Vliegen en inchecken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aangezien de vakantietijd weer aangebroken is zal een groot deel van de Tweakers op vakantie gaan. Dit geldt ook voor mij, over 4 weken vlieg ik vanuit Amsterdam naar Toronto! Op de website van AirTransat heb ik informatie gevonden over de inchecktijden die, zoals standaard, melden dat 3 uur voor vertrek ingecheckt 'moet' worden. Dit gold ook toen ik in februari naar New York ging.

Wat me echter altijd opvalt is dat ik netjes 3 uur eerder op de luchthaven ben, incheck, bagage, douane etc, en vervolgens nog 2.5 uur kan gaan zitten wachten tot de vlucht vertrekt. Daarom belde ik de KLM voor de vlucht naar NYC om te vragen wanneer ik aanwezig moest zijn na online inchecken. Het antwoord luidde: het beste kunt u 3 uur vooraf aanwezig zijn, als u zeker wilt weten dat u niet te laat komt.

Enerzijds vind ik die 3 uur dan ook erg overdreven omdat je altijd enorm lang moet wachten, anderzijds durf ik het ook weer niet te riskeren om 1.5 uur voor vertrek pas in te checken. De incheckbalie sluit overigens 1 uur voor vertrek. Voor zover ik heb gezien kan er niet online ingecheckt worden, maar ook dan geldt nog steeds dat je liefst 3 uur vooraf aanwezig moet zijn.

Hoe pakken jullie dit aan? Ook netjes 3 uur vantevoren of kan het gemakkelijk wat korter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-08 16:00
Met internationale vluchten houd ik 2 uur aan, gewoon omdat er daar meer mis kan gaan. In die 2 uur zit echter wel een uur reisvertraging. Dat is dus meer omdat de NS het verneukt, of omdat er weer een vrachtwagen ergens zo nodig moet kantelen, dan dat ik bang ben dat ik er te lang over doe om in te checken.

Tevens duurt inchecken naar vluchten voor de V.S. altijd langer als ik me niet vergis. Dus 2 uur zou ik toch wel aanhouden.

Als ik binnen europa vlieg, houd ik 1-1,5 uur aan, wederom voor vertraging om op schiphol te komen. Als je je ticket al hebt, en ook geen baggage in hoeft te checken, duurt het misschien 20 minuten om van de trein naar de terminal te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat hangt af van een aantal factoren:
1) Hoe betrouwbaar is je vervoer is richting het vliegveld. Stel je gaat voor een inchecktijd van 3 uur en je komt in een file van een uur te staan, dan heb je nog 2 uur over.
2) Kan je online inchecken? Dan is die 3 uur nergens voor nodig. 2 uur is voldoende.
3) Wil je een goed plekje omdat je niet online kan inchecken? Dan vroeg erbij zijn.

Zelf ga ik altijd voor online inchecken en de auto . Is dat niet mogelijk bij jouw vlucht?

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 10-07-2011 13:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
Gewoon op tijd voor de check-in (indien nog niet ingecheckt), baggage-dropoff (indien ruimbagage), of boarding (indien online ingechect en alleen handbagage) deadline plus marge voor eventuele vertragingen om op de luchthaven te komen.

Sinds bij internationale vluchten de security aan de gate is reserveer ik daar niet los meer tijd voor.

Al met al dus tegen de twee uur voor vertrek op de luchthaven. Daarvan is dus ca 1 uur om vertragingen in het OV op te vangen uitgaande van 45 minuten van tevoren bij de gate voor security check en boarden. Op die manier kan ik een (soms twee) treinen opvangen en alsnog de deadlines halen.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 10-07-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Plan is met de auto te gaan. Uur rijden naar Schiphol. De vlucht vertrekt zaterdagochtend om 9.55 uur dus ik verwacht weinig file. Helaas is online inchecken niet mogelijk via AirTransat voor zover ik kan zien. Ga deze keer ook voor 2 uur vooraf, dus 8.00 op Schiphol zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hou rekening met minstens 15 minuten voor parkeren op P3 en bus transfer. Dus richt je op 7:45 op P3.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sorry ik bedoelde om weggebracht te worden, dus geen parkeren. Schiphol ken ik wat minder, maar in Brussel en Dusseldorf kun je met de auto bij de hoofdingang gebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:38
Het ligt ook volledig aan de airliner vind ik. maar even 2 voorbeelden:

