1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Toch kun je een paar dingen stellen. Je maakt om te beginnen *geen* gebruik van dezelfde vlucht, aangezien je op een latere dag reist met die stopover. Als de vlucht op die latere dag voller zit, betaal je er meer voor. Ook is het zo dat de luchtvaartmaatschappijen om begrijpelijke redenen proberen om vliegtuigen in beide richtingen (even) vol te krijgen. Door je terugreis te onderbreken zit er mogelijkerwijs een lege stoel in de aansluitende vlucht die je zonder stopover gebruikt zou hebben en/of moet er een stoel leegblijven in de vlucht die aansluit op jouw uiteindelijke terugvlucht een dag later. Je zit dus mede te betalen voor de risico dat ze dat niet kunnen verkopen.
Het kan soms trouwens omgekeerd verlopen, je kunt daadwerkelijk goedkoper vliegen met stopover als je data en tijden daarmee beter uitkomen voor de luchtvaartmaatschappij en dus goedkoper zijn, dan krijg je feitelijk korting omdat je de luchtvaartmaatschappij helpt.
Bottom line: je vliegt het goedkoopst als je flexibel bent in tijden en vluchten en zo "meewerkt" en dus de laagste tarieven ontvangt.
Overigens kan er nog iets anders meespelen. Sommige landen/luchthavens hebben (hoge) extra belastingen die je enkel moet betalen als je daadwerkelijk het vliegveld verlaat, maar niet als je op het vliegveld blijft en een aansluitende vlucht pakt. Dat is iirc o.a. op Keflavik (vliegveld van Reykjavik) het geval. Als dat geldt, zal het altijd duurder zijn, ongeacht welke dagen/tijden je pakt.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
http://yor.minitroopers.com
Verwijderd
De vluchten A-C en C-B hebben niets te maken met elkaar. Er zijn veel vluchten die van A naar C gaan en vervolgens van C naar een willekeurige andere van de 1000 bestemmingen. Dus deze vluchten hebben niets met elkaar te maken...
Vind het vreemd, want als ik namelijk op verschillende dagen kijk, dan is een stopover elke keer duurder!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Verwijderd
Vind dat geen overtuigend argument. Volgens mij is het meer zo dat ze dan gewoon extra geld willen verdienen :-)
Dat klopt. Bij heel veel bedrijven geldt dat prijsstelling niet zozeer is gebaseerd op de kosten, maar op de marktomstandigheden. Om een voorbeeld te noemen, als jij niet uitstapt in C, dan ben je eigenlijk een vlucht van A naar B aan het maken, en dan concurreert de maatschappij dus met vliegmaatschappijen die die direct vliegen van A naar B. Omdat ze wel een tussenlanding maken duurt het langer, en moeten ze dus scherp prijzen. Als jij echter in C besluit om uit te stappen, dan is de hele concurrentie van de rechtstreekse vlucht van een andere maatschappij er niet meer, en hoeft de prijsstelling niet zo scherp te zijnGalois schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:34:
Is dit weer een 'truucje' van maatschappijen om extra geld te verdienen?
Inderdaad.Want echt duurder is het niet voor ze toch?
Onderbouw dat eens. Je zegt hier stellig dat het er niet aan te wijten is, maar dat zou zomaar wel kunnen. Op basis waarvan meen jij zo stellig te kunnen zijn?Galois schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:16:
Dat is misschien wel zo inderdaad, dat ze meer vragen voor vertrek/aankomst dan voor overstappen. Maar de totaalprijs is een stuk duurder (van 300E, naar 500E) en niet alleen maar te wijten aan deze vertrek/aankomst-kosten.
Oh? Juist als C een grotere hub is voor de maatschappij hebben die vluchten alles met elkaar te maken. Zie het als een waterleidingssysteem: er komt water het huis binnen (vlucht A->C), en er gaat water naar de kranen (vlucht C->B). Wat jij voorstelt is water in de meterkast op datum 1 uit het systeem halen, en er op datum 2 weer in pompen. Dat leidt linksom of rechtsom tot minder druk op de kranen op datum 1 en overdruk op datum 2. Om te zorgen dat de kranen goed gaan bij jouw actie moet er dus actief meer toevoer op datum 1 geregeld worden en minder op datum 2. En dat kost geld. Iemand moet dat betalen, en de (verdedigbare) keuze van de luchtvaartmaatschappij valt op degene die het veroorzaakt.De vluchten A-C en C-B hebben niets te maken met elkaar. Er zijn veel vluchten die van A naar C gaan en vervolgens van C naar een willekeurige andere van de 1000 bestemmingen. Dus deze vluchten hebben niets met elkaar te maken...
Zoals eerder genoemd, prijzen worden niet berekend op exact 1/200e van de kosten van de vliegtuig waar jij in zit, maar over de totale stroom, waarbij gedifferentieerde prijzen nadrukkelijk als middel gebruikt worden om te zorgen dat klanten doen wat het beste is voor die stroom, of zo niet dat ze betalen voor het verstoren ervan.
Dat wijst er juist op dat de stopoverkosten een significant deel van het totaal vormen.Vind het vreemd, want als ik namelijk op verschillende dagen kijk, dan is een stopover elke keer duurder!
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ik ga in augustus naar Zweden (Goteborg) toe vanaf Amsterdam.
Als ik 1-3 dagen ga kost me een vlucht 730 euro.
Ga ik 4 dagen kost het me 220 euro..
En dit heeft niets te maken met drukte in het vliegtuig. korte verblijven zijn gewoon duurder lijkt het..
En nog raarder is als ik vanaf Dusseldorf vertrek ga ik via Amsterdam naar Got. en kost het me op 1-3 dagen 50% minder en bij 4 dagen ongeveer 20% minder.
Ja. Korte trips worden vaker als zakelijk gezien, en dus melkkoe. Vroeger moest je er een zaterdag bij hebben, anders was het een stuk duurder. Het hangt af van de maatschappij waarmee je vliegt.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:00:
En dit heeft niets te maken met drukte in het vliegtuig. korte verblijven zijn gewoon duurder lijkt het..
Verder is zoals gezegd overstappen (stopover) iets anders dan ergens verblijven.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Was laatst nog op TV, in een programma "De Rekenkamer" of iets in die trant. Zodra je snel wilt vertrekken en/of niet al te lang wilt blijven is dat meteen duurder. Reden is omdat je dan als zakelijk wordt gezien en het geld toch wel hebt of dat er urgentie is en dat je het geld er dan wel voor over moet hebben.gambieter schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:14:
[...]Ja. Korte trips worden vaker als zakelijk gezien, en dus melkkoe. Vroeger moest je er een zaterdag bij hebben, anders was het een stuk duurder. Het hangt af van de maatschappij waarmee je vliegt.
Tijdens één vlucht hadden ze geïnventariseerd hoe veel iedereen kwijt was voor de(zelfde) vlucht. Waren mensen bij die de 60 - 180 pond hadden betaald, maar was er ook eentje (zakenman) die over de 600 pond neer had moeten leggen...
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Klopt, korte reizen zijn duurder, men gaat er namelijk van uit dat als je korte reizen maakt je een zakenreiziger bent, en dus meer geld te besteden hebt.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:00:
Wat ook zo krom is.
Ik ga in augustus naar Zweden (Goteborg) toe vanaf Amsterdam.
Als ik 1-3 dagen ga kost me een vlucht 730 euro.
Ga ik 4 dagen kost het me 220 euro..
En nog raarder is als ik vanaf Dusseldorf vertrek ga ik via Amsterdam naar Got. en kost het me op 1-3 dagen 50% minder en bij 4 dagen ongeveer 20% minder.![]()
![]()
Er was laatste een stuk over de kosten van vliegtickets op TV. Erg informatief, en je krijgt een goed beeld hoe de markt in elkaar zit.
Ik meen dat het een programma van De Rekenkamer was, zoek maar eens op, uitzending van 11 maart.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Zo scherp als een voetbal!
Een transit passagier betaald alleen een klein bedrag voor het gebruik van de luchthaven ik meende iets gelezen te hebben van 40% van het tarief van een nieuw incheckende passagier. Daarnaast betaald een transit passagier geen security kosten meer want hij/zij is tenslotte al gescreend.
Volgens dat artikel kost een nieuw incheckende passagier met alles er op en eraan bijna 40 euro een transit passagier kost de maatschappijen slechts rond de 10 euro. Daarbij komen nog de landingsrechten en de kosten voor het afhandelen van je bagage.
Vroeger was het bij Cathay Pacific juist interessant om een tussenstop in Hong Kong te maken, vaak kreeg je voor een paar euro's 3 nachten in een super-de-luxe hotel erbij .
Trouwens, mrs Gumtree ging een tijdje geleden naar München met de KLM zij was uiteindelijk goedkoper uit met 2 retourtjes dan met 1 retourtje.
[ Voor 7% gewijzigd door gumtree op 09-07-2011 16:36 ]
Laat nou zien wat je exact waarvoor betaalt, dan kun je evt klachten de juiste kant op sturen maar belangrijker nog, dan kun je er makkelijker zelf rekening mee houden en dus de beste opties kiezen. Als genoeg mensen dat doen gaan scheve situaties vanzelf beter worden
Oslik blyat! Oslik!
Als je rechtstreeks gaat blijft je bagage in het vliegtuig, als je 'uitstapt' moeten je koffers eruit en een paar dagen later er weer in. Dus 2x koffer handling.....
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit zegt alles. De praktische marginale kosten zijn niet meer dan gerommel in de marge.eamelink schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:28:
prijsstelling niet zozeer is gebaseerd op de kosten, maar op de marktomstandigheden
Komt er uiteindelijk op neer dat je veelal heel goedkoop ergens kunt komen waar je niet wilt zijn en het maximale van wat je wilt betalen zult moeten betalen om ergens te komen waar je daadwerkelijk wilt zijn en onder de voorwaarden die je voorkeur hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 10-07-2011 10:39 ]
Zoals:
Dusseldorf -> Amsterdam -> Khartoum = 700 euro met KLM
Amsterdam -> Khartoum = geen direct vlucht mogelijk (tenzij je via de KLM site zoekt, dan is het 800 euro)
Amsterdam -> Parijs -> Khartoum = 1700 euro met KLM
Wtf, 1000 euro meer voor minder vliegen, en wtf2, een directe vlucht van amsterdam -> khartoum is alleen mogelijk als je via dusseldorf reist

[ Voor 5% gewijzigd door Kees op 10-07-2011 12:46 ]
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
WTF ben je in Khartoum van plan?
Oslik blyat! Oslik!
Hetzelfde reisplan met US Airways. A'dam -> SF maar wel via Philadelphia en terug Houston via Philly --> A'dam 723 euro pp. Wel 8 uur langer onderweg op de heenreis. Dat hebben we er niet voor over.
Wat de TS betreft, het zal wel aan de bestemming liggen dat het duurder is.
[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 11-07-2011 17:34 ]
Ebookers:
A'dam - HK, 14uren tussenstop
HK - Sydney
Totaal 1080 euro, goedkoopst.
Wat ik wil is langer in HK blijven, a 3 dagen.
Ebookers geeft 1500+ euro.
Toen ben ik maar eens gaan kijken bij Cathay Pacific, want dat is de luchtmaatschappij van HK.
A'dam - HK, 3 dagen tussenstop
HK - Sydney
1080 euro.
Het loont in dit geval om bij de vliegmaatschappij van je stopover land te kijken. Vaak worden die gesubsidieerd door een Tourismboard.
ID4.1M Honey Yellow
Als je in een tussenbestemming paar dagen wilt blijven, dan koop je eigenlijk 2 vakanties ipv eentje. 2 vakanties is duidelijk meer waard dan eentje zodat de prijsstelling ook duidelijk aangepast moet worden.
Met think business maak je meer geld dan alleen maar uurtje factuurtje.
[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 17-07-2011 15:26 ]
Ik zou ze eens bellen, vaak kun je ook nog eens tegen zwaar gereduceerd tarief een paar hotel overnachtingen bijboeken.ReseT schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:20:
Ik ben zelf een vlucht aan het boeken:
Ebookers:
A'dam - HK, 14uren tussenstop
HK - Sydney
Totaal 1080 euro, goedkoopst.
Wat ik wil is langer in HK blijven, a 3 dagen.
Ebookers geeft 1500+ euro.
Toen ben ik maar eens gaan kijken bij Cathay Pacific, want dat is de luchtmaatschappij van HK.
A'dam - HK, 3 dagen tussenstop
HK - Sydney
1080 euro.
Het loont in dit geval om bij de vliegmaatschappij van je stopover land te kijken. Vaak worden die gesubsidieerd door een Tourismboard.
Cathay is zowiezo een top maatschappij, alleen hoor ik de laatste tijd wel veel klachten over de nieuwe stoelen.
Het verschil tussen die twee is natuurlijk makkelijk te verklaren, mits je maar de link tussen kilometers en prijs kan loslaten. In Duitsland doet lufthansa goede zaken, in ons land KLM. Wil de een nu van de ander passagiers afsnoepen, moet het een voordeel bieden. Vaak is prijs dat voordeel, vandaar dat tickets vanuit het buitenland vaak goedkoper zijn dan tickets vanuit eigen land.Kees schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:44:
Vliegtickets.. praat mij er niet over. Ik zit net ook weer even te kijken naar wat prijzen, en de parels die je eruit haalt, echt briljant.
Zoals:
Dusseldorf -> Amsterdam -> Khartoum = 700 euro met KLM
Amsterdam -> Parijs -> Khartoum = 1700 euro met KLM
Wtf, 1000 euro meer voor minder vliegen, en wtf2, een directe vlucht van amsterdam -> khartoum is alleen mogelijk als je via dusseldorf reist. En zo zijn er vast nog wel meer parels te vinden.
Nee hoor, vanaf AMS kun je ook zonder eerst in DUS te beginnen naar Khartoum, echter KLM vliegt niet op alle dagen (rechtstreeks)...en wtf2, een directe vlucht van amsterdam -> khartoum is alleen mogelijk als je via dusseldorf reist. En zo zijn er vast nog wel meer parels te vinden.