijf dat prototypes maakt/orders met kleine aantallen,
En ik kan je nu al zeggen dat het niet mogelijk is om het voor minder dan 35,- te maken.

naar het onderdeel kijkend ben je al wat euro's kwijt aan het materiaal
maar de grootste kosten zullen zijn het bewerken. met die 2 onderdelen ben je waarschijnlijk een uur bezig met frezen. En dan komt de tijd voor het instellen van de machine er nog bij.
Je kan het ook computergestuurd frezen. maar dan duurt het instellen veel langer en is het niet rendabel om er 1 van te maken.
Ik neem ook aan dat de onderkant gelapt is en niet alleen gefreesd...dit kost ook veel tijd.
en tegen de corrosie is waarschijnlijk het koper behandeld met een laag nikkel.

even een snelle berekening:
materiaalkosten 10,-
2 uur instellen machines/frezen/lappen, 10 euro per uur, 20euro totaal (aannemend dat door een beginneling gemaakt is)
oppervlakte behandeling 5,-
dan kom ik al op 35,- en dan wil het bedrijf natuurlijk iets winst maken en eventuele verzendkosten

dit is natuurlijk als je de tekening aanlevert, anders komen er ook nog kosten bij voor het maken van de tekeningen.

veel geluk zoiets proberen te krijgen voor minder dan 35 euro

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:21
Delichon schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:43:
Ik werk bij een metaalbedrijf dat prototypes maakt/orders met kleine aantallen,
En ik kan je nu al zeggen dat het niet mogelijk is om het voor minder dan 35,- te maken.

naar het onderdeel kijkend ben je al wat euro's kwijt aan het materiaal
maar de grootste kosten zullen zijn het bewerken. met die 2 onderdelen ben je waarschijnlijk een uur bezig met frezen. En dan komt de tijd voor het instellen van de machine er nog bij.
Je kan het ook computergestuurd frezen. maar dan duurt het instellen veel langer en is het niet rendabel om er 1 van te maken.
Ik neem ook aan dat de onderkant gelapt is en niet alleen gefreesd...dit kost ook veel tijd.
en tegen de corrosie is waarschijnlijk het koper behandeld met een laag nikkel.

even een snelle berekening:
materiaalkosten 10,-
2 uur instellen machines/frezen/lappen, 10 euro per uur, 20euro totaal (aannemend dat door een beginneling gemaakt is)
oppervlakte behandeling 5,-
dan kom ik al op 35,- en dan wil het bedrijf natuurlijk iets winst maken en eventuele verzendkosten

dit is natuurlijk als je de tekening aanlevert, anders komen er ook nog kosten bij voor het maken van de tekeningen.

veel geluk zoiets proberen te krijgen voor minder dan 35 euro
2 uur werk, 20 euro? Dan hebben jullie goedkope werknemers. De beste man die aan het werk is verdient misschien 20 euro, maar kost het bedrijf werkelijk 50-80 euro per uur ;)

• Pruimenvlaai
Hmm, bedankt voor jullie inzichten. Laten frezen gaat dan niet door, en een standaard koelblok ombouwen tot waterkoelblok gaat niet lukken omdat ik geen koelblok heb liggen dat ik nog zou kunnen gebruiken - zodra autocad het hier weer doet, ga ik aan de slag met het ontwerp, en dan zelf frezen :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-01 12:25
Je kan ook een 2e hands koelblok kopen: http://tweakers.net/aanbo...ling-en-phase-change.html

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025

bartijn2

Fixing the world

Is zo'n blokje koper wel makkelijk te bewerken?
Zo niet is het misschien een oplossing om een dunne plaat koper te pakken en een plexi plaatje uit de frezen? Ik zit er zelf ook aan te denken namelijk om een full cover blokje te maken voor mijn moederbord.
Gewoon een dunne plaat koper, daarop een dikke plaat plexi waar een "leidingstelsel" in uitgeboord is..

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 09:28
bartijn2 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:22:
Is zo'n blokje koper wel makkelijk te bewerken?
Zo niet is het misschien een oplossing om een dunne plaat koper te pakken en een plexi plaatje uit de frezen? Ik zit er zelf ook aan te denken namelijk om een full cover blokje te maken voor mijn moederbord.
Gewoon een dunne plaat koper, daarop een dikke plaat plexi waar een "leidingstelsel" in uitgeboord is..
koper is hetgene waar de warmte ontrokken wordt, hier wil je dus de grootste oppervlakte hebben, niet op het plexiglas.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 21:02
Sandertje03 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:48:
[...]

koper is hetgene waar de warmte ontrokken wordt, hier wil je dus de grootste oppervlakte hebben, niet op het plexiglas.
Op zich wordt de northbridge toch niet zo warm, dus dan is een dun plaatje koper waarlangs water stroomt wel voldoende.
Pagina: 1