Met KLM ben ik toevallig elite member, dan kan je dus business inchecken en door een versnelde paspoortcontrole. Nou dan heb ik aan 1,5 uur meer als voldoende. Ik reken dan met 2 treinen extra en ben dan ongustig 1,5 uur vantevoren aanwezig. Ik hoef toch nergens te wachten.

Ga je met de transavia naar Mallorca dan wordt het een ander verhaal, zo een chartervlucht ben ik meestal ruim vantevoren. Ten eerste ben je lekker snel uit de rij, zit liever gewoon aan een drankje. En ten 2de duurt alles 4 x zolang als hierboven beschreven. Dan zorg ik wel dat ik toch zeker 3 uur vantevoren aanwezig ben en gelijk mijn koffers weg kan mikken.

Beetje afhankelijk van de situatie, vlieg je niet veel en weet je het niet zou ik gewoon lekker 3 uur vantevoren aanwezig zijn. Dan heb je nog 2 uur over en op schiphol kan je je prima 2 uur vermaken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aghanim schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:35:
Sorry ik bedoelde om weggebracht te worden, dus geen parkeren. Schiphol ken ik wat minder, maar in Brussel en Dusseldorf kun je met de auto bij de hoofdingang gebracht worden.
Zolang degene die je brengt gelijk doorrijdt (en dus niet voor kop koffie uit wil stappen oid) kan dat op Schiphol ook, je komt als je borden Vertrek volgt uit bij de bushaltes/taxistandplaatsen, de twee meest linkse stroken mag je gewoon inrijden om te stoppen om iemand eruit te laten. Op drukkere momenten is het feest, maar om 8u 's ochtens op de zaterdag verwacht ik dat je gewoon door kan rijden tot aan die plein en ook nog netjes de auto aan de kant kunt zetten voor uitladen :)

Die 3u inchecktijd is een richtlijn die geen rekening houdt met tijdstip en op dat moment verwachte drukte. Het is een indicatie waarmee je bij worst-case scenario (grote drukte inchecken, grote drukte marechaussee (paspoorten), grote drukte security bij gate) nog steeds je vlucht netjes haalt zonder de boel te vertragen.

Op een rustig moment is een halfuur ruim zat, maar je weet nooit van tevoren hoe druk het gaat zijn. Buiten de vakantieperiode zou ik vroeg op een zaterdagochtend geen gedoe verwachten, maar juist in de zomervakantie kan dat tegenvallen.

Tenzij ik zwaarwegende redenen heb respecteer ik iig dit soort indicaties altijd. Dat leidt er doorgaans toe dat ik inderdaad een uurtje in de vertrekhal heb (jij zou hier zelfs >2u over kunnen hebben als het meezit), maar goed, dan pak ik er vrolijk een boek bij, of op Schiphol ga ik eens naar de dependence van het Rijksmuseum ofzo. Bij mij begint vakantie op het moment dat ik de voordeur achter me dicht trek, en wil ik dus vooral niet stressen. Ruim tijd nemen voor vervoer past daar prima bij, het nauwer nemen met tijden en dan moeten haasten wat minder ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Je hebt gelijk. Voor mij begint vakantie pas als ik op de bestemming ben, omdat ik dan zeker weet dat ik de vlucht etc. gehaald heb. Daardoor is het een en al stress en ben ik dus vaak overdreven op tijd en daar baal ik dan weer van :) Ik ga gewoon zorgen dat ik om 8 uur op Schiphol ben, laat me voor de deur afzetten en dan moet de vlucht van 9.55 nog gemakkelijk haalbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:21
Daarnaast zou het zaterdag wel eens drukker dan normal kunnen zijn ivm de grote tocht naar de vakantieparken :) Weet niet waar je vandaan moet komen maar ik zit liever een halfuur eerder en ingechecked op het vliegveld dan een halfuur al stressend in de file ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Als je naar Amerika gaat heb je wel eens gezeur met de douane dat ze gaan vragen wat er in je tas zit en wat je gaat doen, maar dat is pas aan de gate vaak. Als ik zelf vloog dan nam ik altijd een uur voordat je checkin dicht gaat om daar te zijn.

