Mini ITX moederbord overzetten naar normale kast?

Pagina: 1
Acties:

• MugiSNK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-11-2024
Hey Tweakers,

Ik gebruik een Acer Aspire AX3400, had ik begin dit jaar nog een Sapphire HD5570 in gezet. Opzich wel een goeie desktop. Ik ga bijna aan mijn opleiding ICT en Mediavormgeving beginnen, daarvoor moet je over een laptop en een snelle PC beschikken. Ik zou dan waarschijnlijk mijn PC moeten upgraden, maar dat wilt niet echt lukken sinds het een mini-itx is.

Mijn vraag is dus of het een goed idee is om mijn huidige mobo over te zetten naar een andere kast.
Met mijn huidige PSU die maar 220W levert, kan ik dan niets meer upgraden. Dus dan zou ik ook een nieuwe voeding erin laten bouwen. Dan kan ik een snellere processor, betere videokaart etc. erin zetten.
Zodanig kan ik dan ook wel een beetje gamen, Bad Company 2 bijvoorbeeld. Welke singe-slot videokaarten zullen een beetje werken voor games? Ik heb 1 16x PCI-E op mijn mobo, kan een niet single slot er dan ook op werken?

To long; Didn't read: Is het een goed idee om een mini itx over te zetten naar een kast van normale grootte, zodat ik nog meer kan upgraden?

Bedankt

Verwijderd

Kan je niet gewoon een normale atx-moederbordje kopen.
Krijg je wat meer gemak met uitbreiden en inbouwen!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb een mini atx, met een intel 2500K en een R6870, en ik kan wel zeggen dat ik daarmee een high end gamebak heb.

• MugiSNK
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:07:
Kan je niet gewoon een normale atx-moederbordje kopen.
Krijg je wat meer gemak met uitbreiden en inbouwen!
Dat is waar. Maar ik heb deze PC pas 8 maanden. En ik ben nogal gelimiteerd qua geld.

• MugiSNK
Reepje schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:09:
Ik heb een mini atx, met een intel 2500K en een R6870, en ik kan wel zeggen dat ik daarmee een high end gamebak heb.
Dat is nogal flink. Dat wil ik ook wel, alleen zit ik met een 220W voeding en een te kleine kast. Past maar net een HD5570 in.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
Mechanisch past het (schroefgaten van een mini-ITX bord komen overeen met de ATX standaard);

Nadeel is natuurlijk dat een mini-ITX bordje niet heel veel uitbreidingsmogelijkheden heeft (weinig geheugensloten of PCIe sloten).

Verder even opletten wat de maximale TDP is die het bordje aankan, de spanningsregulator voor de CPU is wellicht niet ontworpen voor de zwaarste desktop processors.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 16:02

ResuCigam

BOFH

Kijk ook even of je bordje geen speciale flatcabel gebruikt voor de frontpanel aansluitingen zoals power/reset/audio/usb in plaats van de standaard connectoren.

We do what we must because we can.

• MugiSNK
vanaalten schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:17:
Mechanisch past het (schroefgaten van een mini-ITX bord komen overeen met de ATX standaard);

Nadeel is natuurlijk dat een mini-ITX bordje niet heel veel uitbreidingsmogelijkheden heeft (weinig geheugensloten of PCIe sloten).

Verder even opletten wat de maximale TDP is die het bordje aankan, de spanningsregulator voor de CPU is wellicht niet ontworpen voor de zwaarste desktop processors.
Ben ook niet plan om bijvoorbeeld een i7 te nemen of zo, gewoon een quad-core. Een Ahtlon x4 misschien?
Ik ga mijn PC wel ff langs de ICT-Traders brengen. Dan laat ik ze mijn PC even nakijken om te zien wat er allemaal mee gedaan kan worden.

Edit: Anders gewoon een grotere mini atx/itx kast? Dat lijkt mij wat beter, zolang er ruimte is voor een wat betere videokaart.

[ Voor 8% gewijzigd door MugiSNK op 10-07-2011 09:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mini ATX bestaat niet, dus dat is geen formfactor waar je rekening mee moet houden.

Een dualslot kaart kun je prima gebruiken, zolang die maar in je kast past.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Zou je niet eerst eens beoordelen of je wel een upgrade nodig hebt? Wat je nu hebt zijn al hele prima specs voor de meeste taken die je ertegenaan gooit. Een betere videokaart zal je niet helpen, behalve als je GPU computing of zware gaming op hoge resoluties gaat doen. Een betere CPU gaat je enkel helpen met videorendering. Volgens mij voldoet jouw computer gewoon voor nog een hele lange tijd.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 16:18
Je kunt een ATX kast kopen met 4-500 Watt voeding, kost je 80-100 euro. Een simpele gamerskaart kost je ook 100 euro. Dan ga je al aardig richting het aanschaf bedrag van je Acer?
Processor vervangen op een Acer moet je niet doen, tenzij je zeker weet dat ie ondersteund wordt.(BIOS, stroomvoorziening) Garantie wordt lastig als er iets kapot gaat.

