Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-04-2024
Hallo,

Ik heb 2 weken terug een pc samengesteld en besteld. Deze werkt nog niet helemaal goed.. ik was erachter gekomen dat 1 van mijn geheugenmodules kapot was.. Deze heb ik teruggestuurd en vandaag nieuwe ontvangen. In de pc gezet maar (net als de vorige keer) start de pc alleen op met 1 van de 2 modules erin.

Ik heb een asrock 870 extreme3 en het led display op het moederboord geeft de de codes d1 en d3 aan..

Zou iemand mij kunnen helpen hoe ik dit zou kunnen verhelpen?!

Alvast bedankt..

inventaris: Huidig (mijn hele pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Zou het kunnen dat je mobo kapot is (dus dat ene geheugenbankje)?

Probeer de 2 bankjes in andere slots.

BTW linkjes naar inventaris wordt meestal niet gewaardeerd. Het is handiger om een tabel neer te zetten. Dit doe je door onder je inventaris op genereer RML te klikken en die hele code in je TS te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

Tazzios

..

Heb je al in de handleiding gekeken om te zien wat die codes inhouden?

bios al geüpdate? Dat wil problemen met sommige geheugen modules ook wel eens verhelpen.

[ Voor 39% gewijzigd door Tazzios op 09-07-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB€ 63,12€ 63,12
1LG GH22NS50 Zwart€ 16,99€ 16,99
1Sharkoon T9 Value green edition€ 50,90€ 50,90
1Cooler Master Silent Pro M600€ 77,95€ 77,95
1Kingston HyperX Genesis KHX1333C7AD3K2/4G€ 35,43€ 35,43
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 89,25€ 89,25
1Asrock 870 Extreme3€ 69,02€ 69,02
1Sapphire HD5830 XTREME€ 102,89€ 102,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,55

Sorry, ik dacht even handig te doen...

De codes houden in:

d1
" Perform keyboard controller BAT test. Check if waking up from power management suspend state. Save power-on CPUID value in scratch CMOS. "

d3
" If memory sizing module not executed, start memory refresh and do memory sizing in Bootblock code. Do additional chipset initialization. Re-enable CACHE. Verify that flat mode is enabled. "

Maar het stomme is, ik snap hier niks van..

De bios is (toen ik hem binnen kreeg) al geupdate tot de laatste versie, 1.60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 10:49

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Crasoni schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 13:41:
Hallo,

Ik heb 2 weken terug een pc samengesteld en besteld. Deze werkt nog niet helemaal goed.. ik was erachter gekomen dat 1 van mijn geheugenmodules kapot was.. Deze heb ik teruggestuurd en vandaag nieuwe ontvangen. In de pc gezet maar (net als de vorige keer) start de pc alleen op met 1 van de 2 modules erin.

Ik heb een asrock 870 extreme3 en het led display op het moederboord geeft de de codes d1 en d3 aan..

Zou iemand mij kunnen helpen hoe ik dit zou kunnen verhelpen?!

Alvast bedankt..

inventaris: Huidig (mijn hele pc)
Wat gaf voor jou de doorslag dat je besloot dat 1 van de modules stuk was? Heb je beide modules afzonderlijk getest?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
ik heb eerst 1 module getest met memtest 86 (nieuwste versie)
Geen fouten gevonden.

Daarna heb ik beide DIMM's erin gestopt.. (om de 1 of andere reden startte hij wel op?!)
Toen bleef hij op 74% haken en gaf meerdere fouten aan.

Hieruit bleek dat de 2e module een fout bevat.. (in mijn opzicht)

Mar heb nu een nieuw setje gekregen, getest en deze zijn wel goed uit de test gekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
Mogelijk voltageprobleem? Dit setje heeft 1.65v nodig. In je bios je memory settings i.p.v. auto op Memory clock [667Mhz ddr3_1333] en DRAM Voltage [1.65V] zetten.
Neem trouwens aan dat je weet dat ze in slot 1 en 2 of slot 3 en 4 moeten (zelfde kleur) en bijvoorbeeld niet in slot 1 en 3?

[ Voor 27% gewijzigd door Propheticus op 09-07-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
Voltage staat goed, en ja geprobeerd in 1 en 2 of 3 en 4..

Maar kan niemand mij de foutcodes uitleggen? als ik die oplos is het probleem klaar..
volgens mij weet de pc niet dat hij uit 2 geheugenmodules moet opstarten ofzo.. Hoe stel ik in dat de pc dat wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08-2022
Volgens de Memory QVL ondersteund je moederbord de geheugen van kingston niet dus dat is het probleem daarnaast kan het je moederbord zijn. In dit geval memory terug brengen en vragen naar eentje die wel ondersteund word zo niet dan moederbord teurg. Ik heb 2 andere topics gelezen met het zelfde probleem. Eentje was slechte geheugen en eentje kapotte moederbord het is een van de twee. Ik moet je eerlijk zeggen Asrocks zijn !@#$%^&* moederborden

[ Voor 11% gewijzigd door Isow op 10-07-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Isow schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:06:
Volgens de Memory QVL ondersteund je moederbord de geheugen van kingston niet dus dat is het probleem daarnaast kan het je moederbord zijn. In dit geval memory terug brengen en vragen naar eentje die wel ondersteund word zo niet dan moederbord teurg. Ik heb 2 andere topics gelezen met het zelfde probleem. Eentje was slechte geheugen en eentje kapotte moederbord het is een van de twee. Ik moet je eerlijk zeggen Asrocks zijn !@#$%^&* moederborden
Dat het gekochte geheugen niet op de QVL staat, wil niet automatisch zeggen dat het niet zou werken. Het zegt iets over het feit of het geheugen getest en goed bevonden is om te werken in het mobo. Ik heb nog nooit QVL ram gekocht, en verhip, ik typ toch nu even op de pc...

Dat Asrock $%^^&##@ moederborden zijn, is ook onzin. Asrock was voorheen de dochter cq test onderneming van ASUS, en dat is niet de eerste de beste speler op de markt. Je argumenten zijn daarom niet echt stevig onderbouwd.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:05
:) Wat hierboven staat. Ik kijk werkelijk nooit naar een QVL lijst, en toch lukt het om ongeveer 20 nieuwe computers per jaar te bouwen. Bovendien bevatten deze computers (bijna) altijd Asrock bordjes, heb nog 0x een DOA of RMA gehad, ze hebben veel functies en je krijgt altijd goede support via de mail... Kortom, als je geen goede onderbouwing heb, zeg dan gewoon niks.

Overigens kan ik we wel voorstellen dat deze moederbord dit geheugen niet pakt, omdat het een High Voltage geheugen is. Probeer dus of het voltage te verhogen of probeer eens normaal geheugen, en kijk of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08-2022
Sorry hoor iedereen zn eigen mening toch ik heb vaak gehad dat een asrock moederbord kapot is gegaan bij mij maar dat is mijn mening dan ook dat ik ze slecht vind. Daarnaast heb ik alleen iets gezegt omdat ik 2 topics las over de geheugen en heb dit aangegeven als een tip? Ik heb vandaag precies hetzelfde gehad pc liep vast omdat ik OCZ geheugenkaarten had van 1600mhz en stonden op 1.95 wat te hoog was voor een Intel I7 (En ze stonden ook niet op de QVL) verglijkbaar dus. Nu ze der uit zijn draait de pc perfect zonder freezes Daarnaast stelt een fabrikant de QVL niets voor niets op en heeft het een reden dat de QVL bestaat. En stel als hij zou bellen naar de winkel van mijn pc hangt en freezt is de eerste vraag ook "staat je geheugen op de QVL?". Tuurlijk als je lage snelheids geheugens er in duwt dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over de QVL dan bouw ik ook 100 pc's in een jaar zonder problemen maar ik kijk altijd naar QVL omdat ik het optimale er uit haal maar het was maar een tip dat de geheugen niet ondersteund werd meer was het niet

Tuurlijk als je geen goede onderbouwing heb, zeg dan gewoon niks

[ Voor 33% gewijzigd door Isow op 11-07-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 11:38
Nog even een opmerking over de QVL. Het klopt dat als het geheugen er niet opstaat, dat dat niet wilt zeggen dat het niet werkt.
Daar is een QVL ook niet voor bedoeld. Het is een lijst van memsticks die gegarandeerd WEL werken. Dus waarom zou je een risico hierin nemen, als de heren bij Asrock of willekeurig ander mobo merk, dit al voor jou gedaan hebben?,

Daar komt bij dat ik er toevallig laatst nog ervaring mee had. Asus moederboard met 2x Kingston 4GB Kit(dus 2 sets van 4GB bestaande uit 2x2GB, totaal 8GB). Deze stond in de QVL alleen als 4GB kit. En inderdaad hij pakte geen 8GB, max 4GB.
Dit omgeruild voor een 2x4GB kitje van kingston die wel in de QVL stond, en dat werkte wel met de volle 8GB.
Pagina: 1