Maar heb het ook wel eens gehad dat ik ongeveer 30 minuten voordat de vlucht ging pas incheckte, dat is verder geen probleem bij echte maatschappijen alleen moet je wel zorgen dat je optijd bij de gate bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:30

Dido

heforshe

Wat Killaz ook al noemt: je mag je vlucht in februari niet vergelijken met een vlucht in het hoogseizoen, het is echt belachelijk veel drukker.
Als je dan ook nog de "mazzel" hebt dat er net een intensieve bagagecontrole plaatsvindt (en een idioot die iets verkeerds roept op een heel ander vliegveld kan al aanleiding zijn), dan kan het zomaar zijn dat de gangen tussen de terminals (waar normaal geen hond komt) vier rijen dik volstaan met mensen die wachten om in te checken. Denk maar niet dat je daar in een uurtje doorheen komt; ik heb het helaas een paar jaar geleden meegemaakt toen ik mijn schoonouders op het vliegtuige ging zetten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hmm, goed punt. Die vakantiedrukte had ik niet aan gedacht. Misschien toch maar gewoon 3 uur vantevoren gaan dan. Beter te vroeg dan in Nederland kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Precies, ik heb vaak genoeg mijn vlucht gemist doordat ik dacht het wel te redden, maar doordat er net een file stond die iet wat langer duurder kwam ik in de problemen. Lekker je tijd ruim nemen als het kan, het is toch tenslotte vakantie :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 15:18
Gewoon 3 uur van tevoren aanwezig zijn.....mocht er dan nog wat tussenkomen dan is dat pure overmacht, je kan namelijk niet met alles rekening houden. En ik vermaak mij altijd wel achter de douane, winkelen,eten/drinken. Ik ben meestal al een half uur op zoek naar een rookruimte, dan is je tijd snel gevuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ga eind augustus vanaf London Gatwick met AirTransat naar Vancouver voor een congres, en heb mezelf geupgrade naar hun Club Class, om dit te voorkomen ;) . Dan heb je ook een aparte incheckbalie om niet in de rij te hoeven staan met het plebs.

AirTransat zegt de checkin-balie een uur van te voren te sluiten, dus ik zou het niet te krap nemen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

mrsar

waar een sar is,is een wodka

nu is er vakantie drukte,dus gewoon 3 uur van te voren zou ik wel doen.

ik vlieg bv over 2 weken naar duitsland,normaal buiten vakanties ben ik meestal 45m voor boarding tijd op schiphol (al ingechecked) eventueel snel koffer dumpen als ik die mee heb ,door de security en snel door naar de b-gates,nu hoef ik niet van ver te komen en is mijn kans op vertragingen erg klein.

maar over 2 weken ben ik er denk ik wel anderhalf uur/1 uur van te voren , voor de zekerheid in de vakanties

langste wachttijd voor mij was denk ik in december vorig jaar met die sneeuw,was ik er 4 uur van tevoren ofzo,en met nog 1 minuut te gaan tot boarding was ik langs security en mocht ik dus rennen naar de B

Voor de VS heb ik zo'n heel mooi irisscan abbo vanuit mijn werk,die scheelt behoorlijk wat tijd,maar zelfs daar moet je soms in de rij staan :( al scheelt die wel weer veel tijd in 99,9% van de tijd aan beide kanten

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 17:57
Destijds was ik 'slechts' 2,5 uur van te voren aanwezig voor een vlucht naar Mexico. Helaas: vlucht overboekt, en de mensen aan het eind van de rij (lees: m'n vrienden en ik) mochten een dagje later vertrekken (vervelend als je een rondreis doet met vooraf geboekte hotels en zo).

Dat was een goede les. Niet proberen de wachttijd uit te knijpen, maar relaxt op tijd aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:36
vanaalten schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:51:
Destijds was ik 'slechts' 2,5 uur van te voren aanwezig voor een vlucht naar Mexico. Helaas: vlucht overboekt, en de mensen aan het eind van de rij (lees: m'n vrienden en ik) mochten een dagje later vertrekken (vervelend als je een rondreis doet met vooraf geboekte hotels en zo).

Dat was een goede les. Niet proberen de wachttijd uit te knijpen, maar relaxt op tijd aanwezig zijn.
Dergelijke wandaden/wanprestaties zou ik geen rekening mee houden. Sterker nog, wanneer iedereen dat wel zou doen dan zou het probleem eenvoudigweg naar achteren verplaatsen. 't Is voldoende om rekening te houden met externe factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 17:57
Rukapul schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:05:
[...]

Dergelijke wandaden/wanprestaties zou ik geen rekening mee houden. Sterker nog, wanneer iedereen dat wel zou doen dan zou het probleem eenvoudigweg naar achteren verplaatsen. 't Is voldoende om rekening te houden met externe factoren.
Principieel gezien heb je gelijk, maar pragmatisch gezien niet.
Dit soort wandaden/wanprestaties komt nou eenmaal voor en daar kan/moet je rekening mee houden.
En niet iedereen houdt er rekening mee (je hebt altijd mensen die proberen zo laat mogelijk aanwezig te zijn), dus als je zelf op tijd aanwezig bent zit je niet bij de groep laatkomers die bij overboeking een probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
AirTransat biedt inderdaad Club Class, maar het ticket zelf was al aardig aan de prijs (€900) en aangezien ik een lange vriend heb die bij de nooduitgang wil zitten kwam er nog €48 per vlucht bij voor een ruimere stoel. Vind ik persoonlijk al erg duur dus geen extra upgrades meer :)

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 11-07-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aghanim schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:03:
AirTransat biedt inderdaad Club Class, maar het ticket zelf was al aardig aan de prijs (€900) en aangezien ik een lange vriend heb die bij de nooduitgang wil zitten kwam er nog €48 per vlucht bij voor een ruimere stoel. Vind ik persoonlijk al erg duur dus geen extra upgrades meer :)
Ik hou niet van vliegen en om eerlijk te zijn heb ik een leeftijd bereikt waar ik bereid ben te betalen voor luxe (en het me kan veroorloven) ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Voor zo'n lange vlucht zou ik gewoon die 3 uur aanhouden. Je bent toch al lang onderweg, dus uurtje extra kan er ook nog wel bij ;) . Al zit je in de praktijk idd wel het grootste deel van de tijd te wachten....

Bij korte vluchtjes met Easyjet kun je wel wat kleinere marges nemen. Gate opent dan vaak pas 30 minuten voor vertrek (en wordt dan ook pas bekend gemaakt). Als je er dus dan maar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik ben onlangs naar Calgary gevlogen en terug vanuit Vancouver met Air Transat. Op de terugvlucht kreeg ik gelukkig al een plek bij de nooduitgang, dat kon ik wel waarderen met m'n 1.91meter.
De heenvlucht zat helemaal vol, maar de terugvlucht was niet helemaal vol.
Wel was ik op tijd in Vancouver voor het inchecken (3,5 uur vantevoren), maar het inchecken heeft bij elkaar toch zo'n uur geduurd (terwijl het vliegtuig niet vol zat!). Hou voor de zekerheid dus maar gewoon die 3 uur aan die men op heeft gegeven, dan komt het altijd goed.
Gewoon je laptop tevoorschijn toveren of een boek lezen en de tijd vliegt voorbij.

Overigens ben ik erg tevreden over Air Transat, ik had de service minder verwacht voor een budgetmaatschappij.
Air Transat heeft geen online check in systeem, dus je kunt alleen maar bij de balie inchecken.
Ik vind je ticket wel aardig aan de prijs overigens, ik heb iets van €730,- betaald geloof ik terwijl Calgary en Vancouver toch echt wel een stuk verder liggen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1