Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaanJordaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 22:25
Ik heb een vraag over RAM geheugen en het moederbord.

Ik heb twee keer GEIL 2GB DDR3 1333Mhz in een ASRock A770DE moederbord zitten.
Dit moederbord kan DDR3 1600 aan.

Op de website van GEIL staat dat dit geheugen op 1.5V draait.
Maar in de BIOS kan ik kiezen tussen "auto", 1.48V en 2.40V.
Ik heb sinds vandaag last van BSOD's. Gisteren liep hij helemaal soepel.
Heb MemTest laten draaien en krijg errors.

Ik ga sowieso nog de modules in de twee andere slots plaatsen om te kijken of het, het moederbord kan zijn.
En ook nog één voor één de modules proberen.

Maar nu is mijn vraag: Kan het aan die 0.02V liggen? Kan ik het voltage verhogen, naar 2.4V?

mvg

Daan

[Voor 3% gewijzigd door DaanJordaan op 08-07-2011 17:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2.4V is wel belachelijk hoog, dat zou ik niet aanraden op je geheugen.

Wat voor moederbord heb je? Ik ken eigenlijk geen moederborden die dermate brak zijn dat het voltage zo slecht in te stellen is.

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
@Terw_dan:
DaanJordaan schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:45:
Ik heb een vraag over RAM geheugen en het moederbord.

Ik heb twee keer GEIL 2GB DDR3 1333Mhz in een ASRock A770DE moederbord zitten.
Dit moederbord kan DDR3 1600 aan.
Staat duidelijk in zijn post. :+

Waar ik aan zit te denken, vanwege die errors in MemTest, is dat je gewoon brak geheugen hebt. Ik betwijfel dat het aan die 0.02V ligt, is zo'n klein verschil.

Groet,
Korot

[Voor 18% gewijzigd door Korot op 09-07-2011 09:19]

• robogast
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 11:14
Een normale DIMM kan tussen de 1,45 en de 1,65 V werken. 2,4V is echt belachelijk hoog, dan krijg je (tenzij je N2 gebruikt) gegarandeerd een burn-out. Kan je kijken of er ook een manual is? Die optie zit tegenwoordig op 9/10 moederborden, en die feature laat je je voltage vrij nauwkeurig aanpassen, zo niet, kijk eventjes of je ergens de "advanced" mode kan aanzetten. Kijk ook even op de doos van je RAM op welk Voltage hij HOORT te lopen. Dit geeft je een clue of je goed zit of niet, de websites zijn niet altijd even betrouwbaar. Als dit alles niet helpt, kijk ook eventjes of je je BIOS kan updaten, 2,4V hoort normaliter niet in de reële waarden. Last but not least, sommige moederbordfabrikanten willen nog wel eens enkele RAM settings onder het kopje "CPU" plaatsen, kijk daar ook even. 8)7

I wish you good luck :9

Anoniem: 269504

Volgens mij klopt die voltage niet altijd met geil geheugen , ik heb geil ddr2 wat volgens de site en een sticker op de modules op 2.4V moet lopen. Maar hij draait net op 1.82 max , alles daarboven is een no go .
Zou laag begginen en kijken wat stabiel draait met de normale voltages voor zulke ddr3 modules

Van robogast -O-
Een normale DIMM kan tussen de 1,45 en de 1,65 V

• DaanJordaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 22:25
Thanks jongens,

Zit nu weer ff te klooien, was gister op m'n werk en had alleen de handleiding op internet.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het aan het voltage ligt.
Maar ik kan dit met kleine stapjes verhogen. Ik zal de handleiding niet goed gelezen hebben denk ik.
Het kan dus geen kwaad om het iets omhoog te gooien begrijp ik?
Van 1.48V naar 1.53V etc.

Offtopic: ben ik aangenaam verast over dit mobotje! Overclocken is erg makkelijk en veel is in te stellen.
't is een oud bakkie van m'n pa dat in de kast lag weg te rotten. Hopelijk met nieuw geheugen weer wat leven in te blazen.

Edit: ik geloof 't bijna niet, het voltage verhoogd naar 1.53V. MemTest draait nu al 5 minuten zonder errors. MemTest heeft op z'n minst 20 minuten nodig, maar ik kreeg hiervoor meteen al errors.

Edit: hahaaa, toch errors!

[Voor 15% gewijzigd door DaanJordaan op 09-07-2011 13:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee