Toon posts:

Het succes van Apple: help mee aan onderzoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjoerdt2
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-11-2011
Voor mijn scriptie-onderzoek naar de effectiviteit van advertenties voor mobieltjes ben ik dringend op zoek naar respondenten en dan met name (mede-)iPhonebezitters. In totaal heb ik zo'n 100 respondenten nodig, vandaar dat ik wel wat hulp kan gebruiken.

Voor mijn onderzoekje hoef je alleen naar een advertentie te kijken en er daarna vragen over te beantwoorden. In totaal duurt het maar 7-8 minuten en je kunt er ook nog kans mee maken op een iPod. Doe dus mee door onderstaand onderzoek in te vullen:

tinyurl.com/OnderzoekE

Alvast heel erg bedankt voor je hulp!

Wat voor mij overigens een inspiratiebron is geweest voor dit onderzoek, is het feit dat Apple zo weinig reclame lijkt te maken voor haar producten. Elk ander merk lijkt reclame nodig te hebben om haar producten aan de man te krijgen. Waarom Apple niet? Wellicht is dat maar meteen een goed begin van een discussie ;)

[modbreak]Met toestemming van de APL crew[/modbreak]

[Voor 8% gewijzigd door sjoerdt2 op 12-07-2011 13:11. Reden: Maximum aantal respondenten in Versie A,B en C bereikt :)]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Deze enquete kan sneller ingevuld worden als je niet zoveel vragen dubbel zou stellen. Ik denk dat ik 4 of 5x heb geantwoord dat ik als 't even kan niet van merk switch. Of doe je dat om te testen of mensen vaak van antwoord wisselen? :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06-12 23:18

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Inderdaad wel een paar keer dezelfde vragen.. Maar hij is ingevuld

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:38

Exirion

Gadgetfetisjist

CyBeR schreef op zondag 10 juli 2011 @ 01:05:
Deze enquete kan sneller ingevuld worden als je niet zoveel vragen dubbel zou stellen. Ik denk dat ik 4 of 5x heb geantwoord dat ik als 't even kan niet van merk switch. Of doe je dat om te testen of mensen vaak van antwoord wisselen? :P
Enquetes horen altijd vragen meerdere keren in iets andere bewoordingen te herhalen om de resultaten betrouwbaarder te maken ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Exirion schreef op zondag 10 juli 2011 @ 01:20:
[...]

Enquetes horen altijd vragen meerdere keren in iets andere bewoordingen te herhalen om de resultaten betrouwbaarder te maken ;)
Ja, maar dit was nogal opvallend ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 13:38

Exirion

Gadgetfetisjist

CyBeR schreef op zondag 10 juli 2011 @ 01:25:
Ja, maar dit was nogal opvallend ;)
Dat is het meestal :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Code-X
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 05-12 13:24
Exirion schreef op zondag 10 juli 2011 @ 01:20:
[...]

Klopt, al vond ik dat de controlevragen bij deze enquete nogal overduidelijk hetzelfde waren. Je hoort ze op subtielere wijze te laten verschillen. :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 04-12 21:21
Ingevuld! Veel succes met je scriptie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ingevuld, ben benieuwd naar de resultaten. Overigens had ik ook als ik geen iPhone had die poster als zeer negatief beoordeeld, is dat een echt product?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjoerdt2
Iedereen die het onderzoek tot nu toe heeft ingevuld heel erg bedankt!
Inmiddels zijn de reacties zo enorm, dat het maximum aantal respondenten in een van de versies al is bereikt :)
Ik heb dus even de link aangepast, maar invullen mag nog steeds.

Nog even over de controlevragen: ik heb een bestaande schaal gebruikt zonder items te verwijderen. Excuses als het wat eentonig overkomt.

@ sebastius
Als ik mijn resultaten binnen heb, hou ik jullie op de hoogte.
Voor wat betreft je overige vragen moet je nog even geduld hebben; ik mag nu eenmaal niet te veel prijsgeven ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjoerdt2
Versie B is ook zo goed als afgerond. Zoals ze bij De Wereld Daait Door zouden zeggen: "Superrrr niet meer normaal!"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frankbuurlage
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 29-11 22:55
heb hem voor je ingevuld hoor ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoyvoy
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 04-11 17:56

hoyvoy

Prutser

ik heb hem ook ingevuld :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ook ingevuld.

overigens doe je de aanname dat Apple niet zoveel adverteert. Ik ben echter een poos geleden in Berlijn geweest en daar ontkwam je niet aan de tientallen/honderden iPod Touch / iPhone megaposters.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjoerdt2
De laatste versie staat online en mag nog ingevuld worden. Ik ben in ieder geval alvast trots op jullie! ;)

[Voor 29% gewijzigd door sjoerdt2 op 10-07-2011 16:39]

• sjoerdt2
De oorspronkelijke links schenen niet meer te werken, vandaar dat deze aangepast zijn.
De nieuwe link, tinyurl.com/OnderzoekE kan gewoon weer gebruikt worden :)

• DutchMen
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 26-07-2013
Ingevuld en veel geluk met je scriptie

• MaartenFM
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12:59
Ingevuld, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Succes met je studie maar vragen dubbel stellen en de vraagstelling amper wijzigen trappen we natuurlijk niet in he.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

MsG schreef op zondag 10 juli 2011 @ 14:08:
Ook ingevuld.

overigens doe je de aanname dat Apple niet zoveel adverteert. Ik ben echter een poos geleden in Berlijn geweest en daar ontkwam je niet aan de tientallen/honderden iPod Touch / iPhone megaposters.
Haha idd. Apple adverteerd echt nooit 8)7

Maar goed dit zijn slechts bescheiden voorbeeldjes >:)

• keanu_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:01
*ingevuld

Maar, met betrekking tot de iPhone, maakt Apple zelf in Nederland geen echte reclame voor zijn iPhone, dat doen meer de telecomaanbieders.
Die teren al op het succes dat reeds aanwezig is bij de naam Apple en iPhone

• sjoerdt2
@ Donstil

Heb je ook voorbeelden uit Nederland? ;)

• sjoerdt2
Het maximum aantal respondenten is bereikt. Nogmaals heel erg bedankt. En nu duimen voor de iPod... ;)

Als ik de resultaten binnen heb, zal ik dat overigens in de reacties plaatsen.

• Switchie
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

sjoerdt2 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:32:
Het maximum aantal respondenten is bereikt. Nogmaals heel erg bedankt. En nu duimen voor de iPod... ;)

Als ik de resultaten binnen heb, zal ik dat overigens in de reacties plaatsen.
Hmm fijn, lees ik nu pas. Heb hem net ingevuld ;)

Anyway, ik hoop toch echt dat de getoonde advertentie niet echt was?!
Ik ben absoluut geen apple-fanboy (sterker nog, heb geen enkel apple apparaat in huis), maar zodra een bedrijf begint met dergelijke 'afzeik' reclames hoef ik er niets meer mee te maken te hebben.
'apple is slecht, wij zijn goed' als dat de enige manier is om je product aan te prijzen dan is het wel erg triest gesteld met het bedrijf.
Maar goed, just my 2 cents

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• TimMer
  • Niet online
sjoerdt2 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:16:
@ Donstil

Dat en die laatste poster is van T-Mobile, niet van Apple.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

sjoerdt2 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:16:
@ Donstil

Ik heb ze in Nederland nog nooit gezien. Voor zover ik weet zijn dit soort enorme advertentie's alleen beschikbaar in landen waar Apple ook retail winkels heeft. In de begin post stond trouwens "is het feit dat Apple zo weinig reclame lijkt te maken voor haar producten" en ik was daarom niet automatisch van Nederland uit gegaan.
TimMer schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:44:
[...]

Dat en die laatste poster is van T-Mobile, niet van Apple.
Die was idd icm t-mobile.

Apple adverteerd ook zelf met de iPhone zonder providers trouwens (in het buitenland).

[Voor 11% gewijzigd door Donstil op 13-07-2011 10:55]

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11:15
Apple adverteert in het buitenland inderdaad wel, hier had ik ook wel zulke bilboards willen zien hoor, daar niet van :)

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 20:14

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In het buitenland, met name in de VS, zie je dat Apple behoorlijk wat aan reclame doet. Naast eerdergenoemde billboards zijn er ook de TV ads en ads in kranten/tijdschriften. Verder is Apple enorm groot in 'product placement'. In films, series, tv-shows en reclamespotjes kom je enorm vaak Apple producten tegen.

Launching containers into space

• ZpAz
Whieee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:34:
In het buitenland, met name in de VS, zie je dat Apple behoorlijk wat aan reclame doet. Naast eerdergenoemde billboards zijn er ook de TV ads en ads in kranten/tijdschriften. Verder is Apple enorm groot in 'product placement'. In films, series, tv-shows en reclamespotjes kom je enorm vaak Apple producten tegen.
Dat heb je hier ook wel, in Nederland in reclame's op TV. Maar ik denk niet dat Apple daarvoor betaald, veel grafisch ontwerpers werken nu éénmaal met Macs, dus die zullen dat sneller gebruiken als voorbeeld dan een 'random windows PC'.

Misschien zijn er een aantal gevallen (voor grote films ofzo) waar Apple computers aan doneert, maar de meeste niet Apple gerelateerde reclame's waarin Apple's worden gebruikt, is dat gewoon een keuze van degene die de reclame heeft gemaakt. - Immers, het ziet er toch hip uit ;)

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 20:14

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ZpAz schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:38:
[...]

Dat heb je hier ook wel, in Nederland in reclame's op TV. Maar ik denk niet dat Apple daarvoor betaald, veel grafisch ontwerpers werken nu éénmaal met Macs, dus die zullen dat sneller gebruiken als voorbeeld dan een 'random windows PC'.

Misschien zijn er een aantal gevallen (voor grote films ofzo) waar Apple computers aan doneert, maar de meeste niet Apple gerelateerde reclame's waarin Apple's worden gebruikt, is dat gewoon een keuze van degene die de reclame heeft gemaakt. - Immers, het ziet er toch hip uit ;)
Onderschat de bedragen die worden neergelegd voor 'product placement' in films/series niet. Bij grotere producties is er weinig willekeur in de spullen die in beeld zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de series 'Bones' of 'NCIS: Los Angeles' zie je specifiek veel Apple (beide), Dell (Bones), Lenovo (NCIS:LA) en Windows Live producten (NCIS:LA).

In bijvoorbeeld NCIS zie ik ook specifiek product placement van messenfabrikanten als Spyderco, Cold steel, Kershaw en Zero Tolerance. Met name Cold Steel en Zero Tolerance leggen hier ook een redelijk bedrag voor neer (en sponsoren ook nog eens de materialen ;) )

Launching containers into space

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06-12 16:05
Whieee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:46:
[...]

Onderschat de bedragen die worden neergelegd voor 'product placement' in films/series niet. Bij grotere producties is er weinig willekeur in de spullen die in beeld zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de series 'Bones' of 'NCIS: Los Angeles' zie je specifiek veel Apple (beide), Dell (Bones), Lenovo (NCIS:LA) en Windows Live producten (NCIS:LA).

In bijvoorbeeld NCIS zie ik ook specifiek product placement van messenfabrikanten als Spyderco, Cold steel, Kershaw en Zero Tolerance. Met name Cold Steel en Zero Tolerance leggen hier ook een redelijk bedrag voor neer (en sponsoren ook nog eens de materialen ;) )
Yes, sluikreclame! Kijk naar the big bang theory, Sheldon heeft een MBP net als zijn "vriendin" en achter in het appartement staat een iMac. Ook bij House zitten ze in de CT scan kamer altijd achter een stuk of wat ACD's!

gewoon nee.

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

sjoerdt2 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:55:
Voor mijn scriptie-onderzoek naar de effectiviteit van advertenties voor mobieltjes ben ik dringend op zoek naar respondenten en dan met name (mede-)iPhonebezitters. In totaal heb ik zo'n 100 respondenten nodig, vandaar dat ik wel wat hulp kan gebruiken.

[...]
Wat voor mij overigens een inspiratiebron is geweest voor dit onderzoek, is het feit dat Apple zo weinig reclame lijkt te maken voor haar producten. Elk ander merk lijkt reclame nodig te hebben om haar producten aan de man te krijgen. Waarom Apple niet? Wellicht is dat maar meteen een goed begin van een discussie ;)
Ik heb je enquête nog niet bekeken, maar ik hoop dat je in je scriptie "haar" wel vervangt door "zijn", dat staat anders zo slordig ;)
Apple lijkt dus weinig reclame te maken voor zijn producten.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• ZpAz
Whieee schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:46:
[...]

NCIS is dan ook wat groter dan de gemiddelde reclame waarin een Apple tevoorschijn komt om hun nieuwe webwinkel oid aan te bieden. Dat ze NCIS sponsoren, tsja dat zou inderdaad prima kunnen.

• sjoerdt2
Zoals beloofd, nog even een korte samenvatting van de bevindingen uit mijn onderzoek. Misschien komt het wat kort door de bocht over, maar voor een genuanceerde versie verwijs ik graag naar mijn volledige scriptie.

Het onderzoek ging dus over het effect van merktrouw (in casu trouw aan Apple) op de overtuigingskracht van vergelijkende advertenties in Nederland. De resultaten toonden aan dat merktrouw over het algemeen gezien een negatief effect had op de overtuigingskracht van concurrerende advertenties (ook niet vergelijkende dus). Daarnaast had het een negatief effect op de overtuigingskracht van negatief vergelijkende advertenties (advertenties in de vorm van "zij zijn slecht, maar wij zijn goed"). Bij positief vergelijkende advertenties, waarbij de merktrouwe consumenten lichtelijk gepaaid werden met een compliment over 'hun' merk, had merktrouw geen effect. Merktrouwe consumenten reageerden dus niet negatiever dan niet-merktrouwe consumenten, maar ietwat onverwacht ook niet positiever dan niet-merktrouwe consumenten. Tot slot bleek binnen de context van dit onderzoek dat zich richtte op de Nederlandse markt, dat niet-vergelijkende advertenties in vrijwel alle omstandigheden het best scoorden onder zowel merktrouwe als niet-merktrouwe consumenten. Merktrouw lijkt in deze markt dus weldegelijk een effect te hebben op de overtuigingskracht van vergelijkende advertenties, maar zijn binnen een algemenere context minder aan te bevelen dan niet-vergelijkende advertenties.

• Tc-Chub
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 13:15
Leuk dat je even je bevindingen met ons deelt. Ben je nu afgestudeerd aan de hand van deze scriptie als ik dat vragen mag?

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:49
sjoerdt2 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:37:

Het onderzoek ging dus over het effect van merktrouw (in casu trouw aan Apple) op de overtuigingskracht van vergelijkende advertenties in Nederland. De resultaten toonden aan dat merktrouw over het algemeen gezien een negatief effect had op de overtuigingskracht van concurrerende advertenties (ook niet vergelijkende dus). Daarnaast had het een negatief effect op de overtuigingskracht van negatief vergelijkende advertenties (advertenties in de vorm van "zij zijn slecht, maar wij zijn goed"). Bij positief vergelijkende advertenties, waarbij de merktrouwe consumenten lichtelijk gepaaid werden met een compliment over 'hun' merk, had merktrouw geen effect. Merktrouwe consumenten reageerden dus niet negatiever dan niet-merktrouwe consumenten, maar ietwat onverwacht ook niet positiever dan niet-merktrouwe consumenten. Tot slot bleek binnen de context van dit onderzoek dat zich richtte op de Nederlandse markt, dat niet-vergelijkende advertenties in vrijwel alle omstandigheden het best scoorden onder zowel merktrouwe als niet-merktrouwe consumenten. Merktrouw lijkt in deze markt dus weldegelijk een effect te hebben op de overtuigingskracht van vergelijkende advertenties, maar zijn binnen een algemenere context minder aan te bevelen dan niet-vergelijkende advertenties.
De bekende Mac vs. PC ads zijn denk ik een leuk voorbeeld van de andere kant:

Deze advertenties zijn bespot en uitgebreid geanalyseerd, vooral door mensen die trouw zijn aan de PC kant van het verhaal. Met de ge-quote tekst klinkt dat niet minder dan logisch - zoals je al zegt houdt men er niet van als er iets negatiefs over hun producten wordt gezegd. Een soortgelijke afkeer bestaat niet zo zeer (al zullen er vast wel wat mensen een hekel aan hebben - dat is vaak zo met Apple) voor deze ad:

Deze ad wordt vaak als voorbeeld gegeven van goede advertising. Ik denk dat mensen zich gepaaid voelen door deze ad, en dat leidt ertoe dat zelfs mensen die een competitief product in handen hebben, zich niet aangevallen voelen.

Al met al, een goede eye-opener conclusie voor mij. Dank je!

Die Mac vs. PC ad is wel waar trouwens - upgraden met Windows is een PITA. Voor een zeer klein percentage Macs ook (eerste-generatie Core Duo iMacs), maar meestal is het disc erin doen of app downloaden en de instructies volgen - zonder dataverlies of reinstalls.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:53
Ook als je kijkt naar nederlandse serie's zie je regelmatig macs voor bij komen. Zo had GTST jaren geleden bij Alberts&Alberts op het kantoor iMacs staan, Onderweg naar morgen zelfde verhaal met powerbooks. Of Peter R de vries die een video laten zien via een Macbook. 10 jaar jonger in 10 dagen zelfde verhaal..

Genoeg nederlandse serie's zowel Soaps als Programma's die Apple spullen gebruikt. Zo heb je ook nog eens kunnen zien op een iPhone hoe Peter R de vries een mailtje voor las. ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Natuurlijk is er Product placement in Nederland maar of Apple overal voor betaald kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Leest Peter R dat mailtje voor omdat het makkelijk is en hij er toch al op staat? Of had hij het helemaal over gezet op een Samsung Galaxy s 2 als Samsung hem geld had geboden?

Dat zullen we nooit weten.
Het Big bang theory voorbeeld is ook niet echt een lekkere naar mijn mening, het klopt dat er veel Apple producten worden gebruikt maar er worden ook een hoop Dell producten gebruikt, 2 van de 4 jongens hebben een Dell XPS en ze hebben ook een Alienware machine staan, waarom zou je aan de ene kant betalen voor Product placement in een serie als in dezelfde kamer (set) ook windows machines staan?

Ook word er geen Facetime gebruikt maar Fring oid.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee