Toon posts:

ff paar korte vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Zoals velen wilde ik m’n cpu overclocken.
Dus heb in de handleiding van mijn mobo, het internet,in de search naar info gezocht en dit heeft me verder geholpen.
Heb net voor het eerst de fsb van 100 naar 105 verhoogd en zo M’n systeem met 40 mhz overgeclockt van 800 mhz naar 840.
Nou heb ik gezien dat hij max tot 132 kan. Dus dat zou betekenen
8*125=1000!!! (heb ook gelezen dat je iets onder het max. moet gaan zitten). Maar nu heb ik ook gezien dat de multiplier tot 12.5
kan worden verhoogd in de bios. En de vcore van 3.3 naar 3.45.
Nou zijn mijn vragen?

1) Ik heb in de search gezien dat de multiplier niet altijd hoger
Hoeft te worden als je hem in de bios verhoogd. Dus de vraag is
Waar ligt het hardwarematige maximumvan mijn cpu/mobo??
2) Wat is een veilige cpu temperatuur?????
3) Wat is een goed progje om die temp. In de gaten te houden en
Eventueel een waarschuwing te krijgen als hij te hoog oploopt???
Er zat een standaard progje bij mijn mobo maar die geeft alleen de temp
Op een bepaald moment weer. En ik zou graag een hele serie van metingen
Hebben tijdens het spelen van een spel, zodat de cpu flink moet werken. Weet
Iemand hier een progje voor???

Mijn systeem:
Duron 800
Msi k7tPro2(MS-6330)
133 mhz geheugen
geforce 2 mx

bvd,

Verwijderd

Topicstarter
heb al een progje gevonden nl. mbm 5.0
werkt alleen nog niet met temp. metingen.
niemand een antwoord op de andere vragen???

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vraag 1)

Je weet nooit van tevoren hoe hoog een chip of mobo kan- gewoon proberen is de regel. Je hoeft niet al te veel zorgen te maken over het gevaar voor je chips. Die komt niet van het overclocken op zich, maar van de verhoogde temperatuur. Als je maar zorgt dat de temperatuur onder de 55C blijft, hoef je weinig te vrezen wat je verder dan ook doet.

De MSI K7T-Pro2 kan met z'n FSB volgens BIOS misschien tot 134, maar in praktijk is het bijna nooit boven de 110 stabiel te krijgen. Verhoog gewoon in stappen van 1 MHz en kijk wanneer de problemen beginnen. Dan een stapje terug.

De multiplier kan naar hartelust (tussen 6 en 12.5) ingesteld worden zodra je de Duron geunlocked hebt. Hiervoor moeten de L1 bruggen verbonden worden (1001 manieren om het te doen, al is HB potlood het populairst). Zie voor meer info de search- hier zijn boekenkasten over volgeschreven.

Een Duron 800 zal in de meeste gevallen rond de GHz uitkomen, maar de enige zekerheid die je hebt is die van de fabrikant, nl dat hij op 800 draait. Als je de maximale FSB gevonden hebt, per 0.5 de multiplier opschroeven tot er problemen komen. Dan heb je je max ongeveer gevonden op die voltage. Vervolgens voltage omhoog temperatuur controleren en nog 0.5 multiplier erbij. Ga zo door tot de temperatuur gevaarlijk begint te worden (55C of hoger) of dat het verhogen van de voltage (Vcore) geen effect meer heeft. Dan zit je echt op de max voor je huidige config.

Overigens weet ik zeker dat je dit in de search had moeten kunnen vinden, want het is de zoveelste keer dat ik het schrijf (alleen ligt de search zo :(vaak op z'n gat dat ik het nog maar een keer uit vriendelijkheid zeg)

Oslik, blyat! Oslik!

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Nou heb ik gezien dat hij max tot 132 kan. Dus dat zou betekenen 8*125=1000!!! (heb ook gelezen dat je iets onder het max. moet gaan zitten).
Huh? Waar heb je gelezen dat wat tot max 132 kan? Je FSB? Dat ligt weer aan de rest van je hardware (mobo/geheugen/hd/etc).
Maar nu heb ik ook gezien dat de multiplier tot 12.5 kan worden verhoogd in de bios.
De multiplier is loched bij een P3. Dat betekent dat je 'm in de BIOS wel kan verhogen, maar dat de cpu er zich daar niets van aan trekt. De enige manier om een P3 te overklokken, is de FSB te verhogen. [edit]Hmz... had je nou bij die edit je systeem erbij gezet? Een Duron valt idd wel te unlocken zodat je de multiplier kan aanpassen. Dit alles volgens de bekende potlood methode
En de vcore van 3.3 naar 3.45.
Soms moet je je cpu meer volt geven naar mate je verder overklokt. [edit] Overbodig geworden
1) Ik heb in de search gezien dat de multiplier niet altijd hoger
Hoeft te worden als je hem in de bios verhoogd. Dus de vraag is
Waar ligt het hardwarematige maximumvan mijn cpu/mobo??
Je multiplier is gewoon locked in de cpu, daar alt niets aan te doen. Je mobo kan waarschijnlijk wel hoger, maar je cpu trekt zich er niets van aan. [edit] Behalve dus als je 'm unlocked mbv een potlood.
2) Wat is een veilige cpu temperatuur?????
Ligt aan de cpu, maar in het algemeen is tussen de 50 en 60 graden stressed nog net te doen.
3) Wat is een goed progje om die temp. In de gaten te houden en
Eventueel een waarschuwing te krijgen als hij te hoog oploopt???
Er zat een standaard progje bij mijn mobo maar die geeft alleen de temp
Op een bepaald moment weer. En ik zou graag een hele serie van metingen
Hebben tijdens het spelen van een spel, zodat de cpu flink moet werken. Weet
Iemand hier een progje voor???
MBM is volgens mij wel een goed progje. Kan iig ook logs bijhouden.

[edit] Ej! wtf? waarom werken m'n quotes niet? [edit2] Oeps..... slashes de verkeerde kant op.

• SJR

SJR

Aaaargh..... Fuck GoT...

Dubbelpost

Verwijderd

Topicstarter
dion thnx, was er al achter dat dat naar 125 niks werd, bij 110 starte windows al niet meer, zit nu op 106 met een temp van gem 37C.
Dat van die potloodstreepjes heb ik inderdaad ook gelezen bij tomshardware maar vond het toch een beetje ingewikkeld/gevaarlijk.
Aan sjr, hoe kom je d'r bij dat ik een p3 heb?? er staat duron 800.
MBM5.0 had ik al, werkt nu ook, stond een post eronder.
Het max. van 132 vond ik in de bios waar ik waarden tussen de 100 en 132 kon instellen. Voor de rest bedankt.

• SJR

SJR

Op maandag 19 maart 2001 16:30 schreef ikweethetechtnietmeer het volgende:
Aan sjr, hoe kom je d'r bij dat ik een p3 heb?? er staat duron 800.
MBM5.0 had ik al, werkt nu ook, stond een post eronder.
Errmm.... tja... ik was in 2 soortgelijke topics tegelijk aan het replyen, vandaar dat ik wat dingen door elkaar haalde.

Verwijderd

die potlood streepjes zijn heel makkelijk te doen ( je moet wel de multi player kunnen instellen op je moederbord anders heb je er niks aan
gewoon potlood streepje over de l1 heen zetten ( niet alles in kleuren natuurlijk)
ik heb er een bruinzeel hb potlood voor gebruikt

en dan nog een tip als je gaat gummen daarna net een heel ligt voctig doekje schoon maken anders kan je er niet meer over heen tekenen

Verwijderd

Topicstarter
oke,
de max fsb is dus 108, hoger start windows niet meer op bij een gem. temp van 39C.
ga toch maar eens met die multiplier beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
oke, had de post van road runner nog niet gezien, ik ga dus nog ff niet beginnen hahaha nog ff uitzoeken wat die multi layer is.
trouwens iemand een goed bech progje, omdat de snelheidwinsten goed te vergelijken ( liefst een klein progje, trage verbinding namelijk)

Verwijderd

temp kan makkelijk tot 60º begin daarboven maar over extra koeling te denken.

Verwijderd

Topicstarter
heb al een proggie gevonden, sisoft sandra 2001.
roadrunner bedoel je niet de multiplier????
Moet je die ook nog op het mobo instellen?

• SJR

SJR

Op maandag 19 maart 2001 16:43 schreef roadrunner het volgende:
multi player
ROFLOL! :):D:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch de streepjes gaan aanbrengen.
Moet ik verder nog wat doen of niet???
Iemand een duidelijk plaatje toevallig van een duron 800. Heb de search gebruikt (als ie het doet) en bij tomshardware gekeken maar snap het eigenlijk nog niet echt. ook bij overclockers.com maar te onoverzichtelijk kon niks fatsoenlijks vinden.

Verwijderd

Topicstarter
heb net in de search dit plaatje gevonden.
Hoef ik alleen die 8 puntjes met elkaar te verbinden????
Moet ik daarna nog iets veranderen op mijn mobo/cpu???
Pagina: 1