Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen dinsdag ben ik naar een foto speciaalzaak in Turnhout gereden om mijn camera schoon te laten maken. Ik had last van wat irritante stofjes op foto's en dat ging steeds meer tijd kosten om te corrigeren.
Nu is het zo dat mijn vrouw op punt van bevallen staat en ik daarom mijn camera de komende tijd wellicht wat intensiever ga gebruiken.
Punt is dat ik de camera schoon heb laten maken maar ik betwijfel of het goed gedaan is. Ik had het wellicht gelijk moeten controleren, maar dat is achteraf..

Dit is de situatie voor cleaning. Foto genomen op F22.
Afbeeldingslocatie: http://fcbergen5.nl/Stof1%20klein.jpg

Dit is de situatie na cleaning. Foto genomen op F22.
Afbeeldingslocatie: http://fcbergen5.nl/Stof2%20klein.jpg

Nu valt gelijk op dat er een aantal hardnekkige stofjes zijn verdwenen, maar naar mijn mening zit er nog erg veel fijnstof (voor zover stof dat al niet is). Ik heb nu een aantal keer met een Giotto de sensorcleaning zelf herhaald, maar er veranderd niets. Daarom dacht ik dat het niet op de sensor zat, maar als het niet op de sensor zat zou het toch niet zichtbaar moeten zijn?

Kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen? In verschillende Youtube filmpjes wordt mijn mening bevestigd, maar andere bronnen zeggen weer dat het kan zijn dat de Giotto niet al het stof van de sensor blaast, wat ik me ook wel weer kan voorstellen.

Het gaat om de volgende apparatuur;
Een Nikon D40 waar voor nu een 18-55 kitlens opzit. De Giotto is de bekende rocketblower. Ik durf niet te zeggen wat ze in Turnhout gebruikt hebben om schoon te maken.

Bedankt alvast! Ook namens mijn vrouw ;)

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Weet je zeker dat de lens helemaal schoon is? Met een blaasbalg zul je niet al het stof weg kunnen halen, er ook kits waarbij de sensor met een natte 'borstel' schoongemaakt wordt. Kijk anders eens naar dit filmpje: YouTube: ‪How to clean your sensor (and what not to do)‬‏

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Je sensor is beduidend minder ranzig dan voor de cleaning, dat noem ik een positief resultaat. Stof wat alleen op de spiegel (of het focusing screen) zit, zie je alleen als je door de zoeker kijkt, en dus niet op je foto's.

Verder zul je in de praktijk eigenlijk nooit een egale achtergrond op F/22 schieten, ik zou me er dus niet teveel zorgen over maken :)

Dit is van de sensor van mijn D2H, om maar even perspectief te bieden: :+
http://i.imgur.com/52gQF.jpg

I'm a photographer, not a terrorist

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Stof op je spiegel kun je niet op een foto zien, want bij het nemen van de foto klapt de spiegel omhoog.

This footer is intentionally left blank

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
blaasbalg gaat er nooit alles afhalen en kan in sommigen gevallen het zelfs verergeren. Ik gebruik zelf Photosol sensor swabs met d ebijbehorende schoonmaak middel di eje op de speciale swabs doet. Werkt super en vrijwel niks over erna op de sensor. Maar die stofjes die je toont zie je echt neit op F5.6 ofzo bij normaal gebruik en al helemaal niet lager.

Hoe ze het schoon hebben gemaakt weet ik ook niet, weet niet heoveel er betaalt is ook ervoor.

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 21:03:
Stof op je spiegel kun je niet op een foto zien, want bij het nemen van de foto klapt de spiegel omhoog.
Inderdaad, dat had ik moeten weten ;)

Inmiddels een aantal testshots gedaan en bij foto's waar een effen vlak in zit is het heel licht zichtbaar. Bijvoorbeeld bij blauwe lucht. Ik vind het zelf niet storend en bij 6 van de 7 testfoto's is het voor mij niet zichtbaar.

Ben allang blij dat het dus niet blijvend/storend is. Ik heb slechts 20 euro betaald voor het schoonmaken, maar het is wel beter dan voorheen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 21:15 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31
citruspers schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 21:03:

Dit is van de sensor van mijn D2H, om maar even perspectief te bieden: :+
http://i.imgur.com/52gQF.jpg
:o Die heb je onderhand toch al wel schoongemaakt neem ik aan? Zo erg heb ik het nog nooit gezien :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03

the mod man

iets van beeldmaker

Abbadon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 23:36:
[...]

:o Die heb je onderhand toch al wel schoongemaakt neem ik aan? Zo erg heb ik het nog nooit gezien :P
Dan ken je Marijn nog niet :D Standaard gele 'gel' op zijn SB600, 'soepel' draaiende focus ring van z'n sigma en plakkerige pop-up flitser van z'n D90 _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door the mod man op 09-07-2011 23:42 ]

I can't wait to shoot!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Ik schrok er ook wel een beetje van, maar dat was dan wel op F/heelveel. Ik schiet toch voornamelijk concerten en op F/1.4-2.8 op een podium is er geen vuiltje aan de lucht op de sensor :+

en ja Niels, mijn gear is niet helemaal meer in nieuwstaat. Zeker de flitser niet, omdat een of ander Canon Commando tuig die liet vallen op de meet :p

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

Ik zie nog wel heel veel troep op die tweede foto. Van een "professionele" cleaning mag je naar mijn mening wel wat meer verwachten. Maar misschien zit die overgebleven troep wel niet op je sensor? Heb je al eens een andere lens geprobeerd? Wel even in een schone omgeving van lens wisselen natuurlijk, en de mount van de body naar beneden houden, zodat er geen stof in valt! ;)

Ik wilde eerst ook mijn sensor laten schoonmaken bij de fotozaak om de hoek, maar dat kostte 40 euro. Daar zeiden ze ook dat ik het absoluut niet zelf moest proberen, omdat ik anders het risico zou lopen mijn camera te beschadigen. Na zelf even wat te researchen en filmpjes te bekijken heb ik toch maar even de stoute schoenen aangetrokken... Ik heb het eerst even zelf geprobeerd met de Air Rocket van Giottos. Dit is het resultaat:

voor

na

Beide foto's zijn genomen op f/22 of kleiner. Zoals je ziet zitten er nog steeds wel wat vlekjes in de 2e foto, maar ik zie ze nu nooit meer terug bij normaal gebruik van mijn camera, dus ik ben happy... :D

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
doe het gewoon zelf, zo groot is het risico helemaal niet als je maar gewoon secuur te werk gaat. Voor 40 euro heb je een heel voorraadje sensor swabs om je camera sensor schoon te maken.

[YouTube: http://www.youtube.com/v/WV_DT2kEEsI]

bij dit soort zaken wel de camera op sensor cleaning modus zetten zodat je niet per ongeluk je shutter ofzo indrukt tijdens het schoonmaken.

[ Voor 35% gewijzigd door Sn0wblind op 10-07-2011 13:05 ]

Verwijderd

En ervoor zorgen dat je batterij niet bijna leeg is, want als hij helemaal leeg is klapt je spiegel opeens terug!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik doe zelf op mijn werk ook sensorcleanings en ik zou mij schamen als ik bovenstaand resultaat had afgeleverd, de sensor zit nog onder de stof... Ik begin altijd met een blaasbalg, dan van die statische borsteltjes en als dat niet lukt sensorswabs. Tussen alle stappen door nog even blazen met het blaasbalgje.

www.jessekraal.nl

Pagina: 1