De Acer volstoppen met geheugen is waarschijnlijk de goedkoopste manier om de machine zo snel mogelijk te krijgen. Renderen van grafisch werk voor je studie wordt dan alleen gelimiteerd door je cpu. Ik zeg niet dat je niet mag gamen, het wordt met verbouwen van je huidige desktop waarschijnlijk een prijzige aangelegenheid. :)

• MugiSNK
Terw_Dan schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:51:
mini ATX bestaat niet, dus dat is geen formfactor waar je rekening mee moet houden.

Een dualslot kaart kun je prima gebruiken, zolang die maar in je kast past.
Ik ben niet bekend met atx, itx en die richting.

Wat raden jullie aan?

• MugiSNK
biomass schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:54:
Je kunt een ATX kast kopen met 4-500 Watt voeding, kost je 80-100 euro. Een simpele gamerskaart kost je ook 100 euro. Dan ga je al aardig richting het aanschaf bedrag van je Acer?
Processor vervangen op een Acer moet je niet doen, tenzij je zeker weet dat ie ondersteund wordt.(BIOS, stroomvoorziening) Garantie wordt lastig als er iets kapot gaat.

De Acer volstoppen met geheugen is waarschijnlijk de goedkoopste manier om de machine zo snel mogelijk te krijgen. Renderen van grafisch werk voor je studie wordt dan alleen gelimiteerd door je cpu. Ik zeg niet dat je niet mag gamen, het wordt met verbouwen van je huidige desktop waarschijnlijk een prijzige aangelegenheid. :)
Dat is dan denk ik wel het enige dat ik wil upgraden. Nieuwe kast, nieuwe videokaart, iets meer geheugen omdat ik ook video editing ga doen, vandaar dus ook die videokaart.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:31

Croga

The Unreasonable Man

Zoals al gezegd; de vraag is of je überhaupt een upgrade nodig hebt. De hardware die je hebt is nog best aardig up to date.

Ofwel: Ik raad aan gewoon te proberen wat je huidige systeem doet. Mocht dat nou écht niet snel genoeg zijn dan zou ik de Acer verkopen en een nieuw systeem from scratch opzetten. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan te proberen het Acer moederbord in een andere kast te verwerken.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-02 17:47

Sorbo

Uw hulp in huis!

In je acer zit nu dus een multicore AMD processor (?), een HD5570 en 2 of 4gb geheugen (?), als ik het goed heb? Dat is ruim voldoende om de tools te draaien die je voor je studie nodig hebt.

Mocht je toch tekort komen (en dat zou dan alleen in verwerkingssnelheid kunnen zitten), dan is een paar gb's aan RAM erbij de beste optie, de rest van je hardware voldoet prima :) Tenminste, bij ICT en Mediavormgeving ga ik vooral uit van photoshop + word + powerpoint, of ga je ook dingen als videobewerking, 3D modeling en dat soort taken doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MugiSNK schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:57:
[...]

Ik ben niet bekend met atx, itx en die richting.
Wikipedia: ATX
Wikipedia: Mini-ITX

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Croga schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:00:
[...]

Zoals al gezegd; de vraag is of je überhaupt een upgrade nodig hebt. De hardware die je hebt is nog best aardig up to date.

Ofwel: Ik raad aan gewoon te proberen wat je huidige systeem doet. Mocht dat nou écht niet snel genoeg zijn dan zou ik de Acer verkopen en een nieuw systeem from scratch opzetten. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan te proberen het Acer moederbord in een andere kast te verwerken.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Bedenk ook dat je voor je huidige systeem toch nog een leuk prijsje kan krijgen. Dan zet je de budget BBG gamesysteem inelkaar voor 365 euro (trek daarvan af wat je voor je Acer krijgt), en je hebt alle mogelijke uitbreidingsmogelijkheden (wat voor die Acer MB niet geldt).

• MugiSNK
Sorbo schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:08:
In je acer zit nu dus een multicore AMD processor (?), een HD5570 en 2 of 4gb geheugen (?), als ik het goed heb? Dat is ruim voldoende om de tools te draaien die je voor je studie nodig hebt.

Mocht je toch tekort komen (en dat zou dan alleen in verwerkingssnelheid kunnen zitten), dan is een paar gb's aan RAM erbij de beste optie, de rest van je hardware voldoet prima :) Tenminste, bij ICT en Mediavormgeving ga ik vooral uit van photoshop + word + powerpoint, of ga je ook dingen als videobewerking, 3D modeling en dat soort taken doen?
Voor mijn studie is het wel goed. Ik had het even gevraagd en ik kom over de minimale eisen. Toch zou ik wat meer uitbreidings vermogen willen hebben. Misschien alleen een nieuwe videokaart.

EDIT: Ben er net ook achter gekomen dat mijn computer snel overhit.

[ Voor 4% gewijzigd door MugiSNK op 12-07-2011 01:52 ]

Pagina: 1