Toon posts:

fax-ontvanger bouwen van router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Mijn pa ontvangt nog regelmatig faxen. We hadden een faxmachine, maar die vrat zoveel exotische en prijzige rollen dat ik hem heb vervangen door een oude pc met een laserprinter, een extern 56k6 modem, Linux en Hylafax. Die PC draait ondertussen al jaren, maar begint af te takelen en gebruikt vermoedelijk best wat energie.

Nu wilde ik de boel gaan vervangen door iets nieuws, dat bij voorkeur weinig energie gebruikt en niet veel kost. In eerste instantie zat ik aan een zuinige PC te denken, zo'n shuttle-achtig ding meen ik, tweedehands. Maar toen bedacht ik dit: ik heb een aantal projecten gezien waar mensen op hun router Linux installeerden en er ook nog hardware aan knoopten, zoals deze diy wifi radio. Eigenlijk zit alle hardware op die router uit dat voorbeeld: een seriële poort voor het externe modem, een usb poort voor de printer. De adapter van die router in het voorbeeld is volgens de specs 5V op 2A secundair, dus zeg dat ie 15watt gebruikt (geen idee wat een typisch rendement is), da's niet veel. Om die seriële poort echt te gebruiken moet er nog wel een level-converter tussen (is nu 3.3v meen ik). Evt. zou ik ook zo'n usb2serieel dingetje eraan kunnen hangen, is wellicht makkelijker (qua hardware althans, software weet ik niet)

Ik verwacht niet bepaald dat alles makkelijk en vanzelf gaat, maar is het redelijkerwijs haalbaar denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je kunt best hele moeilijke oplossingen zoeken maar waarom niet gewoon fax to mail probleem opgelost en je kunt te uitprinten wanneer je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Is prima haalbaar: die routers hebben vaak het nadeel tov 'echte' servers dat ze niet al te veel geheugen en CPU-power hebben, maar om alleen faxen te kunnen ontvangen is het zat.

De interne serieele poort is trouwens vaak al bezet door de console, die kan je er in principe afhalen maar imo is het dan even makkelijk om, zoals je al aangaf, een USB->serieel-convertertje erin te drukken.

Je wil verder misschien kijken of je een standaard distro als Debian op je gekozen router kan installeren. Iets als OpenWRT draait normaliter ook wel, maar ik weet niet of je dan handmatig pakketten met gaan crosscompilen als je wilt faxen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, Sprite_tm! Goed om te horen, ik krijg er steeds meer zin in :) Over Debian e.d. i.c.m. routers kon ik nog niets vinden, maar ik zag dat mgetty onder OpenWRT zou werken, dat zou het al grotendeels moeten doen.

Bobsqaud, da's wel waar en het overwegen waard, maar dat betekent dat we een ander faxnummer krijgen, niet? En dan zou je afhankelijk zijn van een bepaalde service waarvan je niet zeker weet hoe lang die aangeboden wordt. Aan de andere kant, dan kan wel onze ISDN-aansluiting de deur uit. De rekeningen komen niet bij mij binnen, maar ik geloof dat ISDN vandaag de dag nog steeds niet echt voordelig is... Hoe dan ook, het lijkt me sowieso een mooi vakantie-hobbyproject om zo'n fax-router-hack te bouwen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2011 11:52 . Reden: ambigue tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
In dit topic wordt verwezen naar efax, misschien kun je daar ook nog wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je! Ik zag hem inderdaad langskomen, het lijkt iets goeds om te onderzoeken. Ik kreeg al de indruk dat Hylafax onnodig zwaar zou zijn voor zo'n router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ben trouwens benieuwd in hoeverre je eventueel een FXS/FXO poort op een SpeedTouch/Kabelmodem zou kunnen gebruiken hiervoor. Dus dat je je lijn termineert, en (eventueel) ergens anders gewoon de fax verwerkt. Zijn vast al wat Linux poorten voor die apparaten, zou de boel wel helemaal integreren.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

De Fritzboxen (7170 en verder) hebben een ingebouwde faxontvanger die gewoon ontvangen faxen per e-mail naar je toe sturen. Ik heb het nog niet over een bedrade telefoonlijn getest, maar met een VOIP-aansluiting werkt dat perfect.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, en laat xs4all ons nou zo'n Fritzbox willen lenen als we nog een jaartje abonnee blijven... Daar gaat m'n zomerproject :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
om nu niet de spelbreker te zijn...... is een all in one printer met fax niet iets voor je? (hp 6500A)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mah, is net iets te duur, maar wel een goed iets om in de gaten te houden voor in de toekomst bijvoorbeeld, als onze huidige printer sneuvelt. Ik denk dat ik het nu weet: ik ga voor de lol zo'n router ombouwen, en daarnaast zo'n Fritzbox lospeuteren bij xs4all. Mocht m'n faxrouter het verliezen van de Fritzbox maak ik er een wifi-radio van. Ik hou jullie wel op de hoogte, als dat gewaardeerd wordt :)
Pagina: 1