Toon posts:

Thermostaat Biertap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-06 21:25
Vandaag heeft de thermostaat van mijn tapinstallatie het begeven :(

Het is een thermostaat met zo'n lange dunne koperen draad eraan als sensor, volgens mij is het dan een capillaire thermostaat?

Hij hangt normaal in het koelwater, maar vandaag zag ik dat er een enorme laag koperoxide op zat, en dat die draad hier en daar domweg door-gecorrodeerd is (als in: ik heb nu 3 losse stukken).

Ik vind dit opzich wel vreemd, want koper zou toch niet zo moeten oxideren in water?

Maar goed, op zoek naar een nieuwe thermostaat dus. Ik heb hier en daar wat rondgezocht, en kom inderdaad wel vergelijkbare thermostaten tegen, maar ik vrees dat die op een gegeven moment ook weer gaan oxideren.
Nu ben ik niet vies van wat knutselwerk, (electronisch of anderszins), dus is een zelfbouw pakketje voor een electronische thermostaat is ook een reeele optie.
Ook die heb ik gevonden, maar er staat normaal gesproken alleen maar dat er een temperatuur sensor meegeleverd word, maar niet of ik die (langdurig) ondergedompeld in water kan/mag gebruiken.

De thermostaat zou op ongeveer 2 graden afgeregeld moeten kunnen worden, maar wat het vermogen van de koelinstallatie is... geen idee kan het plaatje niet goed meer lezen, en aangezien ik de tap vanavond nodig heb, heb ik geen zin om nu de oude thermostaat eruit te slopen om te kijken wat voor vermogen die aan kan.

Voorlopig dus maar even behelpen met een thermometer en een snoerschakelaar...

Iemand nog zinvolle tips/overpeinzingen?

Edit: zojuist de aankoopbon nog gevonden (uit 2004)! het is een A19AAF-9102. Even wat specs gezocht, maar nog niet echt een schakelend vermogen gevonden. Er staat wel ergens dat ie ~15(3) A 230 V doet, maar is dat nu 15A of 3A?

[Voor 7% gewijzigd door doskabouter op 08-07-2011 17:11]

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 17:02

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Er is een zuur nodig om koper te laten oxideren. Ik weet niet wat voor bier je tapte, maar dit lijkt me toch niet gezond :P

//edit
Hij hing dus in het koelwater. Als het koelwater ook uit 2004 komt dan begin ik het al meer te begrijpen. Om het in het vervolg te voorkomen zou je dit water dus ph-neutraal moeten houden. Er zijn wel goedkope simpele meetstrookjes te koop om te kijken of iets zuur of basisch is.

[Voor 54% gewijzigd door boazkl0p op 08-07-2011 17:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doskabouter
Ik mag toch hopen dat het meeste bier in de glazen terecht komt, en niet in het koelwater!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58

OgWok

U.N.C.L.E.

doskabouter schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:23:
Ik mag toch hopen dat het meeste bier in de glazen terecht komt, en niet in het koelwater!
Foto van het apparaat en thermostaat? Ja een snoerschakelaar werkt best. Als het goed is zal het een thermostaat zijn die veel gebruikt wordt (bv ijskast en is dus goedkoop, maar welke wordt het probleem)

[Voor 3% gewijzigd door OgWok op 08-07-2011 17:53]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:32
koper oxideert wel hoor in dat koelwater.

zeker aangezien er spanning op zal staan. dan treden die reacties makkelijk op.

raar dat hij dan niet geisoleerd is.

je zou de nieuwe kunnen inpakken in een krimpkousje tot boven het koelwater en aan de onderkant een druppel siliconenkit erin. als de krimpkous de goede maat is gaat hij bij het verhitten heel strak om de sensor zitten. dan is het meetverschil niet zo groot. hij zal evt iets trager reageren, maar dat is niet echt merkbaar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doskabouter
Foto heb ik op het moment niet bij de hand, wel een link.

En het water was zeker niet uit 2004. Normaal gesproken laat ik hem leeg na gebruik, maar vorige keer ben ik dat vergeten (ws iets te heftig feestje :) ), dat was in sept. vorig jaar.

Maar normaal gesproken zou de sensor hier toch wel tegen moeten kunnen? Ik ben volgens mij wel vaker tapinstallaties tegengekomen die zover dichtgeschroefd/weggewerkt waren dat het echt niet doenlijk is om regelmatig het water te verversen.

En spanning: als de tap buiten bedrijf is, staat er echt geen spanning meer op!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:32
o excuses, dat had ik niet goed begrepen.

dan zou het koelwater aan de zure kant moeten zijn.

geen idee hoe het systeem werkt, maar kan het zijn dat er bier in is gekomen? dat is wel zuur

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 366730

Kan je niet van die zuurgraadmeetpapiertjes halen? Dan kan je testen of het koelwater nu zo zuur was.

edit: PH-strips heten die dingen,

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 366730 op 08-07-2011 18:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doskabouter
Dat is helaas te laat. Ik heb het koelwater ververst (het zag er niet meer uit, stukjes koperoxide en andere vlekken (geen schimmels) die er in ronddreven)

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 12:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

doskabouter schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 18:44:
Dat is helaas te laat. Ik heb het koelwater ververst (het zag er niet meer uit, stukjes koperoxide en andere vlekken (geen schimmels) die er in ronddreven)
Kan me er ook best iets bij voorstellen, de zuurtegraad van vies water controleren is niet het eerste wat is gedaan zou hebben :P Onder het mom: Bah 't water is vies, hoppa weg ermee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee