Vraag over RGB Kabel, met mijn nieuwe Monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 23:47
Ik heb gister mijn nieuwe Samsung Syncmaster 2443BW binnen gekregen,
En mijn eerste indruk van de monitor is zeer goed.
Nu wilde ik de monitor gister aansluiten via de mee geleverde DVI Kabel,
alleen die was te kort, dus toen heb ik een RGB Kabel gebruikt naar mijn PC toe.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende, mijn Monitor geeft aan dat hij een analoog singaal binnen krijgt,
Ik heb liever een digitaal signaal, heeft dit met de kabel te maken ? of heb ik ergens een setting gemist.

Ben al aan het googlen geweest, maar zag geen duidelijk antwoord.
Mijn andere monitor die ik hier heb staan is via DVI aangesloten,
En die krijgt wel een digitaal signaal binnen.

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-02 15:40
RGB is analoog, DVI is digitaal.

Dus het ligt aan de kabel inderdaad. :)

Langere DVI kabel kopen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een RGBkabel? Bedoel je gewoon een VGAkabel (DSUB) of heb je er iets anders vaag tussengeknoopt?

en als je een digitaal signaal wilt zul je een DVI of HDMI kabel moeten gaan gebruiken, die zijn digitaal.

• KunDun
ThinClientQ schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:47:
RGB is analoog, DVI is digitaal.

Dus het ligt aan de kabel inderdaad. :)

Langere DVI kabel kopen!
Dat dacht ik al, dan maar even een langere DVI Kabel kopen.
Even kijken welke ik moet hebben dan, want zag een aantal verschillende.
Als ik zo de pinnen tel, zijn het er 19 inclusief de wat langere pin als je begrijpt wat ik bedoel :+

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zie je kwaliteitsverschil dan met de vga kabel of zit het er dan hetzelfde uit ?

als je het verschil niet ziet heb je nou niet echt per se een digitale kabel nodig

Iperf

• KunDun
fish schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:52:
Zie je kwaliteitsverschil dan met de vga kabel of zit het er dan hetzelfde uit ?

als je het verschil niet ziet heb je nou niet echt per se een digitale kabel nodig
Dat is een goede vraag dat weet ik niet, zal ik eens moeten bekijken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

KunDun schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:50:
[...]

Dat dacht ik al, dan maar even een langere DVI Kabel kopen.
Even kijken welke ik moet hebben dan, want zag een aantal verschillende.
Als ik zo de pinnen tel, zijn het er 19 inclusief de wat langere pin als je begrijpt wat ik bedoel :+
Pinnen tellen is nergens voor nodig. Kijk gewoon wat voor type kabel je nodig hebt (waarschijnlijk DVI-D) en koop een kabel met die specs :)

• Nielson
  • Laatst online: 21:26
En of je single -of dual link DVI nodig hebt, maar volgens wiki kan de resolutie van je monitor (1920x1200) bij 60Hz in principe nog over single link, en kan er verder in je handleiding ook niet veel over vinden.

Verwijderd

Mijn (relatief goede) ogen nemen geen verschil waar tussen DVI en VGA. Als dit voor jou ook geldt zou ik de VGA kabel gewoon laten zitten.

Verwijderd

Hij heeft een RGB kabel er tussen zitten mensen, dat is Component.
Die kan full HD uitsturen via analoge kabels :)

Single link kan dit prima af, pas bij >1920x1200 resoluties ga je dual link nodig hebben. Dus lekker laten zitten, of een DVI kabeltje halen. Whatever floats your boat.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2011 12:20 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:20:
Hij heeft een RGB kabel er tussen zitten mensen, dat is Component.
Die kan full HD uitsturen via analoge kabels :)

Single link kan dit prima af, pas bij >1920x1200 resoluties ga je dual link nodig hebben. Dus lekker laten zitten, of een DVI kabeltje halen. Whatever floats your boat.
Rgb is geen, nogmaals, geen component
Technische details

YPbPr-signalen worden als volgt wiskundig afgeleid van de originele RGB (rood, groen, blauw) bronsignalen.
YPbPr omzetting van R'G'B'
====================================================
Y' = Kr * R' + (1 - Kr - Kb) * G' + Kb * B'
Pb = 0.5 * (B' - Y') / (1 -)
Pr = 0.5 * (R' - Y') / (1 - Kr)
......... Kb...........................................
R', G', B' in [0; 1]
Y' in [0; 1]
Pb in [-0.5; 0.5]
Pr in [-0.5; 0.5]

Waarbij Kr en Kb afhankelijk zijn van het RGB kleurengamma. In het (standaard voor televisies) kleurengamma van ITU-R BT.601 geldt het volgende:

Kb = 0.114 Kr = 0.299

Hier stelt men de RGB kleurwaardes voor als een getal dat ligt tussen 0 en 1.

Component video kan worden gebruikt voor verschillende resoluties gaande van 480i, 480p tot en met 1080i en 1080p[1].

Verschil met YCbCr

YCbCr staat gedefinieerd in de ITU-601 standaard en wordt gebruikt voor digitale component video. Hetzelfde kleurenspectrum wordt gebruikt bij analoge component video en heet YPbPr. Het verschil is dat het videoapparaat de video opslaat en verwerkt in het YCbCr formaat, maar het wordt doorgestuurd in het YPbPr formaat. De term YCbCr wordt dikwijls voor beide methoden gebruikt. Sommige professionele videoapparatuur kan wel met YCbCr worden aangesloten, dit gebeurt dan met een enkelvoudige kabel, in tegenstelling tot YPbPr waarbij er drie RCA-kabels gebruikt worden voor de Y, Pb en Pr component.

YCbCr is digitaal

MPEG compressie, gebruikt in dvd's, digitale televisie en Video-cd's wordt gecodeerd in YCbCr en digitale camcorders (MiniDV, DV, Digital Betacam, etc.) sturen YCbCr door via een digitale kabel zoals FireWire of SDI.

YPbPr is analoog

YPbPr is de analoge tegenhanger van YCbCr. Het gebruikt een verbinding die bestaat uit drie kabels in tegenstelling tot YCbCr dat slechts één kabel gebruikt. YPbPr wordt vooral gebruikt als verbinding tussen videospelers en televisietoestellen.

[ Voor 67% gewijzigd door Fish op 10-07-2011 12:25 ]

Iperf

Verwijderd

Die monitor staat hier ook al een aantal jaren. Daar zit geen component aansluiting op. TS bedoelt dus VGA.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vga heeft bevat wel weer de componenten r,g en b dus in feite heeft die wel gelijk. maar een vga kabel heeft wel iets meer aan boord. het maakt de zaak niet duidelijker idd

he je avatar doet het weer :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 10-07-2011 13:00 ]

Iperf

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:17:
Mijn (relatief goede) ogen nemen geen verschil waar tussen DVI en VGA. Als dit voor jou ook geldt zou ik de VGA kabel gewoon laten zitten.
Dat verschilt uiteraard per gebruikte videokaart en monitor... daar kan je echt niet zomaar klakkeloos vanuit gaan. Mijn monitor geeft bijvoorbeeld verschrikkelijk beeld via de analoge aansluiting.

• Nielson
  • Laatst online: 21:26
fish schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:35:
Vga heeft bevat wel weer de componenten r,g en b dus in feite heeft die wel gelijk. maar een vga kabel heeft wel iets meer aan boord. het maakt de zaak niet duidelijker idd
Plus dat Samsung het op hun site en handleiding zelf ook over Analoge RGB heeft:
RGB IN
Connect the D-sub cable to the 15-pin, RGB IN port on the back of your monitor.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MicGlou schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:44:
[...]

Dat verschilt uiteraard per gebruikte videokaart en monitor... daar kan je echt niet zomaar klakkeloos vanuit gaan. Mijn monitor geeft bijvoorbeeld verschrikkelijk beeld via de analoge aansluiting.
Vergeet de kwaliteit van de kabels niet, er bestaan echt dramatische vga kabels.

Iperf

Verwijderd

Het antwoord is gewoon heel simpel: deze monitor heeft geen Component aansluitingen, enkel VGA en DVI.

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het nut van dit topic ontgaat mij geheel. De TS heeft een 2443BW, die heeft alleen VGA en DVI. Aangezien de monitor een analoog signaal binnenkrijgt moet dat dan dus wel VGA zijn. Als het werkt en je goed beeld krijgt: lekker laten zitten, zo niet: langere DVI kabel kopen. It's that easy...

Hier gaat een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.