Data redden van externe schijf: Tip en vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Hier even een tip voor mensen die data willen herstellen van een overleden schijf:

Gisteren werd ik gebeld door een vriend dat zijn 400GB externe schijf het begeven had. Deze schijf was deels zijn Time Machine bakcup (Mac) en deels opslag voor foto's. Je raad het al natuurlijk; die foto's stonden nergens anders opgeslagen.

Hij vroeg me of ik ten minste zijn foto's kon redden, dus ik heb hem gevraagd de schijf langs te brengen. De Toshiba behuizing was vrij degelijk en kwam alleen los met een zorgvuldig geproportioneerde hoeveelheid geweld en een hamer :X . De Samsung PATA schijf daarin zag er niet gek uit, dus ik ben aan het werk gegaan.

Kortgeleden heb ik een Eminent converter gekocht van PATA of SATA naar USB. Die aangesloten op de schijf, stroom erop, USB in computer gestoken (windows met Macdrive) en windows begon de 'stuurprogramma's' te installeren. Toen dit gereed was bleek de schijf niet zichtbaar in 'Deze computer', wel in schijfbeheer, schijfbeheer zei overigens dat de schijf een ongepartitioneerde ruimte was van 400GB, en dus leeg.

Voor de zekerheid even linux Live-CD gestart, die vond ook een ongepartitioneerde schijf. Balen.

Macbook erbij gepakt, ook die vondt het maar niks. Na enig overleg met de eigenaar besloten om de schijf in windows te partitioneren naar 1 partitie NTFS. Dat kost ongeveer een seconde of 3 en dus weet je dat er niets daadwerkelijk geformatteerd wordt ;)

'vroeger' gebruikte ik een tooltje wat de data van een harde schijf kon redden zonder daar iets aan te veranderen, maar die wilde (wellicht door mijn USB converter?) niks van de schijf weten.

Piriform is zo vriendelijk om het programa recuva gratis beschikbaar te stellen en daar hebben wij gebruik van gemaakt. De PC is een goede 6 uur bezig geweest met zoeken maar vond toen 218GB data terug. Dat zijn ongeveer al zijn foto's :)

Die hersteld (duurt ook 2 uur ongeveer) en 1 blije vriend;)

Hou er wel rekening mee dat ik de schijf nu alleen gepartitioneerd heb, windows zegt dat hij ook gaat formatteren, maar in feite gebeurt er met de data op de schijf niets. Als je het vinkje bij 'Snelformatteren' weg haalt weet ik niet wat er gebeurd. Hoop dat iemand er iets aan heeft zo :)

De vraag die ik heb; hoe kan een harde schijf "ineens" van 2 partities 0 maken en in geen enkel OS herkend worden, maar vooral; is de schijf nog betrouwbaar, of kan ik 'm beter weggooien? Ik weet dat nieuwe schijven niet zoveel kosten, maar tis de vraag van de eigenaar, dus ik stel 'm toch :)

De schijf zelf kan in principe niet besluiten om de partities te verwijderen, dat kan alleen door een OS gedaan worden toch? Ergens moet er een stuk software de partitietabel hebben aangepast.. iemand een antwoord op bovenstaande vraag?

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 10-07-2011 11:41 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarschijnlijk partitie-tabel om wat voor reden dan ook corrupt geraakt. Vroeger ook wel eens gehad, oorzaak nooit weten te achterhalen. Google geeft daar overigens iets meer dan 7 miljoen resultaten op, dus we zijn niet de enige die zoiets mee hebben gemaakt. http://www.google.nl/sear...q=corrupt+partition+table

"Als je het vinkje bij 'Snelformatteren' weg haalt weet ik niet wat er gebeurd."
Dan komt er een schijfcontrole (bad sector check) bij. ;)

Wat betreft de betrouwbaarheid van de hdd, bekijk de SMART info eens met HDTune of een ander programma naar keuze, eens zien of daar alarmerende waarden staan. Daarna zou je de diagnose tool van de fabrikant er op los kunnen laten, hiervoor (en voor het uitlezen van de SMART waarden ook bedenk ik me net) moet de hdd wel direct op de pc zijn aangesloten, niet via een USB adapter.
http://www.samsung.com/gl...nloads/support_in_es.html

[ Voor 98% gewijzigd door Raven op 09-07-2011 18:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Indien je de usb kabel los trekt zonder software matig los te koppelen, veroorzaakt dit.
En een harde schijf of de kontroller gedeelte kan elk moment ook defect gaan.

