Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sinds vanmiddag zit er stof in m'n panasonic dmc-zx1. Het is op elke foto te zien en wordt beter zichtbaar als je inzoomt. Ik heb er niets geks mee gedaan, en het is hier ook niet extreem stoffig.
Het zit niet aan de buitenkant op de lens, maar aan de binnenkant, of op de ccd.
Hiervoor hebben we vooral Canon camera's gehad en dit niet meegemaakt. Blijkbaar is een Panasonic niet zo stofdicht.

Nu vond ik hier een filmpje over het zelf openmaken van je camera, maar ik betwijfel of hij daar beter van wordt.

Heeft iemand tips? Wat kan ik het beste ermee doen? Is dit garantie? (hij is ongeveer 1,5 jr oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Als het nou een DSLR was geweest dan zou ik zeggen, lens eraf, blaasbalgje, butterfly en anders een sensor swipe er overheen.
In jouw geval, zou ik navragen bij de fabrikant / leverancier wa de opties zijn.
Zelf openen zou ik in dit geval niet aan beginnen.

• BounceMeister
  • Niet online
We hebben hem teruggebracht ter reparatie (garantie) met de klacht dat er vlekken op de foto's te zien zijn. Hij zou naar panasonic verstuurd worden.
Na een week of 4 hebben we heb weer opgehaald (vlak voor onze vakantie).
Ze hadden de lens schoongemaakt (onder garantie). Verder geen info over hoe het er in is gekomen en of er nog afdichtingen zijn vervangen.
De camera zit nu wel wat gammeler in elkaar dan ervoor. Er zijn kleine randjes te zien waar de voor en achterkant op elkaar aansluiten.

Helaas is er nu een nieuw probleem, als je een filmpje maakt op bijvoorbeeld het strand (hoog contrast tussen licht en donker), dan zorgt de weerspiegeling van het zonlicht ervoor dat er allemaal verticale strepen in beeld verschijnen. Het filmpje is dan niet om aan te zien.
Bij foto's zie je het wel op het scherm tijdens de "live view", maar zodra je de foto maakt zijn de strepen zo goed als weg.
Eerder is me dit nog nooit opgevallen, dus neem ik aan dat dit iets nieuws is. Voor filmpjes is de camera eigenlijk onbruikbaar.

Ik vraag me af hoe zoiets ineens kan ontstaan. Zijn ze iets (uv filtertje o.i.d) vergeten terug te zetten na de reparatie?

Anoniem: 22659

Heb je met de vorige camera onder vergelijkbare omstandigheden gefilmd? Zo ja, waren die beelden goed? Kun je eens een screenshot laten zien van de strepen, want ik denk dat dit een bekend fenomeen is bij gebruik van een CCD sensor.

• BounceMeister
  • Niet online
M'n Samsung Galaxy S had er in dezelfde omstandigheden geen last van. Maar ik zal eens een kijken of ik er een screenshot van kan maken.