[Dell Vostro 1700] backlight hapert en valt uit

Pagina: 1
Acties:

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Hallo,

Sinds enige tijd (een week of 10) flikkerde de backlight van mijn Vostro 1700 notebook. Op zich is dat best wel irritant, maar omdat de laptop van oktober 2007 is had ik besloten er maar mee te leren leven. Bovendien was het niet continue maar steeds een paar minuten en dan weer uren niet.

Maar blijkbaar was het flikkeren een voorbode, want sinds eergisteren valt de backlight na wat flikkeren zelfs volledig uit. De LCD zelf geeft dan nog steeds beeld en de laptop werkt verder prima, maar zonder backlight kijkt het toch best moeilijk. :P

Wat ik tot dusver heb gedaan en heb ontdekt;

* De stand (open/dicht) van het scherm is niet van invloed op het probleem
* De laptop functioneert verder naar behoren
* Als ik de lichtintensiteit van de backlight terugschroef naar ca. 80% dan flikkert hij niet meer en lijkt hij ook niet meer uit te vallen.
* Ik heb het plastic kapje boven het toetsenbord verwijderd en de LCD kabel losgehad (dan valt het beeld geheel uit) en weer vastgemaakt. dat maakte geen verschil.
* Als het backlight is uitgevallen en ik schakel de laptop naar de stanby stand en daarna weer naar de gebruikstand, dan werkt de backlight weer. Maar als ik dan op 100% lichtsterkte wil werken is dat van korte duur.

De verdere specs van de laptop zijn;

17" WUXGA LCD met TrueLife
256 MB Nvidia 8600M GT

Omdat het verder nog een fijne laptop is zou ik het probleem graag verhelpen. (mits de kosten in verhouding staan tot de waarde natuurlijk) Maar dan wil ik graag wel eerst uitvogelen wat het probleem is of kan zijn. Wie-o-wie kan mij helpen ? :) ;w

[ Voor 0% gewijzigd door Badderbeest op 10-07-2011 12:10 . Reden: typo's ]

De enige echte

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:26
* Als ik de lichtintensiteit van de backlight terugschroef naar ca. 80% dan flikkert hij niet meer en lijkt hij ook niet meer uit te vallen

Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing als je kan accepteren dat de helderheid op 80% staat ;) Weet niet of dit acceptabel is voor je, dus dat moet je zelf uitvinden.

• Badderbeest
  • Nu online

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
K1pje schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:02:
* Als ik de lichtintensiteit van de backlight terugschroef naar ca. 80% dan flikkert hij niet meer en lijkt hij ook niet meer uit te vallen

Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing als je kan accepteren dat de helderheid op 80% staat ;) Weet niet of dit acceptabel is voor je, dus dat moet je zelf uitvinden.
Dat is natuurlijk zo, maar aangezien het eerst flikkeren werd bij 100% en daarna uitvallen bij 100% ben ik bang dat het steeds verder zal verslechteren. En dat het flikkeren straks dus ook op 80% zal beginnen. Angst is een slechte raadgever..... maar toch :P

En verder is het een mooi scherm van Dell, maar het is bovendien een hevig glanzend scherm. Die verminderde lichtintensiteit is een flink gemis om op een comfortabele manier beelden te kunnen bekijken op dit specifieke scherm.

[ Voor 14% gewijzigd door Badderbeest op 11-07-2011 10:14 . Reden: aanvulling ]

De enige echte

• Badderbeest
  • Nu online

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
En inderdaad,

vandaag is de backlight ook bij lagere lichtsterktes niet meer gemotiveerd om zijn werk te doen. :'(

any sugestions ?

De enige echte

• Badderbeest
  • Nu online

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Het probleem is er nog steeds... Weet er dan niemand te vertellen welk onderdeeltje ik moet vervangen ?

:'(

De enige echte

• Badderbeest
  • Nu online

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Ik vermoed dat de Inverter problemen geeft, dus vandaag heb ik mn laptop uit elkaar geschroefd, het onderdeelnummer van de inverter opgeschreven (aan de inverter is visueel niets te zien) ik zal nu een inverter bestellen en hem vervangen.

Verder is het me opgevallen dat de laptop vreemde geluiden maakt als ik de backlight op 100% zet. eerst een hoog geluid (klinkt een beetje als cpu whining maar dan wat harder en dan een soort sissende tik als het scherm weer uitvalt.

Zijn er meer mensen die aan de inverter denken ?

Ik zal mijn bevindingen na het vervangen van de inverter hier posten.

p.s. Jammer dat er maar één tweaker heeft gereageerd op dit onderwerp.

De enige echte

• Badderbeest
  • Nu online

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Het heeft even geduurd, maar bij deze de beschrijving van mijn bevindingen na het vervangen van de inverter;

Vandaag heb ik de inverter vervangen en inderdaad; het probleem is verholpen. Mijn scherm draait nu al weer een paar uurtjes op 100% lichtsterkte, het flikkeren van de backlight is gestopt en ook het geluid dat de defecte inverter maakte is als sneeuw voor de zon verdwenen. Totale kosten; € 17,- :)

Voor iedereen die hetzelfde probleem (denkt te hebben) heeft; Het vervangen van de inverter is mits je er even de tijd voor neemt en in ieder geval bij de vostro 1700 niet zo moeilijk. Iedereen met wat geduld en handige en voorzichtige vingers kan het. Ik had geen ander gereedschap nodig dan een kleine (PH1) schroevendraaier.

Een goede start is het halve werk, en Dell helpt je aan die solide basis. Op de website van Dell staat een goede en duidelijke stap-voor-stap beschrijving hoe je je laptop kunt demonteren en in welke volgorde je dat moet doen. Voor De Vostro 1700 vind je die hier; http://support.euro.dell..../SM/display.htm#wp1181086

Ik heb hem eerst een keer open gemaakt en de inverter blootgelegd om de productid van de defecte inverter vast te stellen. Daarna heb ik pas gezocht op internet naar een vervangend exemplaar. Ik wilde voorkomen dat ik de verkeerde zou bestellen. In de Vostro 1700 (met WUXGA scherm) hoort een inverter met de code K08I030.01/03.

De inverter heb ik via E-bay besteld bij een bedrijfje (PCFX uit Engeland) hij koste een schijntje, € 17,- inclusief verzendkosten. Inmiddels was het de tweede keer dat ik het scherm demonteerde en remonteerde was ik met 45 minuten en zonder gebruikshandleiding weer klaar.

De operatie was een succes en ik kan het iedereen die het zichzelf wel toevertrouwd om zijn/haar laptop open te schroeven ten zeerste aan.

Ik hoop dat mensen die na mij komen en zoeken naar een oplossing voor hun probleem met mogelijk dezelfde oorzaak als in mijn laptop hier iets aan hebben. Ik kon namelijk niet echt duidelijke oplossingen vinden.

:z

De enige echte

Pagina: 1