Een harde schijf formateren terwijl er data op staat mag natuurlijk niet.

Recovery software haalt ook files terug zonder te formateren, zie forum hoe te recoveren.

Lees ook direct hoe je een backup maakt, voor je vriend, dan had hij meer kopieen gehad van de files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 20:57:
Indien je de usb kabel los trekt zonder software matig los te koppelen, veroorzaakt dit.
En een harde schijf of de kontroller gedeelte kan elk moment ook defect gaan.

Een harde schijf formateren terwijl er data op staat mag natuurlijk niet.

Recovery software haalt ook files terug zonder te formateren, zie forum hoe te recoveren.

Lees ook direct hoe je een backup maakt, voor je vriend, dan had hij meer kopieen gehad van de files.
Ik kon geen recovery software vinden die de schijf herkent als die geen partitie heeft. Zelfs Linux vond dat er geen schijf was.. Vandaar ook het formatteren, hoewel het natuurlijk niet echt formatteren is, er wordt alleen in de partitietabel gezet dat het nu een ntfs schijf is, meer niet..

@ beiden, bedankt voor de info :)
Zal eens kijken of er überhaupt nog een pata poort op mijn moederbord zit..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom heb je een nieuwe partitie aangemaakt? Het is nu goed gegaan, maar er zijn zat progs die ook data terugvinden zonder dat er een partitie opzit. Ik zou bij dit soort dingen altijd zo min mogelijk veranderen aan de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Recoveren nooit via usb doen(meestal niet, je mag natuurlijk proberen), want dan kan de recovery software hun werkt niet doen, omdat de usb kontroller niet alle mogelijkheden toelaat.
Dus aansluiten op de hoofd sata van een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:37:
Waarom heb je een nieuwe partitie aangemaakt? Het is nu goed gegaan, maar er zijn zat progs die ook data terugvinden zonder dat er een partitie opzit. Ik zou bij dit soort dingen altijd zo min mogelijk veranderen aan de schijf.
Goede vraag, ik heb een ander programmatje gebruikt altijd, die inderdaad data kon herstellen zonder dat er aan de schijf iets veranderd hoefde te worden, maar die wilde niet dit keer..

Ik zal dat wel een duidelijker in de ts zetten, maar vandaar ook de vraag of de schijf nog betrouwbaar is. In principe is de schijf altijd 'veilig verwijderd', en ik vond het vreemd dat ik de schijf eerst moest partitioneren dit keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Raven schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:37:
[...]
"Als je het vinkje bij 'Snelformatteren' weg haalt weet ik niet wat er gebeurd."
Dan komt er een schijfcontrole (bad sector check) bij. ;)
[...]
Dat hangt af van de versie van Windows. Onder Windows 7 schrijft het OS het hele filesystem vol met nullen als je niet 'Snelformatteren' gebruikt.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jan99999 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:42:
Recoveren nooit via usb doen(meestal niet, je mag natuurlijk proberen), want dan kan de recovery software hun werkt niet doen, omdat de usb kontroller niet alle mogelijkheden toelaat.
Dus aansluiten op de hoofd sata van een moederbord.
Ow nou maak je me nieuwsgierig. wat kan een controller via usb niet, wat een controller via pci wel kan ?
(op de snelheid na)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
fish schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:14:
[...]

Ow nou maak je me nieuwsgierig. wat kan een controller via usb niet, wat een controller via pci wel kan ?
(op de snelheid na)
Vraag ik me ook af. En ik heb de schijf express via USB aangesloten om te voorkomen dat, als er iets mis mee zou zijn, mijn moederbord (op een of andere manier) schade zou oplopen.

Het terughalen van de data is prima verlopen en, heb even vlug gekeken, alle foto's zijn intact. Het lijkt er dus op dat er inderdaad 'alleen' iets mis is gegaan met de partitietabel oid, want alles stond nog keurig op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

de meeste professionele bedijven copieren de corrupte schijf 1:1
en gaan pas met de kopie rommelen, zo kun je fouten nog permiteren.

en aan het verhaal te horen is de schijf ok. maar de software/data corrupt..

ora et labora

Pagina: 1