Toon posts:

[Testcase] Verlaten Sphinx fabriek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-04 21:17
Mijn eerste photos met mijn eerste DSLR camera (500D). Het leek me na wat proberen wel interessant om in te dringen in een verlaten fabriek. De fabriek is gigantisch (meerdere gebouwen van veel verdiepingen met gigantische ruimtes en oppervlaktes).
Het was een oude aardewerk producent, er waren helaas geen achtergelaten machines of smeltovens oid maar de sfeer was wel vet :)
Ik zal bij elke foto een kleine context neerzetten. Aangezien ik net begin, zou ik elke opbouwende kritiek zeer waarderen!

1. Eén van de interne wegen, volledig onder het puin. De foto geeft mij het gevoel dat er om de hoek links iets spannends is of aankomt.

IMG_0452_processed by RalphH87, on Flickr

2. Aan ramen geen tekort in deze kleine werkhal.

IMG_0441_processed by RalphH87, on Flickr

3. Eén van de vele gevaren: een luik in de vloer. Door dit open lijkt is het luik op de verdieping daaronder te zien.
Maximaal 12 fotos blijkt..klik hier

4. Een fraai spel van kleuren/graffiti en een haspel. Deze is één van mijn favorieten :D

IMG_0394_processed by RalphH87, on Flickr

5. Een verroeste deur die ik opeens ontdekte enkele meters boven de grond. Het framewerk vind ik om één of andere reden boeiend in de foto.

IMG_0338_processed by RalphH87, on Flickr

6. De werkplekken waar vroeger pottenbakkers hun werk deden. Goed te zien is dat elke draaitafel op een eigen hoogte en afstand (links/rechts) is geplaatst. Dit waren dus echt persoonlijke werkplekken van werknemers die de halve dag aan het draaien waren.

IMG_0305_processed by RalphH87, on Flickr

7. Een poging om te laten zien hoe de werkplek er vroeger uitzag: eenzaam en een raam 50cm voor je smoel zodat je niet kan klagen :P

IMG_0288_processed by RalphH87, on Flickr

8. Eigenlijk een mislukte foto (camera was zo dicht bij de grond dat ik niet kon zien waar ik op focus). Maar toch heeft het wel iets vind ik.

9. Zelfs de spinnenwebben zijn verlaten.

IMG_0265_processed by RalphH87, on Flickr

10. Een raam met reflectie. Het is wel leuk maar er mist iets en ik weet niet wat.

IMG_0297_processed by RalphH87, on Flickr

11. Iemand had lang geleden besloten dat deze vensterbank een goede plek was voor een handvol spijkers.

IMG_0324_processed by RalphH87, on Flickr

12. Kabels :P

IMG_0374_processed by RalphH87, on Flickr

13. Een graffiti meneer heeft deze camera op een raam gespoten ergens op de 8e verdieping. Vond het wel een grappige vinding.

14. Twee liftschachten waarvan er ééntje open is. De symmetrische tegenstelling vind ik boeiend. Jammer dat ik net niet precies in het midden kon staan (daar staat een pilaar).

IMG_0439_processed by RalphH87, on Flickr

15. Mooi spel van licht en graffiti.

IMG_0451_processed by RalphH87, on Flickr

[Voor 6% gewijzigd door Sibylle op 08-07-2011 15:18]

Ctrl+k

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 11:32

Mon0lith

Yes Herr Flick

De verschillende composities die je gebruikt hebt zijn goed! Ze stralen ook een goede sfeer uit, vooral #2 en
#14 vind ik goed!

Ik vind alleen dat de sommige foto's erg overbelicht zijn (#4 en #11), gelukkig kan je dit makkelijk
verhelpen in photoshop en/of lightroom :)

Blijf experimenteren en andere urbex locaties op te zoeken en je krijgt je camera steeds meer onder de knie.
en voor een eerste keer urbexen dus helemaal niet verkeerd.

[Voor 17% gewijzigd door Mon0lith op 08-07-2011 15:38]

PSN: Von_Smallhausn

• Sibylle
Thanks voor complimenten en feedback :) Ik heb bij nabewerking eigelijk juist die fotos lichter gemaakt. Ik vind dat overbelichte wel mooi, maar het is idd overbelicht :P
Ik ga maandag op vakantie, dus dan wordt t helemaal experimenteren.

Anyone else?

Ctrl+k

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 21:33
Foto 1 en foto 14 vind ik erg geslaagd! Je blijft er echt even naar kijken(14 is naar mijn idee de beste uit je serie). Foto 5 en foto 9 vind ik eigenlijk 'nietszeggend'.
Foto 6, iets hoger standpunt en hij kijkt iets lekkerder weg / meer de diepte in over de tafels. BIj de graffiti vind ik het overbelichte wel stijlvol, de graffiti knalt er echt uit.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 15:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb geen diepgaand verstand van fotografie en heb alleen even naar dit draadje doorgeklikt omdat ik hem toevallig zag staan en de titel me nieuwsgierig maakte.

Echter, ik plaats een reactie omdat me één ding opviel bij bijna elke foto (die van de staalkabel uitgezonderd): ik heb bij elke compositie het idee dat ik niet genoeg omgeving in beeld krijg, alsof ik oogkleppen op heb. Geen idee of dit inherent is aan dit onderwerp, of zelfs de bedoeling, maar het viel me heel erg op, ik krijg de neiging om het hoekje heen te proberen te kijken.

Anoniem: 36664

#4 en #15 vind ik zo wel wat hebben.
#10 is jammer dat het raam niet helemaal gecentreerd is.
#11 is misschien iets te overbelicht. Hetzelfde geldt voor #7 uit het raam naar mijn mening.

Voor de rest vind ik het wel een mooie serie. Alleen jammer dat ik er niet uit op kan maken dat het de Sphinx fabriek is geweest..

[Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 36664 op 13-07-2011 17:09]

• Sytsuuh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05-2018
Ik weet niet hoeveel ervaring je al hebt natuurlijk, maar voor de eerste foto's met een nieuwe DSLR en eerste testcase vind ik deze goed gelukt! Ik weet niet in hoeverre ik ben beïnvloed door de muziek die ik luisterde tijdens het bekijken... Gymnopedie van Eric Satie kwam opeens voorbij en dat paste erg goed bij het sfeertje. :)

Zoals al is opgemerkt zijn veel van je foto's aan de lichte kant. Ik zou eerder kiezen voor een wat meer duistere sfeer bij dit soort foto's. Ik vind het alleen bij #11 met de spijkers wel weer goed staan. Verder lijkt het alsof sommige van je foto's een beetje scheef staan. Let op prominente verticale lijnen, vooral dicht bij de randen, en zorg in ieder geval dat de meest sterke lijnen recht staan.

1. Deze zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Er is denk ik teveel in beeld gebracht zonder dat er duidelijk een onderwerp is.

2. Deze vind ik erg mooi, alleen de opening in de muur achteraan leidt mij af en trekt mijn oog uit de foto. Volgende keer even dichtmetselen dus |:( :+

3. Jammer dat je deze uit je set hebt gehaald. Ik vind hem juist erg leuk. Misschien de voorgrond iets donkerder maken?

4. Deze is heel erg licht. De graffiti op de muur en de haspel vechten om aandacht. Ik zou zelf denk ik de haspel groter in beeld brengen met de graffiti onscherp op de achtergrond.

5. Leuke compositie en mooie kleuren. Ik wordt alleen wel afgeleid door dat zwarte driehoekje bovenin. En jammer dat er een stukje handvat mist. Misschien nog een beetje van de linkerkant af croppen?

6. Leuk idee om de verschillende werkplekken in beeld te brengen. Ik vind de DOF zelf iets te smal en de onscherpe voorgrond iets te prominent in beeld.

7. Ik vind hem mooi, alleen iets te licht.

8. Leuke achtergrond, maar verder doet het me niet heel veel.

9. Mooie silhouette werking, maar wat is dat onscherpe donkere op de voorgrond?

10. UNO! Een leuk spelletje... :) Het raam staat inderdaad niet in het midden. Ik vind het schaduwspel op de grond erg mooi.

11. Leuke foto met een goeie sfeer. Was ook leuke dingen mee te doen geweest met een macrolens, maar die had je waarschijnlijk niet bij je?

12. Ja, kabels... Mooie vlakverdeling, maar verder voor mij niet interessant.

13. Grappig, maar niet meer dan dat.

14. Een van de beste. Mooie balans inderdaad, met licht aan de linkerkant, en donker aan de rechterkant. Mooie sporen van verval. Ik zie ook een freaky, verschrikt gezicht in de deur! Nog even over dat rechtzetten van je foto's: volgens mij staat deze een beetje naar rechts gekanteld. Voor mij is die verdikking in de muur (hoe zeg je dat, steunpilaar?) de belangrijkste verticale lijn. Niet alleen omdat hij het meest naar voren komt, maar ook omdat hij deel uitmaakt van de structuur van de constructie en daardoor ook het plaatje in balans houdt.

15. Beetje hetzelfde idee als bij #1.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel plezier op vakantie!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:44
Mooie serie! Ik vind de lichte foto's wel wat hebben, vooral die met graffiti.

Wat bij #10 mist is iets interessants in het raam. Je kijkt nu tegen een muur van bladeren aan. Mooier zou een landschapje of wolken zijn geweest, maar dat had je helaas niet voor het kiezen (of even een kettingzaag meenemen volgende keer :)).

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 10:14
Erg mooie serie hoor! Zeker voor een eerste reeks foto's. Zover was ik niet toen ik voor het eerst een dslr vasthad... ;)

In de meeste opmerkingen hierboven kan ik me wel in vinden, maar #4 vind ik juist erg gaaf zo met dat overbelichte.

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 11:32

Mon0lith

Yes Herr Flick

RobinFM schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:00:
In de meeste opmerkingen hierboven kan ik me wel in vinden, maar #4 vind ik juist erg gaaf zo met dat overbelichte.
Dan moet je het zo laten!
Als jij het zelf een mooie foto vind dat is die toch goed gelukt ;)

PSN: Von_Smallhausn

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 10:14
Mon0lith schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:37:
[...]

Dan moet je het zo laten!
Als jij het zelf een mooie foto vind dat is die toch goed gelukt ;)
Eh... Het zijn mijn foto's niet, hè? Anders was mijn nick wel Sibylle geweest... ;)

• Sibylle
Thanks voor de feedback, hier heb ik zeker veel aan. Ik ga het gelijk in de praktijk brengen vanmiddag in de stad :) En daarna op vakantie natuurlijk :P

Ctrl+k

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee