Toon posts:

Relais voor lichtsluis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Diederik Overeem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59
Paar dagen terug netjes een infrarood sluis gemonteerd. Nu blijkt dus dat deze alleen een Normally Close contact heeft. Ik wou er graag een draadloze deurbel op aansluiten zodat ik binnen de bel hoor als er iemand doorheen loopt.

Normaal gesproken zou volgens mij een 12v relais voldoende zijn, op het moment dat er iemand door de sluis loopt dan gaat het contact van de sluis open en dus gaat de relais in ruststand. Daar had ik dus de draadloze deurbel aanvast geknoopt. Maar zodra er stroom om het hele gebeuren komt gaat de relais constant in en uit, begint gewoon te klapperen zeg maar. Dus de deurbel blijft ook maar gaan.

De sluis heb ik nagemeten en het klopt dat de verbinding word verbroken tussen contact C en NC. Maar op dat contact moet stroom staan anders doet de relais niks. Nu zit ik even vast ? Wat voor relais moet ik hiervoor gebruiken ?

De lichtsluis is van Visonic type VMX-100 hier een productblad in pdf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:13

JdM

Gas?Gas!

Ga je niet gewoon over de maximale aansluitwaarde heen van 0.5A?
Ik denk dat je het opgelost krijgt door op het NC contact een NC relais bij te zetten die de bel aanstuurt. Dat moet lukken als er op NC geen spanning meer staat als de sluis onderbroken wordt.

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Diederik Overeem
Nou het probleem is dus als ik een relais aansluit, dat die al meteen begint te klapperen. En die 0.5A denk ik niet dat ik daar overheen ga, het is een draadloze deurbelzendertje met een eigen batterij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Kun je eens een duidelijk schema maken van de manier waarop je het hebt aangesloten en de specificaties van het relais dat je extra hebt aangesloten. Je verhaal wordt een stuk duidelijker dan. ;)

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Diederik Overeem

Zo dat doe ik niet zo vaak haha maar toch gelukt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Ik krijg het plaatje niet vergroot... :|

N54 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 16:48
Het was even rommelen maar Klik!

(Edit) Ik zou het ook zo aansluiten trouwens

[Voor 18% gewijzigd door Avar op 08-07-2011 21:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:06

Baggeraar

Wat een gebagger..

Waar is je blusdiode?

Trouwens, er zal niks gebeuren wanneer je op de drukknop van de bel drukt..

[Voor 65% gewijzigd door Baggeraar op 08-07-2011 22:22]

• Diederik Overeem
De deurbel word ingebouwd, ik heb aan de deurbel de contacten van de knop opgezocht en daar een draad aanvast gesoldeerd. En wat is een blusdiode ? Op google lees ik dat het de stroompieken tegengaat ? Maar dat nut ontgaat mij nog een beetje want de relais schakelt geen stroom alleen een contact.

• Avar
Een blusdiode is nuttig als je de elektronica waarmee je het relais aanstuurt niet op wil blazen, hier is dat dus niet relevant.

Ik kan eigenlijk maar 2 dingen bedenken waardoor je relais klappert: ofwel je denkt dat je het zo hebt aangesloten maar je hebt toch ergens een foutje gemaakt, of de 12 volt voeding die je gebruikt kan de IR sluis + het relais niet voeden en de spanning zakt in.

[Voor 33% gewijzigd door Avar op 09-07-2011 10:46]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 18:03
Waar haal je de voeding eigenlijk weg (die 12V)
En heb je ook een typenummer van het relay?

• Diederik Overeem
Het relais is RL2 z'n wit bakje met blauwe relais. En de stroom haal ik uit het stopcontact met een omvormer zal even kijken wat er precies op staat.

• brambo123
Deze relay?

• Diederik Overeem
Ja die relais inderdaad. Hier een foto van mijn stroomding. (weet de naam niet...) Adapter

En hier nog een pdf van de relay

[Voor 62% gewijzigd door Diederik Overeem op 09-07-2011 11:53]

• brambo123
Kijk eerst eens of het relay goed werkt (meteen 12v erop i.p.v. via ontvanger)
En ik weet niet of je ontvanger al uitgericht had d.m.v. de test punten op de ontvanger.
Anders dat eerst ook even doen.

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:06

Baggeraar

Wat een gebagger..

Avar schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 10:41:
[...]

Een blusdiode is nuttig als je de elektronica waarmee je het relais aanstuurt niet op wil blazen, hier is dat dus niet relevant.
Hoezo niet relevant? max uitgangsstroom van die aanstuurplaat is 0.5A, dat kan je makkelijk met een gewone tor sturen.. met een beetje pech slaat die tor al door wanneer je 'm gewoon aansluit waardoor je wel degelijk zo'n klapperende relais kan krijgen..

• Diederik Overeem
Die relay werkt goed zonder de ir sluis ertussen dus met bel en zonder relay. Als ik stroom op de relay zet dan gaat de bel uit. Haal ik stroom van de relay af dan gaat de bel aan. Dus dat werkt perfect.

Maar wat is een tor? Misschien stomme vraag ?

• 3xhaas
  • Laatst online: 03-04 11:35
Diederik Overeem schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:59:
Die relay werkt goed zonder de ir sluis ertussen dus met bel en zonder relay. Als ik stroom op de relay zet dan gaat de bel uit. Haal ik stroom van de relay af dan gaat de bel aan. Dus dat werkt perfect.

Maar wat is een tor? Misschien stomme vraag ?
tor = transisTOR
Ik zou inderdaad beginnen met een diode te plaatsen kan veel problemen voorkomen/verhelpen.

• Diederik Overeem
Om het helemaal leuk te maken heb ik net alles uit elkaar gehaald, en weer op m'n gemak aangesloten. Hij doet het gewoon !!!

Alleen klappert de IR Sluis nu nog als je door de "sluis" loopt, maar dat hoor je bijna niet alleen als je vlakbij de ontvanger sta.

Conclusie....Ik zal zelf wel ergens een fout hebben gemaakt, maar weet nog steeds niet waar haha

Bedankt iig allemaal voor de input !!

• Avar
Baggeraar schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:32:
[...]
Hoezo niet relevant? max uitgangsstroom van die aanstuurplaat is 0.5A, dat kan je makkelijk met een gewone tor sturen.. met een beetje pech slaat die tor al door wanneer je 'm gewoon aansluit waardoor je wel degelijk zo'n klapperende relais kan krijgen..
Omdat er eigenlijk altijd een relais in dit soort kastjes zit, anders zou je te maken krijgen met de polariteit van de aansluitingen en dat blijkt nergens uit de documentatie.

• brambo123
Ik denk dat het wel degelijk relevant is.
Heb zelf gehad met een paar relays
Had een hele kleine relay die een zwaardere relay moest aansturen.
Kleine relay had blus diode en was geen probleem.
Echter toen ik de andere relay daarmee ging schakelen ging mis.
Atmega chip flipte volledig.
Maar hier zat dus wel leuke een extra relay tussen, maar paar duizend volt hield het niet tegen.
(moet er wel bij zeggen dat dat met een zware auto relay was)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee